levottomat jalat

Auttakaa jos suinkin tiedätte mitä vielä voisi kokeilla villasukkien, hieronnan ja magnesiumin lisäksi. Tullu tuokin riesa näin loppuajasta ja aivan mahdotonta nukkua. Vaiva on lantiosta alkaen molemmissa jaloissa eikä vaan pohkeiden kohdalla. Neuvolassa ja lääkärillä ei mitään neuvoa tullut.

Hei,

Mulla lämpö vain pahentaa. Ainoa mikä auttaa on kylmä. Eli sukat pois ja kylmälle betonille seisomaan niin kauaksi aikaa että sattuu; talvella lumihankeen. Helteiden aikaan seison kahden kylmäkallen päällä :) Kylmää suihkuakin voisi kokeilla.

Mulla vaiva jäi odotusajalta ja piinaa varmaan lopunikää. Todella hankala ja rasittava ongelma

Itselle uusi vaiva ja enemmän tekee mieli tosiaan kylmää jalkoihin kuin kuumaa. Istumatyö pahentaa joskus päivän aikana oloa todella ja olenkin tepastellut toimistolla rehevästi pajain jaloin säästä huolimatta ja järjestänyt näppikset yms. seisomiseen sopivaksi. Illalla minullakin konstina viilentävä jalkageeli joka ainakin harhauttaa pahaa tuntemusta niin että pystyy rauhoittumaan. Melkonen riesa on kyllä koko levottomat jalat!

Mulla on auttanut, kun olen noussut sängystä ylös ja käppäillyt keittiöön ja juonut kupin lämmintä maitokaakaota. Siinä sitten vielä vähän tepastellut ympäri taloa ja takaisin nukkumaan.... ja oireet hävinneet! =)

Mä olen laittanut kylmät, märät sukat jalkaan nukkumaan mennessä (ja toivonut että viilentävät kunnes nukahdan). Yleensä on auttanut. Niillä kesähelteillä oli joskus vaikeuksia, mutta tällä hetkellä tehoaa hyvin.

Magnesiumia apteekista!
Mulla oli ihan voittamaton apu. Neuvolasta mulle sanottiin, että jalat pitäisi nimenomaan pitää lämpiminä..
En sitten tiedä, mutta mulla auttoi vasta magnesium. Siihen asti valvoin melkein yöt läpeensä, eikä kävelystä, hieronnasta tms. ollut mitään apua.
Nyt loppuraskaudesta vaiva on mulla helpottanut,enkä ole magnesiumia juuri syönyt.

Tsempppiä teille vaivan kanssa painiskeleville!

-Dana rv 34 tasan

Lisäyksenä vielä, että käytin myös tukisukkia päivisin. Vaikea sanoa oliko siitä sitten apua, mutta vasta sitten kun hain apteekista magnesiumia marketti-magnesiumin tilalle olo helpotti.
Voi olla että ap:n ongelmaan ei vaan ratkaisua löydy, kun magnesiumitkin olet jo kokeillut :( :hug:

Tukisukat päivisin käyttöön! Itselleni toi helpotuksen. Kannattaa satsata hyviin sukkiin.
Dödöstä vielä; itse sairastin kilpirauhasen liikatoimintaa, jonka oireena on mm. runsas hikoilu. Silloin löysin apteekista avun, TripleDry -dödöt. Löytyy niin roll-onia, spraytä kuin stickiäkin. Itselläni roll käytössä. On kyllä hintansa väärti (ei muutenkaan maksa maltaita), dödöä kun laitetaan n. 3 pvän välein. On oikeasti tehokas!

jos jollain olis lisävinkkejä! Tuntuu että yöllä oli kaksi minuuttia pisin yhtäjaksoinen unipätkä... Vaikkei se tietty pidä paikkaansa. Mutta siis jotain tälle turvotukselle ja sätkimiselle pitäisi tehdä! Kylmä aiheuttaa mulla hirveän krampin, joten se ei taida auttaa. Magnesiumia menee kyllä maksimi. Muuta?

Mie syön levottomiin jalkoihin magnesiumia ja Obsidania (rautaa). Kävin joku vuosi sitten lääkärillä ja verikokeiden tuloksista kertoi, että vaikka hemppa ois hyvä on taustalla toinenkin tekijä, josta voi päätellä että rautaa puuttuu.

