Letrozol & ovulaatio

Mä kävin eilen ultrassa kp 13 ja siellä näkyi yksi johtofolli ja lääkäri ennusti ovulaatiota parin päivän päähän. Aloin sit tänään metsästämään sitä ovulaatiota. Katotaan miten käy

Päänsärkyhän on jatkunut vielä eilenkin. Tänään on eka päivä kun ei iskenyt heti aamulla. Onki viikko kun lopetin letrozolit. Toivon todella, ettei tarvisi monta kiertoa mennä näin, vaikka onhan tämä toisaalta pientä :giggle: eli näillä eväillä mennään kesään jos ovulaatio ei jätä tulematta sitte parina peräkkäisenä kiertona. No, jos jotain muuta positiivista niin ainakin pääsin teroluteista :LOL:
 
Täällä hep yksi letrozolin vasta aloittanut!

Tein jo uuden aloituksen tästä aiheesta mutta ilmoittaudun nyt tähänkin kun aihe niin itselle ajankohtainen.

Omaa taustaa lyhyesti:
-Yksi lapsi luomuna 6v sitten, tärppäsi heti.
Tuolloin olin juuri lopettanut e-pillerit usean vuoden jälkeen.
- Sen jälkeen ollut käytössä samat e-pillerit, lopetus 6/18 ja yritystä siitä saakka.
-Menkkoja saanut sitten odotella, ensin meni 1,5kk ja sen jälkeen melkein 3kk kunnes ne sitten Terolut-kuurilla saatiin aikaan.
-Labrat pvk, paastosokeri, prolaktiini ja kilpirauhaskokeet ok. Progesteroni matala, sen mukaan ei ovulaatiota ainakaan siinä kierrossa ollut.
-Ultrassa monirakkulaiset munasarjat. E-pillereiden lopetuksen jälkeen akne villiintynyt kasvoissa, ei muuta pco viittaavaa.
-Elämäntavat kunnossa itsellä ja kumppanilla, molemmat harrastaa säännöllisesti liikuntaa ja paino normaali. Kolmekymppisiä ollaan molemmat.
-Sain lähetteen julkiselle puolelle tutkimuksiin, kävin kuitenkin "odotellessa" yksityisellä ovulaatiohäiriöihin erikoistuneella gynekologilla ja sain ohjeeksi Letrozol 2.5mg 1x1 kp 3-7 sekä Terolut 10mg 1x1 kp 15-24. Tällä annostuksella tarkoitus kokeilla ekat 2kk ja yrittää myös bongata ovulaatio ja sitten Letrozolin annosnosto jos ei vastetta.
Nyt eka letrokierto menossa kp 12 ja ovulaatiota ei tikutellessa ole vielä ollut, aloitin kp 9 tikuttaan.

Millä kiertopäivillä ootte bongannu ovulaation? Ajattelin ite kp 9-16 tikuttaa.. mut täytyy sanoa että todella raskasta henkisesti tämä tilanne, monirakkulaiset munasarjat todettiin kuitenki vasta nyt marraskuussa ja se pettymys omaan kroppaan oli jotain ihan hirveetä. Ja edelleen sellainen huonommuuden tunne ja suru, jopa katkeruus seuraa mukana.
 
Millä kiertopäivillä ootte bongannu ovulaation? Ajattelin ite kp 9-16 tikuttaa.. mut täytyy sanoa että todella raskasta henkisesti tämä tilanne, monirakkulaiset munasarjat todettiin kuitenki vasta nyt marraskuussa ja se pettymys omaan kroppaan oli jotain ihan hirveetä. Ja edelleen sellainen huonommuuden tunne ja suru, jopa katkeruus seuraa mukana.
Itselläni on todettu pco-tyyppiset munasarjat. Viimeisen 1,5 vuoden aikana kuukautiskiertoni on vaihdellut 28-53 päivän välillä.
Letroja olen käyttänyt viime toukokuusta lähtien. Itselläni ei toiminut pienin annos, joten käytän sitä 5mg/päivä, kiertopäivinä 5-9.

Itselläni letrozol on tasoittanut kiertoja. Ne ovat olleet letrojen kanssa n. 30-32 päivää, ovulaatio tapahtuu kp 16-19 välillä.
Viime kierrossa letrot eivät toimineet yhtään, vaan kiertoni kesti 53 päivää. Tässä kierrossa letrot puolestaan tekivät tehtävänsä ja ovulaatio saapui ajoissa, kp 19. Toivon, että tuo yksi pitkä kierto olisi vain joku luonnonoikku ja seuraavissakin kierroissa letrot toimisivat hyvin.

