Lestadiolaisäiti tappoi vauvansa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Selena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyseessä on valitettava tragedia, ja tietääkseni näitä ei ole ollut aiemmin lainkaan. !

Väität siis, että "aikaisemmin" ei ole tapahtunut tragedioita, joissa lapsi tai lapset olisivat vakavasti vaarassa tai jopa vahingoittuneet tiheistä synnytyksiistä ja mielenterveyden murtumisesta kärsivän lestadiolaisäidin hoidossa.

Mihin tuo väitteesi perustuu?

Oletko haastatellut ihmisiä, joilla on taustanaan lapsuus erittäin suuressa lestadioalisperheessä jossa äidin tai isän tai molempien mielenterveys on pettänyt, ja silti he joutuivat tuottamaan aina vaan uusia jälkeläisiä?

Alkuperäinen kirjoittaja irrottautuva äiti;28407080:
Kyllä tämä lapsi-asia voi aiheuttaa ahdistusta myös lestadiolaisessa äidissä. - - . Itselle tämän ajatuksen kirkastuminen tarkoittaa samalla sitä, että en voi olla lestadiolainen, koska lapsinäkemys on niin olennainen osa uskoa, eikä siihen ole näkyvissä muutosta.

Toivon kuitenkin, että te äidit jotka näette väsyneitä perheitä, puhutte toistenne puolesta, puhutte inhimillisyyden ja armollisuuden puolesta, lepäämisen ja toipumisen puolesta, ettekä käske esim.katsomaan peiliin kuten eräälle äidille sanottiin, kun hän valitti kuinka rankkaa hänellä on (vain) kolmen kanssa. Ehkä lestadiolaisuus saisi näin vähän armollisemmat kasvot.

Miten kukaan yksittäinen äiti uskaltaa ottaa tuollaisen sinänsä oikean ja armollisen asenteen tässä asiassa, kun muut naiset ry:llä käyvät seuraavaksi hänen kimppuun?

Hän voi lopult salentää ulos siionista, ja gudbai kaverit ja ystävät silloin.

Systeemi on rakennettu absoluuttisen pitäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Eihyvänennaika.;28397867:
Itse olen vanhoillislestdiolainen. Jokainen päättää haluaako elää uskon oppien mukaan vai ei. KETÄÄN EI PAKOTETA mihinkään. Jos joku pakottaa toisen tekemään jotain, se ei ole uskon, vaan jonkin muun syyn takia.

Ja ei, rikosilmoitusta ei voi tehdä siitä, että joukko ihmisiä HALUAA uskoa tietyllä tavalla.

Vanhoillislestadiolaisiin kuuluu kai jotain 100 000 ihmistä. Varmaan enemmänkin. Noin suureen ihmisjoukkoon mahtuu valitettavasti kaikenlaisia sairaita ja rikollisia. Älkää yleistäkö.
Yhtä lailla voidaan ottaa 100 000 koiranomistajaa, ja katsoa mitä rikoksia heidän nimissään on. Siitäpä sitten koiranomistajia syyllistämään.

Onko tiukkojen uskonoppien noudattaminen aina aitoa HALUAMISTA? Vl:t usein sanovat, että vl:t noudattavat tiettyjä juttuja, koska HALUAVAT niin. Sitten joissakin haastatteluissa sanotaan, ettei mitään ehkäisykieltoa ole. Erittäin ristiriitaista mielestäni. Sitten sinä sanot, että "Jokainen päättää haluaako elää uskon oppien mukaan vai ei". Eli on olemassa oppi. Ulospäin sitä ei haluta myöntää, mutta liikkeen sisälle kasvaneelle se on normi, josta ei sovi poiketa, jos ei halua joutua ulos yhteisöstä. Jos tekee niinkuin itse parhaaksi näkee, siitä voi joutua maksamaan kovan hinnan, eli joutuu ulos yhteisöstä ja kaveripiiristä ja perheestä jne.

