Letrozol + Bemfola KOKEMUKSIA?

Heippa!
Kirjoittelen tänne lyhyesti oman tarinani, toivottavasti saisin vertaiskokemuksia tätä kautta ja keskustelua aikaiseksi.

Tilanne on se, että olemme mieheni kanssa yrittäneet raskautta noin vuoden verran. Lokakuussa 2016 sain varhaisen keskenmenon, tätä lukuunottamatta ei tärpin tärppiä. Nyt helmikuussa uuden kierron alussa hakeuduin yksityiselle gynelle tutkimuksiin, ja minulla todettiin PCO molemmissa munasarjoissa. Ilmeisesti en ovuloi juuri koskaan. Olen normaalipainoinen ja oireita ei varsinaisesti ole. Kiertonikin on säännöllinen 30-33 päivää. Lääkäri määräsi minulle tähän hoidoksi Letrozolia 5 mg kp 3-7. Oltiin jo miehen kanssa innoissamme että jes, nyt se onnistuu! Noh, eilen oli vasteultra; mitään ei ollut tapahtunut... :( pettymys oli melkoinen. Gyne antoi minulle nyt sitten jatkohoidoksi Bemfolaa, jota pitäisi piikittää muutaman päivän ajan. Nyt sitten taas perjantaina tsekataan tilanne, että onko mitään tapahtunut ja onko järkevää jatkaa. Hän sanoi, että jos tätä pistoshoitoa ei kokeilla niin sitten ei tehdä mitään... eli nyt pelottaa, jos tämä Bemfola ei toimi, niin sitten ei tosiaan ilmeisesti paljon tehtävissä ole?!

Pitkä vuodatus, mutta olisin kiitollinen, jos joku osaisi kertoa vertaiskokemuksia, tai on tuota Bemfolaa piikittänyt. Onko siitä mitään hyötyä? Toivottavasti joku samassa tilanteessa oleva tänne löytää.

Hei!
Mulla on käytössä juuri nuo samat lääkkeet.
Ensin sain letrozole reseptin kp2.-6. Ajaksi. Kävin kp 8. seurantaultrassa ja vaan 10 mm follikkeli löytyi. Joten gyne määräsi bemfola pistoksia kp8-11. Ajaksi vauhdittamaan follikkelin kasvua. Nyt on menossa kp11 ja viimeisen pistoksen otan tänään, huomenna sitten uusi seurantaultra ja katotaan onko pitokset vaikuttanut toivotulla tavalla. :unsure:

Hei!
Mulla on käytössä juuri nuo samat lääkkeet.
Ensin sain letrozole reseptin kp2.-6. Ajaksi. Kävin kp 8. seurantaultrassa ja vaan 10 mm follikkeli löytyi. Joten gyne määräsi bemfola pistoksia kp8-11. Ajaksi vauhdittamaan follikkelin kasvua. Nyt on menossa kp11 ja viimeisen pistoksen otan tänään, huomenna sitten uusi seurantaultra ja katotaan onko pitokset vaikuttanut toivotulla tavalla. :unsure:
Hei Viipukka ja kiitos vastauksestasi! :) kiva vaihtaa ajatuksia sellaisen kanssa joka käy tätä samaa läpi... toivotaan että ultrassa saat hyviä uutisia ja pistokset ovat vaikuttaneet!

Itselläni nyt sellainen tilanne, että tällä hetkellä menossa kp 14 ja olen tänään menossa jälleen seurantaultraan. Viimeksi kävin perjantaiaamuna eli kp 11 kun Bemfolan piikitystä oli takana kolme päivää. Ja onnekseni sinne oli hyvä follikkeli kasvanut! Olin niin onnellinen! Pe-su ajaksi pienennettiin annosta ja nyt siis tosiaan taas tänään iltapäivällä tsekataan tilanne. Perjantaina jo gyne puhui irrotuspiikistä.. eli saas nähdä, jos folli on kasvanut tarpeeksi, saisinko irrotuspiikin jo tänään ja sitten se todellinen jännääminen vasta alkaakin. :D toivotaan että käy hyvin, jännittää kyllä.

