lastenvaunuongelma

• Viestiketjun aloittaja tuleva vaunuilija
  • Ensimmäinen viesti
tuleva vaunuilija
Heips!
Josain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi vaunujen osto. Tämä vaunuviidakko vain ahdistaa. Millaisia vaunuja suosittelet ja miksi.tuossa muutama ominaisuus joiden merkitystä olen pohtinut:

kova/pehmeä koppa?
kääntyvät/ ei kääntyvät etupyörät
heittoaisa
merkki

Paljonko vaununne ovat maksaneet?

viivojakaks
Kovakoppa on yleensä hiukan isompi.. Meillä kovakoppa siks, että runko osaa säilytetään ulkona.. Renkaista, kääntyvät ovat kätevät kaupassa, lumisohjossa ei.. Myös renkaiden koko riippuu asuuko maalla vai kaupungissa... Heittoaisaa ei esim ole emmaljungassa.. Enkä itse lopulta kokenut sitä tarpeelliseksi, kun ratas osan saa molemmin päin runkoon kiinni...

tuleva vaunuilija
Kovakoppa on yleensä hiukan isompi.. Meillä kovakoppa siks, että runko osaa säilytetään ulkona.. Renkaista, kääntyvät ovat kätevät kaupassa, lumisohjossa ei.. Myös renkaiden koko riippuu asuuko maalla vai kaupungissa... Heittoaisaa ei esim ole emmaljungassa.. Enkä itse lopulta kokenut sitä tarpeelliseksi, kun ratas osan saa molemmin päin runkoon kiinni...
eli periaatteessa kääntyvät pyörät, jotka saa lukittua vois olla hyvät.
mutta jos unohdetaan se kovan kopan koko, niin mitä eroa niillä kahdella koppa mallilla on käytännön kannalta?

eli periaatteessa kääntyvät pyörät, jotka saa lukittua vois olla hyvät.
mutta jos unohdetaan se kovan kopan koko, niin mitä eroa niillä kahdella koppa mallilla on käytännön kannalta?
Mä kiinnittäisin huomiota siihen, että ne renkaat on sopivan isot. Kun noissa kääntyvissä tuppaa olemaan pienet ja se oli musta vähän hankalaa sohjossa, vaikka ne sai lukittuakin.

Mä suosin kovaa kantokoppaa, koska meillä tätä tulevaa vauvaa varmaan kanssa kannetaan siinä kopassa sisään ja ulos ja muutenkin. Kun vaunut on tuolla toisessa varastossa, kun eivät sisään mahdu. Ja kaikki pehmeät kopat ovat tuntuneet aika "letkuilta", joita olen vaunuliikkeissä kokeillut.

Mulle lisäksi oli merkitystä sillä, että saan säädettyä työntäaisan pituutta, koska olen pitkä ja tuntuu että potkin koko ajan sinne alakoriin muuten.

Ja nyt jos ostaisin vaunuja ja jos meillä olis se vanha auto vielä, niin tarkistaisin, että vaunut todella mahtuvat takakonttiin (ei farmariauto) helposti, ilman renkaiden yms irroittamista :kieh: Pikkasen ketutti, kun ei kokeiltu sillä rungolla, mitattiin vaan...

Mutta mä maksoin mun Brion Happy yhdistelmistä 60 euroa, 5vuotta sitten. Ne on kaiken kaikkiaan 9vuotta vanhat, mutta järkyttävän hyvässä kunnossa.
Tulevalle vauvalle ostan uuden kantokopan, kun toi vanha on saanut varastossa jotain päälleen, joka jättänyt ruman tahran eikä sitä saanut pesussa pois :|

kova/pehmeä koppa?
kääntyvät/ ei kääntyvät etupyörät
heittoaisa
merkki

Paljonko vaununne ovat maksaneet?
Kovakoppa on parempi kuin pehmeä ainakin vauvalla, lisäksi se toimii kätevästi matkasänkynä jonkin aikaa.
Meillä vaunuissa isot ilmakumipyörät jotka on helkkarin hyvät työntää ainakin näin talvella.Varsinaisia vaunuja kun ei tarvii kauheen pitkään n.6kk jonka jälkeen rattaat riittää.
Nyt jos ruvettais vaunuja miettiin niin ostaisin vaunut käytettyinä ja panostaisin kunnon rattaisiin! Heitto aisalla ei tee mitään.
Rattaat jotka just ostettiin pitkällisen harkinnan ja vertailun tuloksena, ja on muuten aika kätevät, kivat ja muutenkin mukavat brio spinit, ei pahaa sanottavaa kyseisistä kulkupeleistä, menee pienemmällä vielä kauppakärrynä ja kesällä sitten jatkuvaan käyttöön!

Riippuu ihan siitä minkä verran ja missä olosuhteissa käytätte vaunuja.

