lestadiolaiseksi kaantymisesta

annuli
ensinnäkin lestadiolaisen on oltava naimisissa ennenkun voi harrastaa seksiä ja tuskimpa kukaan nai hiv positiivista,eli se on luultavasti loppuiän selibaatti jos haluaa olla lestadiolainen.mut mut eihän sitä tiijä jos rakkaus menee hivin eelle ja puoliso ottaa riskin että lähes varmasti saa myös tartunnan...
 
vieras
Jos on hiv niin käytetään ehkäisyä. Kyllähän myös sterilointia käytetään jos lääkäri sitä suosittelee. Lisäksi kai jotku käyttävät kondomia jos on paha henkinen sairaus meneillään niin, ettei lasta kertakaikkiaan voi ottaa vastaan.
 
vieras
Jos on hiv niin käytetään ehkäisyä. Kyllähän myös sterilointia käytetään jos lääkäri sitä suosittelee. Lisäksi kai jotku käyttävät kondomia jos on paha henkinen sairaus meneillään niin, ettei lasta kertakaikkiaan voi ottaa vastaan.
 
annuli
vielä lisäystä...siis eihän kukaan vahtimaan tuu käyttääkö ehkäsyy,jokkainen tekee niin ku ite parhaaks näkee mut periaatteessa asia on noin että ehkäsy on kielletty...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja lisäksi jos on menettänyt neitsyyden/poikuuden, sopivan kumppanin löytäminen on varmasti tosi vaikeaa. Tai siis kumppanin yleensäkin.
Mistäs se toinen sen tietäis?
Heh. :) Hullu kysymys edes. Esim. minä ja kaikki ystäväni luotamme puolisoihimme 100% ja seurusteluaikana tulee kyllä varmasti esille jos on ollut jonkun kans. Meillä on kuitenkin sen verran herkkä omatunto, ettei pystyttäis salaileen jotain tuollaista.
 
annuli
kyllähän huolivat vaikka paatuneen rikollisen jos vilpittömästi haluu uskoon ja katuu jne...koska anteeksantoonhan tuo uskonto perustuu..heheh niin lienee muutkin...mut se on eri asia löytääkö tollanen hiv+ koskaan puolisoa...
 
puhukaa aiheesta josta jotain tiedätte. Nim. merkillä LESTAADIOLAINEN

*muoks* on aika törkeää täällä puhua tämmöisestä aiheesta tyyliin "joo-o, kyllä niiltä kaikki ehkäisy kielletään, ei saa käyttää mitään, kyllä minä tiedän!"

Voi jestas! Ootteko oikeasti noin tekemisen tarpeessa että pitää uskontokunnan tapoja täällä sorkkia olemattomilla tiedoilla ja huhupuheista kuulluilla "tosi on" jutuilla?

ihan tiedoksi vaan, meillä ei ole kieltoja tai sääntöjä, ainoastaan SUOSITUKSIA raamatun opetuksiin perustuen. Ehkäisyäkin käytetään, OHHOH! Jokainen käyttää näissäkin piireissä omaa arvostelukykyään ja harkintaansa omiin asioihinsa.

Oikeasti nuo teidän juttunne ovat loukkaavia, väitätte tietävänne asioista joista ette mitään tiedä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Sitä mä oon ihmetelly, että onko lestadiolaisten aivan pakko harrastaa seksiä avioliitossa. Eikö voi pidättäytyä, jos ei tahdo lapsia tai on sukupuolitauti?
Ihan pakko on joo, koko ajan. Hei Haloo... Lestaadiolaiset eivät ole ainoita joilla on suuria perheitä, ja meissäkin on niitä joilla on vain 1-2 lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi86:
puhukaa aiheesta josta jotain tiedätte. Nim. merkillä LESTAADIOLAINEN

*muoks* on aika törkeää täällä puhua tämmöisestä aiheesta tyyliin "joo-o, kyllä niiltä kaikki ehkäisy kielletään, ei saa käyttää mitään, kyllä minä tiedän!"

Voi jestas! Ootteko oikeasti noin tekemisen tarpeessa että pitää uskontokunnan tapoja täällä sorkkia olemattomilla tiedoilla ja huhupuheista kuulluilla "tosi on" jutuilla?

ihan tiedoksi vaan, meillä ei ole kieltoja tai sääntöjä, ainoastaan SUOSITUKSIA raamatun opetuksiin perustuen. Ehkäisyäkin käytetään, OHHOH! Jokainen käyttää näissäkin piireissä omaa arvostelukykyään ja harkintaansa omiin asioihinsa.

