lautanen on syötävä tyhjäksi-periaate

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taare
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taare

Vieras
onko jollakulla vielä tuo vanhanaikainen kasvatusmetodi käytössä? tämähän on jäänne suoraan pula-ajalta jolloin ruoka oli kortilla ja kaikki mitä eteen laitettiin oli syötävä. nykypäivänä sitten ihmetellään ylipainoa sun muita sairauksia kun lapsesta asti opetetaan että kaikki mitä eteen lykätään on syötävä vaikka ähkyyn asti ja syömistä ei saa lopettaa siihen että tuntee itsensä kylläiseksi jolloin ravinnon saanti on sopivaa. nykypäivänä jo annoskoot on sen verran järkyttäviä kun lähdetään johonkin kotoa syömään että huh huh

Jos lapsi ottaa itse niin silloin periaatteessa tyhjäksi pitää lautanen syödä, opettaa siis sen, et ei oteta enempää kun jaksaa syödä, ja lisäähän voi aina käydä hakemassa.
Jos joku muu kuin lapsi laittaa annoksen lautaselle, ei kaikkea tarvitse syödä.

Ei se noin mene. Lautanen on syötävä tyhjäksi, mutta vanhempien tehtävä on katsoa mitä siinä lautasella on ja kuinka paljon. Minä en ikinä syötä lapsia ähkyyn asti, vaikka lautanen pitääkin syödä tyhjäksi, annoskoot ovat sen verran pienia ja ruoka terveellistä.

Ei ole sellaista periaatetta meillä. En itsekään aina jaksakaan syödä kaikkea mitä tulin ottaneeksi. Tai käy niin onnettomasti, että kotikokki möhlää ruoan, ei sitä tarvitse kenenkään syödä.

En ymmärrä että nykypäivänä olisi syötävä kaikki mitä eteen laitetaan. Jos itse ottaa ruokaa lautaselleen niin silloin ne tulisi syödä, vaan jos ei syö niin sitten ei syö ja sillä selvä.

Meillä ei sitä ollut kotona eikä siis nyt omassa kodissanikaan.
Vanha etiketti sanoo, että naimattoman naisen kuuluu jättää ruokaa lautaselle jos samassa pöydässä on naimattomia miehiä, suursyömäreitä ei ennen muinoin suosittu. 10 sinkkuvuotta jätti jälkensä ja edelleen jätän lautaselle jotain (ainakin sen pirun persiljan) :D

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Ei ole sellaista periaatetta meillä. En itsekään aina jaksakaan syödä kaikkea mitä tulin ottaneeksi. Tai käy niin onnettomasti, että kotikokki möhlää ruoan, ei sitä tarvitse kenenkään syödä.

Meillä näin kanssa,mutta jos hakee lisää itse niin täytyy syödä.
Lapsi joka osaa hakea itse ruokaa osaa myös ajatella kuinka paljon jaksaa syödä......

Maistettava on, siitä pidetään kiinni. Ja joku tietty määrä lusikallisia sitten yleensä lasketaan, että pitää mennä alas. Mutta etenkin ravintoloissa annokset ovat tosiaan niin suuria, ettei lasten ole pakko syödä lautastaan tyhjäksi. Itsessä taitaa joku pula-ajan mentaliteetti istua, etetn millään osaa jättää ruokaa lautaselle, vaikka kuinka olisin ähkyn partaalla...

Iso-paha-äitipuoli ja isä on ottanut linjaks sen et kaikkee pitää maistaa ja jos ei ruoka kelpaa niin hetkenpäästä on turha tulla pyytämään leipää ku on nälkä. Oma muksu on vielä pieni, mut samalla linjalla aiotaan jatkaa

no jos kotona ollaan ja jokainen ottaa itse niin silloin olis ihan suotavaa syödä lautanen tyhjäksi... jos ei ole ottaessa varma jaksaako, ottaa sitten vähemmän ja santsaa tarvittaessa...

sit jos ollaan esim. ravintoalssa ja tarjoillaan annokset pöytiin niin silloin en katso pahalla jos jätetään, koska joskus annoskoot voi olla isoja...

Minusta tuntuu että niin niitä lihavia lapsia juuri tehdään, että annetaan lapsen jättää oikeaa ruoka syömättä ja sitten annetaan jäätelöitä ja muita makeita välipaloja kun lapsi valittaa nälkäänsä. Jos oppii syömään oikeasta ruoasta mahan täyteen, niin herkut jää vähemmälle. Kyllä tämä vanhan kansan viisaus taas kohta huomataan ja nykyajan pullamössölapset opettavat omille lapsilleen, että lautanen pitää syödä tyhjäksi, jos tarjolla on terveellistä ruokaa.

