Lihasoseiden aloitus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katja87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Katja87

Aktiivinen jäsen
07.05.2007
14 292
0
36
Olis tarkoitus aloittaa piakkoin lihasoseiden antaminen vauvalle, kunhan 5kk tulee täyteen. Ihan kaupan valmissoseita meinasin antaa, niin kuin tähänkin asti. Soseita on syöty 3kk ikäisestä asti, eli kasvikset yms on jo tuttuja poitsulle. Sitä vaan täs rupesin miettimään, että milliaisa määriä alkuun uskaltaa sitä lihasosetta antaa (eihän niissä purkeissa taida olla lihaa kuin 10-15% ja loput kasvista)?? Ja ootteko sit antanut joka päivä jatkossa sitä lihasosetta, vai mitenkä? Vai esim. joka toinen pvä pelkkää kasvista, ja joka toinen pvä liha-kasvissosetta?
Kunhan vain tuli mieleen näin etukäteen jo tämmöinen. :)

mä annoin ekan kerran muutamia lusikallisia kaupan lihasosetta ja seuraavana päivänä annoin syödä niin paljon kuin jaksoi,ja joka päivä rupesin antamaan lihasosetta alusta alkaen,niin siis toisella ruoalla,eli "lounaalla"

Jep, eli esim. päivällä liha-kasvissosetta ja iltaruoaksi pelkkää kasvissosetta?
Minkähän ikäiselle muuten suositellaan kahta lämmintä soseruokaa päivässä? (siis tietenkin sen mukaan mennään mitä maistuu, ja milloin näyttää olevan tarve kahdelle lämpimälle ruoalle, mut mitenhän menee "virallisten suositusten" mukaan?)

Mulla on kotona semmonen ensimmäisen ikävuoden "ruokalista" , niin siinä lukee, että 8kk iässä voi antaa myös toisella aterialla lihaa tai sitten pelkkää kasvista. Vuoden ikäisenä sitten ainakin 2 liha-ateriaa. Meillä poika on muutamaa päivää vajaa 9 kk ja mennään niin että lounaalla liha-kasvis-sose ja päivällisellä kasvis-sose ja hyvin ollaan pärjätty. Tietty sitä lihaa voi antaa päivällisellä sitten 8kk ylöspäin, jos syö yöllä vielä. Meillä jätettiin yösyötö jo 5kk iässä pois( tai siis poika itse lopetti), joten ajattelin lisätä sitä liharuokaa toiseen ateriaan vasta lähemmäs vuoden ikäisenä.

Juuri asiaa neuvolassa kysynyt ja tossa 6kk iässä pitäisi olla 5 ateriaa päivässä Käsittää ilmeisesti aamupuuron,liha-aterian,välipalan,kasvisaterian ja iltapuuron.

Mä oon pojalle (5kk ) antanut niin,että sekottanut lihapurkkiruokaa kasvispurkkiruokaan. Mun mielestä noi purkkiruuat on niin käteviä =)

niin eihän ekana vuonna sitä lihaa tarvi päivässä kun ruokalusikallisen yhteensä ja mä annoin esikoiselle 5-8kk iässä yhden kasvis ja yhden liha-kasvisaterian päivässä.

Meillä syödään 2 lämmintä ruokaa päivässä. Ja ihan oon antanu esim. päivällä kanaa ja perunaa, sit iltapäivällä vaik possua ja perunaa. Ja ikää on tytöllä reilu 4kk. Sama kai se on, onko se lämmin ruoka pelkkää kasvista vai onko siellä seassa vaikka kanaa.
:) Mä oon ainakin ihan maalaisjärkee käyttäny tän pikkulikan kanssa, en niin viitti tuijotella mitään ohjekirjoja tms :D Pääasia että tyttö kasvaa normaalisti :heart:

Niin, vielä lisään, että jos vauva on korvikkeella, nuo lihat yms kannattaa alotella jo ennen 5kk ikää. Näin mulle sanottiin neuvolassa. Ja paremmaltahan se sapuska maistuu, kun siellä on vähän kanaa, lihaa tai kalaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja LilliMenninkäinen:
Juuri asiaa neuvolassa kysynyt ja tossa 6kk iässä pitäisi olla 5 ateriaa päivässä Käsittää ilmeisesti aamupuuron,liha-aterian,välipalan,kasvisaterian ja iltapuuron.

