Leikkivätkö sisarukset yhdessä ja ovatko kavereita toisilleen jos ikäeroa 5-6 vuotta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kokemuksia kaipailenn.
Meillä kolme lasta joilla ikäeroa vanhimmalla ja keskimmäisellä 3 vuotta ja keskimmäisellä ja nuorimmalla 4 vuotta ja ovat toisilleen hyvin läheinen kolmikko, erityisesti keskimmäinen ja nuorimmainen puuhavat ja leikkivät paljon yhdessä.
Nyt nelonen toiveissa ja parhaassakin tapauksessa ikäeroksi seuraavaan tulisi reilut viisi vuotta ja mietin että jäisikö tuo pienin yksinäiseksi suhteessa isompiin vai löytyisikö yhteistä tekemistä ja leikkejä?

Itsellä ei kokemusta omien lasten pitkästä ikäerosta, tosin toivon minäkin löytäväni täältä kokemuksia äitinä, miten kokee lasten ison ikäeron. Meillä haaveissa kolmas ja kaksi ensimmäistä ovat 4v ja 5v tällä hetkellä.

Mutta, omasta sisarussuhteeni perusteella voin sanoa että hyvin paljon on pikkuveljen kanssa leikitty yhdessä. Meillä ikäeroa siis 6v. Muistan hyvin, kun pikkuveli syntyi, olin täpinöissäni kun saan hoitaa pientä vauvaa äidin kanssa. Myöhemmin pikkuveljen kanssa sai jo jotain leikkiäkin :) Jossain vaiheessa siitä tuli kyllä täysi riesa, mutta pääasiassa ollaan aina oltu kavereita ja leikitty yhdessä. Ehkä vasta mun mennessä yläasteelle vähän erotti meitä, mut nyt ollaan taas ylimpiä ystäviä kun ollaan molemmat päälle 20v :) Eli siis paljon leikittiin pikkuveljen ollessa pieni :)

Mulla ja mun seuraavalla isosiskolla on tasan 5v ikaeroa ja aina leikittiin keskenamme. Seuraavaan siskoon mulla oli 9vuotta ja vanhimpaan siskoon 13vuotta ikaeroa, joten heidan kanssaan ei tullut leikittya tai muutenkaan oleskeltua.

Sisareni on minua 5 vuotta vanhempi. Hän leikki kyllä kanssani, mutta se oli ehkä enemmän sellaista leikittämistä? Hoiti minua, opetti minua lukemaan jne. Sitten kun olimme vähän isompia minä olin häntä palvova ja seuraileva riesa, jota hän ei jaksanut yhtään...

Minun tullessani murrosikään välimme katkesivat pariksi vuodeksi, yhteistä ei vain sillä hetkellä ollut. Aikuiseina meistä tuli taas läheisiä, olemme ystäviä nyt.

Itselläni on ikäeroa 5v seuraavaan sisarukseen, eipä leikitty ikinä ei, aikuisikään saakka jäänyt sisaruussuhde seuraaviin etäiseksi. En ymmärrä miksi tehdä lapsia niin isoilla ikäeroilla, 1-2v sopiva.

mulla on eikoinen n 5v ja kuopus n 4v kun tulee uusi vauva, ja uskon että kyllä ne vauvaa jaksaavat viihdyttää.
Sitä omanikäistä vauvaseuraa etsitään sitten perhekahviloista tms

Omia lapsia ei ole, mutta itselläni 4 sisarusta ja kaikkien kanssa olen tullut aina hyvin toimeen ja leikitty on yhdessä. Isosiskoni on 4 vuotta mua vanhempi ja hän on aina ollut mulle myös korvaamaton ystävä. Nuorimpiin sisaruksiin löytyy jo enemmänkin ikäeroa, mutta heidänkin kanssa olen aina touhunnut ja pelaillut kaikkea :) Myös vanhemmille oli apua siitä, kun me vanhemmat sisarukset vahdittiin nuorempia samalla kun leikimme ja pelailimme yhdessä. Sai äiti rauhassa esim. tehdä ruuat :)

Meillä 2v. ikäero on toimiva, lapset ovat aina olleet toistensa kaverit ja aina on ollut leikkiseuraa (joskus tietysti riitaakin), mutta meidän selvästi nuorempi juniori joutuu kyllä enimmäkseen leikkimään yksin, kun isommat ovat jo sen verran isoja, että saavat mennä ja tehdä jo vaikka mitä, mitä taas pienin ei. Joskus isommat innostuvat pienen kanssakin leikkimään ja pieni imee heiltä kyllä kaiken, kehittyy joka asiassa nopeasti.

Mulla ja veljelläni on 6v. ikäeroa, ei olla oikein koskaan leikitty yhdessä eikä nykyäänkään olla mitään parhaita kavereita.

Esikoinen on nyt 8v. ja kuopus 3v. Ovat rakkaita toisilleen ja jonkin verran leikkivätkin, mutta isommat taas ovat kuin paita ja peppu (1v4kk ikäero).

Enemmän se on leikittämistä ja hoitamista, ainakin meillä oli. Kaikilla sisaruksilla 7 vuotta ikäeroa, nyt aikuisena lähennytty.
Nelisen vuotta on mielestäni hyvä ikäero, toinen on jo viisas ja auttavainen eikä mustasukkaisuutta vauvasta.

Yhteistyössä