liian painava vauva

Minulla on 5 kuukautinen suloinen tyttövauva ja kommentit "onpa iso vauva" ja "on ollut ruoka aikana kotona" ovat tulleet valitettavan tutuiksi. Viime viikolla kun kävimme 5 kuukautis neuvolassa niin neuvolantäti sanoi hieman pilke silmäkulmassa mutta sanoi kuitenkin että pitäisi laittaa dieetille? MITEN!!! Miten dieetti voi edes käytännössä onnistua vauvalla??
Tyttö oli syntyessään 52cm ja 4100g ja nyt 5kk 70cm ja 10500g :/
Itse olen normaalin kokoinen (160/52 ja mies 182/80)
Satuttaa vietävästi nämä kommentit ja olenkin päättänyt olla välittämättä näistä kommenteista ja liikkua vähemmän neidin kanssa ihmisten ilmoilla :ashamed:
Tyttä ei liiku vielä ollenkaan joten kulutusta ei vielä ole ollenkaan, olis kiva kuulla onko kellään muulla ollut isokokoisia vauvoja ja mitä teille on sanottu neuvolassa :wave:

Aku
Höh,ihmiset osaa kyllä olla tyhmiä :headwall:
Hyvähän se on että toinen kasvaa.Mun mielestä vauva ei voi syödä liikaa tai olla liian lihava.Monihan on kunnon michelin-ukko vauvana,mutta about vuoden iässä kun alkavat liikkua enemmän niin hoikistuvat sitten.

Oma vauvani on pienehkö,mutta itse olen ollut pienenä kunnon tankkeri :D
Mun neuvolakortissa lukee 5kk kohdalla että PULSKA!Mutta tämä on yli 2ov. sitten.En ois kuvitellu että vielä tänä päivänä th päästelee noin tyhmiä suustaan :headwall:

Ole ylpeä tytöstäsi ja anna tosiaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!

Vauva dieetille.. hah.. toi on kyl jotai nii käsittämätöntä.. Eikä se sitä tosiaa tarkoita vaik nyt olis pulska et tulee aina olemaan.. Esim mun mies oli pienenä TODELLA pulska, nyt lähes alipainoinen.. Ja nehä ne söpöjä just on ketkä on vähä pulskia.. :hug:

meidän tyttö on 7kk. Painoi 6kk neuvolassa 9,035kg ja pituus 68cm. Hänestä olen kanssa kuullut kommentteja, että on ollut ruoka-aikaan kotona, ompas vankka jne.

Ymmärrän hyvin sua. Mua satuttaa kans, kun toista noin arvostellaan. Varsinkin, kun vankaksi haukkuu oma ukki(miehen isä) , joka ite painaa melkein 150kg. Luulis, että ei ole mitään sanomista muiden painosta :whistle:

Jokainen on oma yksilö. Ja painohan lähtee sitten laskemaan, kun alkaa liikkumaan enemmän. Meillä pyöritään lattialla ja odotellaan, että millon lähtee ryömimään.

Koita olla välittämättä arvostelijoista. Se on niiden järjen köyhyyttä, kun sanovat tyhmyyksiä. Käykää vaan ihmisten ilmoilla!! Keksi jotain nasevaa mitä sanot, jos joku sanoo tytön painosta jotain.

Tyttö sai ekan hampaan viikko sitten perjantaina. Samanen ukki kysy, että onkohan se ihan normaalia, että nyt jo tulee hampaita. Millon niiden normaali tuloaika sitten on, jos eivät saa tulla sillon, kun tulevat?!

Meidän vaan pitää pitää nuppujemme puolta :hug:

Yeb
Voihan myrkky mitä tekstiä terkkarilta.. Just ihanan iso vauva :heart: Meilläkin on pullukkainen tyttö, nyt 6kk neuvolassa isojen pisujen jälkeen painoa oli 9,5kg ja mua myöskin tympii kaikkien kommentit "ollut selvästi ruoka-aikaan kotona" ja "miten tolle mahtuu edes housut jalkaan?", "samanlainen vatsa ku meijän isillä".

Itse olen äärettömän ylpeä pulleroisestani, mielestäni on ihanaa että vauvanpyöreyttä löytyy joka puolelta =) Meillä terkkari aina "lohduttelee" että kyllä se paino siitä sitten laskee kun lähtee liikkeelle, itse en moista edes odota!

