Lestaadiolaiset..

Hei!

Sellaista vaan, että voiko lestaadiolaiset olla tekemisissä ihan muittenkin ihmisten kanssa (että ei vain lestaadiolaisten kanssa)??
Meidän naapurissa asustaa lestaadiolaisia ja ovat niin oman aidan takana vaan. Eivät halua lainkaan tutustua. Ei heitä muualla näykkään sitten kuin omassa pihassa. Olis ollut kiva tutustua heihin ja että lapset voisivat leikkiä keskenään.
Aidan toisella puolella oleva... :whistle:
 
En ole lestadiolainen mutta tunnen lestadiolaisia. Kyllä he voivat olla tekemisissä myös "ei lestadiolaisen" kanssa. He ovat kuitenkin usein enempi tekemisissä lestadiolaisten kanssa, koska heillä paljon yhteistä. Tietty on poikkeuksia, eli olen pannut merkille että toiset ovat tiukempia "hyväksymään" muita kuin lestadiolaisia lähelleen. Lestadiolaisten "säännöissä" on myös tiukempaa ja löysempää tapaa, eli esimerkkinä mainittakoon että heillä joko on televisio tai sitten ei ole.
 
toki voi. veljeni oli naimisissa lestaadiolaisperheestä olevan naisen kanssa. veljeni ei ole lest. eikä kyllä tämä nainenkaan sanoikin et hänestä ei saa tekemälläkään "lestaa" vaikka vanhemmat niin olivat aina toivoneet. sukuloitiin ja kaverattiin niiden kanssa jotka olivat "lestoja". sanasta lesta voi tulla sanomista mutta en sano sitä pahalla. sanopahan nuo itekin lestoiksi itteään. mutta ei varmaan kaikki sano niin.
 
no tottakai ollaan tekemisissä muidenkin kanssa. Ei se ole minkäänlainen sääntö (eikä meillä muutenkaan ole mitään "sääntöjä" kuten moni asian ajattelee) ettei saa olla tekemisissä muiden kanssa. Eihän sellainen elämä onnistuisi ja hyvänen aika, miksi sellaista pitäisi olla? Kyllä meille kaikki ihmiset on samanarvoisia, jumalan luomia ihmisiä, riippumatta siitä ovatko samalla lailla uskovia kuin me. Mutta sekin on totta että enempi tulee oltua tekemisissä toisten lestadiolaisten kanssa ja sehän on hyvin ymmärrettävää. Onhan itse kukin tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, joilla samantyyliset arvot/elämäntilanne/ kiinnostuksen kohteet jne.. MEillä ainakin naapureiden kanssa pidetään yhtä samallalailla, kujallamme asuu kaksi lestadiolaista perhettä ja kaksi ei-lest. perhettä. Esim olemme vappuna juoneet simaa ja syöneet munkkeja meidän pihalla koko kujan perheet (kaikissa taloissa lapsia), miehet yhdessä auttaneet vuorollaan toisia, lapset leikkivät yhdessä, kutsutaan toisiamme synttäreille, kutsuille yms eli kaikkea sitä mitä "normaalistikin" naapureiden kanssa tehdään. Olemme tavallisia ihmisiä kuten muutkin ja olen sitä mieltä että jos joku ajattelee meitä "kummalliseksi", se johtuu tiedon puutteesta tai ennakkoluuloista tai vastaavasta. MEne itse tekemään tuttavuutta! :)
 