Kommentteja tuonne välihuomautuksiin. Euran daltonit oli kyllä vanhoillislestadiolaisesta kodista, niiden isällä taisi olla skitsofrenia tai jotain.
Synnytyksen jälkeiseen psykoosiin voi päätyä yhdenkin lapsen äiti. Pedofiliin toiminnan mahdollistaa mikä tahansa tiivis ja suljettu yhteisö, jossa on selkeän hierarkinen nokkimisjärjestys. Lestadiolaisuudessa asiaa "helpottaa" se, että toinen uskova voi antaa synnit anteeksi. Ja näin synnintekijä on saanut synnin taakan pois omalta tunnoltaan. Lestadiolaisuus ei tee kenestäkään pedofiiliä, mutta yhteisön toimintatapa on helpottanut pedofiilin toimintaa.

Miten kukaan yksittäinen äiti uskaltaa ottaa tuollaisen sinänsä oikean ja armollisen asenteen tässä asiassa, kun muut naiset ry:llä käyvät seuraavaksi hänen kimppuun?

Hämmästelen sellaista ajatusta, että toisen puolustamista pitäisi pelätä. Ainakin Jeesuksen opetuksen mukaan uskomisen pitäisi olla nimenomaa rakkautta, armollisuutta, toisen hädän kuulemista ja huomaamista. Mutta toisaalta jotkut omatkin kokemukseni tukevat olettamustasi. Ainakin joillakin paikkakunnilla tuntuu, että omasta laumasta löytyvät ne raatelevaisimmat sudet. Toivottavasti tämä ei ole kuitenkaan mikään yleinen todellisuus Suomen ry:illä. Sillä jos näin on, niin mikä sokeus meitä vaivaa: Tällainenkö lauma olevinaan täynnä Pyhää Henkeä?... ja hyvin vahva uskossa,mikä rajaa pelastuksen koskemaan vain omaa joukkoa.

On nää "uskonnot" ihan pe.....tä. Just luin Hesarista lasten hyväksikäytöistä taas uudessa piirissä. Kyllä näihin pitäs voida nykyaikana voida tomerammin puuttua.

Onnistuneen aivopesun tärkein tunnusmerkki on, ettei aivopesty ihminen itse huomaa olevansa sellainen, vaan uskoo, että on ihan itse valinnut mielipiteensä.

Olen tuntenut monia lestaperheiden lapsia, ja kaikissa näkyy se, että he ovat kasvaneet sisarusten kanssa, ilman että vanhemmilla on ollut heille aikaa yksilönä. Osa on ylihuolehtivia ja ylivelvollisuudentuntoisia, ja toiset taas kovia manipuloimaan, täysin moraalittomia ja empatiakyvyttömiä. Suurin osa vahvasti traumatisoituneita, mikä näkyy siinä, etteivät he osaa suhtautua normaalisti toisiin ihmisiin vaan näkevät maailman jonkinlaisena taistelukenttänä. Ne, jotka osaavat itse ajatella ja pystyvät normaaleihin tunteisiin ja empatiaan, jättävät nykyisin liikkeen lähes aina.

Alkuperäinen kirjoittaja Eihyvänennaika.;28397867:
Itse olen vanhoillislestdiolainen. Jokainen päättää haluaako elää uskon oppien mukaan vai ei. KETÄÄN EI PAKOTETA mihinkään. Jos joku pakottaa toisen tekemään jotain, se ei ole uskon, vaan jonkin muun syyn takia.

Ja ei, rikosilmoitusta ei voi tehdä siitä, että joukko ihmisiä HALUAA uskoa tietyllä tavalla.

Vanhoillislestadiolaisiin kuuluu kai jotain 100 000 ihmistä. Varmaan enemmänkin. Noin suureen ihmisjoukkoon mahtuu valitettavasti kaikenlaisia sairaita ja rikollisia. Älkää yleistäkö.
Yhtä lailla voidaan ottaa 100 000 koiranomistajaa, ja katsoa mitä rikoksia heidän nimissään on. Siitäpä sitten koiranomistajia syyllistämään.

Kuule, kysyppä niiltä vl naisilta jotka alkavat odottamaan taas seuraavaa lasta synnytyksen jälken, että oletko nyt onnellinen?eikö ole ihanaa saada taas pieni vauva?itkun kanssa niitä raskaustestiä monet tekevät.jopa ollaan mielissään jos keskenmeno tulee.:( Myös usein yritetään imetellä vauvoja mahdollisimman pitkään siinä tarkoituksessa jos se vähän siirtäisi seuraavan vauvan odotusta, kun ei muuten uskalleta ehkäistä. Monet vl-äidit ovat oikeasti todella ahdistuneita, kun alkavat taas odottamaan!se ei ole oikein!isojen perheiden vl-äitien sekä myös isien jaksamiseen on kiinnitettävä huomiota!

