Lievä raskausdiabetes: syntymäpainoista ja paastosokerista

Moi kaikille,
pientä gallupintynkää uuteen vuoteen, kysymys kaikille joilla paastosokeri olut koholla mutta rasitusarvot OK: onko pelkkä koholla oleva paastoarvo vaikuttanut vauvan kokoon?

Täällä ollaan rv 29+1, paastosokeri 5.6 mitattu rv 27 mutta rasitusarvot OK (1h 8.4, 2h 6.0), mutta kuitenkin pelottaa että vauva kasvaa liian isoksi ja senkin raukan sokerit menee sekaisin. En syö makeaa ja nopeita hiilareitakin tosi vähän, mutta ylipaino (jota 25 kg) nostattaa tietysti paastosokeria. Rv 20 paasto vielä 5.1 kun mitattiin työterveystarkastuksessa, ja nyt harmittaa kun noussut ilmeisesti vähemmän liikunnan takia kun nuo sadekelit ei oikein houkuta lenkkipolulle.. Painoa lisää tullut tähän asti vain 1.4 kg ja muuten olen elämäni kunnossa. Eivät neuvolassa kuitenkaan ruokavalio-ohjeistuksen lisäksi mitään kummempaa tuosta paastoarvosta sanoneet, tuumasi vaan että 'no sulla nyt on tämä raskausdiabetes'. Ei kai tässä auta kun lisätä liikuntaa, koska syön suhteellisen esimerkillisesti kiloista huolimatta.. kai se on sitten vaan annoskokoa pienennettävä!!

Olisi kiva kuulla miten muilla 'lievää raskausdiabetesta' sairastaneilla on sujuneet viimeinen kolmannes, millä olette saaneet paastosokerin alas ja minkäkokoisia vauveleita olette sitten maailmaan putkautelleet.
Ja hyvää alkanutta vuotta vaan kaikille!

mulla oli esikoisesta lievä raskausdiabetes, tosin rasituksessakin oli paastoarvo hitusen koholla. neuvolasta sain viikoksi kotiin mittarit ja sinä aikana oli arvot ok. ihan surutta söin herkkuja ja tyttö painoi syntyessään 4020g :heart: hällä ei sokereissa ollut minkäänlaisia ongelmia laitoksella, tosin napaverinäytteestä löytyi diabetekselle altistava geeni joten ollaan nyt DIPP-tutkimuksessa.
tässä raskaudessakin oli rasituksessa paastoarvo koholla mutta niin oli myös kotona koko kolmen viikon seurannan ajan. insuliinipistokset iltaisin aloitettiin rv 23.

Mulla oli kans pelkästään paastosokeri koholla, luokkaa 5.7-6.2 välillä kotimittauksissa, sokerirasituksessa 5.7. Kävin rv 30 tietämillä diabeteshoitajan luona ravintoasioista kuuntelemassa ja sain mittarin kotiin. Noudatin ohjeita, mutta ei se vaikuttanut minun paastoarvoihin mitenkään, joten rv 34 jouduin aloittamaan insuliinin....joka piti arvot sitten kurissa, mutta ei mitenkään kovasti niitä laskenutkaan. Kävin kerran viikossa äitiyspolilla ultrassa ja diabeteshoitajan luona. Vauva kasvoi normaalisti, mutta yhtään ei annettu mennä yli eli vauva syntyi rv 40+1 sektiolla (paikat täysin kypsymättömät) ja painoi 3490g. Mitään häikkää ei ollut sokereiden kanssa minulla eikä vauvalla synnytyksen jälkeen. Nyt hirvittää kun pitää tässä kuussa käydä uudelleen sokerirasituksessa kontrollimielessä, että mitähän ne arvot nyt "normaalitilassa" on...

Minulla esikoista odottaessa oli juuri tuo paastoarvo koholla 0,1 yli sallitun rajan. Rasitusarvot olivat hyvät. Tarkkailin syömisiäni rasituskokeen jälkeen, mutta söin myös viikottain karkkia tms. Mittasin verensokereita 2 päivänä/vko loppuraskauden ajan. Arvot pysyivät kurissa muutamaa arvoa lukuunottamatta. Esikoinen syntyi raskausviikolla 41+0 ja mitat oli 50 cm ja 3190g.

Mulla oli paasto vähän yli sallitun rajan, en nyt enää muista tarkkaan miten oli. Kotimittaukset yhtä kertaa lukuunottamatta sallituissa rajoissa. Raskausaika meni ihan hyvin, tyttö syntyi pari päivää lasketun jälkeen, pienenä, ottaen huomioon lievän raskausajan diabeteksen. Painoi 2,7kg. Tosin kasvu pysähtyi 2-3vkoa ennen syntymää.
Ens kuussa olisi vuosi synnytyksestä ja mun pitäs mennä sokerirasitukseen tarkastamaan millaset mitat tässä on ilman vauvamahaa.

Yhteistyössä