Lihava ihminen ja juoksun aloittaminen.

Minä siis todellakin minä olen alkanut kiinnostua juoksemisesta harrastuksena. :D

En ole koskaan juossut ja olen pitänyt sitä aina vähän hölmönä lajina. :ashamed:
Mutta nyt jostain ihmeen syystä jo jonkin aikaa, on mieleen hiipinyt ajatus siitä.

Vaan mitä mun pitää ottaa huomioon? Olen siis lihava ja kokematon. Onko se edes mahdollista?

Kaikki vinkit kehiin. Lenkkareiden ostolla ajattelin aloittaa. ;)

:flower: :)
 
vieras
Minä aloitin kanssa reippaalla kävelyllä ja otin välissä spurtteja. Ekana ihan yksi sähkötolppien väli, sitten useampi, kun edistyin. Todella kivaa ja oman edistymisensä huomaa jo melko pian! =)
 
Turkilmas
Juoksu rasittaa aika paljon polvia, etenkin ylipainoisella. Huomattavasti järkevämpää olis aloittaa reipas kävely, joka myös kohottaa kuntoa ja ennenkaikkea polttaa rasvaa. Otat sykemittarin kaveriksi, jotta osaat kulkea oikealla (=tehokkaimmalla) sykkeellä ja vielä sauvat matkakaveriksi =) .

Näin siis mä tekisin jos vaan viittisin ja jaksaisin :saint: B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Juoksu rasittaa aika paljon polvia, etenkin ylipainoisella. Huomattavasti järkevämpää olis aloittaa reipas kävely, joka myös kohottaa kuntoa ja ennenkaikkea polttaa rasvaa. Otat sykemittarin kaveriksi, jotta osaat kulkea oikealla (=tehokkaimmalla) sykkeellä ja vielä sauvat matkakaveriksi =) .

Näin siis mä tekisin jos vaan viittisin ja jaksaisin :saint: B)
tätä mäkin suosittelen.
 
Mäkin tahtoisin harrastaa juoksua, joskus teininä sitä tuli tehtyä, mutta en oikein pysty siihen. Mulla on polvissa rakenneviat ja vasen polvi kerran jo leikattu toistuvien sijoiltaanmenojen takia. Petti n. 2v leikkauksesta ja nyt sitten ollaan oltu 2,5 vuotta ihan hissunkissun, pidetty polvea jatkuvasti koukussa. Rajoittaa elämää ihan liian paljon. Onneksi kesällä alkaa rankka fysioterapia jonka tavoitteena olisi että saisin suoristettua jalan ja uskaltaisin varata polven päälle. Ehkä sitten joskus mäkin pääsen juoksemaan ihan oikeasti.
 
nii
Toki saa juosta mutta olethan tarkkana omien tuntemustesi kanssa. Jos nivelet kipeytyvät kannattaa hiljentää tahtia. Oma olo mittarina mikä tuntuu hyvältä. Hienoa että olet innostunut liikkumaan :)
 
Hei, kokeile ekaksi vesijuoksua. Jalkasi vahvistuu yllättävän nopeasti. Itse en ollut kuin suhteessa 165/70 kun lähdin kokeilemaan kokemattomana ja polvien rasitus oli aivan liikaa. Tiputin painoa vähemmän jalkoja rasittavilla tavoilla 60 ja aloin opetella juoksemaan. Ensi alkuun 5min, seuraavana päivänä 8min, tauko, 9min, 10min... muutaman kuukauden päästä, jatkuvalla harjoittelulla 1h-2h tasaisella vauhdilla meni hienosti. Talvella hiihtäminen on tehokasta harjoittelua ja nivelet ei rasitu.. vaikkakin inhoan lajia ylikaiken.
 
Kiitos vastanneille. :flower:
Kävin viemässä poikaset unten maille, siksi vastaan vasta nyt.

Ensin tuohon ylipainoon. Sitä on ihan liikaa. :ashamed:
Juoksua en niinkään ole ajatellut laihdutuskeinoksi vaan kunnon kohottajaksi ja omaksi harrastukseksi, joka ei ole riippuvainen oikein mistään. Ei aikatauluista eikä kellonajasta.
Toki siinä samalla varmaan kaloreitakin kuluttaa. ;)

Mä olen kävelylenkeillä tässä käynyt aina kun mahdollista. Pojat tupliin ja menoksi. Se vaan on aika rajoitettua näin. Joten nyt ajattelin ottaa oman aikani ihan yksin siellä lenkillä.
Me asutaan maalla ja hiekkatiet meitä ympäröi. Tämäkin on pieni haaste. Mutta ollaan muuttamassa kaupunkiin, joten sekin tekosyy poistuu.

