Liian lyhyt kierto keskenmenon jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veera_M
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Veera_M

Jäsen
17.11.2014
52
1
8
Hei,

Minulla havaittiin keskeytynyt keskenmeno joulukuun alussa ja tyhjennys hoidettiin lääkkeillä. Voimakas vuoto kesti 2 viikkoa, sen jälkeen tiputteli, mutta kuukautiset tulivat päivälleen 27 päivää keskenmenon jälkeen, ja luulin kiertoni jo tasoittuneen.

Nyt kuitenkin 13 päivää edellisten kuukautisten jälkeen aloin taas vuotaa verta. Olen tehnyt Clearbluen kaksoishormoni-ovulaatiotestejä, ja ne näyttivät estrogeenin nousua neljänä päivänä ennen vuodon alkamista, itse ovulaatiota en saanut bongattua, kun sen sijasta alkoikin vuoto.

Kuinka pitkään kierto voi olla sekaisin keskenmenon jälkeen? Onko tämä normaalia? Pitäisikö minun hakeutua lääkäriin?

Olen jo 39-vuotias ja elokuussa FSH-arvoni oli 13. Kun lopetin pillerit noin vuosi sitten, oli minulla useita lyhyitä kiertoja ja kesti kauan, ennen kuin oma hormonitoiminta vakiintui.

Lääkäri ehdotti ivf:ää keväälle jos raskaus ei ala, mutta olisiko sen kanssa syytä kiirehtiä kun hormonitoiminta heittelehtii taas keskenmenon jälkeen?

Hei,

Olisi hyvä tarkistaa ultraäänellä, miltä kohtu näyttää. Jos siellä on vielä keskenmenoon liittyvää kudosta, se haittaa kierron normalisoitumista. FSH-arvo on koholla ja se voi tarkoittaa sitä, että munasarjojen toiminta voi alkaa hiipua ennenaikaisesti. Siksi IVF kuulostaa järkevältä. Tietenkin asia pitää puntaroida ensin konaisvaltaisesti. Ehkä tarvitaan myös lisätutkimuksia, esim. AMH (antimuller-hormoni), jos sitä ei ole vielä tutkittu.

Eero Varila

Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Lapsettomuuslääkäri

Dextra Lapsettomuusklinikka

Helsinki

Yhteistyössä