vakkari harmaana
Piti itsekin juuri laittaa tästä asiasta keskustelua. Mulle läheinen nuori ihminen ilmoitti nyt olevansa vanhoillis-lestaadiolainen (voisiko joku kertoa miten eroaa muista lestaadiolaisista?). Ei kuulemma värjää enää hiuksiaan eikä käytä meikkiä (milä on ihan ok, ei siinä mitään). Television katselusta keskustelee kuulemma vielä miehensä kanssa (ei siinäkään sinänsä mitään) mutta sitten sanoi että lopettaa ehkäisyn! Eikä ollut kun vähän aikaa sitten kun sanoi suorittavansa opinnot loppuun ja siis toistaiseksi yksi lapsi riittää. Mulla ei ole mitään lapsia vastaan, mutta kun kuulemma tämän ryhmän edustajat olivat sanoneet että asian voi "kiertää" niin että mies voi käyttää kondomia (niin ei tee itse syntiä) niin kyllä en enää ymmärtänyt tätä ajattelumallia. Voisiko joku joka tietää asiasta selventää mulle näitä perusteita tähän (tai muuten vaan kommentoikaa) Hän totesi myös olevansa helpottunut että on saanut synnit anteeksi. Emme ehtineet keskustella enempää, mutta en voi ymmärtää mitä niin ihmeen vakavaa syntiä tämä nuori, kiltti, tunnollinen tyttö voi muka elämässään olla tehnyt... Hänen aviomies ei ole lestaadiolainen (enää. Miehen perhe kyllä on ja viettänyt siis paljon aikaa tämän nuoren kanssa). Kommentoikaa jotain. Olen itse jotenkin hämmentynyt koko asian saamasta käänteestä.
 
Siis ei todellakaan oo missään kielletty, ettei sais olla muitten ku lestaadiolaisten kans!! :whistle: Oon ite vanhoillislestadiolainen ja minulla ja meidän koko porukalla on sekä "ei-meikäläisiä" että "meikäläisiä" ystäviä ja tuttuja sekä mýös sukulaisia... :) Ja kyllä, meillä lapsia monta ja lisää tulossa, vaik tää meni vähä viereen.. Mut en hyväksy tuota sanomista että jos mies ei oo uskovainen ja se haluaa käyttää kondomia, ni ei oo syntiä? Koska mun mielestä(ja monen muunki) on väärin käyttää mitään ehkäisyä! Tästä nyt kumminki joku vetää herneet nenään, mut niin oon aina uskonut et kyllä jumala voimia antaa sen mukaan mitä tarvii, oli lapsia sit yks tai 15... :flower:
 
Mä en tunne enkä tiedä ketään lestaadiolaista, mutta kuulut olen että he ei saa katsoa TV:tä, värjätä tukkaa, meikata ym.. Mutta miksi tietokoneella saa olla?? Tietokoneellahan vasta pahoille sivuille pääseekin...
 
Mulla on ihana ystävä, joka on vanhoillis-lestadiolainen. Kun tutustuimme aikoinamme, en tiennyt asiasta, mutta eipä se olisi mihinkään vaikuttanut. He liikkuvat paljon oman uskon ystävien kanssa, mutta onneksi meitä onnekkaita "taviksia" on päässyt ystäväpiiriin. Joskus mietin, että jospa olisin itsekin syntynyt lestisperheeseen. Eipä tarvis miettiä lasten lukumääriä ja murehtia tulevaa ;)
 
Minullakin ollut joitakin todella hyviä ystäviä lestadiolaisista(nuoruudessa) ja aivan tavallisia ihmisiä hekin ovat.
Heidän vanhemmillaan tosin oli vaikeuksia hyväksyä minut kun tiesivät että silloin tällöin nautin alkomahoolia...Olivat kuitenkin minua kohtaan ystävällisiä, mutta aistin kuitenkin etten ollut ns.hyvää seuraa.
Kuitenkin heidän omat lapset olivat aika eläväisiä ja joidenkin mielestä ilkeitäkin suustaan ja tupakkiakin paloi...Että ei sen parempia(huonompia kuin muidenkaan!
Nyttemmin olemma harvakseltaan yheteyksissä välimatkojen takia, mutta uskonpa että yhteinen sävel löytyisi vieläkin..Kyllä me niin pöhköjä nuoruudessakin oltiin et jos ei muuta niin naurettas sille!:)
 

Yhteistyössä