Lestadiolaiset ja lapsien hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vihainen

Vieras
Mun tuntemat uskovaiset on jotenkin mielestäni aivan liian välinpitämättömiä lapsien hoidossa. Ihan pienet lapset on keskenään missä milloinkin ja vaikka mahdolliset vaarat tiedetään ajatellaan vain; kyllä ne pärjää ja itse lötkötellään sohvalla! Pienet lapset saa itkeä yksin metsässä eikä välitetä pätkääkään; kyllä se pärjää!! Voi *****. Suoraan on sanottu, että uusi lapsi joka on vielä äidin vatsassa ei ole alkuunkaan hyvä ja odotettu asia.. Väkisinkin tulee mieleen, että hittoako niitä pitää tehdä jos ei jaksa niitä hoitaa? Antaisivat osan vaikka adoptoitavaksi perheisiin, joissa lapset saisi arvoisensa hoidon ja välittämisen.

Onko semmoisia uskovaisia perheitä olemassa, joissa vaikka niitä jokaista 10 lasta hoidetaan kuin ainokaista?

Alkuperäinen kirjoittaja vihainen:
Mun tuntemat uskovaiset on jotenkin mielestäni aivan liian välinpitämättömiä lapsien hoidossa. Ihan pienet lapset on keskenään missä milloinkin ja vaikka mahdolliset vaarat tiedetään ajatellaan vain; kyllä ne pärjää ja itse lötkötellään sohvalla! Pienet lapset saa itkeä yksin metsässä eikä välitetä pätkääkään; kyllä se pärjää!! Voi *****. Suoraan on sanottu, että uusi lapsi joka on vielä äidin vatsassa ei ole alkuunkaan hyvä ja odotettu asia.. Väkisinkin tulee mieleen, että hittoako niitä pitää tehdä jos ei jaksa niitä hoitaa? Antaisivat osan vaikka adoptoitavaksi perheisiin, joissa lapset saisi arvoisensa hoidon ja välittämisen.

Onko semmoisia uskovaisia perheitä olemassa, joissa vaikka niitä jokaista 10 lasta hoidetaan kuin ainokaista?

Me ollaan oltu kakaroina hoidossa tuttavaperheessä joka lest. Hyvä huoli pidettiin niin omista kun vieraistakin lapsista. Varmasti mahtuu monenlaista tyyliä heidänkin toimintatapoihinsa.

no kyllä mä ainakin tunnen lestaadiolaisia jotka hoitaa niitä lapsia niinku muutkin perheet joissa useempi lapsi... tuskin voi jokaista 10 hoitaa kun ainokaista, siihen tuskin kukaan pystyy :whistle:

Heillä varmaan se etu, että lapsia on kovin eri ikäisiä. Näin ollen rakkautta saa äidin ja iskän lisäksi myös rutosti niiltä sisaruksilta. Eli vaikka äiti ja iskä ei ehdi panostaa 10:een yhtä paljoa kuin 1:een niin sisaruslauma, jossa on leikkiseuraa, hellyyttä, rakkautta ja toveria, kompensoi tätä puutetta... Siinä opitaan vastuuta kyllä, mutta onhan siinä hyvääkin puolta... Ja uskon että niin lestaperheissä kuin muissakin, on eroja...

Joo, näinhän se vähän on. Eräs eskarilainen kertoi ylpeenä hoitaneensa vauvaa (6kk) yksin, kun äiti ja isä oli poissa. Onhan ne vähän "herran hallussa" lapset, niitä kun on niin paljon heillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Onaha:
Heillä varmaan se etu, että lapsia on kovin eri ikäisiä. Näin ollen rakkautta saa äidin ja iskän lisäksi myös rutosti niiltä sisaruksilta. Eli vaikka äiti ja iskä ei ehdi panostaa 10:een yhtä paljoa kuin 1:een niin sisaruslauma, jossa on leikkiseuraa, hellyyttä, rakkautta ja toveria, kompensoi tätä puutetta... Siinä opitaan vastuuta kyllä, mutta onhan siinä hyvääkin puolta... Ja uskon että niin lestaperheissä kuin muissakin, on eroja...

Lapsen pitää saada olla lapsi ja saada oman äidin/isä huomiota, eikä olla lapsenvahtina pienille.

Sisaruksista on varmasti tosi iso ilo, tuki ja turva siinä kaikessa, mutta vanhempien hoivaa ei kai mikään korvaa? Kyllä itse ainakin uskon, että tuntemilleni lest. lapsille ainakin jotain traumoja tulee. Hirveesti pitää pinnistellä ja tehdä ilkeyttä, että edes huomataan. Se on kai parempi, kuin että ei huomata ollenkaan..