Meillä on Emmaljungan Mondial yhdistelmät. Mulla ei ole ajokorttia joten yhdistelmät ovat olleet kovassa käytössä. Näissähän on kova koppa vauvalla ja minusta se oli aika luksusta, tuntui turvalliselta. Heittoaisaa en ole kaivannut. Iso metallinen tavarakori on mulle ollut tärkeä, saa mahtumaan reippaastikin tavaraa kun ollaan liikkuvaista sorttia ja välillä on kamaa enemmänkin mukana. Isot ilmakumipyörät ovat osoittautuneet todella käteviksi, kulkee maastossa kuin maastossa sutjakkaasti, metsissä, rantahiekassa, lumihangissa. Kestävät ja tukevat menopelit jotka soveltuvat tähän maahan. Onhan ne vähän kömpelön isot kaupungilla liikkuessa esim ratikassa, mutta kestävän turvallisen oloiset kuitenkin.

Rattaissa (Phil&Teds Verve) meillä on kääntyvät etupyörät ja ne on kyllä todella kätevät. Vaikka vaikuttavat ihan laadukkaita rattailta niin silti tuntuvat noihin Emmaljungiin hepposilta. Ei kauheesti uskalla näin talvella käyttää.

Jos vaunuja käyttää paljon ja varsinkin jos aikoo tehdä enemmän kuin yhden lapsen niin kannattaa satsata laatuuun, ostaa vaikka sitten käytettynä.

"jada"
Me ostettiin just tänään tällaset, paits että eri väriä, kun toi natural rock -väri oli luonnossa paljon ruskeampi kuin noissa kuvissa (vaalea ei ollut persikansävyistä tms. vaan lähinnä hiekanbeigenruskeaa). Noissa on isot kääntyvät etupyörät, jotka saa lukittua myös suoraan. Mitään semmosia pieniä rimpulapyöriä en halunnut vaunuihin eturenkaiksi, vaikka asun pk-seudulla hyvien liikenneyhteyksien varrella. Olen sen verran monta kertaa katsellut, kuinka rimpulapyörien kanssa yritetään taistella ratikkakiskojen ja jääpolanteiden yli...

"vieras"
Kääntyvät etupyörät on kätevät kaupassa, mutta muuten en sellaisia kaivannut. Ilmakumipyörät (siis sellaset kun esim. polkupyörissä on) on mun mielestä paremmat kuin sellaset täyskumipyörät. Meillä oli yhdistelmävaunut ja niissä pehmeä koppa (kova pohja), tykkäsin kyllä, oli kätevä ja toimiva. Kuopus jopa välillä nukkui öitäkin vaunukopassa. Heittoasia oli myös; siitä tykkäsin kanssa, kun saattoi 'lennossa' vaihtaa työntösuuntaa esim. sään vaihteluiden mukaan. Uutena ostettiin ja sillon makso alle 300e, nyt ovat jo käytössä jo kolmannella lapsella (omieni serkulla) ja hyvin toimii edelleen.

tuleva vaunuilija
Kiitos vastauksista, vielä mietityttää ne kangasosat
Nyt siis tiedän, että kiinnitän huomiota euraaviin asioihin:
isot renkaat, jotka ilmatäytteiset
kova koppa
tarkista kokoontaittuvuus
yhdistelmät

entäs sitten kangasosat: mihin tulee kiinnittää huomiota:
tuuletusräppänät jne?
irrotettavuus
tuleeko kaikkiin vakiona hyttys- ja sadesuojat ym
onko vaunujen kankaissa eroja: tuulesuoja jne.

Hyttys- ja sadesuojat on onneks sellaisia, että niitä saa muualtakin.
Mulle on ollut tärkeä ominaisuus toi kankaisen irroitettavuus, meillä saa lähes koko ratasosan kankaat pesuun ja se on ollut melkoinen valtti suunnillen vuotiaan kanssa, joka saattaa syödä (hieroa rattaisiin) eväsleipää reissupäällä :D

tuleva vaunuilija
Hyttys- ja sadesuojat on onneks sellaisia, että niitä saa muualtakin.
Mulle on ollut tärkeä ominaisuus toi kankaisen irroitettavuus, meillä saa lähes koko ratasosan kankaat pesuun ja se on ollut melkoinen valtti suunnillen vuotiaan kanssa, joka saattaa syödä (hieroa rattaisiin) eväsleipää reissupäällä :D
minkämerkkiset vaunut vai onko useimmissa irrotettavat kangasosat?

