Lievä masennus ja luontaistuote lääkkeet/ Onko apua?

Mulla ehkä lievää masennusta. Mielialan vaihtelut, keskittymis vaikeudet, väsyttää, laihtuminen, ärtynyt.
Ajattelin kokeilla jotain luontaistuotetta josko niistä olisi apua. Eli onko kellään kokemusta noista? Ja miten pitkään pitää käyttää että saa tuloksia?
Olen tilannut ajan sairaanhoitajalle mutta olisi kiva tietää jos joku kokeillut jotain tuotetta ja onko niistä apua?
 
Minä en ainakaan uskaltaisi luontaistuotteita napsia. On niiden "tehosta" ja tuotteiden "turvallisuudesta" sen verran usein kirjoituksia lehdissä. Luotan enemmän lääkkeisiin. Niitä ja niiden vaikutuksia sentään tutkitaan ja valvotaan.
 
E-epa. Eli kalaöljyä. Mitään haittaa ei pitäisi olla, päinvastoin. Ja tuota on sen verran tutkittu ja on tutkimuksia että vaikuttais masennuksen hoitoon.

Mulla pari vuotta sitten oli synnytyksen jälkeistä masennusta. Juuri mielialanvaihteluja, ärtymistä, itkuisuutta, ahdistusta. Lopuksi marssin viikonloppuna päivystykseen ja sain reseptin mieliala- ja masennuslääkkeisiin. Kahta mömmöä oli ja kun luin netistä niiden sivuvaikutuksista niin HUH HUH. Ja kun niitä olis pitäny käyttää jonkin aikaa ja ei välttämättä olis auttanu vaan sitte olis pitäny vaihtaa joihinkin toisiin mömmöihin...

Noi kaikki sivuvaikutukset pelotti joten päätin kokeilla vaihtoehtoa ja aikani netis tutkittua ja luettua käyttäjien kokemuksia niin ostin noita e-epoja (tais olla Tolosen 500 mg ensin 2 kpl/pv, nyt on Bioteekin e-epaa) ja kyllä mulla se olo alko kohenee parin viikon käytön jälkeen.

Joo voi olla blacebo-vaikutusta mutta olen nyt syönyt säännöllisesti siitä lähtien eikä ole kyllä ahistanu, masentanu tai mielialat vaihdellu.

Tämä on mun kokemus asiasta. En halua missään nimessä lääketiedettä syrjiä ja olen sitä mieltä että jos todella paha olo on, niin ehdottomasti lääkäriin! Mullakin oli niin paha olla että oli pakko ylittää kynnys ja hakea apua (oli vaikeaa!). Ja tuolloin päätin, että niitä epoja kokeilen mutta jos ei ne olis auttanu, niin olisin ehdottomasti hakenu ne lääkärin määräämät mömmöt.

Liikunta ja ulkoilu on myös muuten kova sana. eikä maksa mittää
 
DG
No olen myös kuullut, että tuo e-epa auttaisi jollekin, ja toisilla pahentaa oireita.

Se on totta että mielialalääkeistä osalla tulee paljon sivuoireita, osalle ei laisinkaan. Ja se onko joku lääke sopiva itselle onko hankalaa. Mutta silti vaikka itse suosittelen noita mielialalääkkeitä. Ensimmäisestä lääkkeestä ei ollut minulle apua, tiedän monta ketä syö samaa lääkettä ja auttaa, eikä tullut ensimmäistäkään sivuoiretta. Toisesta tuli hililttömät sivuoireet aluksi, mutta kun alkoi vaikuttamaan niin en päivääkään vaihtaisi, että oikean lääkkeen löysin. Eli vaikka oli sivuoireet, niin parin viikon kuluttua oikeen lääkkeen aloittamisesta olo huomattavasti parempi. Nyt jo tästä on aikaa, ja taidan kuulua siihen normaaliin kastiin. Mutta tietty kaikkea voi kokeilla.

Mutta jos on masentunut, niin välttämättä kehoitus liiku ja ulkoile, niin voi olla aika paha. Ei silloin välttämättä jaksa. Itse en todellakaan olisi jaksanut lähteä lenkille. Mutta aikansa kutakin.
 
Niin sepä se sitten masentaa kun ei pääse säännöllisesti ulkoilemaan ja energiaa purkamaan saatikka sitä omaa aikaa on rajoitetusti kun on pieniä lapsia...
Sitä on vaan niin kiinni! En olisi uskonut minulle käyvän näin vaan käy kuitenkin. :ashamed:
Pääseehän sitä ulos lasten kanssa mutta kaipaa oman tahtista liikuntaa. Mies on niin törppö
kun ei tajua.. Puhti pois siltäkin että masentaa vaan enemmän.... Olisin itsekkin terveen liikunnan kannalla vaan kun on vaikeeta päästä..
 
kalaöljyä suosittelen minäkin. Tolosen E-epa on vahvimpia EPA:n osalta, mutta ei monipuolisin rasvahappovalmiste kuitenkaan. Rasvahappoja kun on vaikka kuin paljon muitakin kuin omega 3/EPA jotka on välttämättömiä. Ja lisäksi suosittelisin jotain piristävää ravintoainevalmistetta, siis luonnollista sellaista, ei synteettistä. Varsinkin näin kevättalvella alkaa olla ihmisten ravintovarannot lopussa joten ei ihme jos masentaa ja väsyttää.

Voimia :flower:
 
Tämä e-epa on hyväksi vaikka ei ole masistakaan. Jos ei syö kahta kertaa kalaa viikossa (muistaakseni..) niin silloin suositellaan käytettävän lisaravinnetta tms.
Mulle sano lääkäri et käytä yhtä tai kahta vitamiinia kerrallaan ja vaihda sit tarvittaessa, noissa monivitamiini jutuissa ei ole hänen mielestään tarpeeksi volttia ja niiden imeytyminen kai hankalaa, tiijä sit.
Mitään muuta luontaistuotetta en osaa tilanteeseesi suositella. Ne kun voi joillakin toimia ja toisilla ei :headwall:
Jaksamista sinulle! :hug:
 
Nuo kuvaamasi oireethan voivat johtua mistä vaan fyysisestäkin asiasta, eivätkä välttämättä ole masennusta. Eli ei kannata mitään masennuslääkettä ruveta napsimaan, ennen kuin on varma ettei ole sellaisesta kyse. Ja kun tuosta liikunnasta oli puhe, niin olihan jotain tutkimustakin tehty että masennuksesta toipuivat jopa paremmin ne, jotka harrastivat säännöllistä liikuntaa, kuin ne jotka söivät vaan niitä lääkkeitä. Kehon ja mielen yhteys on suuri.
 

Yhteistyössä