Lentäminen alkuraskaudessa!

Heipparallaa!
Kävi niin iloisesti, että plussa ilmestyi ja nyt varovasti iloitaan mahdollisesti tulevasta pikkuisesta :)
Heti tammikuun alkuun olisi tiedossa kuitenkin kauan aikaa sitten varattu reissu lentäen. Matkat meno-paluu sisältäen yhdet välilaskut, matkan kesto yhteen suuntaan n. 3h. Tuolloin olis menoillaan laskujen mukaan rv7.
Asia vaivannut kovasti tänään mieltä, oon lueskellut ympäri nettiä vähän ristiriitaista tietoa ja kokemuksia.. Ikävintä luettavaa ollut, miten lennon jälkeisenä yönä onkin tullut keskenmeno tai vuoto alkanut jopa lennon aikana :( Ja sitten sitä keskenmenoa podettu siellä kohteessa.

Ymmärrän, että erityisesti rv12 asti riski muutenkin keskenmenoon on suurempi eikä se tullessaan katso aikaa tai paikkaa, mutta olisiko kuitenkin jotain tekemistä lennon kanssa..? Luetun mukaan oiskin turvallisinta ajoittaa lentäminen keskiraskauden tienoille. Mietin jopa säteilyn kannalta, ekat viikot kuitenkin herkkiä hermoston, aivojen ym kehitykselle.

Kokemuksia nimenomaan alkuraskaudessa lentelystä??
 
Mä lensin rv 4+4 lomalta takaisin suomeen ja hyvin meni (4h), myöhemmät lomat peruin (rv 24-28) ja ihan lopussa olis ollut kanssa parin viikon reissu. Mitään faktaa en tiedä, mutta omassa suvussa nuoretkin normaalipainoiset saaneet veritulppia pitkien lentojen aikana, joten itse en sen takia uskalla lähteä, vaikka mitään tukostaipumusta itsellä ole todettu. Nuo lennot olis ollut suuntaansa 10-11h ilman välilaskuja + melkein 2v esikoinen sylissä, joten ei olisi enää ollut ison mahan kanssa myöskään kovin mukavaa.. Lyhyemmälle lennolle voisin kyllä ihan hyvin lähteä :)

Mimmi rv 18+2
 
Minä lensin jenkkeihin 6+3 ja takaisinpäin rv 9. Kävin sitä ennen varhaisultrassa ja lääkäri sanoi, että hyvillä mielin voin lentää, koska ei ollut kohdunulkoista tai tuulimunaa. En siis osannut edes pelätä mitään ja kaikki meni hyvin :) Ehkä sinuna kävisin tsekkaamassa varhaisultrassa ennen reissua, että kaikki hyvin. Pahempi juttu sitten, jos vaikka kohdunulkoinen olisi ja tulisi reissussa komplikaatioita!
 
Valitettavasti mulla on ikävä kokemus tästä. Mulla alkoi keskenmenon tiputteluvuoto juurikin lennon jälkeisenä päivänä. Silloin lennettiin siis Turkkiin. Takaisin Suomeen kun päästiin, niin seuraavana yönä tuli loppu raskausmateriaali ulos. Todennäköisesti se alkio oli kuitenkin kuollut jo kohtuun aikaisemmin, sillä sen verran pienikokoinen möntti sieltä tuli, että ei vastannut viikkoa 10+0, mikä silloin oli menossa. Varhaisultrassa olin käynyt viikoilla 7+jotain, silloin sydän löi ja alkio oikeassa paikassa.

Varmasti on hyvin yksilöllistä, miten kenelläkin vaikuttaa. Mutta minä en ole enää uudelleen uskaltanut ottaa riskiä, että raskauden aikana lentäisin :( jos se lentomatka sai aikaan raskausmateriaalin ulostulemisen keskeytyneen keskenmenon tapauksessa, niin voi se tehdä mun kropassa pahaa elävälle sikiöllekin.

Hankala juttu, suurin osa raskauksien aikaisista lennoista sujuu kuitenkin ongelmitta.
 
Minä lensin raskausviikolla 18 ihan ongelmitta. Täytyy rehellisesti myöntää etten kauheesti edes miettiny asiaa etukäteen, sen verran olin tietonen että noilla viikoilla lentäminen ei oo vielä kiellettyä. Mut jokainen tietty tekee omat päätäksensä eikä se pahasta oo varovainenkaan olla.
 

Yhteistyössä