Meidän pikku-ukko oli 4kk neuvolassa 8990g ja 69cm. Ja ei oo ees pullukka, reidet on kyllä vankat mutta masussa ei oo minkäänlaisia makkaroita.
Paljon olen kuullut kans että onpa iso yms. kommentteja mutta minä oon vaan ylpeänä todennut että niin on, minkäs teet ku on niin ravitsevaa äidinmaitoa tms. Eli en oo ottanu loukkauksena vaan olen ollut ylpeä että olen pelkällä omalla maidollani saanut lapseni kunnon kokoiseksi :D nyt ollaan siis soseet aloitettu mut sitä ennen..

Joten älä ap välitä, paljon huolestuttavampaa ois ku vauvasi olis aliravittu..

Ja se vielä että tuo dieetistä puhe oli kyllä (toivon mukaan) iso suuri vitsi. Vauva syö ja sitä syötetään silloin ku sillä on nälkä. Vauva ei syö liikaa vaan just sen verran ku tarvii..

Meillä myös tyttö oli syntyessään 4255g ja 52cm ja yläkäyrillä kasvanut huimasti esim. 3kk oli päälle 8kg....

Meille ei onneksi kukaan painosta huomatellut, olisin myös varmaan ottanut nokkiini.

Nyt kuitenkin kun tyttö on vajaa 7kk, niin on samankokoinen ikäisiensä kanssa, eikä ollenkaan pullero, liikkeellä tyttö on ollut kuukauden päivät, ryömii ja pyörii ja konttaileekin vähän.

Kyllä se pyöreys äkkiä katoaa kun vauva lähtee liikeelle, sitä myös meidän neuvolatäti meille sanoi... Älä siis turhaan murehdi vauvasi painoa ja anna ilkeiden kommenttien sujahtaa ohi, tai vastaa vähän ilkeämmin takasin päin ;)

Vauvat on sitä paitsi fantastisia, suloisia otuksia makkaroineen!! :D

No just. Anna olla.

"Isommat" vauvat kyllä kuluttavat energiansa kun lähtevät liikkeelle kunnolla, ja parempi näin päin. Eipä tarvitse olla tuputtamassa väkisin ruokaa jos paino ei nouse. Kasvupyrähdyksiä tulee ja menee, joskus syödään enemmän ja paino nousee, sitten sitä taas kulutetaan ja syödään vähemmän.

Tosi tyhmästi kyllä th:lta sanottu, kuitenkin kun jokainen vanhempi on huolissaan lapsensa kehityksestä ja hartaasti toivoo että kaikki olisi normaalisti ja kun terkka sanoo jotain tuollaista se saa taatusti vanhemman hämilleen vaikkei mitään edes ole vialla! Sinuna olisin onnellinen että lapsesi on juuri sellainen kun on. Meidän tyttö oli eilen 4kk neuvolassa 8580g ja 67,5cm, eli ei meilläkään mikään keijukainen neito ole. Mekin ollaan kuultu kommenttia että onpas iso lapsi ja juuri noita ruoka-aikaan kotona juttuja... Minä nauran mukana. Uskon että likka on myös lähemmäs kymmentä kiloa kuukauden kuluttua. Entäs sitten? Ainakin jos mulle meidän terkka sanoo jotain samantyylistä kuin sinulle aion kyllä sanoa pari valittua sanaa ja jättää asian sikseen. Toisaalta, meillä on kyllä sen verran "tyhmä" th että voisi helposti jotain tuollaista töksäyttääkin.

Asia on sitten eri kun lapsi on vanhempi, harrastaa liikuntaa yms. Mutta en minä silloinkaan ole huolissani, itse olen ollut aika luiseva, mieheni taas pullea pienenä. Mitäs noista. Nyt ollaan aivan "tavallisia" aikuisia. Kuten monet =)

Älä turhaa kiusaa itseäsi th:n kommenteilla ja jos joku sanoo lapsesi koosta vielä jotain niin voit vaikka todeta että: "Niin, enää ei ole pula-aika".

Ja sitäpaitsi, meille juuri th sanoi että YLIPAINOSTA vauvalla voidaan alkaa puhua vasta sitten kun lapsen paino suhteessa pituuteen käyrällä katsottuna ylittää +40.

