Lätkänpelaajat ym.!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laura

Vieras
Noissa liikunta raskausaikana -keskusteluissa toistuvat usein nuo samat lajit: juoksu, spinning, jumppa, kuntosali ym. Ja kun sanotaan, ettei liikuntatottumuksia tarvitse muuttaa ennen raskauden puoliväliä, niin mä vaan mietin että koskeeko se ihan kaikkea..??

Mä pelaan miesjoukkueissa salibandya ja kaukalopalloa, naisjoukkueessa jääkiekkoa. Lisäksi ratsastusta ja sulkapalloa satunnaiseti (harvoin), lumilautailua kunhan kausi alkaa ja pari kympin juoksulenkkiä viikossa. Joskus kahdet treenit päivässä.

Eli onko enemmän urheileville ja ronskimpia lajeja harrastaville annettu järkevää ohjeistusta siitä miten liikuntaa (kuten jääkiekko) voi jatkaa raskausaikana?

Mä olen vasta viikolla 6.

...voi oman kroppasi tuntemusten mukaan yli puolen välin raskauttasi. Loppuvaiheessa raskautta ei ole hyvä nostaa sykettä kovin korkealle, sillä se ei ole vauvalle kovin hyväksi ja se saattaa aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Neuvolasta saatu ohje on, että kuunnellaan omaa kehoa ja kovin kovaa pomppimista (aerobic, ratsastus yms) ei suositella kun ollaan yli puolenvälin. Lajeissa, joita harrastat on tietysti aina huomattavasti suurempi vaara onnettomuuksille ja esim. yhteentörmäyksille. Itse olen kova laskettelemaan, mutta tällä kaudella taitaa jäädä kevääseen (synnytyksen jälkeiseen aikaan). Kukaan ei tiedä kroppaasi ja tuntemuksiasi niin hyvin kuin sinä itse, joten kuuntelemalla itseäsi pärjäät varmasti hyvin! T: Ski-mamma

mä oon viikolla 25 ja ratsastan edelleen melkein päivittäin, tossa kuukaus sitten pidin taukoa, kun supisteli, mut nyt oon sinut mahani ja mahanvaivojen kanssa. Toki enimmäkseen menen rauhallisesti. Jonain päivinä voin hyvinkin jumpata jonain pitää enimmäkeen makoilla. Musta on outoa lukea rv suosituksia eri lajeissa, mulla iankin oon niin päivästä kiinni, mitä voi tehdä. Toki oot itse vastuussa maha-asukista et sen mukaan.

Espoon hyviltä sivuilta poimittua:
Raskauden puolivälin jälkeen on syytä jättää tauolle ”rajut” lajit, tapaturma-alttiit ja kohtua voimakkaasti heiluttavat lajit sekä liikuntalajit, joissa kohtu voi joutua puristuksiin (esim. ratsastus, laskettelu, kamppailulajit).

Yhteistyössä