Leikin juuri tyttäreni kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jätkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jätkä

Tunnettu jäsen
25.10.2004
37 008
46
48
Ihan vaan lattialla, niin kuin melkein päivittäin tietysti teen -tai joku muu perheestä tekee.
Juotiin 'kahvia' ja syötiin siinä leikkien, ajeltiin autoilla ja hoidettiin kovasti nukkea ja nallea, äitiä ja muitakin leluja. Ojenneltiin toisillemme leluja, samalla sanottiin 'ole hyvä' ja 'kiitos'. Pusittiin aina välillä ja halittiinkin.

Välillä käytiin oikeasti syömässä oikeaa ruokaa, sielläkin sanottiin kiitos ja ole hyvä, sitten laitettiin keittiötä siistiksi ja pyykkiäkin koneeseen. Nyt tyttö leikkii hetken yksikseen tuossa lattialla ja seltä kuuluu usein 'ole hyvä' 'kiitos'.

Miksi ihmeessä en leikkisi lapseni kanssa näin luonnollisesti, opettaen hänelle noita tuikitärkeitä sanoja ja tapoja. Tapoja joiden avulla tyttö osaa sitten taas iltapäivällä tulla toimeen hiekkalaatikolla, jolla vilistää montakin eri-ikäistä lasta. Siellä hiekkalaatikolla tytöllä on mahdollisuus olla ja leikkiä, opetella lisää tuota kallista vuorovaikutusta toisten ikäistensä kanssa, sekä vähän isompienkin.

Tyttö kasvaa tuosta taaperosta nopeasti, on ihan liian pian 3v ja lähtee päiväkotiin, kun minä menen töihin. Päiväkodissa tyttö osaa toivottavasti odottaa vuoroaan, pyytää kauniisti, antaa muidenkin leikkiä, kiittää ja tulla toimeen kaikenlaisten lasten ja aikuisten kanssa. Jos hän ei oppisi noita asioita kotona ihan vain leikinkin varjolla, olisi hänen alkunsa suuressa joukossa hänelle aika ikävä ja itkuinen, luulen.

Sellaista. :heart:

:heart: tuo ajan annon taito valitettavasti puuttuu monelta aikuiselta. sanotaan vaan että äiti/isä ei nyt kerkeä =( . Leikkiessä lapsi oppii asiat parhaiten ja niistä jää muistiin jälki. Meidän lapset ovat saaneet aikaa, rakkautta ja rajoja ja he osaavat käyttäytyä eri tilanteissa.

:D niinpä:miksi ihmeessä et

Kyllä meilläkin 2v osaa kiittää - ei tosiaan tarvi käskeä kun on sen jo vuoden verran osannut. Mutta uhmaiän vuoksi on periaatteessa aina eri mieltä kuin muut ja että hänellä on etuoikeus kaikkeen. On taas alkanu myöskin tehostaa sanojaan läpsimisellä kun ei muuten saa tahtoaan perille. Ens alkuun päiväkodissa nyt ihmettelivätkin, että onpas pojalla hyvät hermot kun pitää puolensa, mutta ei töni tms. No: nyt on opittu "tavoille"...

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
:D niinpä:miksi ihmeessä et

Kyllä meilläkin 2v osaa kiittää - ei tosiaan tarvi käskeä kun on sen jo vuoden verran osannut. Mutta uhmaiän vuoksi on periaatteessa aina eri mieltä kuin muut ja että hänellä on etuoikeus kaikkeen. On taas alkanu myöskin tehostaa sanojaan läpsimisellä kun ei muuten saa tahtoaan perille. Ens alkuun päiväkodissa nyt ihmettelivätkin, että onpas pojalla hyvät hermot kun pitää puolensa, mutta ei töni tms. No: nyt on opittu "tavoille"...

Niin :D tytölläkin on alkanut tuo, että välillä kokeilee läpsiä tai huitaista. Silloin sanotaan, että 'ai ai, Tyttö halii' niin unohtuu se huitominen. :D

Meidän poika oli pari vuotta osannut kohteliaasti käyttäytyä, mutta 3,5v iässä lopetti ekaksi hoidossa kiittämisen ja sitten myös kotona. Laitttaa suun kiinni ja on mielummin ilman, kuin että pyydä kauniisti. Ikävä kyllä, ei se aina ole niin, että joskus opetettaan ja osaa ikuisesti. Tai siis tietenkin osaa, mutta ei halua.
No, toivottavast teillä menee paremmin.

Miksi ihmiset ei oikeasti tajua tänä päivänä opettaa lapselleen käytöstapoja, vaikka sen leikin varjolla? -Oli ainoa ajatus mitä tämä mussa herätti... Mä oon niin täysin totaalisesti kyllästynyt noihin kymmenvuotiaisiin joilla ei oo mitään hajuakaan siitä mitä käytöstavat on..

Miten mä voin kasvattaa mun lapsista, lapsia, joilla on käytöstavat, kun ympärillä on vaan kakaroita jotka toisillensa huutelevat "haista homo vittuu" tai "ime isäs munaa" tms. "Kiitosta", tai "ole hyvää" tai "anteeksi "ei pihalla kuulu, vaan sen sijaan "Ethän hakkaa mua jos..." tai "Voitsä vittu olla mun kaa?".

Missä on oikeesti normaaleja ihmisiä? Niin, no, ei ainakaan täällä, ja jos on, niin niitä varmaan näkee ympäristössä yhtä vähän kuin meidän perhettä...

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Miksi ihmiset ei oikeasti tajua tänä päivänä opettaa lapselleen käytöstapoja, vaikka sen leikin varjolla? -Oli ainoa ajatus mitä tämä mussa herätti... Mä oon niin täysin totaalisesti kyllästynyt noihin kymmenvuotiaisiin joilla ei oo mitään hajuakaan siitä mitä käytöstavat on..

Miten mä voin kasvattaa mun lapsista, lapsia, joilla on käytöstavat, kun ympärillä on vaan kakaroita jotka toisillensa huutelevat "haista homo vittuu" tai "ime isäs munaa" tms. "Kiitosta", tai "ole hyvää" tai "anteeksi "ei pihalla kuulu, vaan sen sijaan "Ethän hakkaa mua jos..." tai "Voitsä vittu olla mun kaa?".

Missä on oikeesti normaaleja ihmisiä? Niin, no, ei ainakaan täällä, ja jos on, niin niitä varmaan näkee ympäristössä yhtä vähän kuin meidän perhettä...

Niinpä, tai miksi nyt ylipäätään ei leikitä lapsen kanssa leikkimällä siis? Välinpitämättömällä kohtelulla saat aivan samanlaista kohtelua, ellei pahempaa takaisin. Näin olen huomannut.