Pulleus usein arka asia

Vauvan paino on asia, josta moni vanhempi on neuvolassa pahoittanut mielensä. Eniten vanhemmat tuntevat syyllisyyttä siitä, jos neuvolassa puhutaan vauvan pulleudesta. Paino on tässä vaiheessa hirveän herkkä asia, jonka äiti tai isä helposti liittää hyvään tai huonoon vanhemmuuteen.
Imeväistä ei kuitenkaan panna dieetille, vaikka hän olisi kuinka pullukka. Vauva-ajan pyöreys on oma ilmiönsä, ja makkarat sulavat pois itsestään, kun liikkuminen lisääntyy.

Asiantuntija: KIRSTI NÄNTÖ-SALONEN lastentautien erikoislääkäri, TYKS

Eli juu. Anna olla ja nauti "pulleasta" lapsestasi, niin minäkin teen :hug:

Meillä ihan samankokoinen ja ikäinen poika. Miehen vanhemmat huomauttelevat usein asiasta, mutta meistä (ja monista muistakin...) hän on vaan ihanan pullukka. Me vanhemmat ollaan todella hoikkia, joten ei jakseta uskoa hänestäkään mitään ylipainoista aikuista tulevan...

Voi rakkaus! Lapsethan ns.kuuluu olla pyöreitä. Ja vauva on aivan yhtä sulonen ja rakas olipa painoo miten paljon tai vähä tahansa. TH:lta kyl törkee kommentti. Kukapa sitä vauvaansa alkais nälässä pitämään.

Mä joudun sanoo, ett oon tavallaan kateellinen sulle. Mä toivoisin, ett seuraava vauva olis ns.normaali ja tuota kokoluokkaa. Mä ku saan jatkuvasti kommenttia vauvan pienuudesta ja ai etta ku tympii ja loukkaa. Mitä v***n väliä(suoraan sanottuna)koolla on. Pitäis ihmisten keskittyä olennaiseen. Ja tuosta ulkona liikkumisesta, ni tavallaan saman takia oon ite vähentäny menoja, ku en jaksa sitä moukkamaista huomauttelua ihmisiltä.

Aurinkoisia päiviä teille ja nautitaan jokaisesta päivästä täysillä ja huishetkautetaan kommentit toisesta korvasta pihalle. Vauvat on AINA ihania!!!

ps.kas ku aikuisille huomauttaa puoleen tai toiseen, ni kyllähän tulee tekstiä.

minusta pyöreä vauva on kyllä sulosempi ja vauvamaisempi kuin sellanen laiha vauva..
elä ap välitä..nauti omasta lapsestas sellaisena kuin hän on =)

minulla 3kk tyttö.3kk neuvolassa painoa 6500g ja pituutta 59,6cm.
tyty vantteran oloinen..ja makkarat ovat kintuissa..eihän tosta voi mitään ripakinttua tullakkaan kun äippä ja isukki myös lyhyt jalkaisia.

aurinkoisia päiviä teille.

Meillä on samankokoinen poikavauva ja kaikki suuresti ihmettelee aina ja kommentit on myös tyyliin "ollut ruoka-aikana kotona"... Mutta mä olen kyllä ne ottanut sillain hyväntahtoisesti, kuten myös neuvolan tädiltä kuullut tokaisut.

Kyllä se olis hurjan näköistä, kun vauva olis suhteessa yhtä hoikka, kuin jotkut teinit tai aikuiset..??!! Siis vauvanhan tosiaan kuuluu olla pyöreä, ja sitten kun alkaa liikkumaan, paino alkaa tasaantua pikkaisen.. Ja vaikkei alkasikkaan, painonhallinta-asioita ei ole kyllä syytä miettiä kuin ehkä vasta teini-iän kynnyksellä, jolloin ne usein viimeistään tasaantuu, jos normiasioista on kyse... :/

Mä olen vain ja ainoastaan ylpeä ihanasta vauvastani, kun on samaa kokoa kuin osa vastaantulevista kävelevistä taaperoista! :D
Ai niin ja meillä pakkaa sekoittaa myös allergiat ja vähillä eväillä mennään vielä, joten kuinkas pullukka tuo meidän pointsi olisikaan, jos pystyisi jo syömään samaa tahtia kuin muut ikäisensä.... =)

