En tiedä, miksi vaivaudun tänne palstalle kirjoittamaan, mutta halusin tuoda omankin tarinani julki. Olen viidettä lasta odottava, korkeasti koulutettu kolmikymppinen äiti. Tuntuu, että valtaosalle ihmisistä pitää erikseen mainita, että oon niin onnellinen niistä neljästä, jotka meillä jo on, ja onneani lisää tämä viides, jonka syntymää koko perhe odottaa. Meillä on miehen kanssa hyvä, toisiaan kunnioittava ja huomioonottava sekä rakastava parisuhde. Molemmat olemme työelämässä, ihan hyvätuloisia ja tyytyväisiä niin työ- kuin kotielämäänkin. Vietämme aikaa perheenä, kunkin lapsen kanssa erikseen, yhdessä, itsekseen ja vieläpä kavereiden kanssa. Kavereita meillä on niin omia, pariskuntia kuin perheitäkin, ja heidän kanssaan vierailemme puolin ja toisin, tai teemme yhdessä meitä kiinnostavia asioita eri kokoonpanoilla. Lähisukuni, johon kuuluu niin vl-uskovia kuin ei-vl:iä, on minulle läheinen ja tärkeä, ja sen piirissä autamme toisia tarpeen mukaan, ja niillä kyvyillä mitä kullakin on. Myös vl-yhteisössä minulla on ihmisiä, ketkä ovat oikeasti kiinnostuneita omasta jaksamisestani (ja minä heidän), ja joiden kanssa jaamme niitä arjen iloja ja suruja. Vl-yhteisössä ei ole ainakaan tällä hetkellä minua kuluttavia asioita, vaan se on täysin voimavara arjessa, johon olen tyytyväinen. Koen yhteiset keittiövuorot, sekä päiväkerhojen, pyhäkoulujen ja raamattuluokkien pitämiset mukavana väylänä keskustella eri ikäryhmiin kuuluvien ihmisten kanssa Raamatun ja arjen pohjalta.
Ja mikä tärkeintä: Minua ei ole koskaan pakoitettu mihinkään, ja osallistun vl-toimintaan omasta tahdostani. En myöskään näe itseäni synnytyskoneena. Ennen kaikkea, ja äitiydestäni huolimatta tunnen olevani Nainen isolla N:llä. Ja olen onnellinen siitä, että minulla on Mies isolla M:llä (ja ämmällä) vierelläni jakamassa arkeani. <3
Itse tapaukseen minulla ei ole tarvetta ottaa radikaalisti kantaa. En usko, että kukaan vl tai ei-vl hyväksyy tuollaista toimintaa, ja haluaa vastaavien ennaltaehkäisemiseksi hakea syitä äidin toimintaan.. En väitä, etteikö yhteisöni ajatusmaailma ole voinut vaikuttaa äitin tekoihin, mutta en usko sen kuitenkaan erityisesti ajavan ketään tällaiseen tekoon. Jos näin olisi, niin näitä tapauksia olisi vl-yhteisöissä enemmän.