Moikka!
Olen seuraillut täällä tovin keskustelua, ja nyt ajattelin, että voisin myös kirjoittaa omista kokemuksista. Me ollaan jätetty viime kesän lopulla ehkäisy pois, yhdet kuukautiset tuli ja ei enää sen jälkeen. Kun kp alkoi olla jotain yli 120 menin yksityiselle lääkäriin.
Hän totesi PCO munasarjat, ja määräsi verikokeeseen. Pyysin labraan lähetteen julkiselle, ja kävin ne ottamassa siellä. Verikokeet vahvisti PCO epäilyn, LH:n ja FSH:n suhde oli suurentunut, kaikki muut ok.
Käytiin puhelinajalla tulokset läpi, ja määräsi vielä käynnin klinikalle, silloin tsekkas kohdunlimakalvon ja määräsi terolutin ja letrot.
Letroja piti syödä kp 3-7 x 2 kertaa 2,5mg. MUTTA söin väärin ja söin ekana päivänä vaan yhden. Kuulemma ei haittaa ja määräsivät syödä sitten vielä kp 8 yhden, jotta yhteensä tulee 10 tablettia. Letrot piti mua viikon hereillä, öisin kuumat aallot + olin super pirteä, ja yhtenä päivänä loppuvaiheessa kovat vatsakivut.
Eka kontrolliultra oli kp 10, siinä oli pari kolme 8-10mm follikelia ja kohdun limakalvo oli tosi ohut. Eli letrot ei näyttänyt selviä merkkejä, mutta jotain oli tapahtunut. Seuraava ultra viikon päähän kp17, nyt oli 14mm suurin folikkeli, ja kuulemma aika hitaasti kehittynyt, eikä vieläkään selkoa tehoaako letrot riittävästi. Kohdunlimakalvo oli paksuuntunut! Halusivat vielä yhden ultran ennen kun päätetään, että nostetaanko letroja seuraavaan kiertoon, joten se tuli sitten kp 20.
Tässä vikassa ultrassa oli yksi 17mm folikkeli. (Mikä tuntuu tosi pieneltä kaikkien muiden yli 20mm?!) Lääkäri oli tähän tyytyväinen ”letrot toimii mutta tosi hitaasti”. Määräsi mulle sitten kp21:lle ovitrelle irrotuspiikin (onko kellekään tuttu? ) ja peittojen heiluttelua miehen kanssa kp 22 ja kp 23. Kp23 oli melko kovat ovulaatiokivut alavatsassa oikealla puolella. Ja kuulemma ei tarvinnut enää piikin jälkeen tikuttaa ovulaatiota, ennen sitä en ollut saanut siihen viivan viivaa.
Jos ovulaatio oli tuolloin kp 23, niin nyt eletään dpo 5. Mitään kiinnittymisen tuntemuksia ei ole ollut.
Mua kauhistuttaa lompakon puolesta tuo ultrien määrä, mulla maksaa ultra+vastaanottokäyntimaksu+toimistomaksu 190€!! Ovumialla käyn siis. Paljo muilla maksaa sama setti? Tonni meni ekassa kuussa, niin on aika iso lohkaisu talouteen vaikka kahden työssäkäyvän talous onkin ihan ns. vakaalla pohjalla. Kerroin tästä lääkärille ja hän sanoi, että jatkossa tuleekin vain yksi ultra, ja letroilla mennään 4-6kk. Onko muita mietityttänyt rahanmeno?
Pahoittelut toosi pitkästä stooristani