Hei Viipukka ja kiitos vastauksestasi! :) kiva vaihtaa ajatuksia sellaisen kanssa joka käy tätä samaa läpi... toivotaan että ultrassa saat hyviä uutisia ja pistokset ovat vaikuttaneet!

Itselläni nyt sellainen tilanne, että tällä hetkellä menossa kp 14 ja olen tänään menossa jälleen seurantaultraan. Viimeksi kävin perjantaiaamuna eli kp 11 kun Bemfolan piikitystä oli takana kolme päivää. Ja onnekseni sinne oli hyvä follikkeli kasvanut! Olin niin onnellinen! Pe-su ajaksi pienennettiin annosta ja nyt siis tosiaan taas tänään iltapäivällä tsekataan tilanne. Perjantaina jo gyne puhui irrotuspiikistä.. eli saas nähdä, jos folli on kasvanut tarpeeksi, saisinko irrotuspiikin jo tänään ja sitten se todellinen jännääminen vasta alkaakin. :D toivotaan että käy hyvin, jännittää kyllä.

Hieno juttu, että lääke on tuottanut vastetta :) Mä pidän peukkuja, että follikkeli ois tarpeeksi iso ja saisit jo tänään irrotuspiikin(y):love: Onko sulle tullut noista kummastakaan lääkkeestä mitään sivuoireita? Mulla ei ollut letrozoleissa mitään tuntemuksia ja ei kyllä ihmeemmin tässä bemfolassakaan, mietin vaan mahtaako tääkään sit toimia, kun ei mitään eroa olotilassa normaaliin :(

Toivotaan parasta :love:
Mulla Letrozolista tuli aika vahvatkin "vaihdevuosioireet". Todella voimakkaat kuumat aallot vaivasivat etenkin öisin. Päänsärky oli todella kova kp 5-6. Otin tähän panadolia avuksi mutta se ei oikeastaan auttanut. Mielialanvaihtelut olivat rajut etenkin kp 5, eli siinä kuurin puolivälissä :( itkin ja raivosin vuoron perään (mies parka..) tämä onneksi ei kestänyt kuin vaan sen yhden päivän ajan. No anyways, koska lääkkeen sivuoireet olivat noin voimakkaat, olin 100% varma lääkkeen toimivuudesta ja luotin siihen, että vastetta syntyy. Pettymys olikin aika karvas kun letrot eivät sitten olleet tehonneet lainkaan.

Sen sijaan Bemfolasta ei ole minulle tullut yhtään mitään oireita! Ilman paria pikku reikää mahamakkarassa ei voisi tietää minun olevan tuollaisella kuurilla :D siksi olinkin melko skeptinen tätä piikitystä kohtaan, että näinköhän toimii. No, onneksi toimi!

Älä lannistu, tuosta sinun oireettomuudestahan voisi nyt nimenomaan päätellä, että lääke toimii! Huomennahan se selviää, pidän sulle peukkuja :love:

Moi taas!
Maanantaisessa ultrassa todettiin folleja olevan kolme kappaletta, ja lääkäri mietiskeli miten jatketaan (iso riski kolmoisraskaudelle). Päätettiin, että laitan kuitenkin Pregnyl-irrotuspiikin saman päivän iltana, ja tiistaina puhkaistaan yksi munarakkuloista :eek: Pregnyl oli tosi paksu neula. Pyysin miehen äitiä, joka on sairaanhoitaja, sen minulle laittamaan maanantai-iltana, sillä itse en olisi uskaltanut! Sattui kyllä huomattavasti enemmän kuin Bemfolat. Lääkettä oli mielestäni aika paljon, vaikka annostus oli 5000 iu, eli se "pienempi" annos.

Eilen iltapäivällä sitten menin jälleen gynelle ja yksi rakkuloista puhkaistiin.. ei mikään miellyttävä kokemus :giggle: mutta kyllä tämän asian takia mitä vaan kestää :love: nyt folleja jäi sitten kaksi kappaletta munasoluineen, ja molemmat olivat melko lailla irtoamaisillaan. Eilen töitten jälkeen sainkin sitten kirkuvan punaisen ovulaatioplussan (aamulla oli vielä vähän haaleampi) ja miehen kanssa talleteltiin tietysti saman tien, sekä vielä uudestaan illemmalla ja vielä tänä aamuna. :D Aamulla ovistesti oli jo haaleampi, eli todennäköisesti ovis ollut yöllä.