Olen itsekin kironnut tätä kroppaani. Etenkin viime kierto alkoi loppua kohti ärsyttämään paljon, kun tajusin, että letrotkaan eivät aina saa kroppaani toimimaan. Onneksi ne kuitenkin pääsääntöisesti ovat toimineet ja saivat jopa kemiallisen raskauden aikaiseksi 5. letrokierrossa. Tosin hieman surullista, että sitä pitää ajatella saavutuksena.
Jospa kuitenkin tulevaisuudessa ne saisivat yhdessä inseminaatioiden kanssa aikaan ihan kestävän raskauden! (y)
 
Mulla on kans käynnissä ensimmäinen letrokierto. Söin siis kp 3-7 ja ovulaatio oli kp 17 luultavasti. Tikuttelin kp 14 ultrauksen jälkeen ja onnistuin bongaamaan. Se oli kuulkaa hienoa se. Eka plussatesti ikinä, kun aiemmin ei ole tullut mihinkään testiin edes haamua. Tsemppiä! Itsellä nyt kp 24 menossa ja vähän kauhusta jäykkänä odotellaan mitä tämä viikko tuo...
 
Päivänkakkara975
Napsutinn: missä kävit yksityisellä, jos saan kysyä? Meillä tulee kohta vuosi yritystä. Pcos todettu viime syksynä, oireili runsaasti ja osasin itse arvata diagnoosin jo ennen ultraa. Kävin siis yksityisellä ja tuntuu ettei siitä ollut mitään hyötyä paitsi tuo ilmiselvä diagnoosi. En saanut mitään ohjeita tms lääkäriltä, paha mieli vain tuli. Hän sanoi että voin maalishuhtikuussa käydä uudelleen jossain lääkärissä niin saisin lähetteen lapsettomuushoitoihin. Haluaisin käydä gynekologilla joka on erityisesti perehtynyt pco potilaisiin :)
 
Napsutinn: missä kävit yksityisellä, jos saan kysyä? Meillä tulee kohta vuosi yritystä. Pcos todettu viime syksynä, oireili runsaasti ja osasin itse arvata diagnoosin jo ennen ultraa. Kävin siis yksityisellä ja tuntuu ettei siitä ollut mitään hyötyä paitsi tuo ilmiselvä diagnoosi. En saanut mitään ohjeita tms lääkäriltä, paha mieli vain tuli. Hän sanoi että voin maalishuhtikuussa käydä uudelleen jossain lääkärissä niin saisin lähetteen lapsettomuushoitoihin. Haluaisin käydä gynekologilla joka on erityisesti perehtynyt pco potilaisiin
Hei Päivänkakkara,
kävin terveystalolla ja ehdottomasti oman hoitopolun tärkein käynti ainakin tähän saakka.
Sen jälkeen olen käynyt julkisella puolella kun sain sinne lähetteen aiemmin tk lääkäriltä. Siellä minulle olisi samalla lailla tehty resepti letrozolista, joten oikaisin vähän kun kävin ensin yksityisellä ja sain reseptin odottelematta. Ehdottomasti suosittelen käymään yksityisellä puolella sellaisella joka on näihin asioihin erikoistunut, henkisestikin helpottavaa että asiat etenee nopeammin.
 
Kysyn muuten täältäkin. Minkälaisia johtofolleja teillä ok bongattu kierroissa? Mua vähän huolettaa tuo viime ultrassa bongatun koko..
Minulla ultrattiin toisessa letrokierrossa kp 14, siellä möllötti 25mm munarakkula ja ovulaation bongasin sitten tikuttamalla ja kivuista päätellen seuraavana päivänä. Ei kuitenkaan siitä kierrosta tärpännyt, nyt eletään 3. letrokierron kp 9.
 
Hei, vieläkö täällä on letroilioita? Itse ajattelin ottaa seuraavaan kiertoon. Mulla pcos josta syystä lapsettomuutta ja epäsäännöllinen kierto. Esikoinen 2/19 sai alkunsa ekasta letro avuisesta kierrosta, parin vuoden kovan yrittämisen jälkeen. Olisi haaveissa pikkusisarus.
Nyt menossa kp54 jonka ajattelin katkasta terolut kuurilla että pääsisi ottamaan letroja.
 
