Leikkimisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Missä vaiheessa pikku koululaisenne ovat lakanneet leikkimästä leluilla?

Tapasin kauopassa jokin aika sitten puolitutun, jonka lapset olivat 2. ja 4. luokalla ja hän kertoi siivoavansa lasten huoneista lelut pois, kun eivät ne enää leiki. Mä vähän hämmennyin, kun oma nyt toiselle menevä esikoinen toivoo vielä lahjaksikin ihan "oikeita leluja", tänään kysyi, saisiko muumitalon ja kun sanoin että se on liian kallis, päätyi nukkeen, jolla oli räpylät ja uimarengas. Siis ihan oikeat lelut on vielä mieleen.

Itse koen 8-vuotiaani vielä ihan pikkutytöksi ja tosiaan olen sitämieltä, että kyllä hän vielä muutaman vuoden leikkii, mutta onko nyt niin, että ei enää mihinkään isompiin leluostoihin kannata suostua, vaan pikkuhiljaa saa alkaa hajonneita leluja hävittää, eikä enää uusia tilalle osteta, vai pitäiskö olla tyytyväine, kun lapsi on vielä lapsi ja jättää omaan arvoonsa jutut 2. luokkalaisista jotka eivät enää tarvitse leluja :/

NO joo, joillakin lapsilla on kova tarve kasvaa isoiksi nopeasti, mutta kaikilla -onneksi- ei. Kyllä minusta lapsia voi kannustaa leikkimään vielä isompanakin, se on myös aikuisista kiinni. Meillä kun syntyi perheeseen iltatähti, niin isotkin lapset löysivät leikin maailman uudestaan, nyt ysivuotias leikkii ihan innoissaan pikkuveljen kanssa junilla. Ei kyllä yksin leikkisi.

Mä ajattelen niin että on tosi hieno mitä pidempään lapset siis tosiaan LAPSET leikkivät, on siinä sitten leluja tai ei. Se kertoo mielestäni rikkaasta mielikuvituksesta ja halusta uppoutua leikin maailmaan, joka ei ole niin kova ja ilkeä kuin todellinen maailma. Anna ihmeessä lastesi leikkiä leluilla. Näin varmasti pohjimmiltasi ajattelet itsekkin. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2006 klo 16:42 Noella kirjoitti:
Mä ajattelen niin että on tosi hieno mitä pidempään lapset siis tosiaan LAPSET leikkivät, on siinä sitten leluja tai ei. Se kertoo mielestäni rikkaasta mielikuvituksesta ja halusta uppoutua leikin maailmaan, joka ei ole niin kova ja ilkeä kuin todellinen maailma. Anna ihmeessä lastesi leikkiä leluilla. Näin varmasti pohjimmiltasi ajattelet itsekkin. =)

Kyllä, ehdottomasti ajattelen näin. Lähinnä vaan mietin sitä, että missä vaiheessa alkaa riksi siitä, että koulussa aletaan kiusata, jos vielä leikkii ihan oikeasti. Itse kun tosiaan haluaisin, että lapset saa olla lapsia niin kauan kun haluaa. Kunh itse sitä pikuuistaan pitää vauvana varmaan vielä rippikouluiässäkin :ashamed:

Meidän esikoinen, pian 10v poika leikkii vielä päivittäin veljensä ja omien koulukavereidensa kanssa. Rakentaa legoja, tai leikkii autoille, tai pihassa ovat poikiensa kanssa "sotaa" leikkipyssyjensä kanssa, kesäisin uittaa venettä vedessä ja leikkii uidessa uimarenkaan kanssa.
Eli molemmilla pojillani (9v ja 7v) ovat samat leikit keskenään. Eikä minulla ole mitään kiirettä "lopettaakkaan" heidän leikkejänsä.
Ostamme molemmille leluja, esikoiselle yleensä legoja tai muita rakennusjuttuja. Ja niin kauan ostamme kun haluaa niitä ja leikkii niillä.

ois kyssä?? onko 13 vuotias liian vanha leikkimään pikku leluilla??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? =)

meidän neljännelle luokalle menevä tyttö kyllä leikkii vielä paljonkin mm.bratz-nukeilla parhaan kaverinsa kanssa. Välillä on toki kausia ettei varsinaiset leikit niin paljon kiinnosta mutta tällähetkellä on menossa taas sellainen "leikkikausi". Mielestäni ihan hyvä että vielä leikkii, lapsuusaika on kuitenkin niin lyhyt muutenkin. Aikuisten juttuja ehtii kokea myöhemminkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 20:20 LisaMarie kirjoitti:
Missä vaiheessa pikku koululaisenne ovat lakanneet leikkimästä leluilla?

Tapasin kauopassa jokin aika sitten puolitutun, jonka lapset olivat 2. ja 4. luokalla ja hän kertoi siivoavansa lasten huoneista lelut pois, kun eivät ne enää leiki. Mä vähän hämmennyin, kun oma nyt toiselle menevä esikoinen toivoo vielä lahjaksikin ihan "oikeita leluja", tänään kysyi, saisiko muumitalon ja kun sanoin että se on liian kallis, päätyi nukkeen, jolla oli räpylät ja uimarengas. Siis ihan oikeat lelut on vielä mieleen.

Itse koen 8-vuotiaani vielä ihan pikkutytöksi ja tosiaan olen sitämieltä, että kyllä hän vielä muutaman vuoden leikkii, mutta onko nyt niin, että ei enää mihinkään isompiin leluostoihin kannata suostua, vaan pikkuhiljaa saa alkaa hajonneita leluja hävittää, eikä enää uusia tilalle osteta, vai pitäiskö olla tyytyväine, kun lapsi on vielä lapsi ja jättää omaan arvoonsa jutut 2. luokkalaisista jotka eivät enää tarvitse leluja :/
Poikani on 11v,hänellä on paljon vielä tavaroita kapissa,mihin lapsenlapset ei pääse,tärkeitä!Välillä vieläkin innostuu leikkimään,ottaa sieltä välillä jotain!Enemmän jo lueksii ja on koneella,katselee tv.tä,mutta kyllä välillä leikkii!Tavarat tärkeitä niitä ei saa lapsenlapset koskea,heillä omat lelut keittiössä,poikani vanhoja mistä jo raskinut luopua!

Yhteistyössä