Huomenna aloitan sitten luget aamuin illoin loppukiertoa tukemaan kahden viikon ajaksi. Sitten sais tehdä raskaustestin. En kyllä varmasti jaksa odottaa niin kauaa, mutta aion ainakin yrittää malttaa mieleni :D tänä aamuna ja tälläkin hetkellä tätä kirjoittaessani molempia munasarjoja jomottaa ihan vietävästi. Tuntuu kävellessäkin ikävältä. Ei ole vastaavaa mulla aikaisemmin ollut. Ehkä se oli joku superovulaatio?

Mitä sinulle kuuluu, onko mitään uutta? :)

Minulla on myös PCOS. Letrozoliin ei tullut vastetta, mutta raskaaksi tulin ensimmäisestä Bemfola-kierrosta, joten minulla se toimi loistavasti.

Pregnylin jälkeen ei ole syytä testata ovulaatiota, koska Pregnyl näkyy niissä testeissä (näyttävät aina positiivista piikin jälkeen, vaikka piikki olisi tuikkaistu ihmiseen, jolla ei ole munasoluista tietoakaan). Pregnyl aiheutti minulle pahemmat raskausoireet kuin itse raskaus, eli aika vahvaa tavaraa tuntuu tuo piikki olevan.

Mutta sitten vakavaa asiaa jatkon kannalta. PCOSin vuoksi rintojeni kehitys teini-iässä on jäänyt vajaaksi, enkä pystynyt imettämään ollenkaan, koska maitoa ei tullut läheskään riittävästi. Tämä on PCOSiä sairastavilla tuplasti yleisempää kuin muilla. Jos (ja luottavaisesti sanon "kun") saat lapsen, vaadi imetyksen seurantaa. Synnärillä pyydä imetyspunnituksia, jotta tiedät täsmälleen, saako lapsi maitoa vai ei. Minun kohdallani huomattiin vasta yli viikon kuluttua, ettei lapsi saanut rinnoista juuri mitään, ja siinä vaiheessa lapsen paino oli laskenut liikaa ja lapsi oli vetelä ja vaarallisessa tilassa. Vastasyntyneen liian matala verensokeri voi aiheuttaa aivovaurioita tai jopa vauvan kuoleman. Joten ole tarkkana, äläkä usko näitä väitteitä että kyllä se lapsi saa maitoa, jos märkiä vaippoja tulee. Jos sinusta yhtään tuntuu, ettei maitoa tule, vaadi imetyspunnituksia ja lapsen verensokerin mittausta. Niillä se ravinnonsaanti mitataan.

Kiitos viestistäsi Susanna38. Tuollaisista imetyksen vaikeuksista ja PCO:n yhteydestä en ole aiemmin kuullutkaan. Hyvä siis tietää. Mitä tarkoitat sillä että rintojen kehitys on jäänyt vajaaksi? Sisäisestikö, vai näkeekö sen jotenkin rintojen ulkomuodosta? Itselläni on suht pienet rinnat, mutta sitä en ole koskaan ihmetellyt sillä niin on muillakin sukuni naisilla.

Sitten alkuperäiseen asiaan, itselläni ei tämä ensimmäinen Letrozol + Bemfola kuuri tuottanut toivottua tulosta. Negaa näytti testi ja tänäänpä vuoto jo sitten alkoikin. Huoh.. noh ei tietenkään pitäisi lannistua koska vasta eka yrityshän tämä oli mutta masentaa silti. En ole koskaan kokenut yhtä rajuja PMS-oireita loppukierrosta mitä nyt koin, eli ei kyllä ollut mitään herkkua! Lääkärini kanssa viestittelin tänään ja kerroin kuinka kävi, hän neuvoi aloittamaan Letrot taas sunnuntaina eli kp 3 ja maanantaina hän soittaa minulle ja sovimme jatkosta. Kai sitä pitää vaan koittaa nostaa leuka pystyyn ja lähteä taas uuteen yritykseen.

Yhteistyössä