Akuutissa näin joskus, että Ruotsissa annetaan rautaa suoraan suoneen, miekii haluaisin. Tuo Obsidanin syöminen alkaa kyllästyttää, sitä menee tosi paljon.

Toiseksi halauisin kokeilla hermoratahierontaa, sekin kuulema auttaa.

Pari kertaa olen suihkuttanu jalat kylmällä vedellä, mutta se on lähinnä naurattanu. Täytynee minunkin läträtä ice poweria tänä iltana.

T: pörrö ja vaava 34+4

Itsellä samaa ongelmaa ollut nyt raskausaikana. Tässä omat vinkit.

Illalla kävelylenkki ennen nukkumaanmenoa on ollut paras apu.

Nukkuessa oon pitänyt villasukat jalassa. Villasukat on lämpimät mutta ei hiosta niin kuin tavalliset sukat. Joinain tosi lämpiminä öinä kun on ollut hiostava olo, oon laittanut ohuet puuvillasukat jalkaan, mutta sellaiset joissa ei oo kiristäviä kuminauhoja.

Illalla tuuletan pitkään makuuhuoneessa niin että makuuhuoneen lämpötila laskee melkein liiankin viileäksi (kesällä ei onnistu niin hyvin). Olo ei oo niin tukala kun "joutuu" kääriytymään peittoihin, villasukat ei hiosta eikä olo muutenkaan oo niin hikinen ja tukala.

Myös tyyny tai kaksi jalkojen alla auttaa. Tuntuu että veri kiertää jaloissa paremmin kun ne on vähän kohollaan.

Usein saatan illalla maata hetken jalat ylöspäin seinää vasten kohotettuna niin et veri lähtee jaloissa kiertämään paremmin, ja nukkumaan mennessä makuullaan vielä jumpata jalkoja heiluttelemalla isovarpaita ylös-alas ja sitten kaikkia muita paitsi isovarpaita ylös-alas, pyörittelen nilkkoja ja venytän pohjelihaksia koukistamalla ja ojentamalla nilkkaa.

Jos jalkoja alkaa yöllä pakottaa, nousen ylös, kävelen vähän ja venytän pohjelihasta jalkapohja seinää vasten taivutettuna ja sitten vastaavasti toiseen suuntaan nilkkaa ojentaen. Joskus kun tämä ei oo auttanut, olen vielä tehnyt joitain kyykkyyn-ylös-liikkeitä niin et lihakset on vähän väsyneet niin jalat tuntuu sen jälkeen rennommilta kun menee takaisin maate.

Mulla auttaa myös kun en istu tai seiso paikallani pitkiä aikoja päivällä vaan välillä kävelen vähän ympäriinsä tai portaita ylös tai alas.

Tuossa oli omat vinkit, hyvä jos on jollekulle apuja. :)

Vielä tuli mieleen et oon vaihtanut sohvalla ja tuolilla istumisen jumppapallon päällä istumiseen tai lattialla risti-istunnassa istumiseen, on auttanut jalkojen turvotukseen. Tai jos on "pakko" istua perinteisellä tuolilla, olen laittanut jalat rahin/jakkaran päälle. Saunomista oon lisännyt myös kahteen kertaan viikossa, tuntuu et se saa jalkojen verenkierron paranemaan, kun vielä istuu jalat kohotettuina tai samassa tasossa lauteille ojennettuna.

Kiitos vinkeistä! Täytyy varsinkin noita Tupunan ehdotuksia kokeilla. Meidän jumppapallo on vieläkin muuton jäljiltä jossain hukan teillä, kohta alan kyllä painostaa että ostetaan uusi jos ei äijä saa haettua sitä esiin :kieh:

Tää lähtee siis kävelylle ja makkaria tuulettamaan ennen tyynyjen virittelyä!

Mulla oli tollon3 vuotta sitten raskaana ja jalat olivat loppuraskaudesta todella levottomat. Uneen pääsin kiinni niin, että juuri ennen nukkumaan menoa 8siis juuri ennen, kqaikki pitää olla valmiina, hampaat pesty ja pissalla käyty jne) kävin oikein kuumassa 8siis tuli kuumassa) suihkussa. Suihkusta tullessa kuivasin vaan "hätäisesti" pistin yökin päälle ja kävin saman tein nukkumaan. Niin kauan kun iho märkä ja kihelsi kuumuuden jäljiltä jalat olivat rauhassa. jos ehdin kuivumaan ennen nukahtamista tämä keino ei auttanut.

Yhteistyössä