Ajattelin tulla tänne kertomaan oman tarinani, jos se toisi lohtua jollekin yrittäjälle. Tiedän miten ärsyttävää se on kun oma keho ei toimi kuten pitää.

Mä käytin ensin teroja, joista ei ollut oikeastaan mitään hyötyä. Sen jälkeen 4-5 letrokiertoja, mutta koska niistäkään ei haluttua tulosta tullut niin kokeiltiin myös gonal-f pistoksia joilla saatiin kyllä ehkä parhaat ovikset aikaiseksi, mutta siltikään en raskautunut.

Tämän vuoden tammikuussa tehtiin ensimmäinen inseminaatio (jossa käytin gonal-f) ja siitä tuli elämäni ensimmäinen plussa! Nyt menossa viikko 14 ja kaikki näyttäisi tähän asti menneen hyvin :)

Mulla taustalla ovulaatiohäiriö eli en ovuloi ilman lääkitystä. Miehen simpat testattiin ja kaikki oli hyvin, mutta jostain syystä eivät kotikonstein sitten kai löytäneet perille.
 
  • Tykkää
Reactions: Lauren77
Hei! Kirjoittelin tähän ketjuun viime vuoden puolella, mutta syksyllä tulleen paikkakunnan muutoksen myötä kirjoittelu jäi. Nyt ajattelin kuitenkin tulla päivittämään kuulumiset ja ehkä tuomaan teille toivoa sen osalta että letrot kyllä toimii (ainakin meidän tapauksessa)!

Vielä edellistä viestiä kirjoittaessa olin hyvin skeptinen siitä että pääsisin ikinä kertomaan itse plussanneeni, mutta nyt vihdoin 2,5vuoden yrittämisen jälkeen olen plussannut ja meneillään on rv5!

Viime vuoden menin terolutit + letrozol kombolla. Se takasi 28 päivän kierron mutta ei ovulaatiota. Alkuvuodesta menimme uuden paikkakunnan lääkärille keskustelemaan inseminaatiosta ym. seuraavista menetelmistä. Sain letroihin uuden reseptin ja minulle suositeltiin etten ottaisi teroja samaan aikaan, sillä ne saattavat haitata ovulaatiota epäsäännöllisessä kierrossa. Tarkoitus oli mennä seuraavassa kierrossa ultraan katsomaan auttoivatko letrot ovulaatioon ja siitä mahdollisesti ensimmäiseen inseminaatioon. Kuitenkin tämä koronatilanne häiritsi suunnitelmia, letrot tuli syötyä mutta ultraan en päässyt. Ajattelin että seuraavassa kierrossa sitten. Mutta meille kävikim niin onnellisesti että tästä kierrosta se kuitenkin tärppäsi!

Kauheasti tsemppiä teille muille ja paljon plussaonnea @Ulpu_ lle ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Lauren77
Dippe90
Hei!
Täällä yksi pcos diagnoosin saanut ja tällä hetkellä kp4 ja letroa syön 2x2,5mg.
Vähän luin juttuja sieltä täältä ja mukava lukea ettei ole ainut joka kamppailee näiden asioiden kanssa!

Tuli mieleen olisiko innokkaita perustamaan ihan whatsapp ryhmää jossa ois helpompi jutella kun jotain mieleen tulee?
 
Hei!
Täällä yksi pcos diagnoosin saanut ja tällä hetkellä kp4 ja letroa syön 2x2,5mg.
Vähän luin juttuja sieltä täältä ja mukava lukea ettei ole ainut joka kamppailee näiden asioiden kanssa!

Tuli mieleen olisiko innokkaita perustamaan ihan whatsapp ryhmää jossa ois helpompi jutella kun jotain mieleen tulee?
Täällä ei aktiivisia oo kyllä montaa mutta käy wappi ryhmäki. Mulla nyt yk2, kp 17. Ovis ehkä oli kp12, oli ovis tuntemuksia ja ovis testi tosi tumma.
 
