Leivän tekeminen itse?

Onko kellään tavallisen hiivaleivän tai sämpylöiden teko-ohjetta? Jolla tulisi takuuvarmasti hyviä tuotoksia. Omat sämpylät on aina sellaisia "tukuisia" eli painavia ja kovia, miten niistä saisi ilmavampia?Käytättekö leivän tekemiseen vuokaa, vai teetkö leivän ihan pellille?

Elovena-kaurahiutalepaketin takakannessa on tosi hyvä sämpylöiden teko-ohje. Olen itse leiponut ihan tavallisia sämpylöitä ko. ohjeella, en niitä "sisarussämpylöitä" mitä ohjeessa, mutta hyviä ja ILMAVIA ovat, kokeile! :p

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2005 klo 16:31 SannaT kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2005 klo 13:28 Sister Bliss kirjoitti:
tosi mehevän leivän teen kuumajuurella.. :p
Öööö, millä?
sori, en ehtinyt kirjoittaa aiemmin pidemmästi...
eli siis osa nesteestä kaadetaan kiehuvan kuumana osaan jauhoja/hiutaleita/siemeniä. tämän puuron annetaan hautua 3h-vrk, ja sitten vasta lisätään loppu nesteestä, hiiva ja loput jauhot. leivästä tulee älyttömän mehevää ja hyvin säilyvää.
tällaisella suhteella olen tehnyt.... suurin piirtein:
7dl vettä (josta 5dl kuumennetaan, 2dl käytetän myöh.)
2tl suolaa
13-14dl jauhoja (josta 2dl tähän kuumajuureen)
3-4 dl eril. siemeniä ja hiutaleita (kuumajuureen)
½ palaa hiivaa loppupeleissä
loraus öljyä lopuksi
... ja pitkä kohotusaika!

Jauhojen laitossa kannattaa olla varovainen. Mielummin vähän liian löysää kuin liian kovaa taikinaa. Jauhoja saa lisättyä "pöydällä" vaivaamisen yhteydessä.
Eikä sämpylöitä kannata välttämättä pyöritellä, vaan mä teen taikinasta "tangon" ja leikkaan siitä sitten sopivia paloja. Leikkauspinta sitten pellillä ylöspäin.

Yhteistyössä