lihojen keittäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku-mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikku-mamma

Vieras
Hei!

8 kk:n ikäinen poika syö jo 3.vaiheen pilttejä hienosti ja toisena ruokana tarjoan itse tehtyjä ruokia. Pitääkö lihat (esim. kanansuikaleet ja jauheliha) keittää vai saako paistaa teflon-pannulla?
Onko hyviä ruokaohjeita tuon ikäisille?

-kiitos vastauksista!

Mulla on tapana keittää, kun kuulemma sulaa paremmin vatsassa kuin paistetut. Meillä tyttö on 9 kk, ja saa lihat "lihapullina", joita teen pakkaseen valmiiksi: liha, ripaus (ruis)jauhoja, sipulisilppua, sopivia mausteita ja mitä mieleen muuten tulee, monitoimikoneen siihen "soseuttajaan". Loraus täysmaitoa päälle ja kaikki sekaisin. Lusikalla palleroita kiehuvaan veteen ja keitetään läpikypsiksi. Tällä hetkellä pakkasessa on versioina kala, kana, sianliha, sianliha+maksa, siitä saa vaihtelua. Lisukkeeksi yleensä samaa mitä syömme itse, eli perunaa/pastaa/riisiä... ja vihanneksia. Joskus kotikeittoista tomaattisosetta "kastikkeeksi". Neidistä ei koskaan tiedä, suostuuko hän syömään lusikalla, eli en soseita sen takia oikein voi tehdä. Lihapullat ja vihannekset paloina voi syödä sormin, jos sattuu lusikkainhopäivä kohdalle ;) (Pallerot sopii hyvin myös leivänpäällysteeksi ja on helppo ottaa mukaan, kun tyttö ei kertakaikkiaan suostu syömään kaupan purkkiruokaa..)

Miten tehdä itse tuota tomaattisosetta, siis pitääkö ne siemenet poistaa tomaatista ennen soseuttamista...? Anteeksi tyhmyyteni :)
eikö kaupan tomattipyreetä voi antaa myös?

Alkuperäinen kirjoittaja gggg:
Mulla on tapana keittää, kun kuulemma sulaa paremmin vatsassa kuin paistetut. Meillä tyttö on 9 kk, ja saa lihat "lihapullina", joita teen pakkaseen valmiiksi: liha, ripaus (ruis)jauhoja, sipulisilppua, sopivia mausteita ja mitä mieleen muuten tulee, monitoimikoneen siihen "soseuttajaan". Loraus täysmaitoa päälle ja kaikki sekaisin. Lusikalla palleroita kiehuvaan veteen ja keitetään läpikypsiksi. Tällä hetkellä pakkasessa on versioina kala, kana, sianliha, sianliha+maksa, siitä saa vaihtelua. Lisukkeeksi yleensä samaa mitä syömme itse, eli perunaa/pastaa/riisiä... ja vihanneksia. Joskus kotikeittoista tomaattisosetta "kastikkeeksi". Neidistä ei koskaan tiedä, suostuuko hän syömään lusikalla, eli en soseita sen takia oikein voi tehdä. Lihapullat ja vihannekset paloina voi syödä sormin, jos sattuu lusikkainhopäivä kohdalle ;) (Pallerot sopii hyvin myös leivänpäällysteeksi ja on helppo ottaa mukaan, kun tyttö ei kertakaikkiaan suostu syömään kaupan purkkiruokaa..)

Pisti silmään pari juttua: maksaa ei suositella alle 1-vuotiaalle eikä tavallista maitoakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja gggg:
Mulla on tapana keittää, kun kuulemma sulaa paremmin vatsassa kuin paistetut. Meillä tyttö on 9 kk, ja saa lihat "lihapullina", joita teen pakkaseen valmiiksi: liha, ripaus (ruis)jauhoja, sipulisilppua, sopivia mausteita ja mitä mieleen muuten tulee, monitoimikoneen siihen "soseuttajaan". Loraus täysmaitoa päälle ja kaikki sekaisin. Lusikalla palleroita kiehuvaan veteen ja keitetään läpikypsiksi. Tällä hetkellä pakkasessa on versioina kala, kana, sianliha, sianliha+maksa, siitä saa vaihtelua.

Noi sun lihapullasi kuulostavat tosi näppäriltä! Osaatko arvioida keittoaikaa noin suurin piirtein?

Itse olen keittänyt esim. broilerin maustamattomia rintafileitä. Olen niitä sitten hienontanut lapsen iän huomioiden joko sauvasekoittimella muussiksi tai sitten karkeammiksi paloiksi. Sekaan voi laittaa kaikenlaisia kasviksia, joita lapselle on sitä ennen annettu. Itse olen alkuvaiheessa keitetyn, jäähdytetyn lihan pakastanut jääpalamuotteihin, jotta lihaa tulee sama määrä koko ajan.

Yksi hyvä ohje on lihakeiton ohje eli kasvislientä, perunaa, porkkanaa ja muita kasviksia (esim. lanttua, purjoa, selleriä), lihaa. Tätä voi tarjota koko perheellekin, kunhan ottaa vauvan annoksen erilleen ennenkuin maustaa keittoa enemmän. Keittoa voi hienontaa vauvalle sopivaksi sauvasekoittimella tai haarukalla.

Kun nestettä vähentää, saa keitosta pataa:) Pataruoan lusikoiminen suuhun on tietysti vähemmän sottaavaa.

Mut varmaan teilataan ihan täysin, mutta silläkin uhalla... Mä en ole juuri ollenkaan keittänyt lihoja, vaan olen laittanut ihan samalla lailla kuin aikuistenkin ruoat. Poitsu nyt 9kk, erilaisia lihoja on syöty 6kk ikäisestä saakka. Eli jos olen tehnyt vaikka jotakin kanaruokaa, olen paistanut teflon-pannulla pienessä määrässä öljyä kanapalat ja ottanut siitä ennen maustamista lapselle pienen määrän. Tai sitten olen tehnyt esim lihapataa uunissa, lapselle vaan oma pieni kippo, johon samat ainekset kuin aikuisille paitsi ilman suolaa.

Mutkin varmaan teilataan täysin, mutta meillä vauvoille on tarjottu samaa ruokaa kuin muulle perheellekin. Otan vauvan annoksen erilleen ennen kuin maustan, tai teen sille oman pienen annoksen suolattomana. Eivät neuvolassa kieltäneet eivätkä kommentoineet negatiivisesti.

en minäkään ole lihoja keitellyt vaan teen samoin kuten edellisen viestin kirjoittaja eli otan vauvan annoksen erilleen muiden ruuasta ja maustan sen hänelle sopivaksi. teen kyllä vauvalle ihan erikseenkin esim. jauhelihakastiketta pakastimeen, mutta teen kyllä senkin suolaa ja tulisempia mausteita lukuunottamatta samoin kuin tavallinen kastike tehdään.

Yhteistyössä