Lempi- ja inhokkikouluaineet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitkä olivat sinun lempi- ja inhokkikouluaineet koulun eri vaiheissa?

Oliko aineita, joissa olit hyvä, mutta et silti pitänyt niistä? Tai toisinpäin.

Minulla:

Peruskoulu: suosikit kuvis, liikunta - inhokit: historia, matikka
Lukio: suosikit yhä kuvis, liikunta, lisänä ehkä englanti, ranska. Inhokkeja ei enää ollut, ei ees matikka, koska pärjäsin kohtuullisesti lyhyessä.

Paitsi että liikunnassa vihasin telinevoimistelua. Vaikka muuten liikunnasta tykkäsin.

Kuvaamataito oli aina suosikki ja siitä tulikin aina päästötodistuksiin kymppi.

Historiasta, (paitsi sodista ja poliittisista jutista) uskonnoista, psykologiasta ja äidinkielestä pidin myös. Ja pärjäsin niissä

Ruotsi oli lempikieleni. Saksastakin pidin.

Biologia oli mielenkiintoista kuten maantietokin mut niiden opettaja ei ilmeisesti pitänyt minusta.

Englantia inhosin. Ja matematiikkaa.

Mulla kyllä vaihdellut lempi- ja inhokkiaineet aika paljon.

Lukiossa suosikkiaineet: Historia, liikunta, maantieto, matikka, tavallaan myös äidinkieli aineenkirjoituksen osalta.
Lukion inhokkiaineet: Ruotsi, tosin myöhemmin olen tätä kohtuullisesti oppinut

Peruskoulussa todella paljon vaihteli. Mutta käsityöt oli aina yksi inhokkejani. Liikunta ja matikka varmaan suurimmat suosikit.

Ihkut: liikunta, psykologia, matematiikka, historia, kemia, kaikki kielet paitsi ruotsi!(suomi, venäjä, englanti ja joku pikakurssi espanjaa ja ranskaa), terveystieto, bilsa ja mantsa.
En ollut aluksi mikään tosi hyvä fysiikassa, tajusin (jaksoin opiskella) sen vasta myöhemmin - silloin se oli ihan ok.

Inhokit: uskonto ja ruotsi. Ruotsissa olin hyvä, uskonnossa en.

Kuvaamataito oli aina suosikki ja siitä tulikin aina päästötodistuksiin kymppi.

Historiasta, (paitsi sodista ja poliittisista jutista) uskonnoista, psykologiasta ja äidinkielestä pidin myös. Ja pärjäsin niissä

Ruotsi oli lempikieleni. Saksastakin pidin.

Biologia oli mielenkiintoista kuten maantietokin mut niiden opettaja ei ilmeisesti pitänyt minusta.

Englantia inhosin. Ja matematiikkaa.
Eihän siinä historiassa melkein muuta olekaan kuin sotia ja politiikkaa xD

Omat :
Suosikki - historia
Inhokki - matikka (myös liikunta)

Lempparia on olleet matikka, fysiikka, kemia, biologia.
Inhokit englanti, historia ja kuvis.

Liikunnasta ja käsitöistä olisin tykännyt, olin hyvä niissä ja harrastin vapaa-ajalla, mutta kiusaaminen teki niistä tuskaa koulussa.

Ihkut: liikunta, psykologia, matematiikka, historia, kemia, kaikki kielet paitsi ruotsi!(suomi, venäjä, englanti ja joku pikakurssi espanjaa ja ranskaa), terveystieto, bilsa ja mantsa.
En ollut aluksi mikään tosi hyvä fysiikassa, tajusin (jaksoin opiskella) sen vasta myöhemmin - silloin se oli ihan ok.

Inhokit: uskonto ja ruotsi. Ruotsissa olin hyvä, uskonnossa en.

Jos kerran olit niin hyvä koulussa, niin mikset mennyt mihinkään yliopistoon? Ehkö siellä olisit oppinut tieteellisen ajattelutavan ja et olis alkanut salaliittoteorisoimaan tai uskomaan idän disinformaatiota? Toki eihän sekään aina mitään takaa.

Itse tykkäsin koulusta ja viihdyin kaikilla tunneilla. Ehkä suurin suosikkini oli kuitenkin äidinkieli (tykkäsin lukea ja kirjoittaa).

Jos on pakko kaivaa epäsuosikki, niin se on sitten musiikki. Ihan vaan siksi, että tunnit olivat yleensä niin sekavia ja kukaan ei oppinut mitään.

Jos kerran olit niin hyvä koulussa, niin mikset mennyt mihinkään yliopistoon? Ehkö siellä olisit oppinut tieteellisen ajattelutavan ja et olis alkanut salaliittoteorisoimaan tai uskomaan idän disinformaatiota? Toki eihän sekään aina mitään takaa.

