Lihan pilaantuminen..? Uskallanko nyt vai en...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "faarao"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"faarao"

Vieras
Minulla oli tarkoituksena valmistaa tänään porsaan kyljyksiä...Ja itseasiassa valmistin ne jo...MUTTA huomasin pakkauksesta että viim.käyttöpäivä oli eilen...Voih...Nyt täällä jahkailen, että syödäänkö kyljykset vai ei...Näyttivät ja tuoksuivat normaalille...

Yleensä en ole välittänyt jos yhdellä päivällä tuo päiväys ylitetään, mutta nyt pelkään, koska voin olla raskaana ja pelkään että saan noista listerian tms...Kyljykset on ensin paistettu pannulla ja sitten vielä uunissa 30min.

Mitä sinä tekisit?

No et sinä noista voi listeriaa saada! Vaikka paistaisit mädäntynyttä lihaa et voi siitä listeriaa saada!! Korkeintaan ruokamyrkytyksen voit saada (tuosta jälkimmäisestä)...
Mutta syökää pois, jos kerran on haissut ja näyttänyt ihan ok:lta.

[QUOTE="faarao";23468038]Minulla oli tarkoituksena valmistaa tänään porsaan kyljyksiä...Ja itseasiassa valmistin ne jo...MUTTA huomasin pakkauksesta että viim.käyttöpäivä oli eilen...Voih...Nyt täällä jahkailen, että syödäänkö kyljykset vai ei...Näyttivät ja tuoksuivat normaalille...

Yleensä en ole välittänyt jos yhdellä päivällä tuo päiväys ylitetään, mutta nyt pelkään, koska voin olla raskaana ja pelkään että saan noista listerian tms...Kyljykset on ensin paistettu pannulla ja sitten vielä uunissa 30min.

Mitä sinä tekisit?[/QUOTE]

Vasta on kirjoitettu kuinka lihat monessa kaupassa on jo valmiiksi lähes syömäkelvottomia vaikka viimeiseen käyttöpäivään olisi muutama päivä. Itse en todellakaan söisi enään.

Entäs kun niitä oli kaikenlisäksi tuollainen iso määrä...Joudunko viskaamaan loput roskiin vai söisittekö huomenna? Tai mies voi syödä ne myös iltaruokana, mutta lisääntykö bakteerit entisestään jos jäähdytän välillä jääkaappiin ja sitten taas lämmitetään mikrossa?

[QUOTE="Miima";23468126]Vasta on kirjoitettu kuinka lihat monessa kaupassa on jo valmiiksi lähes syömäkelvottomia vaikka viimeiseen käyttöpäivään olisi muutama päivä. Itse en todellakaan söisi enään.[/QUOTE]

Nenä on ihan luotettava kapistus. Olen minäkin törmännyt ennen päiväystään huonoksi menneeseen lihaan, mutta kyllä sen haistoi. Niin kauan, kuin liha ei haise pahalle, olen huoletta sen kypsentänyt ja syönyt, toistaiseksi ilman mitään myrkytyksiä :)

Laittaisin pakkaseen tai söisin huomenna. Mitä niitä roskiin laittaa? Senkö takia, että sulla on nyt kypsät kyljykset joista oli kypsennyshetkellä mennyt jo päiväys ohi?

[QUOTE="a p";23468133]Entäs kun niitä oli kaikenlisäksi tuollainen iso määrä...Joudunko viskaamaan loput roskiin vai söisittekö huomenna? Tai mies voi syödä ne myös iltaruokana, mutta lisääntykö bakteerit entisestään jos jäähdytän välillä jääkaappiin ja sitten taas lämmitetään mikrossa?[/QUOTE]

Voit syödä huomennakin, kun et pöydällä niitä säilyttele. Eli ylimääräiset jääkaappiin heti, kun ne ovat sen verran jäähtyneet, että ne voi sinne laittaa. Mikroaallot tappavat mahdolliset bakteerit myös, ja nythän se kypsä liha on kuumana pöpövapaata ja kylmässä säilytettynä ja mikron kautta käytettynä se on ihan turvallista.

Yhteistyössä