leipäpalojen mutustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tipu

Jäsen
02.06.2007
169
0
16
Minkä ikäiselle olette antaneet leivänpaloja mutusteltavaksi? Ja mitä leipää? Tänä aamuna annettiin pojalle (kohta 8kk) pieniä ruisleipäkuutioita (Realia), että saa harjoitella pinsettiotetta. Sittenpä siinä kävi niin, että poika alkoi yskiä, kakisteli, hetkeen ei meínannut saada henkeä mutta pian sai yskäistyä ja alkoi jo naureskella. Minua ei naurattanut! Joku pehmeämpi leipä lienee parempi vaihtoehto, vai? Pojalla ei muuten vielä ole edes hampaita, mutta jostain "ohjevihkosesta" luin, että voi antaa mutusteltavaa siitä huolimatta.

Minä olen antanut jotain vaaleaa leipää, joka hyvin mössääntyy suussa, esim. kauraleipää ja paahtoleipää. Mitä leipää antaa, riippuu siitä mitä viljoja on jo ruokavaliossa. Meillä vasta testailuasteella sekä ruis että vehnä, joten ei paljon leipääkään vielä maistella.

Oletteko antaneet ihan "tavallista" leipää, useissahan on aika paljon suolaa, vai ootteko ostaneet vähäsuolaista? Mikä leipä olis vähäsuolaista? Onko leipä vähäsuolaista, jos siinä on suolaa 0,5 g/100g?

Annoin juuri tällä viikolla ekat leipäpalat, poika on 10,5kk. Vehnä tuli sitten korkattua siinä. Olette varmaan huomanneet että kaikkien leipien valmistuksessa on käytetty vehnää, vaikka olisi "ruis"leipää. Annoin pehmeää paahtileipää, murusina meni suuhun ja maistui tosi hyvin.

Jos haluaa antaa pienelle järsittävää, niin myös maissinaksut on hyvä vaihtoehto. Niissä ei ole ollenkaan suolaa, ja ne menee hyvin kurkusta alas vaikka ei hampaita vielä olisikaan. Joissain kaupoissa on myynnissä myös vesirinkelöitä (vehnää), jotka ovat myös suolattomia.

Me ollaan muutama kuukausi annettu tytölle leipää pieninä paloina. Tyttö nyt 10kk. Ihan tavallista leipää olen antanut, tosin pyrkinyt valitsemaan sydäntuotteita (niissä vähiten suolaa). Kauraleipä on ainakin sellaista hyvin suussa sulavaa samoin esim pietarin limppu. Ruisleivistä "kökköset" esim ruispalat on meillä pannassa, sillä tyttö meinaa niihin vieläkin tukehtua....

Oletteko muuta sormiruokaa jo antaneet? Leipä saattaa olla "vaikea" niellä jos ei ole tottunut kökköihin vielä.

Meillä tyttö 10,5kk ja on saanut mutustella leipää jo pari kk. Olen antanut sitä leipää mitä on kotona ollut, eli paahtista, ruisleipää, sekaleipää jne. ja kaikki maistuu eikä ole tullu masuvaivoja. meidän tytsi on melkonen sihtikurkku ja tämä leivän syönti onkin mielestäni hyvää totuttelua karkeampaan ruokaan. Sormiruokana saa leivän lisäksi banaanin paloja, raejuustoa, keitettyjä pikkumakarooneja jne.

Meillä poika on "syönyt" kovia rinkeleitä suunnilleen 6 kk iästä lähtien. Myös "Väinämöisen paidan nappeja" eli ruisleivän halkaistuja kuivatettuja keskustoja on annettu. Aluksi meinasi tosiaan tukehtua leipään, mutta on nyt oppinut puljaamaan suusta suurimmat palat ulos. Nyt 8½ kk iässä on annettu mutusteltavaksi (=lattialle murusteltavaksi) tavallista leipää, mitä nyt on kotona sattunut olemaan.

Muuta sormiruokaa on ollu tomaatin kannat ja paksut kurkkuviipaleet (suurta herkkua). Porkkanakin annettiin muttei se ollut kauheen pop. Banaania joskus aikaisemmin 6 kk tienoilla annoin, mutta se oli kauheen sotkusta hommaa eikä poika edes tykkää banaanista. Sama vika maissinaksuissa - sotkevat oikein tahmaiseksi kaikki paikat, joten ei ole niitä syöty kuin kerran tai kaksi. Olen koittanut myös viinirypäleitä (kuorittuja, ihan pieniä paloja) muttei nekään ole kovin menestyksellisiä olleet. Omenaa ja kesäkurpitsaakin joskus koitettiin, mutta poika ei silloin vielä osannut oikein kunnolla syödä mussuttaa, joten nekin pisti kakomaan.

Nyt varmaan vois jo antaa paljonkin sormiruokaa, kun poika on tottunut sylkemään liian isot palat ulos suusta.

Kyllä ainakin meillä päin on myytävänä useampaakin merkkiä sellaista ruisleipää, jossa on vain ruijauho, vesi ja suola raaka-aineina. Ainakin Uotilan leipomo valmistaa ja Aallon leipomo. Molemmat on Pirkanmaalla. Muusta Suomesta en osaa sanoa.