Leikkipuistossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stadilainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stadilainen

Vieras
...käyntiä olen vältellyt kovasti, mutta nyt se on ollut pakko alkaa käymään, koska 1-vuotias kotihoidossa oleva lapsi tarvitsee seuraa, raitista ilmaa ja vähän äksöniä.

Nyt tiedän, miksi olin puistoissa hengailua välttänyt. Vastaan tuli ekana päivänä kiva ja puhelias äiti, johon en sen koommin valitettavasti ole törmännyt. Siihen lysti loppuikin. Seukkipäivänä puistonlaidalla veti röökiä ja jauhoi non stop kännykkään homssuinen äiti -henkilö, joka ei pahemmin välittänyt siitä, että tuuli vei savun suoraan leikkiviä lapsia kohti. Kyseisen mamman n. 6-8 -vuotias poika yritti samalla reissulla heittää 1- vuotiasta tytärtäni (joka ei edes katsonut missään vaiheessa poikaan päin) lumipallolla. Osuma oli 10-20 cm päässä. Kun katsoin poikaan hölmistyneenä heiton jälkeen, lapsi nauroi räkäisesti päin naamaani. En sanonut mitään. Tajusin, että tuskin sanomisesta olisi ollut apua. Lähdimme pois.

Seuraavana päivänä törmäsimme aggressiiviseen äitiin, joka tiuski koko ajan lapsilleen niin että puisto raikasi. Samalla keikalla (uskokaa tai älkää), joku nainen tuli avautumaan lapsemme merkkihaalareista. Ikään kuin se ei olisi oma asiamme, mitä haalareita lapsemme käyttää.

Taidetaan muuttaa maalle, että saadaan oma piha leikkimahdollisuuksineen(tai hieman tervehenkisempiä ihmisiä ympärillemme).

Kait niissä puistoissa käy koko skaala tästä yhteiskunnasta. Itse en ole ikinä kaivanut mitään aikuista juttuseuraa ja lapset kyllä osaavat valita kaverinsa. Minä luen lehteä tai puhun puhelimessa.

Kaupungissa kuitenkin ihan vapaa meno olla mitä on, maalla ehkä herkemmin pääsee porukoihin tai on sitten pääsemättä. Kaupungissa voi harrastaa myös päivätuttavuuksia, jos sellainen kohdalle sattuu.

Meillä on täällä stadissa ihan kiva puisto! On sielläkin äitiä ja lasta moneen lähtöön ja selkeä sisäänpäinlämpiävä sisäpiiri, mutta siihen en edes kaipaa mukaan.

Älä muutamasta kerrasta lannistu: huomenna siellä voi olla eri äitejä ja lapsia. Jätä ei -omalta-tuntuva seura omaan arvoonsa huutelemaan. Ehkä jonain päivänä löydät uusia ystäviä itsellesi ja lapsellesi - niin kävi minulle. Huomattiin muutaman äidin kanssa ettemme kuulu tuohon jengiin, perustetaan oma! Nyt ollaan tekemisissä myös puiston ulkopuolella ja lapsetkin ovat parhaita kavereita.

Yhteistyössä