Leikkiikö teidän 3-vuotiaat yksin? Ikinä? Paljon? Ei yhtään?

Meillä poika ei juuri lainkaan. Koko ajan pitäis mun olla vähintään kattomassa mitä se tekee. Ja jos teen kotitöitä tms., niin roikkuu koko ajan vieressä. Joskus yritän "käynnistää" sille leikin omaan huoneeseen ja sit sanon, et äiti menee tekemään sitä tai tota, leiki vaan sinä. Mut tulee lähes heti perässä. ÄRSYTTÄVÄÄ. Tietenkin on kiva touhuta yhdessäkin, mutta mietin silti, että koska se alkais touhuta jotain yksinkin.... :|

niin, ja on siis ainoa lapsi, ettei oo sisaruksista seuraaa..
 
Carlos74
meillä leikkii tuo 1v11kk mun mielestä aika paljonkin yksinään. välillä tulee sellanen olo, että nyt on pahanteot meneillään, ja sit kun menee tyttöä etsimään hän saattaakin kaikessa rauhassa vauvanukkea hoitaa =)
 
vieras
jonkin verran leikkii yksin mut suurimmaksi osaksi 2v veikan kanssa. ja sillon ku pikkuveikka jo menee nukkuu illalla(menee siis aikasemmin ku isompi) ni leikitään ja touhutaan yhdessä.
 
Pohtija
Meillä tytöllä neurologinen tausta, ja monen taidon kohdalla olen ollut huolissani, ja kontrolleissa ihmetellyt milloin minkäkin taidon puuttumista. Pari viikkoa tämän jälkeen taito on yleensä tullut (tietysti!).

Viimeksi 5 v kontrollissa ja jo ennen sitä pohdin, miksi lapsi ei saa kehitettyä leikkiä yksikseen, miksi tarinaa ei synny.

Ja pari viikoa sen jälkeen alkoi syntyä! Leikkii, leikkii, leikkii - pitkiä tarinoita syntyy, välillä tulee laulua, ja lelut ovat kovassa käytössä. 'Mua leikittää vielä', sanoo lapsi, kun kutsun saunaan... ihanaa kuunneltavaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tähtisumu:
Meil on kohdin kaikki leikkineet seka yksin etta muiden kans, siis toistensa ja kavereittensa kans. Lapsilla vaan on niin erilainen huomiontarve. Olisko ketaan ikaistansa naapurissa jonka kanssa vois leikkia?
Niinpä. Poika on tosi sosiaalinen tapaus muutenki ja sellanen show-mies. Päiväkodissa on suosittu ja osaa ikäisekseen kuulemma leikkiä hienosti roolileikkejä ym. Mutta kotona toi "sosiaalisuus" välillä ahdistaa, kun ei sitten tee yksin juuri mitään. Meidän taloyhtiössä ei asu muita saman ikäisiä lapsia, mutta kyllä me kavereita nähdään usein...
 
Vieraampi
Koitappas saaha leikkimään vaikka silleen, et laitat alulle jonkun roolileikin. (esim. majanrakennusta, missä lapsi on työmies tai jotain sellasta) Ja sit sä muka olet sen paikan kokki/pyykkäri tai jotain mitä nyt oletkaan tekemässä. Näin lapsen mielestä osallistut hänen leikkiinsä, eikä ehkä ole vaatimassa huomiota sun jaloissa. Meillä ainakin toimi. Kesälläkin poika leikki merirosvoa , kun mä ripustin pyykkejä. Sanoin hälle et tää merirosvo tulee heti sinne kunhan on saanu nää purjeet oiottua. Poika tyytyi siihen jatkoi leikkiä ja mä sain ripustaa pyykit rauhassa.
 
Soiku
Tuo meiän esikoinen on vasta nyt 5-vuotiaana oppinut leikkimään yksin. Tähän asti on aina tarvinnut vähintään jonkun siihen viereen katsomaan.

Tuo nuorempi 3-vuotias on sen sijaan alusta asti leikkinyt paljon yksikseen.

Että näin erilaisia voi ne saman perheenkin lapset olla.
 
Meillä tuo keskimmäinen on nyt kohta jo nelivuotias, mutta on aina ollut 'parempi' leikkimään yksin kuin isosiskonsa. Eli keksii hyvin tekemistä ja puuhaa itsekseenkin.

Nyt on vasta aloittanut sen että jos ollaan kaikki kotona, niin ruinaa isosiskoaan kokoajan leikkimään kanssaan eikä juurikaan malta itsekseen tehdä mitään. Sitten taas jos olen keskimmäisen ja vauvan kanssa kotona niin taas suht hyvin keksii itsekin tekemistä.

Eli tuntuu että pienempänä enemmänkin viihtyi itsekseen, nyt enemmän kaipaa seuraa.

Ne 'yksintehtävät' leikit on tuolla aina olleet sellaisia itsekeksittyjäkin, järjestää esim. palikoita riveihin, hiuspinnejä kupista toiseen, tekee itselleen lelukauhasta sahan ja sahaa sillä joka paikkaa tms. Eli sellaista nypertelyä.
 
Meillä kans 3v5kk ikäinen leikkii paljon yksin. Tykkää olla yksin kun saa leikkiä rauhassa. Viihtyy usein tunninkin omassa huoneessaan. Mutta toki paljon isoveikka mukana leikeissä. Ja toisinpäin. Päiväkodissa leikkii myös yksin sekä toisten lasten kanssa. Ei tarvitse olla koko aikaa joku läsnä ja kattomassa leikkejä. Osaa käyttää mielikuvitusta hyvin. :)
 

Yhteistyössä