Leikkaus-/nukutuspelosta

Onko kukaan kärsiny koskaan ihan hallitsemattomasta nukutuspelosta? Mulla eka kertaa nukutus ja operaatio edessä ja ihan hirveät pelot on ollu jo lähes 2 kk. Ihan täysin hallitsemattomat ja olen sairaslomalla sen takia. Mm. hyvin voimakas kuolemanpelko liittyy tähän mulla :(
 
oot sä puhunut siitä lääkärille? kannattais. ennen leikkausta saat sitten esilääkityksen mikä rauhottaa, mutta kannattais puhua asiasta sairaalaan, sieltä osaavat sitten ohjata sut vaikka keskustelemaan jonkun kanssa joka auttaa sua käymään läpi sitä asiaa.

Hyvin se menee, vaikka turhahan sitä on sanoa jos pelko on noin paha...
 
oot sä puhunut siitä lääkärille? kannattais. ennen leikkausta saat sitten esilääkityksen mikä rauhottaa, mutta kannattais puhua asiasta sairaalaan, sieltä osaavat sitten ohjata sut vaikka keskustelemaan jonkun kanssa joka auttaa sua käymään läpi sitä asiaa.

Hyvin se menee, vaikka turhahan sitä on sanoa jos pelko on noin paha...
Joo olen tavannut mm. anestesialääkärin ja olen käynyt psykoterapeutilla ja psykologille olen menossa myös. Pelko on tiedossa ja esilääkitys on tulossa mut silti tuntuu etten pärjää tämän asian kanssa.
 
vierailija
vierailija
Menikö sulla kaikki ihan hyvin? Mulla tulossa n. 2 tunnin leikkaus ja pelkään niin paljon että itkuksi menee joka päivä en meinaa selvitä millään päivistä eniten pelottaa se nukutus ja se etten herää enää vaan kuolen siihen
Ensinnäkin, et tiedosta kuoletko.
Luulenpa, että murehdit turhaa tässä asiassa. Onko sinulle sanottu, että kuulut riskiryhmään nukutuksessa? Mitä enemmän murehdit, sitä todennäköisempää on myös komplikaatiot.
Kun puhutaan nukutuksen riskeistä ota huomioon, että kuolet todennäköisemmin vaikka liikenneonnettomuudessa.. Nukutuksessa kuoleminen on varmasti kuitenkin kaikista mieluisin vaihtoehto. Nyt oot 2 kk murehtinut tästä asiasta ja mitä sitten kun nukutus onnistuukin hyvin? Sitten seuraavaksi masennut, kun toteat että murehtiminen oli turhaa..
 
Menikö sulla kaikki ihan hyvin? Mulla tulossa n. 2 tunnin leikkaus ja pelkään niin paljon että itkuksi menee joka päivä en meinaa selvitä millään päivistä eniten pelottaa se nukutus ja se etten herää enää vaan kuolen siihen
Siis tää olin mä, olin näköjään unohtanu kirjautua sisään uudelleen... Ja oli siis tarkoitettu Majurille =)
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Ei se auta kuin ottaa itseä niskasta kiinni.
Mieti/ota selvää, mitkä ovat faktat eli kuinka epätodennäköistä on kuolla nukutukseen. Mieti kuinka moni siitä selviää ihan jokapäivä. Tältä pohjalta opettelet hallitsemaan tunteitasi.
 
Sellanen kysymys vielä, että koitko heräämisen miten? Heräsitkö hyvin vai olik siinä ongelmia? Ja anteeksi tenttaus, mut pelottaa ihan järkysti...
Heräämisessä ei ollu ongelmia, muistaakseni, mulla oli kyllä niin kova lääkitys, että olin useemman viikon "pöllyssä" ja keuhkokuumeen aikanakin viikon nukutettuna teholla hengityskoneessa
 
mulle on tehty sappileikkaus ja sen jälkeen korjasivat tyrän (mikä tullee usein sappileikkauksen jälkeen) ja en kyllä osannut pelätä nukutusta kummassakaan leikkauksessa. Hoitajat osasivat rauhotella leikkaussalissa hyvin ja koko nukutus tapahtui ihan hetkessä. Ainoa mikä leikkaussalissa ärsytti oli se, että siellä oli kylmä...mutta sekin unohtui samantien kun tuli unimatti :)
 
vierailija
Mä olen teholla töissä ja meillä pidetään potilaita nukutettuina pitkiäkin aikoja... Suomessa on niin hyvä hoito, että on epätodennäköistä kuolla edes silloin, kun tulee niitä komplikaatioita. En ole kuullut koko 10 vuoden urani aikana, että perusterve ihminen olisi kuollut nukutukseen. Mikä toimenpide sinulle tehdään?
 
Mä olen teholla töissä ja meillä pidetään potilaita nukutettuina pitkiäkin aikoja... Suomessa on niin hyvä hoito, että on epätodennäköistä kuolla edes silloin, kun tulee niitä komplikaatioita. En ole kuullut koko 10 vuoden urani aikana, että perusterve ihminen olisi kuollut nukutukseen. Mikä toimenpide sinulle tehdään?
Mulla poistetaan kilpirauhanen....
 

Yhteistyössä