lastulevy onko se puu?Miksi suomessa ei enää käytetään semmosta?

Kipsilevylle on omat ruuvinsa... Ja kannattaa ne painavimmat hyllyt kiinnittää koolauksien kohdalle jos mahdollista. Tuleepa nyt mieleen, että osaatteko sitten tapetoidakaan? Mites muuten se talon ylläpito sujuu, poistoilmalämpöpumpun säädöt ym...

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Pink Poodle:
Jos jotain haluaa seiniin kiinnittää, esim. hyllyjä niin kyllä lastulevyssä pysyy paremmin kun kipsilevyssä.

aijaa,eli lastulevy siis parempi kuin kipsilevy vai mitä? :ashamed: kamala kun mä en tajua näistä asioista mitään

mä luulen että ei voi sanoa kumpi on ns. parempi juuri teille. se niin riippuu mitä te itse arvostatte ja pidätte tärkeänä tuossa asiassa. vähän niiku et toiselle sopii äiti, toiselle tytär.
miks joku valitsee tiilitalon ja joku puutalon tai yks ottaa sähkölämmityksen ja toinen valitsee puulämmityksen. asioista pitäs koittaa ottaa selvää ja ennen sitä miettiä vähän sitä että mitä minä tahdon ja mitä minun tarpeeni ovat.

Ois varmaan ihan sun mielenterveydenkin kannalta parempi, ettette ala kipsilevyjä laittamaan. Tosiaan kymmenissä tuhansissa suomalaisissa taloissa on lastulevyt seinissä. Vanhemmillanikin ovat olleet samat tapetit joissakin huoneissa nyt 20v lastulevyjen päällä ja ihan ok ovat edelleen. Älkää uskoko sitä Rautian myyjää, käykää vaikkapa RTV:ssä tms. kysymässä neuvoja lastulevyseinän tapetoimiseen.
Kipsilevyt täytyy asentaa, saumat nauhoittaa ja hioa ja sitten lopuksi tasoittaa koko levy kauttaaltaan. Kauhea homma...
Lastulevyn voi maalata ja kannattaakin maalata ennen tapetointia. Lähtee sitten tapetit helpommin irti, kun haluaa vaihtaa tapetin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ois varmaan ihan sun mielenterveydenkin kannalta parempi, ettette ala kipsilevyjä laittamaan. Tosiaan kymmenissä tuhansissa suomalaisissa taloissa on lastulevyt seinissä. Vanhemmillanikin ovat olleet samat tapetit joissakin huoneissa nyt 20v lastulevyjen päällä ja ihan ok ovat edelleen. Älkää uskoko sitä Rautian myyjää, käykää vaikkapa RTV:ssä tms. kysymässä neuvoja lastulevyseinän tapetoimiseen.
Kipsilevyt täytyy asentaa, saumat nauhoittaa ja hioa ja sitten lopuksi tasoittaa koko levy kauttaaltaan. Kauhea homma...
Lastulevyn voi maalata ja kannattaakin maalata ennen tapetointia. Lähtee sitten tapetit helpommin irti, kun haluaa vaihtaa tapetin.

juu homma on kauhea mä tiedän :( me käydään vielä huomenna k-raudasa,rtv:ssa ja onko vielä jossain joku paikka missä on asiantuntijoida? :hug:

meillä v.70 valmistuneessa, peruskorjatussa talossa, lastulevyseinät, maalatut. Enkä lähtisi niitä tapetoimaan. Maalaaminen uudestaan, kun haluaa uudistusta, on helpompaa kuin vanhan tapetin irrottaminen ja uuden laittaminen. Kipsilevyn etu on sen paloturvallisuudessa. Mutta jos se palosuojana on ainoa seinissä, ei siitä paljon hyötyä ole. Pitäisi olla joka huone kattoa ja lattiaa myöten suojattu, sitten siitä olis kunnon hyöty. Muuta kuin maalaamaan vaan, halvempaa ja helpompaa ja huone muuntuu maalilla uudeksi kun vanhaan väriin kyllästyy tai vaikkapa ostaa uuden, eri värisen sohvan....

Mua niin käy sääliksi kun sä otat niin helposti kaikista asioista stressiä.... Tuo lastulevyn käyttö on ihan ok, eikä sitä tarvitse tapetoida. Maalatut lastulevyseinät meilläkin omakotitalossa. Tykkään, koska jos haluan vaihtaa vaikka makuuhuoneita, niin maalamme vain uudestaan. Päivässä homma hoidettu! Jos olisi tapetit, menisi hiukkasen aikaa niiden poistamiseen ja uusien laittamiseen. (jos jättäisi alle vanhat, ei lopputulos olisi välttämättä niin hyvä). Miksi irtisanoitte jo vuokra-asunnon? Missä asutte nyt rakentamisen loppuajan?

Yhteistyössä