Mä oon pojalle (5kk ) antanut niin,että sekottanut lihapurkkiruokaa kasvispurkkiruokaan. Mun mielestä noi purkkiruuat on niin käteviä =)

No, ei ainakaan meillä neuvota neuvolassa noin.

Täysimetyksen suositus on 6kk ja sen jälkeen on aikaa pikkuhiljaa alkaa harjoitteleen. Riittää kun on yksi kasvislaji, hedelmä ja puuro tai liha, niillä kuulemma nykysuositusten mukaan pärjää puolivuotias jonkin aikaa. Ei todellakaan viittä ateriaa päivässä. Miten tuohon enää maitoa mahtuisi, joka on kuitenkin vielä tärkein ruoka tuon ikäisellä. Puolivuotiaanahan viljatuoteet vasta aloiettaan. Kun puuro on kuvioissa ei lihalla ole kiire.

Esikoisella aloitettiin kiinteiden maistelu vajaa 4½kk iässä ja nyt kuopuksella vajaa 6kk. Nyt olen uskaltanut olla maltillisempi :) Neuvolan mukaan ei ole mikään kiire.

Välipalaa ja kahta liharuokaa ei tarvita ennen 10kk-1v, maito välipalana. Kuitenkin vuoden ikäiselläkin täytyy tuota maitoa upota vähintään ½l päivässä.

Niin ja uuden tutkimuksen mukaan diabeteksen riksi kasvaa alle 4kk ikäisenä kiinteät aloittaneilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:

Täysimetyksen suositus on 6kk ja sen jälkeen on aikaa pikkuhiljaa alkaa harjoitteleen. Riittää kun on yksi kasvislaji, hedelmä ja puuro tai liha, niillä kuulemma nykysuositusten mukaan pärjää puolivuotias jonkin aikaa. Ei todellakaan viittä ateriaa päivässä. Miten tuohon enää maitoa mahtuisi, joka on kuitenkin vielä tärkein ruoka tuon ikäisellä. Puolivuotiaanahan viljatuoteet vasta aloiettaan. Kun puuro on kuvioissa ei lihalla ole kiire.

Esikoisella aloitettiin kiinteiden maistelu vajaa 4½kk iässä ja nyt kuopuksella vajaa 6kk. Nyt olen uskaltanut olla maltillisempi :) Neuvolan mukaan ei ole mikään kiire.

Välipalaa ja kahta liharuokaa ei tarvita ennen 10kk-1v, maito välipalana. Kuitenkin vuoden ikäiselläkin täytyy tuota maitoa upota vähintään ½l päivässä.

Niin ja uuden tutkimuksen mukaan diabeteksen riksi kasvaa alle 4kk ikäisenä kiinteät aloittaneilla.

Niin, no viljatuotteet voi kyllä ihan suositusten mukaan aloittaa jo 5kk, me tosin aloitettiin jo 4kk sillä hipp-kaurapuurolla, mitä voi antaa jo alkaen 4kk..

Mites te muut muuten laskette tuon liha-aterian määrään? Tai siis kun ne 8kk tarkoitetut lihasoseet on niissä isoissa purkeissa ja meidän tyttö ei yhdellä aterialla jaksa syödä koko purkillista vaan olen sitten antanut loput seuraavalla aterialla... Niin olisiko sitten kuitenkin parempi antaa toisella aterialla ihan vaan pelkkää kasvista?

