Leivinuuni + Joulukinkku?!

Heippa ihanat ihmiset!
Osaisiko joku neuvoa minua. Meillä on takka, jossa on leivinuuni. Meillä on melkein 7kg joulukinkku.
Voiko kinkun paistaa siis tuossa leivinuunissa?
Jos voi, niin haluaako joku kertoa miten`?
Kuinka poltetaan puut? Leivinuunissa vai takassa... Kuinka paljon.. Kuinka pitkään kinkun sitten pitää olla leivinuunissa..?

Kiitos jo etukäteen jos tulee vastauksia. :)

x
Etkö ole opetellut käyttämään takkaasi/uuniasi? Nyt voi olla väärä ajankohta harjoitteluun. Joissakin malleissa uuniosa lämpenee samalla kun takassa poltetaan puita. Jos teillä on tällainen, niin laitat kinkun + lihalämpömittarin paistopussiin, pussin uunipannulle ja pannun uuniin. Annat olla yön yli uunissa, tai sitten käyt välillä katsomassa mitä mittari näyttää.

Meillä leivinuunin voi lämmittää joko laittamalla puut sinne, tai vaihtoehtoisesti takkaan. Jouluna laitetaan aamulla takkaan tuli ja illalla koko kivimassa on kuuma. Kinkku sitten vaan paistopussiin ja vadille ja mittari kylkeen. Käyn yöllä kurkkimassa, mutta yleensä menee hyvinkin aamuun, ennen kuin on kypsää. Leivinuuni on ainakin meillä miedompi tai jotenkin hitaampi, eli noin 7 kilon kinkkuun menee hyvinkin yli 10 tuntia.

Jos paistat ensimmäistä kertaa, niin vahdi ettei mene yli. Leivinuuneilla on eroja ja tietenkin se, miten kuumaksi uunin lämmität, vaikuttaa. Kinkusta tulee ihanan pehmeää ja mureaa leivinuunissa. Ihan eri makuista, kuin sähköuunilla. :)

Ollaan tässä talossa vuokralla, joten enpä ole kovasti tutustunut. Mutta ehkä se on tosiaan parempi laittaa uunissa.. Olen tosiaan kuullut, että leivinuunissa lihasta tulee todella hyvää. Siksi olisi ollut mukava kokeilla, mutta voihan sitä sitte kokeilla joskus ja ostaa pienen kinkun, ei mee ainakaan koko iso kinkku pilalle. ;)

Tanja
Mua kiinnostas kans tehdä meidän kinkku leivinuunissa...meillä semmonen tavis puilla lämmitettävä versio...Mietityttää vaan, että tuleeko se kinkku siellä oikeesti tarpeeksi kypsäksi, kun tuntuu siltä, että käytön jälkeen leivinuuni kyllä jäähtyy aika nopeesti...Ollaan siis varauduttu sähköuunin käyttöön,mutta...

Ja millä ihmeen mittarilla te mittaatte leivinuunin lämmön?!

x
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Mua kiinnostas kans tehdä meidän kinkku leivinuunissa...meillä semmonen tavis puilla lämmitettävä versio...Mietityttää vaan, että tuleeko se kinkku siellä oikeesti tarpeeksi kypsäksi, kun tuntuu siltä, että käytön jälkeen leivinuuni kyllä jäähtyy aika nopeesti...Ollaan siis varauduttu sähköuunin käyttöön,mutta...

Mä kokeilen lämmön omalla kädellä, mutta meillä onkin leivaria käytetty vuosikymmenet joten tää on harjaantumisen tulosta. Suosittelen muuten käyttämään leivinuunia, tosi hyvä apu on ruuanlaitossa. Ja kaupassa on saatavana sellaisia mittareita jonka voi laittaa uunin sisälle.

jojo
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:

Leivinuunia varten on oma lämpömittari, meillä ainakin. Tuli tiileriltä samalla kuin takkakin

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja milia-:
Ollaan tässä talossa vuokralla, joten enpä ole kovasti tutustunut. Mutta ehkä se on tosiaan parempi laittaa uunissa.. Olen tosiaan kuullut, että leivinuunissa lihasta tulee todella hyvää. Siksi olisi ollut mukava kokeilla, mutta voihan sitä sitte kokeilla joskus ja ostaa pienen kinkun, ei mee ainakaan koko iso kinkku pilalle. ;)
Anoppi laittanut leivinuunissa ja me sähköuunissa.
En ole pahemmin eroa huomannut maussa.
Ja toki sekin vaikuttaa makuun miten kauan kukakin kinkkua uunissa pitää.

Tanja
Siis mä olen vielä aivan noviisi tuon ihanan leivinuunin kanssa, joten mitään käsituntumaa mulla ei siihen vielä ole, toivottavasti vuosien saatossa olisi :). Pullaa ja leipää olen kyllä uunissa jo tehnyt ja pari kertaa laatikkoruokaakin, ja nyt ajattelin tuota kinkkua... Pitänee hankkia varmaan se semmonen mittari...ja kysellä naapurin emännältä vinkkejä :).