Itse tykkäsin koulusta ja viihdyin kaikilla tunneilla. Ehkä suurin suosikkini oli kuitenkin äidinkieli (tykkäsin lukea ja kirjoittaa).

Jos on pakko kaivaa epäsuosikki, niin se on sitten musiikki. Ihan vaan siksi, että tunnit olivat yleensä niin sekavia ja kukaan ei oppinut mitään.
Mistä salaliittoteorioista kirjoitat?
Mitä idän disinformaatiota olen uskonut?

Eikö tieteellistä ajattelutapaa voi oppia muuten kuin koulussa?😂

Tykkäsin, ja tykkään edelleen myös musiikista todella paljon, osaan laulaa hyvin, mutta koulussa musiikki oli niin tylsää, että se ei kiinnostanut minua ollenkaan. Syytetään vaikka opettajaa.🤷‍♀️

Lisään vielä, että tiede ei tunnu olevan nyky-yliopistoissa kovin relevanttia. Tiedettä voi opiskella ihan hyvin vaikka kirjastossa.👍

Tuli muuten vielä mieleen.

Terveystieto.

Se oli niiiiiiiiiiiin puuduttavan tylsää että menin asenteella "luen sen verran että saan kasin ni se ei laske keskiarvo". -ja taisin saada seiskan eli en edes onnistunut.

Mut nykyään ne tiedot ovat täysin omaksuttuja koska elämässä on tullut vastaan yhtä sun toista minkä vuoksi olen halunnut oppia.

Lempparit: kielet ja luonnontieteelliset aineet

Inhokit: taide- ja taitoaineet

Neutraalit: reaaliaineet

Liikunnasta varmasti tykkäsin ala-asteella, mutta sen jälkeen en. Lukiossa se oli ihan vitsi koko aine. Oli pakolliset testit, mutta muuten varmaan juteltiin ringissä. Matematiikasta tykkäsin, mutta olin aina todella huono siinä. Oli hyviä opettajia kuitenkin. Historia oli suosikkiaineeni. Pärjäsin koulussa hyvin, mutta ylioppilaskirjoitukset menivät historian osalta penkin alle. Samalla hylkäsin ajatuksen pyrkiä opiskelemaan historiaa. Se on kuitenkin säilynyt harrastuksena. Äidinkielessä ja englannissa olin aina hyvä, mutta en pidä kielten opiskelusta enkä tykännyt niistä tunneista. Mukavimpia tunteja olivat uskonnontunnit, jolloin saatiin aikaan parhaat keskustelut ja väittelyt.

Tuli muuten vielä mieleen.

Terveystieto.

Se oli niiiiiiiiiiiin puuduttavan tylsää että menin asenteella "luen sen verran että saan kasin ni se ei laske keskiarvo". -ja taisin saada seiskan eli en edes onnistunut.

Mut nykyään ne tiedot ovat täysin omaksuttuja koska elämässä on tullut vastaan yhtä sun toista minkä vuoksi olen halunnut oppia.
Hetkinen. Eikös terveystieto ole tullut kouluihin vasta viimeisen 20 vuoden aikana jossain vaiheessa? Vai oliko sitä jo aikaisemmin? En muista omalta osaltani. Kukat ja mehiläiset käsiteltiin kai liikunnassa tai biologiassa.

Ala-asteella pidin ja pärjäsin liikunnassa. Ei ole muuta jäänyt mieleen.
Yläasteen selvitin keskivertoa paremmin.
Ruotsia inhosin ja en ollut hyvä, enkä ole vieläkään. Ruotsin opettajat olivat myös kovin vähemmän innostavia sadisteja.
Kuvaamataidosta pidin. Harrastin maalausta myöhemmin.
Lukiossa inhosin pitkää matikkaa ja olin siinä huono, luoja tietää miten siitä selvisin.
Historiasta ja psykologiasta tykkäsin.
Jatkoopiskeluissa/pari amk-tasoista ammattia, olin matematiikassa ihan hyvä.

Ala-asteella pidin ja pärjäsin liikunnassa. Ei ole muuta jäänyt mieleen.
Yläasteen selvitin keskivertoa paremmin.
Ruotsia inhosin ja en ollut hyvä, enkä ole vieläkään. Ruotsin opettajat olivat myös kovin vähemmän innostavia sadisteja.
Kuvaamataidosta pidin. Harrastin maalausta myöhemmin.
Lukiossa inhosin pitkää matikkaa ja olin siinä huono, luoja tietää miten siitä selvisin.
Historiasta ja psykologiasta tykkäsin.
Jatkoopiskeluissa/pari amk-tasoista ammattia, olin matematiikassa ihan hyvä.

* jatko-opiskeluissa...

Yhteistyössä