Lentopelko!!! Kokemuksia lääkkeestä pelon "hoidossa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apua"

Vieras
Mä pelkään lentämistä aivan hillittömästi, jopa niin että nyt jo menetän yöuneni ja tuskailen tulevan matkan vuoksi, joka on vasta lokakuussa :O.

Mites lasten kanssa lentäessä olisi mahdollisuus rauhoittavaan lääkkeeseen? Onko kenelläkään kokemuksia?

Ei ole lentopelosta ja rauhoittavista kokemusta, mutta hammaslääkäripelosta on. Antoivat maksimimäärän rauhoittavia, mutteivat silti saaneet hoitoa tehtyä. Eli jos sulla on aivan törkeän törkeä pelko, ei lääkkeet välttämättä auta. Tai sitten mä olen jotenkin immuuni. Hmh.

Jos saat rauhoittavia ja löydät sopivan annostuksen, niin laita juuri sopiva lääkemäärä pussiin ja pakkaa loput ruumaan menevään matkalaukkuun. Muuten käy niin, että hermostuksissasi nappaat pillerin pillerin perään lentokentällä ja koneessa olet ihan töttöröö.

Valitettavasti lentokoneeseen ei suositella rauhoittavia, koska lentäessä on aina tietty onnettomuusriski jolloin on hyvä olla skarppina. Itse matkustan paljon, ja jotenkin olen alkanut jännittämään lentokentillä toimimista ja koneeseen astumista, en niinkään itse lentämistä.

Minua helpottaa se että tiedän tarkasti miten toimin kentällä, minne menen ja miten lento etenee. Kerron jo heti check-innissä että minua jännittää kovasti. Yritän myös pitkillä lennoilla pitää verensokerin kunnossa napostelemalla pähkinöitä ja karkkia. Auttaisiko sinua esim. elokuvien katselu läppäriltä, musiikin kuuntelu tai lukeminen? Varmasti lapsetkin vievät ajatuksia vähän muualle lentämisestä.

Ja vielä lasten kanssa lentämisestä. Sinä kuitenkin olet lapsiesi käytöksestä lentokoneessa vastuussa. Olisi hirveää olla samassa koneessa äidin kanssa, joka nukkuisi rauhottavien voimalla kun lapset huutais ja kirmailis edes takas...

Siihen voi käyttää jotakin, mutta lentopelkoa poistavaa lääkettä ei ole. Harkitsehan uudelleen. Mulla oli käytössä Oxamin, jotain 2 x 15 mg + mukana lehti, paperia ja kynät, pelikortit. Kaikki tämä 2,5 h lentoa varten. Onnistui, mutta en tee sitä enää koskaan.

Oletko lentänyt aikaisemmin? Rauhoittavia voit kysellä lääkäriltä, kyllähän niitä annetaan usein pieniä määriä jos on jotain tarvetta esim. hautajaisia ym.

Olen lentänyt paljonkin, kaikki on aina mennyt hyvin mutta kerta kerralta pahenee. Viime lentomatkan talvella itkin ja tärisin koko matkan, sain juuri ja juuri pidettyä etten alkanut kirkua, hirveä hiki, sydän hakkaa, silmissä mustenee... aivan järkkyä. Mä en haluaisi ikinä msitää syystä mennä koneeseen, mutta sitten se loma ja matkakohde saa taas tämän kauheuden eteen. Ja mies ja lapset ovat suunnitelleet matkaa, odottavat sitä myös eli kurjaa olisi että äidin pelon vuoksi matkan jäisivät sille tielle.

[QUOTE="A P";24330099]Olen lentänyt paljonkin, kaikki on aina mennyt hyvin mutta kerta kerralta pahenee. Viime lentomatkan talvella itkin ja tärisin koko matkan, sain juuri ja juuri pidettyä etten alkanut kirkua, hirveä hiki, sydän hakkaa, silmissä mustenee... aivan järkkyä. Mä en haluaisi ikinä msitää syystä mennä koneeseen, mutta sitten se loma ja matkakohde saa taas tämän kauheuden eteen. Ja mies ja lapset ovat suunnitelleet matkaa, odottavat sitä myös eli kurjaa olisi että äidin pelon vuoksi matkan jäisivät sille tielle.[/QUOTE]

Betasalpaaja? Pyydä rauhoittavien lisäksi betasalpaajaa ja kokeile sitä pari krt ennen matkaa jännitykseen, mutta ole hyvin varovainen annoksissa!!! Se nimittäin pysäyttää sydämen, jos otat liikaa.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
Viimeksi lentäessäni sain torkuttua vain nousun ja laskeutumisen yhteydessä, sillä vain silloin käytävällä ei liikkunut ketään kolhimassa liian ahtaiden penkinvälien vuoksi sivulla retkottavaa jalkaani.