Alkuperäinen kirjoittaja täältäpäin;28409829:
Onnistuneen aivopesun tärkein tunnusmerkki on, ettei aivopesty ihminen itse huomaa olevansa sellainen, vaan uskoo, että on ihan itse valinnut mielipiteensä.

Olen tuntenut monia lestaperheiden lapsia, ja kaikissa näkyy se, että he ovat kasvaneet sisarusten kanssa, ilman että vanhemmilla on ollut heille aikaa yksilönä. Osa on ylihuolehtivia ja ylivelvollisuudentuntoisia, ja toiset taas kovia manipuloimaan, täysin moraalittomia ja empatiakyvyttömiä. Suurin osa vahvasti traumatisoituneita, mikä näkyy siinä, etteivät he osaa suhtautua normaalisti toisiin ihmisiin vaan näkevät maailman jonkinlaisena taistelukenttänä. Ne, jotka osaavat itse ajatella ja pystyvät normaaleihin tunteisiin ja empatiaan, jättävät nykyisin liikkeen lähes aina.

Täytyy olla erittäin määrätietoinen ihminen, javahva että terveenä pääsee eroon liikeken ajatusmaailmasta.

Täytyy olla erittäin määrätietoinen ihminen, javahva että terveenä pääsee eroon liikeken ajatusmaailmasta.

Mä en ole ikinä käsittänyt sitä, kun täällä kirjoitellaan jotain kauhutarinoita ja yleistetään, että olisi enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että vl-yhteisön jättänyt ihminen on jotenkin traumainen ja "aivan rikki" jne.

En itse tiedä kuin yhden ihmisen, joka on jollain tavalla traumatisoitunut vl-kasvatuksesta ja -yhteisöstä, ja mä tiedän lahkosta lähteineitä PALJON.
Voi tosin vaikuttaa sekin, että tietämistäni ex-vl-ihmisistä valtaosa on lähtenyt liikkeestä nuorena.
Itse erosin yhteisöstä 14-vuotiaana, joten kasvoin aika hyvin ulos yhteisöstä enkä saanut mitään traumoja. Siinä se meni muunkin aikuiseksi kasvun ja nuoruuden rytinässä.

Alkuperäinen kirjoittaja VL ehkäisy;28413502:
Kuule, kysyppä niiltä vl naisilta jotka alkavat odottamaan taas seuraavaa lasta synnytyksen jälken, että oletko nyt onnellinen?eikö ole ihanaa saada taas pieni vauva?itkun kanssa niitä raskaustestiä monet tekevät.jopa ollaan mielissään jos keskenmeno tulee.:( Myös usein yritetään imetellä vauvoja mahdollisimman pitkään siinä tarkoituksessa jos se vähän siirtäisi seuraavan vauvan odotusta, kun ei muuten uskalleta ehkäistä. Monet vl-äidit ovat oikeasti todella ahdistuneita, kun alkavat taas odottamaan!se ei ole oikein!isojen perheiden vl-äitien sekä myös isien jaksamiseen on kiinnitettävä huomiota!

Miettikääpä tätä ja kommentoikaa!

Vai loppuuko todellisuuden tultua ilmi ketjun keskustelu tähän?

Enkä näe että se olisi uskoni este. Varjelen elämää kun en ylikuormita itseäni ja perhettämme, tiedän omat voimavarani ja nyt ne eivät riitä kuin yhteen lapseen. Jumala ei antanut aivoja koristeeksi :)

Kälyni odottaa viidettä lastaan, hän on minua vuoden vanhempi. En sano etteivät he voisi olla iloisia raskaudesta, mutta hyvin ainakin peittävät sen. Toivon että yhä useampi vl uskaltaisi ajatella niin, ettei ehkäisy ole syntiä! Sitä ei sanota raamatussakaan. Srk saa sanoa mitä sanoo, enpä ole aikoihin kuunnellut heidän juttujaan.