Dippe90
Niin en tiiä oisko liian hankalaa:) pitää täältä välillä vaan lueskella..
Takana 2 kmenoa -16 ja -17.eka ilman hoitoja tuulimuna ja toka 9+4, varhaisultrassa näky syke ja 2 sikiöpussia vaan seuraavalla kerralla ei enää sykettä. Siitä sit lääkkeillä tyhjennys.
En käy läheskään joka kierrolla ultrassa, 100km naistenpolille jossa käyn. Nyt vaan koittaa sitkeästi letrolla saaha oviksen näkymään. Kierron pituudet vaihtelee tosi paljon. Testejä vaikea tulkita kun viivat on mitä on... eikä tuu minkäänlaisia oireita josta tietäis että ovuloi :/
 
Niin en tiiä oisko liian hankalaa pitää täältä välillä vaan lueskella..
Takana 2 kmenoa -16 ja -17.eka ilman hoitoja tuulimuna ja toka 9+4, varhaisultrassa näky syke ja 2 sikiöpussia vaan seuraavalla kerralla ei enää sykettä. Siitä sit lääkkeillä tyhjennys.
En käy läheskään joka kierrolla ultrassa, 100km naistenpolille jossa käyn. Nyt vaan koittaa sitkeästi letrolla saaha oviksen näkymään. Kierron pituudet vaihtelee tosi paljon. Testejä vaikea tulkita kun viivat on mitä on... eikä tuu minkäänlaisia oireita josta tietäis että ovuloi :/
Pahoittelut keskenmenoista. Itellä esikoinen tärppäsi ekasta letrokierrosta, takana 7 vuotta ehkäsytöntä elämää ennen sitä mutta ei ollut lapsi haave silloin ajankohtainen lääkkeet käyttöön heti haaveiden noustua. Pcos todettuna. Kierrot olleet joskus jopa 300pv. Esikoisen jälkeen kierrot n. 30-42pv eli heittelee edelleen. Terolutteja syön nyt ja letroja kiertoihin. Terolut kierroissa kierrot pysyneet melko hallinnassa 26-30pv. Miekään en luota nuihin ovistesteihin en sitte vähhääkään, ihan sama missä vaiheessa testaa niin näkyy jotaki mutta onpahan muka tehty. En kyllä tiiä oliko ovis vai ei, peitot heiluneet varalta tiuhaan. Luulen että aikasten ovuloin letrojen kanssa koska esikoinen näky testissä jo selvänä viivana kp24,mutta eipä sitäkään tiiä. En oo ite koskaan käyny seuranta ultrassa letroja käyttäessä. Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä gyne vain kerran kuussa paikalla.
 
Dippe90
Kiitos.
Okei. Mullakin ennen lääkityksen aloitusta menkat 1-2krt vuodessa..juu kylläpä testien teko turhauttaa ja kun meille sanottiin että ihanteellisin olis joka kolmas päivä "heiluttaa peittoa" koska siittiöt parhaimmillaan sillon.. sitten lasketaan ja stressataan. Tai minä stressaan...mää oon pari kertaa käyny ultrassa. Pari kertaa oon myös piikittämällä saanu oviksen mutta ei tulosta..
 
Heippa kaikille!
Olen seurannut tätä ketjua ja ajattelin liittyä mukaan.
Yritämme yhteistä lasta, miehellä ei lapsia. Olen 42-v. Nainen, yksi lapsi 14 v. aiemmasta liitosta. Olin tullut Luonnollisesti raskaaksi viime vuoden loppupuolella, km tuli vuoden alussa 8 vkolla. Lääkkeillä hoidettiin km loppuun.
Mulla on toinen letrokierros menossa. Ekan letrokierron kp 2-6 jälkeen kävin ultrassa, munasolu 19mm ja irrotuspiikki avuksi. Ei auttanut, menkat alkoi ma.
Lääkärin mukaan letroilla mennään syksyyn asti ja sitten koeputkihedelmöitys.
Saa nähdä miten tässä kierrossa käy.
Tsemppiä muille ja positiivista mieltä! ❤
 
Onkos täällä enää ketään kuulolla? :) Mä odottelen menkkoja saapuviksi jotta pääsis aloittaan letrot, inssi suunnitteilla julkisella. Pitää toivoa ettei peruta koronatilanteen takia... Takana yritystä reilu pari vuotta ja pari keskenmenoa.
 
vierailija
Hei,

Mulla PCO taustalla, ensimmäinen lapsi luomusti mutta toista ei kuulunut vuoteen ja kierto oli pitkä. Aloitettiin Letrozol annoksella 1tbl 5 päivää. Joka kierrossa bongasin oviksen tikuilla ja lisäksi aina muutaman tunnin kipu ovulaatiopäivänä.

Olin jo menettänyt toivoni ja ajattelin ettei meille tule enää toista mutta tästä neljännestä Letrokierrosta tuli plussa! ❤

Ennen raskautta ainoa oire rintojen kipeys joka oli aina muutenkin ennen kuukautisia, eli en olisi ilman testiä voinut etukäteen tietää.
 

Yhteistyössä