Alkuperäinen kirjoittaja milia-:
meilläkin on kyllä kinkkuun paistomittari ja sitten on kyllä se uunin mittarikin. :)
mut sen verran nyt taidan perääntyä, et en uskalla tuolla kinkulla "testata"
Jos pelkäät, että lämpö ei riitä koko kinkun paistamiseen niin miksi et tekis niin, että jatkat paistamista sähköuunissa jos näyttää, että tarvii? Näin me tehtiin ensimmäisinä vuosina kun ei osattu vielä leivinuunia lämmittää sopivasti :)

Leivinuunikinkku parasta
Mä lämmitin eilen jo leivinuunin ihan kuumaksi (n. 350) Huomenna lämmitän jonkunverran jo kovin on laskenut. Sit keskiviikko aamuna lämmitän sinne pariin sataan. laitan kinkun n170 asteiseen uuniin. Jos leivinuuni on kylmä,ei riitä että lämmittää vaan just ennen paistamista siihen lämpöön minkä tarvii,muuten kyllä jähtyy liian pian. kinkku kun tosiaan tarvii aikaa aika alhaisessa lämmössä. Uunin massan täytyy olla lämmöllä varattu jo valmiiksi!

uunimestari
Uunia pitää lämmittää jo edellisenä päivänä, jotta lämpö on tasainen ja kestävä. Ei kinkkua liian kuumaan uuniin ja kinkun pitää olla jo huoneenlämpöinen. Uunin lämpö max 150 astetta. Jos näyttää ettei paistu lopussa 77C asti niin sähköuunissa voi jatkaa.

Jukka
Ainakin vuolukivisissä uuneissa on se juttu, että niissä oleva lämpömittari näyttää luonnollisesti näyttää kiven lämpötilan. Ei siis uunin lämpötilaa. Näin ollen uuniin kannattaa hankkia oma mittari lämpötilaa varten. Itsekin hankin mutta huomettuani uunin lämpötilan olevan aina järjestelmälliset 50 astetta kiven lämpötilaa matalampi, en sitä enää ole käyttänyt. Minulla siis iso vuolukivinen takkaleivinuuni ja meinaan laittaa kinkun uuniin siten, että uunin alkulmpötila on noin 150 astetta, ehkä vähän vajaa. Eli näin ollen kivessä oleva kiinteä lämpömittari tulee näyttämäämn kinkun paiston alkulämpötilaksi noi 200 astetta. Leivinuunin lämpötila laskee kumminkin siitä sitten hiljalleen. Minulla ei ole häkäpeltiä (vielä) joten pidän pellin raollaan ja leivinuunin etuluukun ilmareiät raollaan, jotta höyryt menevät ulos. Se on ainakin vuolukivisessä tärkeää, sillä muuten tulee nokiset nesteen saumoista. Kinkkun en ole ennen valmistanut omassa leivinuunissani, mutta erilaisia ruokia on tullut laitettua erittäin paljon.

4n äiti
meillä on esilämmitetty ko yhdistelmää nyt monta päivää.
huomenna lämmitetään leivinuuni osa ja puotetaan kekäleet sinne alas.
sitten tsekataan kun lämpö laskee 200 asteeseen ja kinkku paistopussiin.
uuni pohjalle meillä on ritilä ja pelti, jossa kinkku pusseineen sen päälle.
lihalämpömittarista katotaan milloin on valmis.
aivan helppoa.
ja kyllä, tulee parempi ku sähköuunissa.

vieras

Mäkin ehdotin miehelle, että kokeillaan takkaleivinuunissa, mutta mies kannatti sähköuunia. Meillä on paikalleen muurattu takka-leivinuuniyhdistelmä.Nyt ei olla lämmitetty takkaa, joten pitäisi ensin esilämmitellä. Olisi tosi kiva kokeilla leivinuunissa. Kinkku on n. 6.5 kg. Mikä on sopiva kinkun sisälämpötila valmiina? Laitatteko aina paistopussiin?

b
Me on jo pari vuotta tehty kinkku takan leivinuunissa. Takka lämpimäksi, ja sitten potetaan leivinuunissakin puita. Mittari sinne ja kinkku uuniin, kinkkuun oma mittari. Yön yli on ollut ja kyllä se leivinuuni ihan hyvin ollut lämpimänä. Paistopussissa oli, hyvä lämpö kinkulle n.80c.

Meillä on tänä vuonna vähän yli 9kg kinkku. Päivällä huomenna poltetaan leivinuunissa kaksi pesällistä puita. Sitten illalla laitetaan kinkku sinne yöksi. N.seitsemän aikaan laitetaan se sinne ja aamulla n.7-8 aikaan otetaan pois (muistaakseni, mies aina hoitaa sen ). Meillä pitää olla kypsä kinkku, ei sellainen sitkeä.:)

Yhteistyössä