Mä en ole ikinä käsittänyt sitä, kun täällä kirjoitellaan jotain kauhutarinoita ja yleistetään, että olisi enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että vl-yhteisön jättänyt ihminen on jotenkin traumainen ja "aivan rikki" jne.

En itse tiedä kuin yhden ihmisen, joka on jollain tavalla traumatisoitunut vl-kasvatuksesta ja -yhteisöstä, ja mä tiedän lahkosta lähteineitä PALJON.
Voi tosin vaikuttaa sekin, että tietämistäni ex-vl-ihmisistä valtaosa on lähtenyt liikkeestä nuorena.
Itse erosin yhteisöstä 14-vuotiaana, joten kasvoin aika hyvin ulos yhteisöstä enkä saanut mitään traumoja. Siinä se meni muunkin aikuiseksi kasvun ja nuoruuden rytinässä.

Mä tiedän useammanki traumatisoituneen (itseni mukaan lukien). Joko suoraan vl-yhteisöstä johtuen, tai sitten niin että vl-uskon takia on lapsia liikaa eikä vanhemmat jaksa antaa huomiota ja rakkautta.
Iteki "kielsin uskon" 13-vuotiaana, mutta eipä se ympäristö siitä mihinkään muuttunu.

En tiedä, miksi vaivaudun tänne palstalle kirjoittamaan, mutta halusin tuoda omankin tarinani julki. Olen viidettä lasta odottava, korkeasti koulutettu kolmikymppinen äiti. Tuntuu, että valtaosalle ihmisistä pitää erikseen mainita, että oon niin onnellinen niistä neljästä, jotka meillä jo on, ja onneani lisää tämä viides, jonka syntymää koko perhe odottaa. Meillä on miehen kanssa hyvä, toisiaan kunnioittava ja huomioonottava sekä rakastava parisuhde. Molemmat olemme työelämässä, ihan hyvätuloisia ja tyytyväisiä niin työ- kuin kotielämäänkin. Vietämme aikaa perheenä, kunkin lapsen kanssa erikseen, yhdessä, itsekseen ja vieläpä kavereiden kanssa. Kavereita meillä on niin omia, pariskuntia kuin perheitäkin, ja heidän kanssaan vierailemme puolin ja toisin, tai teemme yhdessä meitä kiinnostavia asioita eri kokoonpanoilla. Lähisukuni, johon kuuluu niin vl-uskovia kuin ei-vl:iä, on minulle läheinen ja tärkeä, ja sen piirissä autamme toisia tarpeen mukaan, ja niillä kyvyillä mitä kullakin on. Myös vl-yhteisössä minulla on ihmisiä, ketkä ovat oikeasti kiinnostuneita omasta jaksamisestani (ja minä heidän), ja joiden kanssa jaamme niitä arjen iloja ja suruja. Vl-yhteisössä ei ole ainakaan tällä hetkellä minua kuluttavia asioita, vaan se on täysin voimavara arjessa, johon olen tyytyväinen. Koen yhteiset keittiövuorot, sekä päiväkerhojen, pyhäkoulujen ja raamattuluokkien pitämiset mukavana väylänä keskustella eri ikäryhmiin kuuluvien ihmisten kanssa Raamatun ja arjen pohjalta.

Ja mikä tärkeintä: Minua ei ole koskaan pakoitettu mihinkään, ja osallistun vl-toimintaan omasta tahdostani. En myöskään näe itseäni synnytyskoneena. Ennen kaikkea, ja äitiydestäni huolimatta tunnen olevani Nainen isolla N:llä. Ja olen onnellinen siitä, että minulla on Mies isolla M:llä (ja ämmällä) vierelläni jakamassa arkeani. <3

Itse tapaukseen minulla ei ole tarvetta ottaa radikaalisti kantaa. En usko, että kukaan vl tai ei-vl hyväksyy tuollaista toimintaa, ja haluaa vastaavien ennaltaehkäisemiseksi hakea syitä äidin toimintaan.. En väitä, etteikö yhteisöni ajatusmaailma ole voinut vaikuttaa äitin tekoihin, mutta en usko sen kuitenkaan erityisesti ajavan ketään tällaiseen tekoon. Jos näin olisi, niin näitä tapauksia olisi vl-yhteisöissä enemmän.

