Leena Harkimo tilittää Merikukasta. Uusperheen arkeako??

Olemisen riemu

Aktiivinen jäsen
05.02.2008
4 089
0
36
Hämärän rajamailla
En yleensä edes lue tällaisia aloituksia saati sitten tee niitä itse. Nyt kuitenkin Iltalehden nettisivuilla olevat Leena Harkimon uuden kirjan lainaukset laittoivat miettimään. Onko uusperheissä todellakin tällaista? kuinka aikuinen nainen voi käyttäytyä näin lapsellisesti? Varmasti Merikukka on tuntenut asemansa uhatuksi, mutta minusta nämä teot eivät kyllä ole aikuismaista käytöstä. :/

Nämä sitaatit ovat tietenkin vain Harkimon näkökulmasta kirjoitettuja, mutta pakko kai näissä on olla joku totuuden siemenkin:

*Harkimo ei ole julkisesti aikaisemmin juuri kommentoinut Hjalliksen ja Merikukan avioliittoon ja sittemmin eroon johtanutta suhdetta. Kirjasta käy ilmi, että hienotunteisen ja tyyneen kuoren takana on kuohunut:

Leenalle tuli tunne, että Merikukka pyrki kaikin tavoin häivyttämään hänet ja tämän suvun elämästä, kuin häntä ei olisi koskaan ollutkaan. Se loukkasi Leenaa syvästi.

"Tuntui, että hän ikään kuin halusi pyyhkäistä minut kokonaan pois häiritsemästä niitä suhteita, joita oli itse luomassa Hjalliksen sisaruksiin, vanhempiin, muuhun sukuun ja ystäviin. (...) Jouduin jopa jäämään pois hyvän ystäväni lapsen ristiäisistä Merikukan vaatimuksesta. Koko suku joutui ikävän valintatilanteen eteen.*

*Minuksi-kirjasta käy ilmi, että eniten Leena Harkimoa, kahden pojan äitiä, huolestutti se, ettei Hjallis Harkimon uusi suhde Merikukka Forsiuksen kanssa varjostaisi lasten elämää:

Missään tapauksessa hän ei suostuisi siihen, että lapset yritettäisiin häivyttää Hjalliksen arjesta pois "entiseen elämään" kuuluvina.

Harkimon mukaan Merikukka oli muun muassa vaatinut, että pienestä pitäen ruotsia isänsä kanssa puhuneet pojat alkavat puhua Hjalliksen kanssa jatkossa suomea.

"Silloin minä hikeennyin todella. Tein selväksi, että minun lapseni puhuvat isänsä kanssa sitä kieltä, mihin ovat kasvaneet."

Merikukalle singahtaakin kirjassa ytimekkäästi muotoiltu piikki:

"Kyllä tuollaisessa asiassa pitäisi osata olla aikuinen".*

:o

Jotkut kuvittelevat, että uusperheessä asiat toimivat tietyllä tavalla.

Mun toisen veljen vaimo on päättänyt, että velipuoleni eivät kuulukaan isäni sukuun. Vaikka heidät on alusta saakka otettu avosylin vastaan ja luetaan serkuksiin. Mua ottaa pannuun, että aikuinen ihminen ryhtyy tahallaan vieraannuttamaan.

Yritän yleensä pysyä hiljaa perheasioista, mutta toi asia kyllä ottaa pannuun |O .

Alkuperäinen kirjoittaja familia:
En tunne montaa uusperhetta mutta ne ihan muutamat ovat olleet just yhta surullisia tapauksia. Ei muuten olis valia miten aikuiset soppansa keittaa mut kun lapset...

Minä olen kasvanut uusperheessä, jossa ei ole ollut minun ja sinun lapsia vaan kaikki meidän lapsia. Onnellisessa kahden aikuisen perheessä- eli poikkeuksia on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja familia:
En tunne montaa uusperhetta mutta ne ihan muutamat ovat olleet just yhta surullisia tapauksia. Ei muuten olis valia miten aikuiset soppansa keittaa mut kun lapset...

Minä olen kasvanut uusperheessä, jossa ei ole ollut minun ja sinun lapsia vaan kaikki meidän lapsia. Onnellisessa kahden aikuisen perheessä- eli poikkeuksia on.

Siis näin meilläkin! En ymmärrä miksi sitä on niin vaikea tajuta...

Mitä tässä nyt tuttavaperheitä olen seurannut niin aikamoista sumplimista uusperheen elämä on! Mun ja sun lapset,ja sitten pitää olla yhteistä laatuaikaa miehen kanssa.Lapset tungetaan sukulaisille tai isovanhemmille kun on oma viikko.Sääliksi käy lapset! Tietenkin kaverin miehelläkin on uusi kumppani ja hänellä lapsia....
Kuka hullu tuollaiseen alkaa???

No ei kyllä Leenaltakaan kauhean fiksua julkisuudessa tuollaisia asioita ole vatvoa...Mutta se naisen kosto on mitä on...
Ei mun mielestä ex voi kuvitella olevansa se miehen "ykkönen" silloin kun kuvioissa on jo uus vaimokin.Joskus exille on vaan niin katkeraa menettää paikkaansa ja lapsilla koitetaan "pelata" oikein urakalla.Naiset nimenomaan osaavat käyttää lapsiaan aseena ja siloin kyllä valitettavasti se fraasi" lasten parhaasta" on todella kaukana.
Ja voin kertoa että kokemusta on...

