Leipurit hoi, maidoton-munaton pullataikina ei onnistunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja adora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

adora

Aktiivinen jäsen
20.05.2009
2 114
0
36
Tasan kerran olen kokeillut ilman munaa ja maitoa pullia tehdä, maidon sijaan laitoin vettä ja munaa en korvannut millään, jätin vain pois. Tuntu että taikinaan piti laittaa normaalia enemmän jauhoja, en tiedä miksi? Taikina kohosi ihan hyvin, mutta kun leivoin pullia ja laitoin pellille kohoamaan sen puoli tuntia vielä, niin ne ei enää kohonnutkaan.

Missä meni vikaan. Pullien maussa ei ollut vikaa, ne ei vaan kohonnut, olivat ihan lättäniä. Nyt kun meinaan synttäreille tehdä pullaa, niin haluaisin että ne myös näyttää syötäviltä ;)

Onko kellään vinkkejä tai hyväksi koettua maidotonta-munatonta reseptiä?

Neste oli liian kylmää ja hiiva ei toiminut? Liian vähän sokeria, sitäkin hiiva tartteee? Ja yks juttu on sekin että toisinaan ne pullat ei vaan kohoa vaikka laittais kaks rasiaa munia ja kolme litraa maitoa :D

ja lisättäköön edelliseen että en koskaan laita taikinaan munia ja olen tehnyt ihan veteenkin ja vielä öljyllä enkä margariinilla ja on onnistuneet. Sun pitää vaan kokeilla uudestaan.

Mä teen aina munatonta ja maidotonta, eikä koskaan ole jäänyt niitten takia nousematta. Mut jos oon käyttäny Lidlin tai Rainbow-merkkistä kuivahiivaa, niin on ollut kuvailemiasi ongelmia.

Mä kun muka niin säntillisesti laitoin kaikkia aineita just oikean verran, se tais olla sitten vaan nesteen lämmöstä kiinni, vaikkakin liinan alla kohos kaksinkertaiseksi normaalisti. Ja tuorehiivaa käytän aina, kun niin monta kertaa epäonnistunut kuivahiivan kanssa :whistle:

Voiko neste muuten olla liian kuumaa?

Muistitko hiivan? Tuorehiivalla ei neste saa olla liian lämmintä, se tappaa sen. Kuivahiivalla taas nesteen pitää olla riittävän lämmintä hiivan aktivoimiseksi.

Eli vesi voi olla myös liian kuumaa, tai sitten olet käyttänyt kohotukseen liian kauan aikaa.

Kohoamiseen vaikuttaa veden lämpö (kuivahiivalla tarkka, tuorehiivalla ei saa olla liian kuuma neste), hiivan tuoreus, sokeria pitää olla että hiiva herää.

Jos itse taikina kohosi mutta pullat ei niin veikkaisin että joko liian pitkä kohotusaika, tai sitten pullat on kohonneet vetoisessa paikassa.

Itse en enää kohota pullia erikseen vaan laitan sitten suoraan uuniin, niin kohoaa siellä.
Toki silloin pitää paistolämpö osata säätää oikeaksi

Mä en laita pullataikinaan koskaan munia ja teen sen aina veteen. Oisko sulla ollut neste liian kuumaa, jos se on liian kylmää nousee vaan hitaammin, mutta jos se on kuummaa hiiva voi lakata toimimasta kesken.

A worldwide Macro supervisor with denoting their collection allocation, will look at a wide array of economic information. As opposed to other conventional types as well as stat arb, or even convertible arb, your wisdom is composed towards the boss in addition to there is no formula intended for achievements. Among a particular Worldwide Macro scenario can be identified underneath: prentice capital management website This can be basically the actual contrary of purchasing any telephone choice on a stock. If you're more dedicated any businesses stock options cost could reservoir or drop within price, you should buy a few placed alternatives on in which inventory. http://www.youtube.com/watch?v=mb10wMAIOAg Provide your current local community. Make use of a local community party or nonprofit and provides to increase funds on their behalf coming from shoppers. Consequently, question the city group to enhance your organization to their customers. Pick the class thoroughly. Help these people positively to interact using their associates in order to uncover benefit for their collection along with for the enterprise concurrently.

Yhteistyössä