Meidànkin neiti nyt 2kk ja 3 viikon ikàisenà painaa 6100kg ja kommenttia on tullut kyllà joka puolelta, ettà on pullea tenava.. Mutta itse en sità ota mitenkààn loukkauksena vaan ajattelen sen kohteliaisuutena! Terve lapsi on aina pullea ja normaalisti vauvat ovatkin pyòreità! =) Sitten kun muksu rupeaa liikkumaan niin kilotkin karisevat :) àlà piittaa noista kommenteista, sanot vaan ettà on terve lapsi :)

Meidän poika syntyi n. 7kk sitten pienipainoisena (2390g, vko:t 39+2 eli täysaikainen, muttei tod.näk. saanut vatsassa loppuaikana tarpeeksi ravintoa, oli myöskin liikkumaton etc etc kaikkee kamalaa, mut nyt kaikki hyvin), mutta on sen jälkeen ottanut kavereita kiinni oikein urakalla! Puolivuotisneuvolassa pituutta 67cm ja painoa 10300g!

Eli kaikki kommentit painosta ja ruoka-ajasta yms on tullut tutuiksi ja välillä suututtanut ja välillä itkettänyt. Jotenkin sitä ottaa kommentit itseensä, ihan kuin minua syytettäis tyyliin: "Olet sitten syöttänyt lapsesi lihavaksi." Tiedän ettei ihmiset tarkoita pahalla, mutta itse vain olen tämän suhteen niin herkkänahkainen.

Kaikkein "parhaan" kommentin väläytti th, kun poika oli n. 3kk... Th tuumasi, että onkohan lapsella jotain elimellistä vikaa, kun paino nousee niin huimasti... Heti perään totes miettien ettei kyllä usko... Voitte arvata mitä äiti mietti seuraavat yöt! Eniten raivostutti että th sanoi ääneen ajatuksen, jollei edes itse usko siihen! Jos epäilee olevan vikaa, laittaa tutkimuksiin, jollei kuitenkaan usko siihen, pitää suunsa kiinni! Nyt kylvi kyllä sellasen pelonsiemenen äitiin. Seuraava nla oli lääkäri, ja hän sanoi ettei aihetta huoleen, mutta seurataan. Jos paino edelleen olisi ollut noususuhtainen, olisi laitettu tutkimuksiin. Nykyisin pojan paino menee reilusti plussalla, mutta omalla käyrällään tasaisesti. Viimeksi th sanoikin, että sitten vasta huolestutaan jollei paino ala tasaantumaan kun poika lähtee liikkeelle. Ensi viikolla ikää tulee 7kk, eikä liiku vielä (liikkeellelähtöä saattaa kuulemma viivyttää paino, kun on enemmän mitä liikuttaa).

Yksi esimerkki vielä: Serkun lapsi painoi puolivuotiaana 10800, liikkeellelähdettyään paino putosi ja yksivuotiaana painoi vähemmän kuin puolivuotiaana! (en tiedä mittoja) Nykyisin on normaalikokoinen ja -painoinen 6-vuotias.

Eli kannustus :hug: kaikenkokoisten lapsien äideille!

meillä poika huomenna 2kk ja painoa on jo yli 6kg ja pituutta yli 60cm (syntymämitat 3320 ja 50cm) eli kasvua on tapahtunut. Ihan mielenkiinnolla odotan ensi viikon neuvolaa mitä terkkari sanoo. Mutta minä ainaki naion sanoa sille suorat sanat jos rupee päätä aukoon. Oltiin viimeviikolla pojan kanssa lastenosastolla rs-viruksen takia ja siellä lastenlääkärit kehuivat miten hienosti on kasvanut, eivätkä ruokamääristäkään sanoneet mitään, vaikka joka ikinen milli niillä oli ylhäällä, korvikkeella kun mennään. Monesti nuo terkat tuntuu tuijottavan vain käyriä ja tilastoja. Lääkärit osaa ehkä kattoa jo vähän yksilöllisemmin. Ei kannata stressata!

