Leipää!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

meah

Aktiivinen jäsen
19.01.2007
15 236
1
36
Hevonkuusen viimeinen pellonkulma.
Niin. Se on nyt sitten loppu. Leipä, meinaan.
Ei yhtään nappaa lähteä kauppaan.

Kellään jotain sellaista simppeliä, varmasti onnistuvaa leipäreseptiä?

Huomioiden, että leivon ihan hienoja kakkuja, huippuhyviä pullia, keksit ja piirakat ja sen sellaiset onnistuu, mutten ikinä ole onnistunut tekemään leipää, joka olisi oikeasti hyvää. (Tai siis ei maussa vikaa, mutta aina se on jotenkin sellaista taikinaista ja liian "kiinteää" tai sitten kivikova pinta tjtn.)

Mulla juuri täysjyväsämpylät uunissa.

Ihan perusreseptillä tein, ja ainakin ennen ovat aina onnistuneet. Tuoksusta päätellen ei nytkään mene pieleen. :p

vesi
hiiva
suola
siirappi
puolet täysjyvävehnäjauhoa
puolet puolikarkeaa vehnäjauhoa

Mulla juuri täysjyväsämpylät uunissa.

Ihan perusreseptillä tein, ja ainakin ennen ovat aina onnistuneet. Tuoksusta päätellen ei nytkään mene pieleen. :p

vesi
hiiva
suola
siirappi
puolet täysjyvävehnäjauhoa
puolet puolikarkeaa vehnäjauhoa

Hei, mä olen amatööri! Siis tässä leipähommassa. Jotain määriä tarttis.... :ashamed:

Hei, mä olen amatööri! Siis tässä leipähommassa. Jotain määriä tarttis.... :ashamed:

0,5 l lämmintä vettä
1 hiiva (sekoitetaan veteen)
Sitten lisätään 5-6 dl täysjyväjauhoja ja sekoitetaan puuhaarukalla
Seuraavaksi sekoitetaan ripaus suolaa ja loraus siirappia joukkoon
Lopuksi lisäillään 5-6 dl vehnäjauhoja ja käsin alustamalla. Eli lisäile pikkuhiljaa.
Ja lopuksi loraus öljyä mukaan, sen unohdin sanoa aiemmin. Ja öljyn lisäämisen jälkeen tietenkin vielä käsin alustetaan se sekaisin mukaan. Jos tarve vaatii, voi vielä lisätä vähän jauhoja, jos tuntuu liian löysältä.

Taikina on valmista, kun se on hyväntuntuinen köntsäle, joka irtoaa kulhon reunoilta ja käsistä helposti.

Sitten kohotus noin 15 min ja sitten sämpylöiden leivonta. Uunissa 225 astetta ja 10-15 min.

Chefin laittama ohje näkyy olevan sama perusohje kuin minullakin. Itse vain tykkään siirapista sokerin tilalta. Ja tosiaan tuota voi varioida niin, että maksimissaan puolet vehnäjauhoista voi aina korvata esim. täysjyväjauhoilla, kaurahiutaleilla tms. Ja joukkoon voi heittää myös porkkanaraastetta, valkosipulia tai jotain yrttiä.

Yhteistyössä