Lentäminen raskaana

Itse lensin viimeisen kerran kun olin 8.kuulla.
Kaikki riippuu lento-yhtiöstä. Osa vaatii lääkärin todistuksen että raskaus on sujunnut hyvin ja osa yhtiöstä haluaa, että heidän yhtön käyttämä lääkäri tekee arvion, että voitko lentää raskauden loppu vaiheessa
 
Tämä lainaus on plazan keskustelupalstalta, törmäsin tään itse etsiessäni tietoa raskaana lentämisestä.

"Neljän tunnin lentomatka kymmenen kilometrin korkeudessa aiheuttaa noin 20 mikrosievertin (0,020 millisievertiä) säteilyannoksen. Raskaana olevat lentoemännät lopettavat lentämisen ennen kuin 1 millisievertin säteilyannos täyttyy. Lentotunneissa tämä merkitsee sitä, että raskaana oleva nainen voi turvallisesti lentää noin 200 lentotuntia lentokoneen ollessa 10 kilometrin korkeudessa. Lisää tietoa säteilyn vaikutuksista raskausaikana
http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset/kirjasarja/fi_FI/kirjasarja4/_files /71212597184174310/default/kirja4_09.pdf"
 
Riippuu lentoyhtiöstä (pitäisi löytyä tieto nettisivuilta). Itse olin raskaana keväällä 2006 eli silloin yleinen "sääntö" oli että ilman lääkärintodistusta rv 28 ja lääkärintodistuksella rv 36 ja tämän jälkeen vain n. 1h kestäviä kotimaan lentoja. Lentoyhtiöllä siis oikeus kieltää ottamasta raskaanaolevaa kyytiin eli tuon rv 28 jälkeen kannattaa varmistaa ennen lentoa että kaikki tarvittavat luvat on hoidettuna. Tuo "kielto" johtuu ihan siitä että riski synnytyksestä kasvaa eikä lentoyhtiö halua tällaista riskiä itselleen ottaa.

p.s. samantapaiset säännöt on myös laivamatkailussa...
 

Yhteistyössä