[QUOTE="Caari";28408143]Väität siis, että "aikaisemmin" ei ole tapahtunut tragedioita, joissa lapsi tai lapset olisivat vakavasti vaarassa tai jopa vahingoittuneet tiheistä synnytyksiistä ja mielenterveyden murtumisesta kärsivän lestadiolaisäidin hoidossa.

Mihin tuo väitteesi perustuu?

Oletko haastatellut ihmisiä, joilla on taustanaan lapsuus erittäin suuressa lestadioalisperheessä jossa äidin tai isän tai molempien mielenterveys on pettänyt, ja silti he joutuivat tuottamaan aina vaan uusia jälkeläisiä?[/QUOTE]

Varmasti muistakin henkilöistä kuin lestadiolaisista löytyy tälläisiä tapahtumia. Ihan vaikka vaan muistelemalla prin lähimmän vuoden perhetappoja, näitähän oli useita uutisoitu. isä poltti perheensä, toinen tappoi perheensä ja ajoi rekan alle, kolmas ampui osan lapsista ja itsensä, henkiin jäi äiti ja yksi lapsi, sitten pari koko perheen surmannutta, yksi äiti tappoi erotilanteen jälkeen pienet lapsensa.vastasyntyneet kaksosvauvat surmattiin, ja varmasti unohdinkin vielä jotain.

Jokaisella uskontoon katsomatta oli varmasti omasta mielestään todella hyvä syy tekoihinsa. LAsten kannalta vaan pahin mahdollinen. Sen enempiä ihmisten uskontoja pohtimatta olisi ihan Suomessakin parannettava avun saamisen mahdollisuuksia, ja nimenomaan ajoissa, silloin kun sitä vielä tajuaa hakea sen saaminen olisi oltava helppoa. Niin ettei tilanteen tarvitse olla aivan kamala ennenkuin apua saisi.

Useiden nettiuutis- ja lehtitietojen mukaan Koistista syytetään ensimmäisen asteen murhasta. Jos hänet tuomitaan siitä, Arizonan laki antaa rangaistusvaihtoehdoiksi seuraavat: a) KUOLEMANTUOMIO b) ELINKAUTINEN ILMAN MAHDOLLISUUTTA ARMAHDUKSEEN c) ELINKAUTINEN, JOSSA 35 VUODEN JÄLKEEN SAA ANOA ARMAHDUSTA.

Uutisissa kerrotaan, että Nina oli ollut useita kertoja mielisairaalassa, ja että hänellä oli diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö, skitsofrenia ja masennus. Aviomies kertoo, että Nina mm. oli ajoittain luullut miestään Jumalaksi. Tällainen ihminen ei ole siinä kunnossa, että voisi huolehtia omasta terveydestään, saati jatkuvasti synnyttää ja hoitaa lapsia.

Uutisissa kerrotaan, että Nina oli ollut useita kertoja mielisairaalassa, ja että hänellä oli diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö, skitsofrenia ja masennus. Aviomies kertoo, että Nina mm. oli ajoittain luullut miestään Jumalaksi. Tällainen ihminen ei ole siinä kunnossa, että voisi huolehtia omasta terveydestään, saati jatkuvasti synnyttää ja hoitaa lapsia.

Nina Koistinen on kasvanut lestadioalisessa perheessä ja opetettu pitämään liikeken ehjkäisyoppia Jumalan sanana. Ehkäisy ei ole hänen mielestään oikein, samoin hänen miehensä on sitä mieltä että uutta putkeen vaan, vaikka vaimo taistelee hulluuden rajamailla ja kahdeksan lasta kärsii turvattomuudesta.

Tätä saa aikaan vääristynyt ja sairas lahko.
Aikuisia joilla ei ole järjen häivää siinä miten elävät ja miten kantavat vastuun alaikäisistä jotka ovat heistä täysin riippuvaisia.

Suomessa ihmisoikeusliiton lakimiehet selvittivät, että lestadiolaisuuden ehkäisykielto loukkaa perustuslakia ja universaaleja ihmisoikeuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Pelkuriäiti;28408161:

Hän voi lopulta lentää ulos siionista, ja gudbai kaverit ja ystävät silloin.

