Lestadiolainen perhepäivähoitaja

• Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Olen itse lestadiolainen ja suurin osa ystäväpiiristäni on myös. Kyllä me keskustellaan lapsista, ostoksista, kuulumisista ym kun tavataan ystävien kanssa. Ei me mitään kiihkoilla. :)
Se oli joskus 50-vuotta sitten se kiihkoilu, nyt eletään monessa perheessä normaalia arkea.
Itse en ole lestadiolainen, mutta tunnen muutaman. Ainoa missä on ikinä tullut heidän kanssaan lestadiolaisuus ilmi on suuret perheet, ei yhtään mikään muu.

Aikanaan meidän mammakerhossa yksi lestadiolais äiti oli ainoa joka ymmärsi minua kun halusin (ja sain) toisen lapsen heti ensimmäisen perään, muut vain kauhistelivat :D

vieras
Kyllä veisin ihan luottavaisin mielin lastadiolaiselle naiselle lapsen hoitoon. Vaikuttavat ihan jalat maassa kulkevilta, hyvillä arvoilla varustetuilta ihmisiltä, vaikka uskonkäsitykset kovasti poikkeavatkin omistani.

vieras
Mä tunnen muutaman lestadiolaisperheen, en usko et uskoaan tuputtavat sen kummemmin.

Ainoa mitä itse miettisin on lasten turvallisuus, tiedän ainakin kaksi lestadiolaisperhettä joissa lapset saa aika vapaasti mennä ja olla, alle kouluikäisetkin siis, ilman et vanhemmat edes tietää missä lapset on, on vähän sellainen turhan huoleton asenne niillä.
Mutta en jotenkin usko et tuollaiset innostuisivat pphksi alkamaan.

Sitten taas tiedän myös lestadiolaisperheen jossa lapsista huolehditaan tosi hyvin ja sinne voisin omanikin hoitoon laittaa ihan hyvin.

En usko että uskontoa tuputtavat tai että raamattua lukeavat. Kumpikaan ei juuri kuulu lestadiolaisuuteen. Jos on ammattitaitoinen pph niin varmasti osaa hoitaa lapsia hyvin ja lapsilla on hyvä olla, vaikka onkin lestadiolainen.

ninjaninjani
no huhhuh.. ite oon vl-perheen kasvatti, ja voin sanoo et ihan huoletta voit lapsesi hoitoon laittaa!!
parempaa paikkaa tuskin lapselle löytyy. ei ne mitää raamattua lue, eikä tuputa uskoaan!!!!
ihan normaalia parempaa elämää ne viettää, ku ottaa huomioon ettei lapses kato tv:stä mitä tahansa sontaa, eikä tarvi pelätä alkoholisoitunutta hoitajaa.

slow down, take it easy :))

En usko että uskontoa tuputtavat tai että raamattua lukeavat. Kumpikaan ei juuri kuulu lestadiolaisuuteen. Jos on ammattitaitoinen pph niin varmasti osaa hoitaa lapsia hyvin ja lapsilla on hyvä olla, vaikka onkin lestadiolainen.
Päivähoitajan suhteen voi varmaan olla huoletta. Lestadiolaiset eivät todellakaan evankelioi eivätkä yritä saada ulkopuolisia mukaan toimintaansa.

Sen sijaan he ovat erittäin julmia toisilleen liikkeensä sisällä. Painostusta ja pelkoa.

Sisäisen vaikenemisvelvoitteen ja kurinpidon takia lasten hyväksikäyttörikoskiakaan ei ole uskallettu ilmoittaa poliisille. Nyt tämäkin tapaus on jo vanhentunut mutta valtakunnansyyttäjä tutkii sitä silti.

Hyväksikäytetty Minna – valtakunnansyyttäjä ottanut asian selvitettäväksi

"vieras"
Ihmisillä on ihmeellisiä ennakkoluuloja. Meillä oli lukiossa uskonnonopettaja lestadiolainen. Aivan huipputyyppi oli. Ikää oli jo 60v. Oli todella huumorintajuinen eikä mikään tiukkapipo. Vanha opiskelukaverini oli myös lestadiolainen eikä todellakaan siitä uskonut ensinäkemältä. Parin vuotta meni ennen kuin joskus tuli uskonto mukaan keskusteluihin ja sekin siten, että oli ollut jossain hengellisissä tapahtumissa ym. Aivan ihana ihminen.

