Lestadiolaiset

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kuulin eilen että eräs tyttäreni koulukavereista on lestadiolaisesta perheestä. pitääkö noiden kaveruuteen nyt suhtautua jotenkin "eritavalla"? kun mietin etteivät tietääkseni saa kuunnella esim. pop-musiikkia, niin miten jos kaveri tulee meillä käymään ja tyttöni haluaa laittaa vaikkapa anna abreun levyn soimaan, niin voinko antaa heidän kuunnella sitä?
Muuten ei tietenkään ole mitään heidän kaveruuttaan vastaan, mutta mietin tuommoisia käytännön asioita että tietää jatkossa miten niihin suhtautua.
 
maria
Jos mä saan vastata sulle, vaikken lestadiolainen olekaan. Entinen vl.
Jos sä etukäteen juttelisit tytön kanssa, että leikkisivät muuta, askartelisevat tms
ja tyttäresi kuuntelisi A.A.:ta sitten myöhemmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lestaite:
siitä vaan, talossa talon tavalla
No vähän samoilla linjoilla. Ei sitä lestat voi esim koulussakaan valita jos luokassa pidetään vaikka levyraati. Tai jumppatunnilla opetellaan tansseja.
Mä uskon että kun kohtelee niitä samoin kuin kaikkia muita niin hyvä tulee.
 
maria
Niin eikä sun tarvi suhtautumistasi mitenkään muuttaa.
Itse olen omille lapsilleni kertonut jotain mitä ei mielellään tehdä, kun tietyt kaverit kylässä. Ja syyt selitelly. Olen sukulaisten kanssa melkoisesti tekemisissä, kun heillä lasteni ikäisiä lapsia, joten lapsilla kavereina siiten vl:ä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja lestaite:
siitä vaan, talossa talon tavalla
No vähän samoilla linjoilla. Ei sitä lestat voi esim koulussakaan valita jos luokassa pidetään vaikka levyraati. Tai jumppatunnilla opetellaan tansseja.
Mä uskon että kun kohtelee niitä samoin kuin kaikkia muita niin hyvä tulee.
ne kyllä saa tanssista vapautuksen, ja taitavat saada iskelmien kuuntelustakin.
 
vieras
mulla on aina autossa joku hevilevy soimassa ja silti noi naapurin lestadiolaislapset saa tulla mun kyydissä kerhoon ja kouluun. sen verran katon, että jos ovat meillä kylässä niin telkkaria ei aukaista. mutta harvoinpa se muutenkaan on päiväsaikaan auki.
 
muuten normaali suhtautuminen,mut jos tyttö haluaa kuunnella musiikkia,voi vaikkapa kysyä sopiiko kaverille esim. tyyliin tykkäätkö tms :saint: kun muutenkin tuo musiikkimaku voi kaverukssilla heitellä aika ääripäästä toiseen :whistle:
 
ap
Eivätkö saa katsella telkkariakaan? voi ei mitä kaikkea pitää oikeasti ottaakaan huomioon. tuntuu ettei ilkeäisi suoraankaan kysellä kun tuntee itsensä niiiin tyhmäksi...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
Alkuperäinen kirjoittaja lestaite:
siitä vaan, talossa talon tavalla
Just näin. Ketään ei "kumarrella" omassa kodissa.
Niin mutta "pelottaa" jos tulee sanomista, kun en yhtään tiedä miten tiukkoja ovat näiden asioiden suhteen. ettei ainakaan tietämättään aiheuta tytöille mitään riitaa tms.
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
Alkuperäinen kirjoittaja lestaite:
siitä vaan, talossa talon tavalla
Just näin. Ketään ei "kumarrella" omassa kodissa.
Niin mutta "pelottaa" jos tulee sanomista, kun en yhtään tiedä miten tiukkoja ovat näiden asioiden suhteen. ettei ainakaan tietämättään aiheuta tytöille mitään riitaa tms.

oootte vaan ihan normaalisti, tosin onhan se hyvien tapojenki puolesta sillee että ajatellan hieman toistakin :)
 
grey
tanssi koulussakaan, kyllä kieltäytyvät kohteliaasti. Ennen muinoin eivät saaneet myöskään katsoa koulu-tv:tä, nykyään en tiedä miten asia on. Aloittajalle sanoisin, että mikäli vanhemmat eivät anna mitään ohjeita suoraan sinulle, en suosittelisi kohtelemaan lasta mitenkään erityisellä tavalla.
 
