leikki-ikäisten vaatetuksesta

Hei kaikki äidit!
Opiskelen lähihoitajaksi ja teen lopputyötä, jossa käsittelen mm. 3-vuotiaiden lasten pukemista ja vaatetusta.
Mietin tässä, että oletteko esim. te saaneet aikananne mitään oppaita vaikkapa neuvolasta, jossa kerrotaan ja opastetaan lasten pukemisessa ja vaatetuksesta?
Vaikka varmastihan kaikilla on se oma, yksilöllinen tyylinsä, jonka löytää sitten lapsen syntyessä...
Entä tiedättekö, löytyykö internetistä sivua, jossa kerrottaisiin leikki-ikäisten n.3-vuotiaiden lasten pukemisesta, pukeutumisesta tai vaatetuksesta (esim.mitään suosituksia)?
Tai onko olemassa jokin kirja (Suuri vauvakirja)?

KIITOS!

Mistään en ole koskaan kuullut mitään varsinaisia ohjeita siitä, miten lasta pitäisi pukea. Jostain olen jotain neuvoja imenyt siitä, miten vauvaa pitäisi pukea, mutta näin leikki-ikäiselle en enää.

Mutta, kuinka vaikeaa tämä voi olla? Kaikki äidit tuntee oman lapsensa ja tietää, mitä pitää pukea päälle milläkin säällä. Sääli on, jos eivät tiedä...

Tarkoitan lähinnä sitä, että vuosien saatossahan sitä on vanhemmat oppineet tuntemaan lapsensa. Toiset on kovia hikoilemaan ja tarvivat vähemmän vaatetta ja toiset kovia palelemaan ja tarvivat enemmän vaatetta. Kukin kyllä sekä pihalla, että sisällä näkee kuinka paljon se oma lapsi tarvitsee päälleen, että leikit sujuu kivasti.

Mietin tuota yleistä ohjeistusta siltäkin kannalta, että aikuisetkin on erilaisia ja ei aikuisillekaan voi kaikille sanoa, että "talvella sitten villapaita päälle". Toisten ihmisten kotonakin on lämpimämpää kuin toisilla; toiset on pihalla puolituntia ja toiset 3 tuntia; toiset lapset riehuvat leikkiessään ja toiset lapset istuvat rakentelemassa palikkatorneja; kaikki tämä asettaa erilaiset vaatimukset pukeutumiselle. Ohjeita voi toki tehdä (tai yrittää tehdä), mutta pitää varautua siihen, että listasta tulee tolkuttoman pitkä mitä-sitten-jos -ketju tyyliin amerikkalaiset mikroaaltouunin-käyttöohjeet...

keväänlapsi
Pääkaupunkiseudun neuvolasta olen saanut työpaikalleni ohjeistuksen pienten lasten pukeutumisesta, mutta ei se ole kattava kuvaus jokaiselle lapselle, ei varsinkaan leikki-ikäiselle. Siinä oli kuvattuna ulkomittarin lukemia ja kuvattu vaatteet, joita tarvitaan kulloinkin. Eli +25C laitat päällesi paidan, alushousut, shortsit, sukat, sandaalit ja lierihatun. :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 18:04 keväänlapsi kirjoitti:
Pääkaupunkiseudun neuvolasta olen saanut työpaikalleni ohjeistuksen pienten lasten pukeutumisesta, mutta ei se ole kattava kuvaus jokaiselle lapselle, ei varsinkaan leikki-ikäiselle. Siinä oli kuvattuna ulkomittarin lukemia ja kuvattu vaatteet, joita tarvitaan kulloinkin. Eli +25C laitat päällesi paidan, alushousut, shortsit, sukat, sandaalit ja lierihatun. :heart:
Ihan hyvä vaatetus. Tyttö voi tietty laittaa hameen / mekon shortsien sijaan.
Lierihattu on hyvä: suojaa päätä ja suojaa kasvoja. :heart:

En muista mistä olen tämän ohjeen kuullut, mutta jossain on sanottu, että "pue lapsellesi samanverran vaatetta kuin itsellesi".
Täytyyhän sitä tietenkin katsoa tilanteen mukaan. Esim. ulkona lapsi useimmiten liikkuu ja leikkii paljon, eikä vain värjöttele paikoillaan. Rattaissa istuvalle voi laittaa vähän enemmän vaatetta.
Kyllä minä kuitenkin tietyllälailla tuota ylläolevaa ohjetta noudatan. Katson vähän ulos, ja mietin miltä tuo sää mahtaa itsestä tuntua. Sen mukaan puen sitten lapsenikin. :)
Ja sisätiloissa myös, jos tarkenen itse T-paidalla ja trikoilla, niin ei lapsikaan paljon enempää ylleen tarvitse. Maalaisjärjellä selviää pitkälle...

mamma2003
eipä ole ohjeita tullut mistään vaan ihan maalaisjärjellä tuota 3v lasta puemme :D ei silti neuvolasta ainakaan saanut edes silloin kun lapsi oli vauva eikä synnäriltä... tais silloin ainoat ohjeet olla ja löytyä vauvalehdestä tai kaksplussasta :ashamed:

Yhteistyössä