"Vieras"
Oon niin eri mieltä noista ilmakumipyöristä...joo on hyvät hiekkatiellä mutta jos pääsääntöisesti kulkee asfaltilla ja keskustoissa, kaupoissa tms on kääntyvät ehdottomasti parhaat. Ilmakumirattaat on aina isot ja kömpelöt..suosittelen Emmaljungan ozone cityjä citykopalla ja talveksi talvirenkaat...

poju7kk
Meillä emmaljungan duo edget. Sport rungolla. Eli näissä on heittoaisa, joka on superkätevä heti kun siirrytään ratasosaan (n6 kk iässä). On isot ilmakumirenkaat, pääsee eteenpäin vaikka missä sohjossa. Kova koppa, johon me ostettiin vielä sisälle brion kova kantokassi, kun poju oli ihan pieni niin sai sen kantokassin nappastua kantoon jos piti vaunut jättää ulos esim kyläillessä. Hyvät tuuletusräppänät, pohjassa avattava/suljettava tuuletussysteemi, kuomussa myös räppänä. Kankaat saa irti ja pestyä. Hyönteissuoja integroitu, huippuhyvä. Sadesuoja kuuluu mukaan myös. Kankaat on helppo pitää puhtaana, lika on lähtenyt ihan pyyhkimällä. Pieni vesisade ei mee heti läpi. Kuomussa lisäläppä, jonka voi taittaa sisäänkin. Hmm, mitäs vielä... Farmarin nää usein tarvii kuljetukseen et mahtuu, se on pieni miinus. Mutta niihän se tahtoo olla kaikissa kunnon vaunuissa/rattaissa jotka tilavat ja tukevat. Shoppailureissuilla me käytetään sit matkarattaita, joissa on kääntyvät etupyörät, menee pieneen tilaan jne...

vaunuilija
Meillä emmaljungan duo edget. Sport rungolla. Eli näissä on heittoaisa, joka on superkätevä heti kun siirrytään ratasosaan (n6 kk iässä). On isot ilmakumirenkaat, pääsee eteenpäin vaikka missä sohjossa. Kova koppa, johon me ostettiin vielä sisälle brion kova kantokassi, kun poju oli ihan pieni niin sai sen kantokassin nappastua kantoon jos piti vaunut jättää ulos esim kyläillessä. Hyvät tuuletusräppänät, pohjassa avattava/suljettava tuuletussysteemi, kuomussa myös räppänä. Kankaat saa irti ja pestyä. Hyönteissuoja integroitu, huippuhyvä. Sadesuoja kuuluu mukaan myös. Kankaat on helppo pitää puhtaana, lika on lähtenyt ihan pyyhkimällä. Pieni vesisade ei mee heti läpi. Kuomussa lisäläppä, jonka voi taittaa sisäänkin. Hmm, mitäs vielä... Farmarin nää usein tarvii kuljetukseen et mahtuu, se on pieni miinus. Mutta niihän se tahtoo olla kaikissa kunnon vaunuissa/rattaissa jotka tilavat ja tukevat. Shoppailureissuilla me käytetään sit matkarattaita, joissa on kääntyvät etupyörät, menee pieneen tilaan jne...
kuulostaa hyville vaunuille

kaupunkilainen
Meillä on Emmaljungan Duo Edget ja olen ollut todella tyytyväinen. On ilmarenkaat ja metallikori. Talvella päässyt joka paikkaan eikä kaupassakaan ole ollut ongelmia, vaikka vähän jykevät vaunut onkin.

Me ollaan käytetty tuulensuojana harsoa ja vanhasta kylpyverhosta jääneitä renkaita pitämään sitä kiinni. Ei mielestäni kannata lähemmäs 50 € maksaa kankaasta jossa klipsit. ;)

"vieras"
Mun mielestä näihin ei voi antaa yleispäteviä vastauksia, riippuu ihan asuinpaikasta, kuinka paljon rattaita tarkoitus käyttää, missä vaunuja varstoidaan, minkälainen auto on jne.

Meillä Teutonia Prestige- yhdistelmät, kovalla kantokopalla ja täyskumipyörillä. Olen ollut valintaamme erittäin tyytyväinen. Alkuun meillä oli pieni auto, mahtuivat takakonttiin ilman renkaiden irrottamista. Meillä minä ja mies eripituisia --> työntöaisan korkeutta on helppo säätää. Heittoaisakin on ollut kätevä, aluksi vauva oli aina äitiin päin, nyt isompi lapsi haluaa katsella maisemia ja olla nenä menosuuntaan. Kova kantokoppa toimii hyvin, kun asutaan kerrostalossa ilman hissiä ja vaunut jää alakerran varastoon. Vauva oli helppo kantaa sisään kovassa kantokopassa ja viedä parvekkeelle jatkamaan unia. Isot kääntymättömät renkaat ovat vähän kolhot esim. kauppakeskuksissa, mutta mieluummin isot kunnon renkaat, joilla pääsee eteenpäin lumessa ja sohjossa. Pikkuvauva-aikojen jälkeen meillä on ollut auton tavaratilassa erikseen kokoontaittuvat matkarattaat kauppakeskusreissuja varten.

Yhteistyössä