Meillä ei tarvii syödä lautasta tyhjäksi, maistaa pitää ja sitten syö sen mitä syö. Seuraavan kerran ruokaa kuitenkin saa vasta seuraavalla ruoalla, eikä mitään napostelupaloja oteta välillä.

meillä ei tarvitse kenenkään syödä lautastaan tyhjäksi...jos ei maistu niin ei maistu...mutta ei kyllä katsota hyvällä jos ottaa ihan ison satsin ja sitten jättää vaikka puolet syömättä. Ollaan sovittu, että ottaa ennemmin vähän ja sitten hakee lisää.
Oon itse aina kelannut asian näin, että jos pakottamalla pakotetaan syömään kaikki/kaikkea niin lopputuloksena on se että ruokailusta ei tule ikinä mitään nautinnollista hetkeä vaan se on aina sellainen pakkopulla-juttu.
Joten mun mielestä toi lautanen on syötävä tyhjäksi-periaate on ihan hanurista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tuntuu että niin niitä lihavia lapsia juuri tehdään, että annetaan lapsen jättää oikeaa ruoka syömättä ja sitten annetaan jäätelöitä ja muita makeita välipaloja kun lapsi valittaa nälkäänsä. Jos oppii syömään oikeasta ruoasta mahan täyteen, niin herkut jää vähemmälle. Kyllä tämä vanhan kansan viisaus taas kohta huomataan ja nykyajan pullamössölapset opettavat omille lapsilleen, että lautanen pitää syödä tyhjäksi, jos tarjolla on terveellistä ruokaa.

no entäs ne lapset jotka syö kaiken ruuan mitä annetaan ja vielä ne ylimääräiset herkutkin...pitääkö silloin kieltää välipalat ????

ei lautasta tyhjäksi mutta maistettava periaatteessa olisi kaikenlaista. annankin lapsille ensin pienen annoksen jonka tiedän että he syö ja lisää saa ruokaa. En pidä siitä että ruokaa kahmitaan lautaselle ja sitten roskiin menee. yksi lasten kaveri on juuri tällainen, ottaa ison annoksen, pikkuisen pyörittelee haarukalla ja sanookin sitten ettei olekaan nälkä. oLenkin sanonut hänelle, jos meillä ruokapöytään sattaa että ensin otetaan ruokaa sen verran mitä syödään, koska en halua ruokaa roskistaa

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:

no entäs ne lapset jotka syö kaiken ruuan mitä annetaan ja vielä ne ylimääräiset herkutkin...pitääkö silloin kieltää välipalat ????

Minun mielestä pitää, jos lapsi alkaa lihomaan. Niin kauan kuin vanhemmilla on itsellään valta vaikuttaa lasten syömisiin, niin lapselle ei kannata sellaista taakkaa antaa kannettavakseen kuin ylipaino. Mutta jos lapset ovat hoikkia eivätkä liho helposti, niin silloinhan mitään ongelmaa ei ole, tavallinen ruoka ensin ja herkut sitten jos jaksaa.

Mä en mielestäni voi vaatia lapsilta lautasen tyhjäksi syömistä, kun jätän itekin jos en jaksa syödä tai jos en jostain tykkää. Mut sen vaadin, et kaikkee on maistettava.

Meillä ainakin ruokailu on perheen yhteinen mukava hetki, ei semmonen jossa joku pakotetaan syömään poru kurkussa jotain... Ite oon koulussa joutunu väkisin syömään maksakastiketta, ja söinkin sitä käytävässä sit 2 tuntia... Onneks siinä oli muitakin, jotka joutu kokeen saman...

Jos lapsi ottaa ite ruokaa, silloin myös syö ne kaikki! Mut muuten on syötävä niin monta lusikallista kuin on vuotta. =) Jos ei syö ollenkaan ruokaa, niin ei tuu sit vällipalalla herkkujakaan.. tarjolla on vain vettä seuraavaan ruokaan saakka. Muuten se on yhtä jääkaapilla juoksemista ja kiukuttelua, kun ei ruokaa syödä. Joittenki mielstä kuulostaa tiukkikselta, mut pakko!

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:

Minun mielestä pitää, jos lapsi alkaa lihomaan. Niin kauan kuin vanhemmilla on itsellään valta vaikuttaa lasten syömisiin, niin lapselle ei kannata sellaista taakkaa antaa kannettavakseen kuin ylipaino. Mutta jos lapset ovat hoikkia eivätkä liho helposti, niin silloinhan mitään ongelmaa ei ole, tavallinen ruoka ensin ja herkut sitten jos jaksaa.

joo, oikeassa olet siltä osin ettei siitä lapsesta tarvitse syöttösikaa ehdoin tahdoin tehdä....mutta toi sun alkuperäinen teksti taitaa liittyä toiseen ketjuun.
Ja mun mielestä se on yksi ja sama onko lapsi hoikka vai ei niin noi sokeriherkut ei oo silti hyväksi. Välipalat voi siltikin tehdä niin että ne on terveellisiä on se lapsi hoikka tai ei.

Totta se, että kunnon ruokaa pitää syödä aterioilla, eikä napsia herkkuja aterioiden välillä. Mutta lapsi oppii sen kyllä itsekin, kun hänelle ei anneta mitään naposteltavaa, vaan sitten saa olla nälissään jos ei ruoka ole kelvannut. Seuraavana ruoka-aikana saa taas syödäkseen.

Pakottamislinjalle ei pidä lähteä, sitä ei tule kuin inho syömistä kohtaan, mikä johtaa vain syömishäiriöihin.

Yhteistyössä