Ihmiset eivät useinkaan ajattele mitä suustaan päästävät, mutta että terkkarikin... :headwall:

Meillä esikoispoika ollut pulleroinen ja nyt on kaksi vuotias hoikkeliini, jolta tippuvat housut jalasta, vaikka ruoka edelleen maistuu :) . Joten nyt en toisen pulleropoikani kanssa ole moksiskaan ja annan ihmisten kommenttien mennä toisesta sisään ja toisesta ulos :) Useasti toteankin, että parempi näin päin kuin jos täytyis kantaa huolta siitä, ettei vauva kasva ja syö!

Joten :hug: sulle, kyllä ne kilot oikeasti karisee, kun aika on! Nauti omasta pehmokaisestasi, niin minäkin! :)

t. Hipsu

Vielä edelliseen... että meillä ihana kokenut terkkaritäti sanoi, että vauvan painokäyrä saa mennä keskiarvon yläpuolella kuinka paljon vaan!

Äläkä Pirtelö ihmeessä muiden takia jää neljän seinän sisälle, vaan ole ylpeä hyvin kasvaneesta vauvastasi!

:hug: Älä välitä toisten kommenteista. Meilläkin on isokokoinen vauva, poika kylläkin. 6kk neuvolassa oli 10.375kg ja 71,5cm ja pelkällä rintamaidolla sinne asti, vain maisteluannoksia annettu vähän muuta ruokaa. :heart: Ja on kuultu kaikenlaista, paras on että tämä poika se läskisoosia on syönyt! :LOL: Ja pelkkää maitoa veteli vaan...
Sit 8kk on ollu 11.440kg ja 74cm. Nyt on 9kk ja on touhukas poika. Kokoajan saa vahtia.
Esikoinen taas oli pientä mallia, ja sanomista tuli siitäkin. Painoa ei välillä tullut riittävästi ym. Joten koskaan ei ole hyvä, aina joku saa sanomista. Ei niistä kannata välittää. ;)
Olen iloinen molemmista lapsistani ja kasvakoon omaan tahtiinsa.

Meillä esikoinen oli todella pyöreä vauva rintaruokinnalla. 3 kk oli 7275 g ja 60,5 cm (synt. 3630 ja 50). Sittemmin paino on kiinteiden aloituksen ja liikkumaan lähdön myötä koko ajan tasoittunut. 2 v neuvolassa oli 15,2 kg ja 87,5 cm, eli ei tosin mikään kukkakeppi vieläkään. Nyt kuopuspoika 4,5 kk on samaa kaliiberia isoveikan kanssa ja ai että ne reisimakkarat on söpöt =) .

eihän vauvaa voi dieetille laittaa!! |O
"nyt kulta huudat vaans iinä n |O älkääs,äiti ei anna maitoa kun sä olet dietillä läpäläpä"..voi vitalis.
mä antaisin ruokaa niinkun ennenkin,
eihän vauva voi olla ylipainoinen,tai jos on niin sitten häikkää ruuansulatuksessa tms.

meillä poika 4kk neuvolassa 8kg ja 69senttiä,tuli merkintä "kasvaa ikäisekseen hyvin",on pitkä poju ei edes mikään pullamössö niinkuin vois painon suhteen kuvitella.

Meidän poika oli 5kk:n iässä 10730g ja 67.8cm ja nyt 7 1/2 kk:n iässä 11695g ja 71.2cm.Ikinä en ole neuvolassa kuullut mitään dieettikommentteja(toki muilta on noita "ruoka-aikaan kotona" kommentteja tullut,mutta eipä ne paljon hetkauta.)Paremminkin neuvolassa ovat kehuneet jänteväksi.Poika alkoi kontata vajaan 7kk:n iässä ja puuta vasten nousta reilu 7kk:n iässä.Viimeksi eilen lastenlääkäri sanoi(käytettiin yksityisellä korvatuleh. takia),että onpa jämerä poika ja siihen totesin,että on aina ollut hyvä syömään,niin lääkäri sanoi,että se on hyvä asia.Vielä me saadaan taistella lasten kanssa,että ne söis, kun jossain vaiheessa kuitenkin tulee kausia milloin ei syödä kunnolla.Ollaan jokainen onnellisia vauvoistamme olipa ne pyöreitä,hoikkia,pitkiä tai pätkiä,jokainen vauva on oma yksilönsä =)

Yhteistyössä