Mutta jospa teen kuten neuvoitte. Lähden reippaalle kävelylenkille ja otan pienen juoksun väliin. Tai siis näinhän olisinkin tehnyt tai muuten jäis lenkki kovin lyhyeksi. :whistle:

Tuo vesijuosku voisi myös olla kivaa. Tässä vaan ei ole uimahallia ihan hollilla ja se taas sitoisi noihin aikatauluihin jonkinverran. Mutta jospa siellä kaupungissa ja kun pojat vähän kasvaa, niin kokeilen sitäkin.

:) :flower:
 
juoksija
Täältä löytyy hyviä vinkkejä:
http://www.time-to-run.com/suomi/aloittelijat/

Pari tärkeintä juttua mun mielestä
- osta hyvät kengät asiantuntijan avustuksella.
- juokse alussa todella hiljaa, hiljempaa kuin kävelisit.
 
v
Kuntoplussan sivuilta löytyy aloittelijoille laadittu juoksuohjelma, joka alkaa ihan 15 min lenkeillä, joissa on juoksua vaan pari minuuttia. Siitä sitten pikkuhiljaa pidennetään lenkkiä ja juoksuosuuksia. Hyvät kengät ja sykemittari ovat myös oiva apu. Ja mp3 soitin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Haapasalon Maija:
Joo, peesaan tota, että ihan hiljaa, hiljempaa kuin kävelet lähet hölkötteleen. Ja kädet rentoina olkapäistä ja pienessä kulmassa kyynärpäistä. Kiinnität huomiota rauhalliseen hengitykseen; lasket vaikka sillai, että yy-kaa-koo (yksi, kaksi, kolme - hölkkäaskelta) ja sisäänhengitys sinä aikana ja yy-kaa,koo uloshengitys sen aikana. Ja jatkat sitä. Sitä rentoutuukin paremmin kun hengittelee tasaisesti. Ravistelet välillä olkapäitä, ettet jännitä liikaa niitä. Pään asentoon kannattaa kans kiinnittää huomita. Ja lantio mukaan - vähän kuin kallistais mahaa eteenpäin lonkista - ettet juokse pelkästään jaloilla, vaan lantiokin mukaan töihin. :)
Kiitos hyvistä vinkeistä. Yritän muistaa kaikki, kun lähden kokeilemaan lajia.
:flower: =)
 
Varovasti, varovasti...

Jos mulla (normaalipainoisella) olivat polvet hajota alun kolme kertaa viikossa kolmen vartin lenkki, tahdilla, niin aloita vielä varovammin.

Siis kävele ja hissukseen juoksuminuutteja lisää ja heti kun tuntuu polvissa, jätät juoksun toviksi ja vaan kävelet.
 
Ups. :D Ja jos toi edellinen kuulosti siltä, että aluksi juoksin vain kolme varttia niin en suinkaan sitä tarkoittanut.

Vieläkään (kaksi vuotta harrastaneena) en jaksa juosta kolmea varttia välillä kävelemättä. :xmas:
 
vierailija
ehdottomasti ostat hyvät lenkkarit. polvet joutuu juostessa muutenkin koville ja sitä enemmän mitä enemmän on ylipainoa. käy urheiluliikkeessä (esim. top sport ) teettämässä askellusanalyysi, jossa selviää tarviitko pronaatiotuen kenkiin.
 
Minä juoksin täyspitkän maratoonin 10kg ylipainoisena! Ja siis juoksin (no ok, hölkkäsin ;)) koko matkan ja maaliin saakka! Aika ei ollut häävi, mutta kuitenkin alle sen maksimin :) Suosittelen pikkuhiljaa aloittamaan, ja yllätykseksesi tulet huomaamaan, että nopsaan se kunto nousee! Mutta ole tarkkana nivelten (polvet, nilkat) kanssa, ettei tule rasitusvammaa. Hommaa siis hyvät juoksukengät!
 
Tuota jalkojen kipeytymistä vähän pelkään. Mitään vaivoja ei koskaan ole ollut, mutta enpä ole juuri koskaan juossutkaan. :/

Mutta lupaan aloittaa oikein, oikein varovasti. Jospa tänä iltana jaksaisin juosta tuohon postilaatikolle. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
ehdottomasti ostat hyvät lenkkarit. polvet joutuu juostessa muutenkin koville ja sitä enemmän mitä enemmän on ylipainoa. käy urheiluliikkeessä (esim. top sport ) teettämässä askellusanalyysi, jossa selviää tarviitko pronaatiotuen kenkiin.
:ashamed: Tunnustan tyhmyyteni, mikä on tuo pronaatiotuki?
 

Yhteistyössä