V
vauvalle
Vieras
Lapsi on nyt 7kk ja on 2kk syönyt lihasoseita. Ne soseet olen ostanut kaupasta. Nyt kuitenkin haluaisin tehdä niitä itsekkin, koska teen muitakin soseita itse. Kysyisinkin, että miten ja mistä lihasta ootte soseet tehny? Luin jostakin (olisiko ollut netistä), että jauhetusta lihasta ei saisi tehdä itse enään soseita lapselle..? Onko tämä totta? Miksi? Siellä oli jotain sen tyylistä, että liha ei olisi niin puhdasta jauhamisen takia..eli jauhettaessa siihen tulisi helpommin pöpöjä teurastamossa jne.. Mutta sitten aloin ihmettelemään, kun terveydenhoitaja oli sanonut ystävälleni, että hirvenliha on oikeen hyvää vauvallekkin. No hirvenlihahan tulee ihan "tavallisista" pienistä teurastamoista. Itsellänikin on tuota hirveä pakkasessa, että kai siittäkin sitten voi tehdä. Tuskimpa siinä teurastamossa (jos sitä nyt teurastamoksi voi sanoa) on mitenkään erityisen hygieenistä. No joka tapauksessa eläinlääkärithän valvoo pienimpiäkin teurastamoita ja lihat tarkastetaan. Eli ootteko tehny ihan kaupan possu tai nautajauhelihasta soseita? Entäs broilerinjauhelihasta? Olisi edullisempaa tehdä jauhelihasta. Kertokaas vähän, kun oon nyt pikkasen pihalla mistä saa tehdä ja mistä ei. Seuraavaan neuvolaan on vielä kaksi kuukautta ja en viitsi tämän takia alkaa soittamaan.