"lastenhoitaja"
no suoraan sanottuna en veisi, tiedän yhden pph:n joka ei vietä juhlapyhiä joten ei osallistu joulu eikä pääsiäiskirkkoon, ei askartele tonttuja eikä vietä synttäreitä ym. juhlia. Itse haluaisin että oma lapseni olisi mukana vuoden aikana kaikissa juhliin liittyvissä tapahtumissa sekä askartelisi ja toimisi omien tapojeni mukaan. Tämä rehellinen vastaus ja tiedänpä vielä senkin että piilotuputusta tulee päivien mittaan useassa kohdassa lapsille ja korostan nyt sitä että en itse ole erityisen uskonnollinen mutta haluan silti lapseni oppivan perusasiat ja kirkossa käynti kuuluu asiaan tiettyinä juhlapyhinä meidänkin perheessä.

[QUOTE="vieras";21955316]Ihmisillä on ihmeellisiä ennakkoluuloja. [/QUOTE]

On ihan faktaa eikä ennakkoluuloja että kymmenen vanhoillislestadiolaista saarnaajaa on jäänyt kiinni lasten hvyäksikäytöstä.
kovia tuomioita ovat saaneet.

Paitsi nuo Minnan raiskaajat, jotka pääsivät kuin koira veräjästä.

Yksi vl pappi joka jäi jjoku vuosi sitten kiinni OMIEN lastensa hyväksikäytöstä toimii tälläkin hetkellä täällä pääkaupunkiseudulla eräässä seurakunnassa. Sai tuomionsa ehdollisena että säälistä antoivat jatkaa.

[QUOTE="lastenhoitaja";21955352]no suoraan sanottuna en veisi, tiedän yhden pph:n joka ei vietä juhlapyhiä joten ei osallistu joulu eikä pääsiäiskirkkoon, ei askartele tonttuja eikä vietä synttäreitä ym. juhlia. Itse haluaisin että oma lapseni olisi mukana vuoden aikana kaikissa juhliin liittyvissä tapahtumissa sekä askartelisi ja toimisi omien tapojeni mukaan. Tämä rehellinen vastaus ja tiedänpä vielä senkin että piilotuputusta tulee päivien mittaan useassa kohdassa lapsille ja korostan nyt sitä että en itse ole erityisen uskonnollinen mutta haluan silti lapseni oppivan perusasiat ja kirkossa käynti kuuluu asiaan tiettyinä juhlapyhinä meidänkin perheessä.[/QUOTE]

Lestadiolaiset osallistuvat noihin kaikkiin ja viettävät synttäreitä.
Taidat sotkea... vaikka Jehovan Todistajiin tms?

"jaaha"
[QUOTE="lastenhoitaja";21955352]no suoraan sanottuna en veisi, tiedän yhden pph:n joka ei vietä juhlapyhiä joten ei osallistu joulu eikä pääsiäiskirkkoon, ei askartele tonttuja eikä vietä synttäreitä ym. juhlia. Itse haluaisin että oma lapseni olisi mukana vuoden aikana kaikissa juhliin liittyvissä tapahtumissa sekä askartelisi ja toimisi omien tapojeni mukaan. Tämä rehellinen vastaus ja tiedänpä vielä senkin että piilotuputusta tulee päivien mittaan useassa kohdassa lapsille ja korostan nyt sitä että en itse ole erityisen uskonnollinen mutta haluan silti lapseni oppivan perusasiat ja kirkossa käynti kuuluu asiaan tiettyinä juhlapyhinä meidänkin perheessä.[/QUOTE]

Minäkään en vie lapsia kirkkoon, koska minusta se on vanhempien tehtävä, ei hoitajan. Mun uskonnollista vakaumusta ei muuten ole kukaan koskaan missään yhteydessä kysynyt, ei vanhemmat eikä ohjaajat eikä se heille kuulukaan.

Synttäreitä juhlitaan sen verran, että jätskit voidaan syödä, jos vaan tiedän, että lapsella on synttärit. En minä niitä mitenkään tiiviisti seuraa enkä laita kännykkään muistutuksia hoidokkien synttäreistä.

huolestuneempi
Minun neuvo on. että ota lapsesi pois tällaisesta hoitopaikasta. Minä en panisi lastani mistään hinnasta tallaiseen hoitopaikkaan. Tässä keinotellaan vain päivähoitolain "subjektiivinen Päivähoito-oikeus" kustannuksella. Eli mitä nämä lesdatiolaiset harrastavat veronmaksajien kustannuksella.

Yhteistyössä