Lelukaaos :).

Miten teillä selvitään aina vaan lisääntyvästä lelumäärästä? Meillä molemmilla lapsilla on hylly (semmonen kirjahyllyn näkönen) leluille, mutta kun leluja tulee koko ajan lisää niin ne ei mahdu mihinkään. Välillä viedään jotain vintille, mutta isompi on sitä mieltä et ne lelut ikävöi siellä :'( , eikä niitä siis voi viedä. Mä haluisin siistin ja nätin lasten huoneen, mut se tuntuu olevan mahdotonta, kun lattiatilakin on isojen autojen, kaivurien, legoämpäreiden ym peittämä. Selvennykseksi vielä että meillä leluja tulee vaan jouluna, synttärinä, nimpparina ehkä yks ja jossain erikoistilanteessa voi saada jonkun ylimääräsen. Mutta ei siis missään tapauksessa tyyliin kerran kuussa uus lelu. Hyviä vinkkejä kaipailisin! Kiitos jo etukäteen! :flower:
 
Ainakin meillä poika toistaiseksi heittää jopa itse rikkinäiset lelut roskiin ja silloin tällöin karsin lelujen joukosta pois sellaiset joilla ei ole juuri enään leikitty. Mutta kyllähän noita silti riittää tuolla huoneessa nyt kun on pikkusiskollekkin alkanut niitä kerääntymään ja viikon päästä vietetään 1-v synttäreitäkin =) Mummojen luokse olen myös jotain leluja välillä vienyt. Lahjaksi pyydetään myös jotain "hyödyllistäkin",mutta onhan niitä lelujakin toki tulossa.
 
Osta kaappi. Sitten sellaiset kankaiset lelutynnyrit ovat myös hyviä. Niissä on usein kantokahvatkin, että saa vaikka vieraiden tullessa nostettua jonnekin piiloon.

Kun kaikille tavaroille on edes teoriassa joku paikka pysyy huone vähän siistimpänä.
 
hyvät säilytystilat on kaiken a ja o... meillä iso avohyllykkö, jossa rottinkikoreja ja sängyn alla isot korit... kun kaikilla tavaroilla on oma paikka niin tavarat pysyvät paremmin järjestyksessä... meillä kerätään lelusarjoja, jotka ovat laadukkaita ja joihin saa paljon lisäosia..kaikkea muovikrääsää meillä vältetään.
 
* Säilytysratkaisut sellaiseksi, että myös lapset pystyvät siivoamaan huoneensa eli kaikille pitäisi olla paikkansa
* minäkin kannatan koreja ja laatikoita, mihin voi tiputtaa helposti lelut kasaan. Korit ja laatikot sitten hyllyille/sängyn alle/päällekkäin. Kannattaa hankkia riittävän isoja eikä kahta tusinaa pienen pientä. Näillä säilytysratkaisuilla saadaan sitten kivasti ilmettä huoneeseen. Etolassa ja Ikeassa ainakin on useita erilaisia, edullisia ja värikkäitäkin vaihtoehtoja.
* koukkuihin voi ripustaa myös kasseja (esim valkoisia kankaisia peruskauppakasseja). Itse olen tehnyt kasseja vanhoista lakanoista ja kankaista sekä koristellut niitä aiheen mukaan.
* irtohyllytkin ovat näppäriä ja niitä on helppo maalata huoneen ilmapiiriin sopivaksi. Eli vanhat hyllyt/kirpparilöydöt on helppo ottaa käyttöön.
*olen nähnyt pieneen huoneeseen kivoja ratkaisuja, joissa sänkyä on nostettu ylös ja sängyn alle on rakennettu säilytystilaa/laatikosto
* muita kivoja vinkkejä löytyy netin arkoistoista, esim www.mtv3.fi/tila, www.nelonen.fi/inno, http://ohjelmat.yle.fi/muuttohaukantie/ ja ulkomailta esim http://www.livingetc.com/
* viimeisenä vaihtoehtona lelujen kierrätys muihin koteihin...
 
Rikkinäiset lelut ja kirjat suosiolla mäkeen. Pehmolelut jätesäkkiin ja kellariin, jotkut niitä tuo ja poika ei niistä välitä. Tarttiskin taas karsia leluja, sellaiset pois millä ei leikitä ja jää iän karttuessa "vauvamaisiksi".

Pojan huoneessa on monta koria, nätin värisiä ja mallisia pyykkikoreja (lelukorinimikkeillä maksavat mansikoita, pyykkikorit halvempia), muutama perässä vedettävä lelukärry (vapaa valinnasta), noihin jaa paljon leluja ja helppo pestä tarvittaessa kun muovia ovat.

Tarttis vielä pari hyllyä ostaa seinille niin sais niitä kaikkein rakkaimpia hyllyille. Kirjahyllykin on mut kirjat ovat vallanneet sen ja lisää tulee :D
 
Meillä on semmoinen käytäntö, että mm. junarata ja legot vuorottelevat eli jompi kumpi tai välillä molemmat on poissa pojan ulottuvilta ja sitten kun poika ei keksi mitään tekemistä, niin kysyn josko leikkisi legoilla tai junaradalla. Eilen otettiin varastosta leluja, jotka on ollu siellä piilossa pari kuukautta ja heti poika innostu leikkimään niillä, kun ei ollu pitkään aikaan leikkiny. Eli kannattaa raivata jonnekin varastoon tai kaappiin tilaa leluille ja laittaa osa välillä huilaamaan, niin leikit taas maistuu ihan eri tavalla ja on vähemmän siivottavaa kun kaikki ei ole hujan hajan samaan aikaan. Nyt joulun aikaan on hyvä laittaa vanhoja leluja piiloon kun tulee uusia ja sitten kun niiden uusien kiinnostus hiipuu, niin ottaa ne esille ja laittaa joululahjalelut piiloon ;)
 
Kiitos vinkeistä! Meillä tepsi, kun sanoin et "mitenkähän se joulupukki voi tuoda uusia leluja kun nää vanhatkaan ei meinaa mahtua mihinkään? Pitäiskö viedä jotain vintille?" sinne meni, nyt hylly huutaa tyhjyyttään ... hetken =) . Korit (meillä rottinkisia) oon kans havainnu hyviks ja se hylly myös kun lapsi saa siihen itsekin lelut ja ne on aina näkyvillä, ei tarvii kaivaa mistään "miljoonalaatikosta".
 
Meillä on myös leluja ihan älyttömästi ja niitä on aina pojan jäljiltä joka puolella.
Tänäkin jouluna poika sai monta autoa lisää leluihinsa.

Meillä ei ole lapsilla omaa huonetta, joten poika leikkii aina melkein olohuoneessa lattialla tai pöydän päällä.
Lelukoppeina meillä on kaksi tynnyrimäistä pussukkaa, jonne mahtuu ihan kivasti leluja, mutta silti leluja on pitkin lattiaakin.
Välillä poikamme kerää innokkaasti lelut takas pussukoihin, mutta yleensä ne jää lojuamaan lattialle/ pöydälle.

Mä heitän myös aina rikkoontuneita leluja roskiin, silloin kun poikamme on nukkumassa.
Olen myös karsinut niitä laatikkoihin, pois pyörimästä jaloista kaapin päälle.

Olisin kyllä onnellinen jos meillä olisi pojille omahuone, mutta kun ei vielä ole varaa isompaan asuntoon. Tämä nykyinen on kaksio ja meitä on täällä neljä ihmistä, koira ja kilpikonna.

 

Yhteistyössä