Mun poikani painaa jo yli 10kg 5kk iässä joten ei todellakaan pärjättäisi pelkällä maidolla =) Ja eihän niitä aterioita ole tarkoitus antaa isoja määriä kerralla vaan sen mukaan kuinka paljon lapsi jaksaa syödä.

Ja kyllä,omasta neuvolasta sain ohjeen,että 5 ateriaa 6kk iässä ja näin meillä on edellistenkin lasten kanssa toimittu. Maalaisjärjen käyttö sallittua =)

Niin, tottakai lapset on yksilöitä, toiset pärjää pelkällä maidolla yli puolivuotiaaksi, ja toiset tarvii jo sen ikäisenä montakin kiinteää ateriaa päivässä...Että sen mukaan tietysti mennään miten paljon lapsi tarvii ruokaa, ihan "huvikseen" vaan kyselin, että mites muut on toimineet :)

Toki lapset yksilöitä ovat =)

Tuota kyllä ihmettelen, että missä neuvolassa suositellaan ½v.lle 5 ateriaa päivässä ja onko terveydenhoitaja vanhakin? Esikoisen aikana neuvolasta sain opuksen, jossa tuo viisi ateriaa päivässä tuli vasta 10kk iässä. Ei lapsi kyllä maitoa jaksa juoda, jos viisi ateriaa syö päivässä, vai onko nuo ateria määrät minkä kokoisia?

No, meillä on lapset menneet keskikäyrillä, jokainen on tietenkin yksilö. Esikoinen painoi 10kg 1v =)

No aamulla poika syö yleensä riisipuuroa. Teen sen korvikemaitoon ja määrällisesti maitoa on ehkä 0.5dl. Puuron sekaan hedelmäsosetta. Sitten päivällä syödään kasvis-lihasosetta. Molemmista purkeista otan n.puolet ja sekoitan ne. Hyvällä halulla syö,suu aukee niin ettei meinaa samaan tahtiin ehtiä lapata ruokaa suuhun. Iltapäivällä syö purkillisen hedelmäsosetta ja illalla lautasellinen kaurapuuroa hedelmäsoseen kera =) Maitomääriä en ole laskenut,mutta ihan sopiva määrä sitäkin uppoaa. Niin ja vettä juodaan myös.

Että kyllä meillä saa alkaa antamaan n.6kk iässä yhden lämpimän aterian vielä lisäksi. Tuntuu,että nyt jo voisi antaa,mutta odotetaan nyt vielä.

Neuvolantätimme on 40-50 ikävuoden välissä oleva oikein mukava täti =)

Toki lapset yksilöitä ovat =)

Tuota kyllä ihmettelen, että missä neuvolassa suositellaan ½v.lle 5 ateriaa päivässä ja onko terveydenhoitaja vanhakin? Esikoisen aikana neuvolasta sain opuksen, jossa tuo viisi ateriaa päivässä tuli vasta 10kk iässä. Ei lapsi kyllä maitoa jaksa juoda, jos viisi ateriaa syö päivässä, vai onko nuo ateria määrät minkä kokoisia?

No, meillä on lapset menneet keskikäyrillä, jokainen on tietenkin yksilö. Esikoinen painoi 10kg 1v =)

oon tonne toiseen ruokaketjuun asiasta jo kirjottanutkin että kyllä meillä syödään 5 kertaa paivässä ja maitoakin menee n.700ml

Meillä tyttö on 6kk, oltiin eilen neuvolassa ja nyt pitäisi kiireen kaupalla aloittaa sekä viljat että liha. Paino kun oli noussu kuukauden aikana alle 300g (pituutta oli kyllä tullut melkein 4cm). Tähän mennessä on syöty päivällä pari jääpalakuutiota bataattia (ja maistelut jotain muita kasviksia rinnalla) ja iltapäivällä puoli purkkia hedelmäsosetta. Muuten on saanut rintamaitoa.

