Lastulevyseinät, eikö niistä saa tasaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmittaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmittaa

Vieras
Remontti etenee meillä. Meillä on lastulevyseinät, joiden päälle tuli sileä lasikuitutapetti, jotta ne voi maalata. Nyt kaikki saumat näkyy, vaikka ostettiin tasoittaja. En ymmärrä.

meillä kans lastulevyseinät(asutaan 70-luvun talossa) ja yksi remonttimies sanoi, että niitä rakoja ei kunnolla saa peitettyä millään. Kaikenlaista on kuulemma hän kokeillut, mutta jotenkin ei vaan onnistu.

Tässä taas on helskutin hyvä esimerkkitapaus omatoimitumpeloremppaajista :headwall:

Lastulevy on puupohjainen levy ja se elää sisäilman kosteuden mukaan, eli laajenee ja supistuu. Sen takia lastulevyseinät tehdään pääsääntöisesti avosaumoin, jotta niillä on tilaa elää. Oletan, että ap on kitannut saumat umpeen, joka on väärin, sillä levyille ei jää elämistilaa ja varmasti saumat tulee näkymään tapetin alta.

Mä olisin iskeny lastulevyn päälle remontticyprocin ja kitannu sen saumat jne... jolloin tapoetille olisi saatu "elämätön pohja" tai vaihtoehtoisesti tapetoinu lastulevyn päälle ilman saumojen kittausta ja leikannu saumat auki tapetin kuivuttua

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;25783070:
Tässä taas on helskutin hyvä esimerkkitapaus omatoimitumpeloremppaajista :headwall:

Lastulevy on puupohjainen levy ja se elää sisäilman kosteuden mukaan, eli laajenee ja supistuu. Sen takia lastulevyseinät tehdään pääsääntöisesti avosaumoin, jotta niillä on tilaa elää. Oletan, että ap on kitannut saumat umpeen, joka on väärin, sillä levyille ei jää elämistilaa ja varmasti saumat tulee näkymään tapetin alta.

Mä olisin iskeny lastulevyn päälle remontticyprocin ja kitannu sen saumat jne... jolloin tapoetille olisi saatu "elämätön pohja" tai vaihtoehtoisesti tapetoinu lastulevyn päälle ilman saumojen kittausta ja leikannu saumat auki tapetin kuivuttua

Mun mies sanoi ihan samoin. On rakennusmies, ja tehnyt työtä 20.v.

Tuleehan niistä kittaamalla siistejä, mutta se on sitten eri juttu että PYSYYKÖ ne siisteinä seuraavat vuodetkin. Meillä kitattiin umpeen lastulevyjen saumoja 3v sitten remontissa, osa paremmin, osa huonommin. Mitä vähemmän kittikerroksia laitettiin, sitä varmemmin ovat saumat revenneet (useimmiten saumanauha noussut seinästä irti).

Yhdestä saumasta tuli miehen kanssa riitaa. Miehen mielestä se oli "ihan hyvä" ja minä sanoin että ei takuulla kestä talvea. No lopulta päädyin sitten repimään sen auki ja kittaamaan&hiomaan uudelleen parissa kerroksessa. Ja HAH, se on AINOA sauma koko talossa joka ei ole vielä revennyt yhtään :) :) :) Saman huoneen muut saumat (ne "ihan hyvät") ovat revenneet tooooodella pahasti...

Mutta kyprokilla vuoraamalla (gyprocilla, tai mitä se nyt onkaan) tulee varmaan ainoat oikeasti siistit saumat.

Yhteistyössä