Liian nopea syke?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Monsku79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Monsku79

Vieras
Pakko pujahtaa tänne kyselemään, kun niin alkoi hermostuttamaan...
Viikkoja 10+4 ja eka neuvolalääkäri takana. Sykettä etsittiin lähes puoli tuntia kolmen hengen voimin... ehtivät jo veikkailla pahinta :( Löytyihän se sieltä sitten loppujen lopuksi, mutta tosi nopeana - 180! On kuulemma liian nopea! Yritin kysellä, että miksiköhän se on niin nopea, mistä se voi johtua ja ennen kaikkea mitä se tarkoittaa sikiön kannalta???
Eivät vastanneet juuri mitään, sanoivat vaan että tulet sitten vähän ajan kuluttua kontrolliin. Yritin myös kysyä, että onko mahdollista että vauva olisi stressaantunut, kun kolme tätiä etsi sitä tai kun nukuin viime yönä huonosti tai kun jouduin juoksemaan neuvolaan, etten olisi myöhästynyt...? Vastaukseni sain lähinnä hymyilyä.
Onko kellään kokemusta? Mitkä teillä on ollut sykkeet näillä viikoilla? Tarkoittaako tuo välttämättä jotain pahaa?

Meillä ei noilla viikoilla vielä edes yritetty sykettä kuunnella neuvolassa, vasta joskus 12 viikon jälkeen.. Tosin voi riippua laitteistostakin. Mutta siis noin varhaisilla viikoilla voi hyvin olla ettei vielä edes saada sykettä kuuluviin. Koita ottaa rauhassa, vaikka vaikeaa varmaan onkin tuon jälkeen..

Jaa eipäs minulle ainakaan mitään sanottu vaikka syke oli rv 10+6 178.. Neuvolantäti sanoi että kuuluu ollakin noin alussa korkea! Mielestäni ei kannata olla huolissaan asiasta.

Eu todellakaan tarvitse olla huolissaan. Syke laskee sinne välille 130-155 kun viikot kertyvät. Alussa se on korkeampi ja kai se sikiö on siellä riuhtonut paniikissa pakoon kun väkisin on sen sykettä etsitty :)

Alkuperäinen kirjoittaja huhuu huhuu:
Eu todellakaan tarvitse olla huolissaan. Syke laskee sinne välille 130-155 kun viikot kertyvät. Alussa se on korkeampi ja kai se sikiö on siellä riuhtonut paniikissa pakoon kun väkisin on sen sykettä etsitty :)

Mulle neuvolassa sanottiin et normaali syke on välillä 120 - 160, mutta toki vaihtelee äidin liikkeiden mukaan.

Heippa,
Mun vaavillani syke oli viikolla 8+6 185! Olin silloin varhaisultrassa toteamassa että onko siellä kohdussa elämää. Lääkäri sanoi vain että oho, ompas nopea syke, sitten kun minä tietty hätäisenä että onko se epänormaalia niin hän sanoi että ei epänormaalia mutta melko ylärajoilla. En siitä sitten enempää huolestunut ja np-ultrassa viikolla 12+1 syke olikin sitten 170. Ilmeisesti laskee sikiön iän myötä, meillä aikuisillahan leposyke on jotain 60-70, joten eiköhän tuo sinun 180 ole vielä normaali kun viikkojakin vasta noin vähän.
Onnea odotukseesi!

Ainiin, ja tämä lääkäri oli sellainen reilu 5-kymppinen mies joka vaikutti siltä että hänellä oli asiasta vuosikymmenien kokemus :)
Eli jos 185 oli viikolla 8+6 normaali vaikkakin korkea niin eiköhän 180 viikolla 10+4 ole myös.

Heippa Monsku!

Täällä kurkistelemassa.
Noilla viikoilla nimenomaan se syke on todella korkea. Mitähän ne ovat siellä oikein höpisseet?
Kyllä voit olla Monsku ihan rauhallisin mielin ja kysäistä kontrollissa, että eikös alkuviikoilla se syke olekin nopea.

Tsemppiä!

Kiitokset kaikille vastauksista. Olen hieman helpottunut :)
Olen käynyt neuvolassa kaksi kertaa ja kummallakin kerralla on peloteltu milloin mistäkin niin, että olen ihan sydän kurkussa lähtenyt talsimaan kotia kohti. Outoa, että ovat niin kärkeviä uskomaan kaikesta heti pahinta - tyyliin "saat varmasti toksoplasmoosi tartunnan ja sikiö sokeutuu, kun sinulla on kissa!"
En ole saanut neuvolasta minkäänlaista tukea tai apua raskauteen. Päin vastoin. ketuttaa ja olen pettynyt.
Onneksi on tämä palsta :) vielä kerran kiitokset kaikille!

Minulla on neuvolasta saatu kirja Vauvan odotus, se on Vaukirjan kirjasia. Siellä lukee 10 viikon (9+0 - 9+6) kohdalla seuraavaa: "Sydän on kutakuinkin valmiiksi kehittynyt ja lyö tiheämpään kuin koskaan aiemmin - keskimäärin 177 kertaa minuutissa." Itselläni sydänäänet löytyivät viikoilla 9+jotain ja silloin tahti oli melkein 180, eikä terveydenhoitaja ihmetellyt yhtään.

Ihme pelottelua sulla ollut siellä lääkärissä... Niiden pitäisi vaan kertoa noista, mitä voi tulla (esim. toksoplasmoosi) ja sitten kertoa myös, miten sen voi välttää. Siis muutenkin kuin hankkiutumalla eroon kissasta!

Entä jos sydänäänet ei 'laukkaa' vaan kuuluu vain tasaista viuhtomista? Terveydenhoitaja haki pitkään, että saisi kuulumaan, ja vaikutti miettivän asiaa kovasti, mutta meille ei oikein selvinnyt, oliko se kovin poikkeuksellista. Aiemmin sydänäänet olivat laukkaavia. Voiko vauvalla olla sydänvika, joka vähän vaikuttaa toimintaan? Yritän olla huolehtimatta ja odottaa seuraavaa kuuntelua, mutta...

Meidän pojalla oli synnytyssalissa syke 180 ja kätilö sanoi, että liian korkea on. Terve poika tuhisee vaunuissa ja ihan hyvin meni kaikki! En tiedä mikä siinä sitten oli..

Raskausaikana syke oli 140-160.

Sydänäänten "viuhtominen" ja suhiseminen ja kaikki muukin on ihan normaalia, koska ultraäänen anturi ei välttämättä aina osu just sydämen kohdalle ja ottaa kaikuja muualtakin. Kyllä ne lähettää jatkotutkimuksiin neuvolastakin, jos tarvetta on, vaikka olenkin itse sitä mieltä, että neuvolasta oon saanut tosi vähän tukea omaan raskauteeni, ite on täytynyt vaatia, jos jotain on halunnut, esim. neuvolalääkärin vastaanotolle supistusten vuoksi... terveydenhoitaja ei olis aikaa antanut....

Yhteistyössä