Oikeasti nuo teidän juttunne ovat loukkaavia, väitätte tietävänne asioista joista ette mitään tiedä.

itse oon elänyt yhden "lessun" kanssa ja hän on lapseni isä.. erosimme hänen tahdostaan ja hän ei noudata mtn suosituksia joten siellä tyyliin heitetty hänet ulos kuvioista.. ainakin isänsä "ei siedä" poikaa silmissään kun on sellainen "pahantekijä"
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi86:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Sitä mä oon ihmetelly, että onko lestadiolaisten aivan pakko harrastaa seksiä avioliitossa. Eikö voi pidättäytyä, jos ei tahdo lapsia tai on sukupuolitauti?
Ihan pakko on joo, koko ajan. Hei Haloo... Lestaadiolaiset eivät ole ainoita joilla on suuria perheitä, ja meissäkin on niitä joilla on vain 1-2 lasta.
No hei haloo itelles. Kysyin vaan, jotta eikö pidättäytymistä nähdä vaihtoehtona vai onko vain vaihtoehdot ehkäistä tai antautua avioliiton lihallisille iloille?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi86:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Sitä mä oon ihmetelly, että onko lestadiolaisten aivan pakko harrastaa seksiä avioliitossa. Eikö voi pidättäytyä, jos ei tahdo lapsia tai on sukupuolitauti?
Ihan pakko on joo, koko ajan. Hei Haloo... Lestaadiolaiset eivät ole ainoita joilla on suuria perheitä, ja meissäkin on niitä joilla on vain 1-2 lasta.
Eikä heitä joilla on 1-2 lasta kuiteskin hieman karsasteta noissa OIKEESYI VL piireissä joissa perinteistä ei lipsuta, koska ihan luonnollistahan se on että jos on sitä seksiä niin niitä lapsiakin siunaantuu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi86:
puhukaa aiheesta josta jotain tiedätte. Nim. merkillä LESTAADIOLAINEN
mutta täällähän vaan mietitään että kuinka on?? sinä sitten valaistuneena jumalan oppien mukaan eläjänä osaat vastata tähän ihmisiä askarruttavaan asiaan???
Jokainen yhä edelleenkin käyttää omaa harkintaansa ja aivojaan, keneltäkään ei KIELLETÄ mitään.


 
Alkuperäinen kirjoittaja giggelis-goggelis:
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi86:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Sitä mä oon ihmetelly, että onko lestadiolaisten aivan pakko harrastaa seksiä avioliitossa. Eikö voi pidättäytyä, jos ei tahdo lapsia tai on sukupuolitauti?
Ihan pakko on joo, koko ajan. Hei Haloo... Lestaadiolaiset eivät ole ainoita joilla on suuria perheitä, ja meissäkin on niitä joilla on vain 1-2 lasta.
Eikä heitä joilla on 1-2 lasta kuiteskin hieman karsasteta noissa OIKEESYI VL piireissä joissa perinteistä ei lipsuta, koska ihan luonnollistahan se on että jos on sitä seksiä niin niitä lapsiakin siunaantuu...
ite oon esikoislestaadiolainen, mutta ei täällä karsasteta ketään sen takia kuinka monta lasta kenelläkin on. Eiväthän kaikki saa edes sitä yhtä koskaan! Millaisina te oikein pidätte lestaadiolaisia, ei me mitään äärikiihkolahkolaisia olla joilta on omat ajatukset kielletty.


 
hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi86:
puhukaa aiheesta josta jotain tiedätte. Nim. merkillä LESTAADIOLAINEN

*muoks* on aika törkeää täällä puhua tämmöisestä aiheesta tyyliin "joo-o, kyllä niiltä kaikki ehkäisy kielletään, ei saa käyttää mitään, kyllä minä tiedän!"

Voi jestas! Ootteko oikeasti noin tekemisen tarpeessa että pitää uskontokunnan tapoja täällä sorkkia olemattomilla tiedoilla ja huhupuheista kuulluilla "tosi on" jutuilla?

ihan tiedoksi vaan, meillä ei ole kieltoja tai sääntöjä, ainoastaan SUOSITUKSIA raamatun opetuksiin perustuen. Ehkäisyäkin käytetään, OHHOH! Jokainen käyttää näissäkin piireissä omaa arvostelukykyään ja harkintaansa omiin asioihinsa.

Oikeasti nuo teidän juttunne ovat loukkaavia, väitätte tietävänne asioista joista ette mitään tiedä.
Onneksi itse et ole loukkaava vaan jaksat meille mitään mistään tietämättömille avartaa lahkonne olemusta noinkin auliisti. Just tollasella asenteella niitä ennakkoluuloja syntyy, jotain jos erehdyt kysymään niin tulee vaan vittuilua vastaukseksi...
 

Yhteistyössä