maria
Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
Alkuperäinen kirjoittaja lestaite:
siitä vaan, talossa talon tavalla
Just näin. Ketään ei "kumarrella" omassa kodissa.
En mä ainakaan pidä kumarteluna, jos suljen tv:n vanhoillislestadiolaisten tullessa kylään. Tai pyydän esikoista hiljentämään musiikinkuunteluaan.
Myöskin jehovantodistajien kyläillessä meillä on jotain "omasta normaalista" poikkeavaa.
Mutta todellakin meistä jokainen saa elää OMALLA tavallaan. Mulla esim. menee kunnioituksen ja kohteliaisuuden puolelle, eikä kumartelun, etten vaikka kiroile vanhempieni vieraillessa/läsnäollessa.
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja maria:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
Alkuperäinen kirjoittaja lestaite:
siitä vaan, talossa talon tavalla
Just näin. Ketään ei "kumarrella" omassa kodissa.
En mä ainakaan pidä kumarteluna, jos suljen tv:n vanhoillislestadiolaisten tullessa kylään. Tai pyydän esikoista hiljentämään musiikinkuunteluaan.
Myöskin jehovantodistajien kyläillessä meillä on jotain "omasta normaalista" poikkeavaa.
Mutta todellakin meistä jokainen saa elää OMALLA tavallaan. Mulla esim. menee kunnioituksen ja kohteliaisuuden puolelle, eikä kumartelun, etten vaikka kiroile vanhempieni vieraillessa/läsnäollessa.

hei, tässä viestissä on asiaa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
Alkuperäinen kirjoittaja lestaite:
siitä vaan, talossa talon tavalla
Just näin. Ketään ei "kumarrella" omassa kodissa.
Niin mutta "pelottaa" jos tulee sanomista, kun en yhtään tiedä miten tiukkoja ovat näiden asioiden suhteen. ettei ainakaan tietämättään aiheuta tytöille mitään riitaa tms.

oootte vaan ihan normaalisti, tosin onhan se hyvien tapojenki puolesta sillee että ajatellan hieman toistakin :)
No aivan, eli vaikka olisikin lestadiolainen, niin voi olla sen verran hyvätapainen ettei sitä mitenkään toitota ja oleta että ihmiset alkaisivat tehdä asioita eri tavalla vain hänen vuokseen.
 
Mun mielestä on kohteliasta jos otat huomioon nämä niin että juttelet tyttäresi kanssa ja kerrot että kaverilla voi olla musiikin tai telkkarin suhteen jotain erityissääntöjä. Ja voithan laittaa vaikka alkuun musiikin pienemmälle tms. Mut jos tytöt tahtoo siitä huolimatta kuunnella Anna Abreuta niin siitä vaan, ei sun tarvitse alkaa toisen perheen lapsia vahtimaan. Itse olen ex-vl ja lapsena katsottiin kyllä kavereiden luona piirrettyjä tms kun kotona ei saanut, tiedettiin tietysti kyllä ettei olisi pitänyt. Mun mielestä lapsella on oikeus päättää itse mitä asioita noudattaa ja mitä ei. Eri asia jos "pakotetaan" rikkomaan sääntöjä ja lasta se ahdistaa.
 
Olen entinen vl ja lapsena oli paljon kavereita jotka eivät olleet lessuja. Kyllä sillon mentiin talossa talon tavalla -tyyliin ja välillä sitä ihan mielissään kattelikin pikku kakkosta telkkarista :) Kyllä itse ainakin lapsena tiesin mikä on soveliasta ja mikä ei ja tein niinkuin itse sitten tykkäsin. Vanhemmat vaan ei tykännyt jos telkkaria kattelin ja musiikkia kuuntelin naapureilla :)
 