Valitettavasti lentokoneeseen ei suositella rauhoittavia, koska lentäessä on aina tietty onnettomuusriski jolloin on hyvä olla skarppina. Itse matkustan paljon, ja jotenkin olen alkanut jännittämään lentokentillä toimimista ja koneeseen astumista, en niinkään itse lentämistä.

Minua helpottaa se että tiedän tarkasti miten toimin kentällä, minne menen ja miten lento etenee. Kerron jo heti check-innissä että minua jännittää kovasti. Yritän myös pitkillä lennoilla pitää verensokerin kunnossa napostelemalla pähkinöitä ja karkkia. Auttaisiko sinua esim. elokuvien katselu läppäriltä, musiikin kuuntelu tai lukeminen? Varmasti lapsetkin vievät ajatuksia vähän muualle lentämisestä.

Ja vielä lasten kanssa lentämisestä. Sinä kuitenkin olet lapsiesi käytöksestä lentokoneessa vastuussa. Olisi hirveää olla samassa koneessa äidin kanssa, joka nukkuisi rauhottavien voimalla kun lapset huutais ja kirmailis edes takas...

Lapset ovat lentäneen paljon eli eivät huuda tai kirmaile edes takaisin, enkä ole ainoa aikuinen joka heidän kanssaan lentää eli mies kyllä heistä osaa huolehtia, eikä ole mistään ihan pienistä lapsista kyse, isompi siis 11v.
En pysty lukemaan peloltani koneessa, yritetty on. Enkä aikonut vetää itseäni lääkkeillä ihan töttöröö vaan jotain sellaista rauhoittavaa, etten itse huuda ja kirku täyttä kurkkua koko matkaa, täristen ja hikoillen, kuin sydänkohtauksessa.

Ehkä siis pitää perua matka osaltani.

[QUOTE="A P";24330127]Lapset ovat lentäneen paljon eli eivät huuda tai kirmaile edes takaisin, enkä ole ainoa aikuinen joka heidän kanssaan lentää eli mies kyllä heistä osaa huolehtia, eikä ole mistään ihan pienistä lapsista kyse, isompi siis 11v.
En pysty lukemaan peloltani koneessa, yritetty on. Enkä aikonut vetää itseäni lääkkeillä ihan töttöröö vaan jotain sellaista rauhoittavaa, etten itse huuda ja kirku täyttä kurkkua koko matkaa, täristen ja hikoillen, kuin sydänkohtauksessa.

Ehkä siis pitää perua matka osaltani.[/QUOTE]

Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi. :| Tuolla ylempänä ehdotettiin beetasalpaajia, jotka auttaa käsien hikoiluun ja sydämen pamppailuun. Ja varmasti juuri jokin pieni määrä rauhoittavaa on ihan paikallaan, kun oireet on noin kovat. Itselle on siis vain lääkäri kerran sanonut ettei lennolle suositella rauhottavia lääkkeitä. Niistä kuitenkin helposti tulee itselle ainakin tokkurainen olo. Oikealla annostuksella varmasti toimii.

Toivottavasti löytyy keino voittaa pelkosi ja pääsette matkalle :)

Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi. :| Tuolla ylempänä ehdotettiin beetasalpaajia, jotka auttaa käsien hikoiluun ja sydämen pamppailuun. Ja varmasti juuri jokin pieni määrä rauhoittavaa on ihan paikallaan, kun oireet on noin kovat. Itselle on siis vain lääkäri kerran sanonut ettei lennolle suositella rauhottavia lääkkeitä. Niistä kuitenkin helposti tulee itselle ainakin tokkurainen olo. Oikealla annostuksella varmasti toimii.