Systeemi on rakennettu absoluuttisen pitäväksi.

Näinhän se on. Toverituomioistuin päättää ry:llä miten naisen on toimittava, eikä ehkäisyä saa harkitakkaan.

Hintsala ja Manner: Naisen terveydentila arvioidaan rauhanyhdistyksellä, ei lääkärissä | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Niin että jos lestadiolaisnainen onkin vielä jossain vaiheessa niin järjissään, että harkitsee itsensä ja lastensa suojelemiseksi ehkäisyä, hänet nujertaa paremmin tietävien uskonystävien joukko.

Jos on eri mieltä, tulee hoitokokous ja heitetään ulos siionista. Ehkäisyä ei sovi julkisesti puolustaa.

Mutta seurakunta ei anna muuta mahdollisuutta, lukekaa saarnaaja Eric Jurmun puheita.

Stop the Victims of Laestadian Ban of Birth Control &#8211; NOW | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

...nettiuutis- ja lehtitietojen mukaan Koistista syytetään ensimmäisen asteen murhasta. Jos hänet tuomitaan siitä, Arizonan laki antaa rangaistusvaihtoehdoiksi seuraavat: a) KUOLEMANTUOMIO b) ELINKAUTINEN ILMAN MAHDOLLISUUTTA ARMAHDUKSEEN c) ELINKAUTINEN, JOSSA 35 VUODEN JÄLKEEN SAA ANOA ARMAHDUSTA.

Täytyy sano että tuo lestadiolaisuus on kyllä jotenkin sairasta ihan kaiken kaikkiaan! On hienoa että on usko ja toivo ja rakkaus mutta avatkaahan nyt oikeasti silmänne, katsokaa peiliin ja katsokaa ympärillenne! Lestaperheiden lapset ovat koulujen oppilashuoltoryhmien huolioppilaita, äidit eivät muista kuka syö tuttia ja kuka menee mihinkin aikaan nukkumaan. Lapset itkevät yksinäisyyttä. Onko se oikein? Vanhemmat sisarukset hoitavat nuorempia lapsia väsyen. Teidät on aivopesty pahasti mutta uskon että siitä on mahdollisuus vapautua! Herätkää!!!

Täytyy sano että tuo lestadiolaisuus on kyllä jotenkin sairasta ihan kaiken kaikkiaan! On hienoa että on usko ja toivo ja rakkaus mutta avatkaahan nyt oikeasti silmänne, katsokaa peiliin ja katsokaa ympärillenne!

Lestaperheiden lapset ovat koulujen oppilashuoltoryhmien huolioppilaita, äidit eivät muista kuka syö tuttia ja kuka menee mihinkin aikaan nukkumaan. Lapset itkevät yksinäisyyttä. Onko se oikein? Vanhemmat sisarukset hoitavat nuorempia lapsia väsyen. Teidät on aivopesty pahasti mutta uskon että siitä on mahdollisuus vapautua! Herätkää!!!

Missähän päin tuollaista on ... Tavallisesti ne huoli-lapset ovat yksinhuoltajaperheistä, alkoholistiperheistä ja huumeiden kanssa pelaavien vanhempien lapsia... turvattomuutta ja hätää on Suomessa paljon.

Sitä EI nimenomaisesti esiinny uskovaisten kodeissa. Toki on varmasti aineellista puutetta, mutta sen korvaa vanhempien omistautuminen ja vastuullisuus lastensa kasvattamisessa. Ei karata kesken päivän kapakkaan eikä ratketa ryyppäämään kotona.

Vanhempien omistautuminen???? Hyvä kun muistavat lastensa nimet ja syntymävuodet. Lapsi kaipaa aikuisen aitoa läsnäoloa ja huomiota, jota ei tietenkään pysty antamaan tuollaisen suurperheen äiti kaikkine muine velvoitteineen!! Ja lapsia tulee raskaustestejä tehdään itkien! Äidit todella väsyneitä eikä omaa elämää ole. Kurjaa kurjaa kurjaa... Sääliksi käy niin äitejä että etenkin lapsia, joista usein lastensuojeluilnoituksiakin satelee!!!

Yhteistyössä