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:

Joo, näinhän se vähän on. Eräs eskarilainen kertoi ylpeenä hoitaneensa vauvaa (6kk) yksin, kun äiti ja isä oli poissa. Onhan ne vähän "herran hallussa" lapset, niitä kun on niin paljon heillä.

Niin, kaippa he luottaa niin hyvin herran suojeluun. Itse vain pelkään, että pahin joskus tapahtuu ja jollekkin käy ja huonosti! :(

Lestadiolaisten joukossa on niitä, jotka eivät huolehdi lapsistaan kunnolla, mutta uskoisin silti, että suurin osa pitää hyvän huolen jälkikasvustaan. Meillä on suurperhe ja emme todellakaan huolehdi lapsistamme niinkuin joku ainokaisestaan (pumpulissa liikaa kasvattaen) , mutta syliä, rakkautta ja huolehtimista en siltikään unohda perustarpeiden lisäksi.

Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä, että lasten perään on katsottava ja hoitoa tarvitsee sellainen perhe, jossa manataan mahassa olevaa lasta ja jo olemassa olevat lapset saavat juosta missä sattuu.

Sinä, joka olet kuullut eskarilaisen hoitaneen yksin 6kk:n ikäistä:
Kuuntelitko vain silmät pyöreänä vai mitä teit? Mahdoit edes tajuta ilmoittaa asiasta sosiaalitoimistoon?
Terv. yksi vl

Niin, minkälaisia aikuisia sitten tulee? Tunnen tosi mukavia, mutta paljon sellaisiakin, jotka mielessään pähkäilevät kummallisia päätelmiä muista ihmisistä ja selittävät sitten selän takana tosi asioina perättömiä juoruja. En tiedä tekevätkö sellaista tahallaan vai uskovatko tosiaan itsekin perättömät juttunsa. No tämä meni asian vierestä. Mutta lestadiolaiset on kestosuosikkiaihe, josta varmaan tulee taas piiiitkä ketju.

Lasten puhumisia ei aina kannata tosissaan noteerata. Sen varmaan kaikki tietävät. On meilläkin lapsi kehunut hoitaneensa pikkuveljeä, mutta satuili osan omiaan. On myös kertonut, että päiväkodin hoitaja puri häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ellinoora:
Sinä, joka olet kuullut eskarilaisen hoitaneen yksin 6kk:n ikäistä:
Kuuntelitko vain silmät pyöreänä vai mitä teit? Mahdoit edes tajuta ilmoittaa asiasta sosiaalitoimistoon?
Terv. yksi vl

En tietenkään. Sanoin vain, että meille saa tulla leikkimään ja olemaan, jos haluaa.

Tuntemani uskovaisperhe on aika väsynyt. Välillä he kuulemma jo lopettivat "uskohommat" kun omien sanojensa mukaan ei ole järkeä tehdä lapsia enemmän kuin voi huolehtia. Mutta niin vain (joku lienee painostanut?) taas on lapsi tulossa ja uskossa eletään. Ei ois kannattanut sanon minä.

Kyllähän varmastikkin ihmisiä on erilaisia jokaisessa uskossa ja lahkossa, eihän se siitä riipu. mutta kai silti yhteistä uskovaisille on tuo väsymys sen työtaakan alla?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lasten puhumisia ei aina kannata tosissaan noteerata. Sen varmaan kaikki tietävät. On meilläkin lapsi kehunut hoitaneensa pikkuveljeä, mutta satuili osan omiaan. On myös kertonut, että päiväkodin hoitaja puri häntä.

Niin juuri. Lapsen yhden kommentin perustella en toki vedä mitään johtopäätöksiä. Asun ry:läisten keskellä ;)

voi luoja (nimenomaan), että olen turhautunut itse tähän samaan asiaan. Meillä on (ja on ollut) paljon naapureina lestadiolaisia suurperheitä ja kyllä se on välillä hirveää katsottavaa se lasten laiminlyönti. 1-2-vuotiaat juoksevat vähissä vaatteissa kylmillä ilmoilla ihan itsekseen tuntitolkulla ulkona (eivätkä pysy pihassa tietenkään). Onnettomuuksia sattuu mutta ihme kyllä kukaan tuntemieni perheiden lapsista ei ole vielä kuollut (sitä monesti ihmettelen). Usein olen hampaita kiristellyt ja asiasta huomautellutkin mutta lastensuojeluilmoitusta en ole kenestäkään vielä tehnyt (vaikka asiaa olen usein miettinytkin). Jonain päivänä varmaan teen, jos meno ei muutu. Kyllä minua ärsyttää ja suuresti moinen käytös.

Yhteistyössä