Jostain muistan lukeneeni, että viljojen aloituksen ja lihan aloituksen välillä pitäisi pitää kolme viikon väli, oletteko muut noudattaneet tuota ohjetta? Ajattelin vaan, että kun puuro aloitettiin eilen niin odottelenko sitten muutaman viikon ennen lihan aloitusta.

Alkuperäinen kirjoittaja lumeton:
Jostain muistan lukeneeni, että viljojen aloituksen ja lihan aloituksen välillä pitäisi pitää kolme viikon väli, oletteko muut noudattaneet tuota ohjetta? Ajattelin vaan, että kun puuro aloitettiin eilen niin odottelenko sitten muutaman viikon ennen lihan aloitusta.

Minä alotin puuron ja lihat samana päivänä. Eikä meilä ole masu tms reagoinut mitenkään. Kovin tyytväinen tyttöhän tuo on, kun saa masun täyteen ruokaa, eikä ole nälkä heti tunnin päästä :) Niin, tyttö on viikon päästä 5kk ikäinen. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja carla-81:
Alkuperäinen kirjoittaja lumeton:

Minä alotin puuron ja lihat samana päivänä. Eikä meilä ole masu tms reagoinut mitenkään. Kovin tyytväinen tyttöhän tuo on, kun saa masun täyteen ruokaa, eikä ole nälkä heti tunnin päästä :) Niin, tyttö on viikon päästä 5kk ikäinen. :heart:

En oo moisesta kuullutkaan, että pitäis eri aikaan aloittaa. No meil aloitettiin jo puuro 4kk ikäisenä, mut en missään nimessä olis kyl uskaltanut samana päivänä aloittaa vilja-,ja liharuokia,(tai ylipäätänsä mitään kahta uutta ruokalajia) kun hankala sit arpoa että kummasta tulee masuvaivoja tms jos niitä tulee. Mut tietysti jos on vauva jolla ei oo masuvaivoja ollut juuri ollenkaan, niin ei tarvii tuollaisia miettiä. :) Ite oon aika varovainen ollut kaikkien uusien ruokien suhteen, kaikki vauvat ei välttämättä oo kovin tyytyväisiä siten että saa mahansa täyteen.. :/ Esim. perunasta menee maha edelleenkin niin kovaksi, että huudetaan sitten päivä läpeensä, jos ei muista luumua antaa reilusti lisäksi.

Näitä eri ohjeita kun neuvolasta tulee niin mun neuvolaterkka sanoi kyllä että lihan ja puuron välillä olis taukoa, viikonpäivät. Ei missään nimessä samaanaikaan. En kyllä kysynyt että miksi.

Alkuperäinen kirjoittaja nyyrikki:
Näitä eri ohjeita kun neuvolasta tulee niin mun neuvolaterkka sanoi kyllä että lihan ja puuron välillä olis taukoa, viikonpäivät. Ei missään nimessä samaanaikaan. En kyllä kysynyt että miksi.

Niin, kyllähän tuon nyt järkikin sanoo, ettei oo hyvä aloittaa kahta eri ruokaryhmää samaaan aikaan :)

Meillä sanottiin esikon kohdalla neuvolassa 7 vuotta sitten tuo ohje viidestä ateriasta puolivuotiaana. En kyllä niin paljon syöttänyt kiinteitä hänellekään vaan paljon oltiin vielä maidolla silloin. Hyvin tyttö kasvoi ja kehittyi, oli aina keskikäyrillä. Tuo viisi ateriaa -suositus on vähän, että miten sen kukin ymmärtää..., minusta puolivuotiaalla voi vielä kaksi ateriaa olla pelkkää maitoa (tietysti on poikkeuksiakin lapsissa) ja ruuat voisivat olla esim. 1 kasvissose, 1 hedelmä- tai marjasose ja 1 puuro. Meidän pian puolivuotias saa vasta kasvis- ja hedelmäsoseita, puuro aloitetaan kohta.

Yhteistyössä