kehtaan olla tätä mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Mun mielestä on kohteliasta jos otat huomioon nämä niin että juttelet tyttäresi kanssa ja kerrot että kaverilla voi olla musiikin tai telkkarin suhteen jotain erityissääntöjä. Ja voithan laittaa vaikka alkuun musiikin pienemmälle tms. Mut jos tytöt tahtoo siitä huolimatta kuunnella Anna Abreuta niin siitä vaan, ei sun tarvitse alkaa toisen perheen lapsia vahtimaan. Itse olen ex-vl ja lapsena katsottiin kyllä kavereiden luona piirrettyjä tms kun kotona ei saanut, tiedettiin tietysti kyllä ettei olisi pitänyt. Mun mielestä lapsella on oikeus päättää itse mitä asioita noudattaa ja mitä ei. Eri asia jos "pakotetaan" rikkomaan sääntöjä ja lasta se ahdistaa.
juurikin näin, saapahan olla ees joskus normaalisti nekin lapset. Tietty jos lasta itteään ahistaa niin sun täytyy vaikka selitää tytöllesi, että jos tää kaveri sanoo, ettei halua kuunnella jotain musaa, niin tyttösi ymmärtäisi tilanteen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kehtaan olla tätä mieltä:
Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Mun mielestä on kohteliasta jos otat huomioon nämä niin että juttelet tyttäresi kanssa ja kerrot että kaverilla voi olla musiikin tai telkkarin suhteen jotain erityissääntöjä. Ja voithan laittaa vaikka alkuun musiikin pienemmälle tms. Mut jos tytöt tahtoo siitä huolimatta kuunnella Anna Abreuta niin siitä vaan, ei sun tarvitse alkaa toisen perheen lapsia vahtimaan. Itse olen ex-vl ja lapsena katsottiin kyllä kavereiden luona piirrettyjä tms kun kotona ei saanut, tiedettiin tietysti kyllä ettei olisi pitänyt. Mun mielestä lapsella on oikeus päättää itse mitä asioita noudattaa ja mitä ei. Eri asia jos "pakotetaan" rikkomaan sääntöjä ja lasta se ahdistaa.
juurikin näin, saapahan olla ees joskus normaalisti nekin lapset. Tietty jos lasta itteään ahistaa niin sun täytyy vaikka selitää tytöllesi, että jos tää kaveri sanoo, ettei halua kuunnella jotain musaa, niin tyttösi ymmärtäisi tilanteen.
Olla normaalisti? Sinäkö sen normaaliuden päätät? Onneksi itsellä löytyy kunnioitusta muiden vakaumuksia kohtaan, ja sitä kautta omat lapsetkin oppivat että kaikki ei tee niinkun me
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kehtaan olla tätä mieltä:
Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Mun mielestä on kohteliasta jos otat huomioon nämä niin että juttelet tyttäresi kanssa ja kerrot että kaverilla voi olla musiikin tai telkkarin suhteen jotain erityissääntöjä. Ja voithan laittaa vaikka alkuun musiikin pienemmälle tms. Mut jos tytöt tahtoo siitä huolimatta kuunnella Anna Abreuta niin siitä vaan, ei sun tarvitse alkaa toisen perheen lapsia vahtimaan. Itse olen ex-vl ja lapsena katsottiin kyllä kavereiden luona piirrettyjä tms kun kotona ei saanut, tiedettiin tietysti kyllä ettei olisi pitänyt. Mun mielestä lapsella on oikeus päättää itse mitä asioita noudattaa ja mitä ei. Eri asia jos "pakotetaan" rikkomaan sääntöjä ja lasta se ahdistaa.
juurikin näin, saapahan olla ees joskus normaalisti nekin lapset. Tietty jos lasta itteään ahistaa niin sun täytyy vaikka selitää tytöllesi, että jos tää kaveri sanoo, ettei halua kuunnella jotain musaa, niin tyttösi ymmärtäisi tilanteen.
Olla normaalisti? Sinäkö sen normaaliuden päätät? Onneksi itsellä löytyy kunnioitusta muiden vakaumuksia kohtaan, ja sitä kautta omat lapsetkin oppivat että kaikki ei tee niinkun me
Normaalia ei ole se, että aivopestään lapsesta saakka lestadiolaiseksi ja sillä rajataan pois "normaalijuttuja" lapsen elämästä. Lasta kohtaan ei ole oikein, että kaikki on kiellettyä mitä naapurin Jesse ja Jamina tekee.
 
huoh
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kehtaan olla tätä mieltä:
Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Mun mielestä on kohteliasta jos otat huomioon nämä niin että juttelet tyttäresi kanssa ja kerrot että kaverilla voi olla musiikin tai telkkarin suhteen jotain erityissääntöjä. Ja voithan laittaa vaikka alkuun musiikin pienemmälle tms. Mut jos tytöt tahtoo siitä huolimatta kuunnella Anna Abreuta niin siitä vaan, ei sun tarvitse alkaa toisen perheen lapsia vahtimaan. Itse olen ex-vl ja lapsena katsottiin kyllä kavereiden luona piirrettyjä tms kun kotona ei saanut, tiedettiin tietysti kyllä ettei olisi pitänyt. Mun mielestä lapsella on oikeus päättää itse mitä asioita noudattaa ja mitä ei. Eri asia jos "pakotetaan" rikkomaan sääntöjä ja lasta se ahdistaa.
juurikin näin, saapahan olla ees joskus normaalisti nekin lapset. Tietty jos lasta itteään ahistaa niin sun täytyy vaikka selitää tytöllesi, että jos tää kaveri sanoo, ettei halua kuunnella jotain musaa, niin tyttösi ymmärtäisi tilanteen.
Olla normaalisti? Sinäkö sen normaaliuden päätät? Onneksi itsellä löytyy kunnioitusta muiden vakaumuksia kohtaan, ja sitä kautta omat lapsetkin oppivat että kaikki ei tee niinkun me
Normaalia ei ole se, että aivopestään lapsesta saakka lestadiolaiseksi ja sillä rajataan pois "normaalijuttuja" lapsen elämästä. Lasta kohtaan ei ole oikein, että kaikki on kiellettyä mitä naapurin Jesse ja Jamina tekee.
Se on taas sun mielipitees; ja niin kauan kun on uskonnonvapauslaki; se on sallittu!
 

Yhteistyössä