Alkuperäinen kirjoittaja Uusperheellinen myös:
No ei kyllä Leenaltakaan kauhean fiksua julkisuudessa tuollaisia asioita ole vatvoa...Mutta se naisen kosto on mitä on...
Ei mun mielestä ex voi kuvitella olevansa se miehen "ykkönen" silloin kun kuvioissa on jo uus vaimokin.Joskus exille on vaan niin katkeraa menettää paikkaansa ja lapsilla koitetaan "pelata" oikein urakalla.Naiset nimenomaan osaavat käyttää lapsiaan aseena ja siloin kyllä valitettavasti se fraasi" lasten parhaasta" on todella kaukana.
Ja voin kertoa että kokemusta on...

Leena on julkaissut kirjan ihan niikuin Hjalliskin. iltalehti on ottanut nuo lainaukset kirjasta, Leena Harkimo ei ole antanut lausuntoja Merikukasta mihinkään lehteen. Ja tuskimpa antaakaan.

Minusta ei ole ex katkera vaan uusi vaimo jos kieltää miehensä exää tulemasta oman ystävänsä lapsen ristiäisiin. Ja miksi lasten pitäisi yhtäkkiä alkaa puhumaan suomea isänsä kanssa jos koko elämänsä ajan ovat puhuneet ruotsia. Ihan hyvin Merikukka olisi voinut opetella miehensä äidinkielen. Tuskin Merikukka mikään ummikko ruotsin suhteen edes on kun eduskunnassakin istuu...

Ja jos joku on käyttänyt lapsia aseena niin ainakin joskus Hjallis suri julkisuudessa sitä ettei saanut tavata Hänen ja Merikukan yhteistä lasta.

no ite oon sitä mieltä että ei sen exän tarvi lopettaa yhteyksiä exmiehensä suvun kanssa VAIN siitä syystä että nyxä ei tykkää... ja tuo lapsijuttu :o :o siksikö piti alkaa puhumaan suomea isänsä kanssa ku kurimekka ei ruottia ymmärtäny?????

tais olla merikukalla semmonen tunne että hänestä puhutaan selän takana ja ei tykätä... no, oikeessa tais ollakki

Asioilla on aina kaksi puolta.Me tiedämme nyt vain Leenan mielipiteitä asioista ja kukaan ei tiedä miten asiat todellisuudessa menivät, joten turha tehdä johtopäätöksiä puoleen että toiseen.Olisi tosin mielenkiintoista kuulle Merikukankin näkökulma asioista.
Itse olen sitä mieltä että katkeruutta oli Leenan kirjoituksissa ja toivonkin et hänen nykyisen miehen exä älyäisi samalla tavoin tunkea heidän elämäänsä kuin hän tunki Hjalliksen ja Merikukan.Joskus ihmiset hoksaavat asiat vasta kun kokevat omalle kohdalle...Minä ja mieheni ei kyllä mentäis exien kanssa samoihin juhliin ja meistä se on ihan ok.

No ainakin exän nyksä on hyvin osoittanut käytöksellään sen, että vaikkei minua edes tunnekaan niin hänen mielestään olen surkea äiti ja hän on kaikinpuolin minua parempi ja viisaampi ihminen.

Itsekin olen ns. äitipuoli etälapselle eikä tulisi mieleenkään alkaa pomppia lapsen äidin varpaille, kuten jotkut tuntuvat tekevän.

Tää ei liity hjalliksiin, mutta mulle tuli puolisurullinen olo kun jani ja mari iloitsi suhteensa alkutaipaleella tekevänsä hirsilinnaansa tyylikkääksi kun sisustus oli niin mauton. Ja ex-vaimohan siellä oli sisustellu kai. Eipä sitä lehtien palstoilta tiiä, mitä siellä on tapahtunu. Jotenkin tuli itselle vaan olo että mies vaihto nuorempaan, "synnytä, tue miestäs uralla, olet osasi tehnyt"

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
No ainakin exän nyksä on hyvin osoittanut käytöksellään sen, että vaikkei minua edes tunnekaan niin hänen mielestään olen surkea äiti ja hän on kaikinpuolin minua parempi ja viisaampi ihminen.

Itsekin olen ns. äitipuoli etälapselle eikä tulisi mieleenkään alkaa pomppia lapsen äidin varpaille, kuten jotkut tuntuvat tekevän.

OT, mutta saakos sille naperolle nykyään antaa maitoa? :D

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

OT, mutta saakos sille naperolle nykyään antaa maitoa? :D

Joo, sille kuulemma on aina pitänytkin sitä antaa vaikka silloin äippä ihan selkeästi sanoi, että ei päivällä maitoa. Tässä on ollut jatkuvasti vastaavanlaisia käytännön juttuja, että ensin sanoo toista ja sitten tekee toista.. jonkun verran toki voimme omaakin päätämme käyttää, esim. jos ulkona on 10 astetta lämmintä emme pue vauvalle toppahaalaria plus villavaatteita sen alle, kuten äidin mielestä pitäisi. Vastaavasti talvella kun vauva tuli pakkasilla pelkkä ohut fleecepuku päällään meille, pistimme kyllä ihan selkeästi suosiolla toppahaalarin päälle kun ulos mentiin. Nyt ei sentään vähään aikaan ole tullut varsinaista valitusta mistään.

Että osaa ne exätkin toki olla hankalia, näemmä on ihan ihmisestä kiinni eikä siitä onko exä vai nyksä vai molempia ja jotkut vaan tykkää käyttää lasta aseena.. kuten, että lapsi voi olla muualla yökylässä mutta ei toisen vanhemman luona jne..... :/

Yhteistyössä