Leskeneläkkeestä tietäviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osaako joku auttaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osaako joku auttaa?

Vieras
Leskeneläkkeeseen kuulemma vaikka omat palkkatulot, jopa siinä määrin ettei eläkettä välttämättä makseta. Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Onko ne tämän hetkiset palkkatulot vai viimeisen verotietojen mukaan? Millaiset ne tulot sitten pitää olla ettei eläkettä enää saa? Ymmärsin, että jotenkin suhteutetaan vainajan tuloihin? Vaikuttaako alaikäiset lapset summaan mitenkään? Entäs kun tulot vaihtelevat, pitääkö joka kuukausi ilmoittaa tulonsa?

[QUOTE="vieras ap";27280158]Ööö... voiko olla tuollainen kuin työntekijä eläkelaki? Ja kansaneläkelaki? Yritän etsiä niitä päätöksiä kun muistelisin, että niissä luki jotain alkueläkkeestä ja sen tarkistamisesta myöhemmin...[/QUOTE]

Juu, TyELin perusteella. En lähde vastaamaan, heillä voi olla eri käytännöt, koska ikärajatkin ovat erilaiset mitä lapsiin tulee.

Juu, TyELin perusteella. En lähde vastaamaan, heillä voi olla eri käytännöt, koska ikärajatkin ovat erilaiset mitä lapsiin tulee.

Pystyisitkö edes jotain ääriesimerkkejä antamaan? Jotain edes? Kun tässä puolen vuoden aikana on ehtinyt jo tottua siihen tuloon ja jos se nyt poistuukin niin on pieni miettimisen paikka miten taloudellisesti tullaan toimeen. Käytännössä jos palkkatuloni ovat pienemmät, yhtä suuret tai suuremmat kuin vainajan miten se voi vaikuttaa?

[QUOTE="vieras ap";27280333]Pystyisitkö edes jotain ääriesimerkkejä antamaan? Jotain edes? Kun tässä puolen vuoden aikana on ehtinyt jo tottua siihen tuloon ja jos se nyt poistuukin niin on pieni miettimisen paikka miten taloudellisesti tullaan toimeen. Käytännössä jos palkkatuloni ovat pienemmät, yhtä suuret tai suuremmat kuin vainajan miten se voi vaikuttaa?[/QUOTE]

Tapaturmavakuutuslain mukaisessa perhe-eläkkeessä leskeneläke tulosovitetaan, jos lesken tulot 2,15 kertaa suuremmat kuin vuoden minimivuosityöansio. Esim. tänä vuonna minimi 11890 euroa, se kertaa 2,15; jos lesken tulot vuodessa tuon yli niin sitten vähennys on 30 % tulojen ja tulosovitusperusteen erotuksesta.

Esim. lesken tulot 35000, vakuutettu kuollut 2012.

0,3*(35000-2,15*11890) = 2830,95

Vakuutetun vuosityöansio 30000, josta leskelle ainoana edunsaajana tulee 40 %, josta vähennetään vuositasolla 2830,95, leskeneläkeä vuositasolla 9169,05 euroa ilman indeksikorotuksia, joten kuukaudessa 764,09 euroa.

Tapaturmavakuutuslain mukaisessa perhe-eläkkeessä leskeneläke tulosovitetaan, jos lesken tulot 2,15 kertaa suuremmat kuin vuoden minimivuosityöansio. Esim. tänä vuonna minimi 11890 euroa, se kertaa 2,15; jos lesken tulot vuodessa tuon yli niin sitten vähennys on 30 % tulojen ja tulosovitusperusteen erotuksesta.

Esim. lesken tulot 35000, vakuutettu kuollut 2012.

0,3*(35000-2,15*11890) = 2830,95

Vakuutetun vuosityöansio 30000, josta leskelle ainoana edunsaajana tulee 40 %, josta vähennetään vuositasolla 2830,95, leskeneläkeä vuositasolla 9169,05 euroa ilman indeksikorotuksia, joten kuukaudessa 764,09 euroa.

Mä sovelsin tuota sun laskukaavaa mun ja vainajan tuloihin ja sain saman summan jonka nyt saankin eläkettä. Mä en ihan ymmärrä kun laskin omat tulot sen mukaan miten olen töissä nyt. Eikö niissä otetakaan huomioon viimeisiä verotettuja tuloja? Olin silloin vielä khtuella kotona, ollut jo 2 vuotta joten tulot oli huomattavasti pienemmät kun nyt. Enkä myöskään ole aina edunsaaja vaan lapsi saa myös perhe-eläkettä. Tarkoittaako tuo siis sitä, että muutosta leskeneläkkeeseen ei tulekaan?

Eläke perustuu kuolleen henkilön eläkekertymään, joka sitten jaetaan eläkkeen saajien kesken. Meillä minä sain enemmän kuin lapset. Eka puoli vuotta tuli enemmän ja sitten eläke laski, jonkun kohtuullistamispykälän nimissä. Ystäväni joka ei ollut avioliitossa, sai vain tuon puoli vuotta eläkettä, sitten eläke jäi vain lapsille.

Kun menin naimisiin uudelleen, sain isomman kertakorvauksen ja eläke loppui. Lapsilla eläke tällöin kasvoi hieman. Lapsilta eläke loppui kun täyttivät 18 (kelalta opiskelija voi saada 21-v asti n 50 euroa kuussa) ja muilla eläke taas hieman nousi. Kelan eläkeosuus ei reagoinut muutoksiin, ainoastaan vuosittaiset indeksikorotukset tuli.

Eläke perustuu kuolleen henkilön eläkekertymään, joka sitten jaetaan eläkkeen saajien kesken. Meillä minä sain enemmän kuin lapset. Eka puoli vuotta tuli enemmän ja sitten eläke laski, jonkun kohtuullistamispykälän nimissä. Ystäväni joka ei ollut avioliitossa, sai vain tuon puoli vuotta eläkettä, sitten eläke jäi vain lapsille.

Kun menin naimisiin uudelleen, sain isomman kertakorvauksen ja eläke loppui. Lapsilla eläke tällöin kasvoi hieman. Lapsilta eläke loppui kun täyttivät 18 (kelalta opiskelija voi saada 21-v asti n 50 euroa kuussa) ja muilla eläke taas hieman nousi. Kelan eläkeosuus ei reagoinut muutoksiin, ainoastaan vuosittaiset indeksikorotukset tuli.

Minkä verran se laski ja millaiset sun tulot oli suhteessa miehesi tuloihin? Yritän tässä vaan varautua siihen, että kuinka paljon tippuu vai jääkö kokonaan pois. Ja tosiaan, että minkä tulojen mukaan se lasketaan?