leikaukseen menossa PELOTTAA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkäävänuorimies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkäävänuorimies

Vieras
hei
olen usein eksynyt tälle palstalle ja täällä on usein ollut asiallisia vastauksia toisin kuin monella muulla foorumilla.
Tilanteeni on siis se että olen 20 nuori mies en pelkä eläimiä, ötököitä tai neuloja. Voin vaikka tarvittaesa itse pistää itseäni.
Mutta nyt on edessä uusi tilanne, olen aina pelännyt hammas lääkäreitä ja nyt minulta pitäisi poistaa 2 hammasta nukutuksessa (viitos hampaat jos jollekin jotain kertoo) eli alapuolen kulma hampaat mallia maitohammas ikenen tasalla.
Asiassa minua pelottaa tuo leikkaus ja kaikki ne kauhukuvat mitä olen kullut "nukutus aine ei toimi mutta lamaanutava toimii jolloin on hereillä mutta ei voi liikkua" leikkaus on tämän kun lopussa mutta panikoin jo nyt kertoka mitä tehdä. kertokaa minulle esilääkityksestä, leikauksesta jne mitä tiedätte

en osaa sanoa, ja tähän aikaan lamaannuttava aine valtaa päänupin jo pahasti.

Mutta miten yleistä tuommoinen muka on, että uhri on hereillä mutta liikuntakyvytön? Eli pitäiskö sun kuitenkin keskittyä pelon hallintaan ennemmin kuin tiedon haalimiseen? Meinaan, vaikka se tieto mitä löydät olisi mitä, niin vähentääkö se sun pelkoa, vaiko lisää sitä?

Mistä sun hampilääkärikauhu on peräisin? Tuntuu olevan yleistä yhä edelleen, vaikka siellä on nykyisin meno ihan toista kuin 30v sitten. Eivät enää ole natseja vaan oikeenkin kivanoloisia ihmisiä.

siis suthan nukutetaan varmaan siksi, että pelkäät. Lisäksi varmaan puudutetaan. Hampaan leikkaus tarkoittaa ihan todellisuudessa lähinnä sen vetömistä irti. Jos sitä ei saa vetämällä vaan siinä on jotain edessä, sitä saatetaan pilkkoa pienempiin paloihin. En usko, että kannattaa pelätä yhtään. Multa leikattiin 3 viisaudenhammasta kerralla, olin hereillä, puudutus ei kaikkien hampaiden kohdalla toiminut täydellisesti, mutta en kokenut sitä ongelmaksi, koska vaikka oli kipua ajattelin, että se menee kumminkin sitten. Älä suotta pelkää, ei siinä mitään kamalaa tapahdu.

Ihan turhaa pelkäät. Multa poistettiin 2 viisaudenhammasta ilman nukutusta, ilman puudutusta, toinen leikattiin ja toinen revittiin ja kestin kuin NAINEN!
Ai niin mut sähän ootki MIES. :D

[QUOTE="vieras";23375140]Ihan turhaa pelkäät. Multa poistettiin 2 viisaudenhammasta ilman nukutusta, ilman puudutusta, toinen leikattiin ja toinen revittiin ja kestin kuin NAINEN!
Ai niin mut sähän ootki MIES. :D[/QUOTE]

Eipäs viljellä näitä juttuja taas siellä yhtään :)

Tuollainen "tajuissaan" olo nukutuksen aikana on todella harvinaista, joten on hyvin epätodennäköistä, että sulle sellaista tapahtuisi. Kerro sille hammaslääkärille, hoitajalle tai kuka nyt sen esilääkkeen sulle antaakaan, että haluat maksimiannoksen, eli 15 mg, Diapamia. Minä sain aikoinaan tuon 15 mg kun mulle tehtiin luunsiirtoleikkaus spinaalipuudutuksessa. Pelkäsin ihan hysteerisesti - en saanut nukuttua edellisyönä, oksensin aamulla ennen lähtöä jne. : / En muista enää mksi eivät suostuneet silloin nukuttamaan, kun operaatio ei kuitenkaan mikään pieni ja lyhyt todellakaan ollut. Myöhemmin, kun menin poistattamaan nilkasta ruuveja ja nauloja, sain humautuksen kun pyysin. Sanoin että pelottaa jostain syystä ihan kamalasti, eikä siinä ollut mitään ongelmaa saada se lyhytkestoinen nukutus. Aloinkin nyt ihmetellä, miksen silloin saanut siihen isompaan leikkaukseen nukutusta...

Niin ja tsemppiä sulle, hyvin se menee! :)

^^Tuo mun luunsiirtoleikkaus ei liittynyt tuohon ruuvien poistoon mitenkään, sillon oli nilkka operoitu ja siis eri leikkaus kyseessä. Kirjoitin vissiin vähän hölmösti. Äh, tämmöstä se sitten on kun on koko yön valvonut :)

[QUOTE="vieras";23375180]Tuollainen "tajuissaan" olo nukutuksen aikana on todella harvinaista, joten on hyvin epätodennäköistä, että sulle sellaista tapahtuisi. Kerro sille hammaslääkärille, hoitajalle tai kuka nyt sen esilääkkeen sulle antaakaan, että haluat maksimiannoksen, eli 15 mg, Diapamia. Minä sain aikoinaan tuon 15 mg kun mulle tehtiin luunsiirtoleikkaus spinaalipuudutuksessa. Pelkäsin ihan hysteerisesti - en saanut nukuttua edellisyönä, oksensin aamulla ennen lähtöä jne. : / En muista enää mksi eivät suostuneet silloin nukuttamaan, kun operaatio ei kuitenkaan mikään pieni ja lyhyt todellakaan ollut. Myöhemmin, kun menin poistattamaan nilkasta ruuveja ja nauloja, sain humautuksen kun pyysin. Sanoin että pelottaa jostain syystä ihan kamalasti, eikä siinä ollut mitään ongelmaa saada se lyhytkestoinen nukutus. Aloinkin nyt ihmetellä, miksen silloin saanut siihen isompaan leikkaukseen nukutusta...

Niin ja tsemppiä sulle, hyvin se menee! :)[/QUOTE]

Syynä todennäköisesti on operaatioiden erilaisuus. Nukutusaineet ovat rankka kokemus elimistölle ja joissain leikkauksissa minimoidaan riskit toimimalla puudutuksessa. Myös elintoimintoja on helpompi tarkkailla tällöin.

Yhteistyössä