Toivottavasti löytyy keino voittaa pelkosi ja pääsette matkalle :)

Kiitos :)
Mä olen ajatellut tai kuvitellut, että olisi rauhoittavia, pieniä annoksia, joista ei mene ihan tokkuraan vaan hieman raruhoittavat oloa.

luontaistuotetta. En muista tuotteen nimeä, mutta löytyi ihan marketista. Auttaa jännitykseen ja mm. lentopelkoon. Itse otin sitä yhdelle lennolle, en osaa varmasti sanoa, että auttoiko, mutta ainakin selvisin järjissäni matkasta.
Minulla lentopelkoon on auttanut vain matkustaminen. Ja se tieto, että jos koneessa alkaa joku menemään pieleen, loppu on nopea... Parhaassa tapauksessa taju menee kankaalle kauan ennenkuin rysähtää, kun ilmanpaine laskee matkustamossa.

[QUOTE="Mii";24330383]luontaistuotetta. En muista tuotteen nimeä, mutta löytyi ihan marketista. Auttaa jännitykseen ja mm. lentopelkoon. Itse otin sitä yhdelle lennolle, en osaa varmasti sanoa, että auttoiko, mutta ainakin selvisin järjissäni matkasta.
Minulla lentopelkoon on auttanut vain matkustaminen. Ja se tieto, että jos koneessa alkaa joku menemään pieleen, loppu on nopea... Parhaassa tapauksessa taju menee kankaalle kauan ennenkuin rysähtää, kun ilmanpaine laskee matkustamossa.[/QUOTE]

Mulla taas tämä pelko pahenee mitä enemmän lennn :/. Mutta kiitos vinkeistäsi! :)

tiedän tunteen, koska olen kärsinyt hirveästä lentopelosta, ja silti on ollut pakko lentää. Sekin vähän auttoi, kun selvitin tarkalleen, että miten kone toimii, ja mitä jos moottori sammuu, kauanko voi vielä lentää jne. Ja olisihan se onnellinen loppu, kun koko perhe kuolisi yhdessä.

Itse kärsin paniikkihäiriöstä (lievästä) ja mulla oli koneessa mukana betasalpaajat ja rauhoittavana Diapam. Niitä voi käyttää yhtä aikaa, lääkäri määrää sopivan annostuksen. Itse en sitten loppujen lopuksi edes tarvinnut lääkettä lennon aikana, riitti ainoastaan tieto siitä, että jotain voin napata, jos paniikki meinaa iskeä.

Lentopelosta pääsee eron hämmästyttävän helposti NLP-tekniikoiden avulla. Blogikirjoitus aiheesta: http://hannupirila.blogspot.com/2012/03/lentopelko-ja-miten-paasta-siita-eroon.html

Mä kävin lääkärillä pyytämässä jotain rauhottavia ennen ensimmäistä lentooni, mutta lääkäri vastas, että ei niitä anneta. Ihan jo siks, että jos jotain sattuu, niin matkustajien pitää olla skarppina, eikä minkään rauhottavien vaikutuksen alasena ja sit hän lisäs, että jossei uskalla mennä lentokoneeseen, niin sit kannattaa jättää matka välistä. No minähän menin koneeseen, eikä se niin kamalaa ollu.

Mä kävin lääkärillä pyytämässä jotain rauhottavia ennen ensimmäistä lentooni, mutta lääkäri vastas, että ei niitä anneta. Ihan jo siks, että jos jotain sattuu, niin matkustajien pitää olla skarppina, eikä minkään rauhottavien vaikutuksen alasena ja sit hän lisäs, että jossei uskalla mennä lentokoneeseen, niin sit kannattaa jättää matka välistä. No minähän menin koneeseen, eikä se niin kamalaa ollu.

Kyllä mä sain lentopelkoon Diapamia, ja hyvä olikin että sain. Nappasin pillerin kun pääsin koneeseen paikalleni, toimi oikein hyvin ja mulla oli rauhallinen olo koko ajan. Enkä suinkaan ollut töttöröö, vaan pystyin muuten toimimaan ihan normaalisti, muttei pelottanut yhtään.

Kyllä mä sain lentopelkoon Diapamia, ja hyvä olikin että sain. Nappasin pillerin kun pääsin koneeseen paikalleni, toimi oikein hyvin ja mulla oli rauhallinen olo koko ajan. Enkä suinkaan ollut töttöröö, vaan pystyin muuten toimimaan ihan normaalisti, muttei pelottanut yhtään.

Täysin sama kokemus. 1,5 mg Xanoria ja lentäminen muuttui mukavaksi. Ei sumua päässä, lapset mukana. Eivätkä opi pelkäämään, kun isäkin on aivan rento ja nauttii matkasta. Lääkärin mukaan maksimiannostus 5 mg, ja uskon, että sillä annoksella lentäisi aivan kuka tahansa. Sinäkin, joka kuolet pelkästä ajatuksesta astua lentokoneeseen.

