Lihamurekkeesta, täyte + lisukkeet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kumikameli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kumikameli"

Vieras
Täytättekö koskaan lihamureketta? Millä?
Mitä teillä syödään lihamurekkeen kanssa? Kastiketta?
Miten teet lihamurekkeen, mitä taikinaan tulee?

Uusia ideoita haen :)

Meillä on tänään kananmunilla täytetty lihamureke (sikanautaa, grillimaustetta, kananmuna) ja uunikasviksia (peruna, porkkana, sipuli, paprika, niihin oreganoa ja oliiviöljyä)

Mulla yleensä

- naudanjauhelihaa tai poro/nauta-sekoitus, suunnilleen yhtä paljon kumpaakin
- sipulikeittoaineksia 1-2 pss
- turkkilaista jugurttia/kermaviiliä/kermaa 1-1,5dl suunnilleen
- 1-2 kananmunaa, jos muistan :D

en mausta taikinaa mitenkään muuten.

Täytteenä oon laittanu mm. herkkusieniä, fetajuustoa, tomaattiviipaleita, wokkivihanneksia (paistoin ensin pannulla pehmeäksi) tai sitten päälle oon laittanu tomaattiviipaleita ja juustoraastetta.

Taikinaan
400 gr jauhelihaa
2 dl kermaviiliä
2 kananmunaa
ruiskorppujauhoja
ja mausteita
Sisälle fetajuustoa tai Koskenlaskija sulatejuustoa

Koko perheen SUURI suosikki (lapset tykkää ehkä vielä enemmän tuon Koskenlaskijan kanssa, äiti feta-juuston)

Täytteenä
-sienimuhennos
-maksamakkaraa ja suolakurkkua
-hemapaa
-sellainen supervahvasti maustettu jauhelihataikina
-juuston loput raastettuna ja yrteillä maustettuna, ja niiden alla ananaspaloja

Mureketaikinaan voi lisätä kurkkusalaattia, kiloon 150 g on sopiva. Lisäksi pussi sipulikeittoa, purkki kermaviiliä, kahvikupillinen korppujauhoja, desi paseerattua tomaattia tai sitten vettä ja tomaattipyrettä. Vielä pari-kolme munaa.

Tämän ruuan kanssa usein ruokana on uunikasviksia ja niille on erilaisia kermaviili/jogurttidippejä, joista riittää kastikkeeksi murekkeellekin.

Mä tuuppaan murekkeen sisään herne-maissi-porkkanaa tai vastaavantyyppistä pakastekasvista. Anoppi laittaa kinkkua ja juustoa, on mun makuun liian rasvaista. Munia kokeilin täytteeksi kerran. Seurana joko ruskeakastike ja makaroni tai sitten perunamuusi. Viereen sitä, mitä vihanneslokerosta löytyy.

Taikina sisältää lihaa, ehkä vähän korppujauhoa, sipulia, valkosipulia, maustepippuria, valkopippuria, soijaa (suolaa) ehkä tujauksen sinappiakin, pari munaa.

Taikinaan tulee n 400g jauhelihaa,kananmuna,hieman kermaa,näppituntumalla korppujauhoja ja
vaihtelevasti mausteita ja sipulia,sinappia,joskus chiliä tai pepperonia,soijarouhetta.
Täytteitä: luumuhillo,suolakurkku,maksapatee,herkkusieni tai fetaa,goudaa tai muuta juustoa.
Lisäkkeitä: perunamuussi tai keit. perunat,lohkoperut ja muita kasviksia itsetehtynä,salaattia.

Kais muistutti yhdestä mun lempiherkusta. Murekkeena en ole tehnyt, mutta jauheliharullina: taikinaa suurehkon lihapullan verran, sisään hetken verran liotettu, kuivattu luumu :p

Joo, esim. fetaa, valkosipulia, aurinkokuivattuja tomaatteja ja yrttejä. :p mä oon vähän sellainen mitä-kaapista-löytyy -kokkailija, joten ruokiin eksyy milloin mitäkin.

Ja ihan perustaikina vesi, korppujauho, kananmuna, naudan jauheliha, sipuli ja mausteet. Joskus laitan ripauksen minttua taikinaan. Tekee vähän erilaisen maun. Mutta varovasti, ettei maistu hammastahnalle. :D

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="jojo";23086805]Kais muistutti yhdestä mun lempiherkusta. Murekkeena en ole tehnyt, mutta jauheliharullina: taikinaa suurehkon lihapullan verran, sisään hetken verran liotettu, kuivattu luumu :p[/QUOTE]

Itsekkin silloin tällöin teen just nuita jauheliharullia luumulla,paistan pannulla ja haudutan kerman kanssa,nam,jotenkin helpompi tehdä murekkeena.:D

Yhteistyössä