[QUOTE="A P";24330099]Olen lentänyt paljonkin, kaikki on aina mennyt hyvin mutta kerta kerralta pahenee. Viime lentomatkan talvella itkin ja tärisin koko matkan, sain juuri ja juuri pidettyä etten alkanut kirkua, hirveä hiki, sydän hakkaa, silmissä mustenee... aivan järkkyä. Mä en haluaisi ikinä msitää syystä mennä koneeseen, mutta sitten se loma ja matkakohde saa taas tämän kauheuden eteen. Ja mies ja lapset ovat suunnitelleet matkaa, odottavat sitä myös eli kurjaa olisi että äidin pelon vuoksi matkan jäisivät sille tielle.

Betasalpaaja? Pyydä rauhoittavien lisäksi betasalpaajaa ja kokeile sitä pari krt ennen matkaa jännitykseen, mutta ole hyvin varovainen annoksissa!!! Se nimittäin pysäyttää sydämen, jos otat liikaa.[/QUOTE]

:D:ROFLMAO: No ei se sydäntä pysäytä, ellet useampaa purkillista popsi.

Paras keino on riipasta kunnon känni päälle ennen lentoa! (y)

Täysin sama kokemus. 1,5 mg Xanoria ja lentäminen muuttui mukavaksi. Ei sumua päässä---
Annoit lisäsyyn olla lentämättä;)
Alkaakohan mysteerikoneita löytymään pian enemmänkin... (y)

"4.9 Yliannostus Kuten muidenkin bentsodiatsepiinien kohdalla, yliannostuksen ei pitäisi olla hengenvaarallista ellei samanaikaisesti käytetä muita keskushermostoa lamaavia aineita (alkoholi mukaan lukien). Minkä tahansa lääkkeen yliannostuksen hoidossa on pidettävä mielessä, että potilas on saattanut ottaa useita eri lääkeaineita. Oraalisten bentsodiatsepiinien yliannostuksen jälkeen potilas on yritettävä saada oksentamaan (tunnin kuluessa), jos hän on tajuissaan. Jos potilas on tajuton, hänelle on suoritettava mahahuuhtelu hengitystiet suojattuina. Jos mahan tyhjennyksestä ei ole apua, potilaalle on annettava lääkehiiltä imeytymisen vähentämiseksi. Tehohoidossa on kiinnitettävä erityistä huomiota hengitykseen ja sydänja verenkiertoelimistön toimintaan. Bentsodiatsepiinien yliannostus ilmenee tavallisesti eriasteisena keskushermoston lamaantumisena, ja oireet voivat vaihdella uneliaisuudesta koomaan. Lievissä tapauksissa oireita voivat olla uneliaisuus, sekavuus ja letargia. Vakavammissa tapauksissa oireita voivat olla ataksia, hypotonia, hypotensio, hengityslama, harvoin kooma ja hyvin harvoin kuolema. Flumatseniili voi olla käyttökelpoinen vastalääkkeenä."

Siihen voi käyttää jotakin, mutta lentopelkoa poistavaa lääkettä ei ole. Harkitsehan uudelleen. Mulla oli käytössä Oxamin, jotain 2 x 15 mg + mukana lehti, paperia ja kynät, pelikortit. Kaikki tämä 2,5 h lentoa varten. Onnistui, mutta en tee sitä enää koskaan.
Reseptilääkkeiden mainostaminen on laitonta, tiesit kai? Kuka tuosta kommentista on joutunut hankaluuksiin, ei kerro kukaan, kun ei voi aina tietää ennalta, esimerkikisi diabeteslääkkeen guargum (Guarem?) aiheuttaa uniapneaa. Ynnää siitä sitten lisää:whistle:

"4.3 Vasta-aiheet:
Ehdottomia kontraindikaatioita oksatsepaamin käytölle ovat yliherkkyys oksatsepaamille tai muille bentsodiatsepiineille tai valmisteen jollekin muulle aineosalle.

Vasta-aiheita ovat myös myasthenia gravis, vaikea hengitysinsuffisienssi, vaikea uniapnea sekä akuutti alkoholi-, unilääke- tai muu lääkeainemyrkytys"

Yhteistyössä