lastenvaatteista mielipiteitä?

Seurasin keskusteluanne lastenvaatteiden ostamisesta. Teen opinnäytetyötä lastenvaatteisiin liittyen, ja olen pohdiskellut vaateasiaa paljon, vaikka minulla ei vielä lasta olekaan. siksi täytyy turvautua ammattilaisten apuun:)

Haluaisin tietää esimerksi, että millaisia vaatteita ostatte lapsillenne? Vaikuttaako ostopäätökseenne eniten hinta, väri, kuviointi, merkki, materiaali, työn laatu? Vaikuttaako vaatteen kotimaisuus ostopäätökseen?

Millainen on hyvä ja myyvä lastenvaate, millaisen vaatteen sorrutte ostamaan, vaikka ei tarvetta olisikaan? Jutustelua seuratessani ymmärsin, että tytöille tulee useammin ostaneeksi kaikenlaisia ihanuuksia, vaikka ei välttämättä tarvitsisikaan, vai? :)

Millaisia vaatteita kaupoista sitten puuttuu, mitä ostaisitte mikäli tarjolla olisi? Onko vaikkapa pojille vaikea löytää kivoja vaatteita?

Entä millainen on huono vaate, mikä lastenvaatteissa ärsyttää? Nyt saa päästää kaikki paineet ulos;)

terv. katariina
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2007 klo 15:29 katariina kirjoitti:
Seurasin keskusteluanne lastenvaatteiden ostamisesta. Teen opinnäytetyötä lastenvaatteisiin liittyen, ja olen pohdiskellut vaateasiaa paljon, vaikka minulla ei vielä lasta olekaan. siksi täytyy turvautua ammattilaisten apuun:)

Haluaisin tietää esimerksi, että millaisia vaatteita ostatte lapsillenne? Vaikuttaako ostopäätökseenne eniten hinta, väri, kuviointi, merkki, materiaali, työn laatu? Vaikuttaako vaatteen kotimaisuus ostopäätökseen?

Millainen on hyvä ja myyvä lastenvaate, millaisen vaatteen sorrutte ostamaan, vaikka ei tarvetta olisikaan? Jutustelua seuratessani ymmärsin, että tytöille tulee useammin ostaneeksi kaikenlaisia ihanuuksia, vaikka ei välttämättä tarvitsisikaan, vai? :)

Millaisia vaatteita kaupoista sitten puuttuu, mitä ostaisitte mikäli tarjolla olisi? Onko vaikkapa pojille vaikea löytää kivoja vaatteita?

Entä millainen on huono vaate, mikä lastenvaatteissa ärsyttää? Nyt saa päästää kaikki paineet ulos;)

terv. katariina
Aika vähän tulee ostettua uutena, kun kirpputorilta saa halvalla ihan uuden veroisia vaatteita, mutta silloin kun ostan kaupasta, haluan käytännöllisen ja melko laadukkaan vaatteen, joka on kuitenkin hinta-laatusuhteelta sopiva. Mainitsemistasi järjestys on ehkä 1) materiaali 2) hinta 3) työn laatu 4) kotimaisuus 5) merkki 6) väri ja kuviointi.

Minulla on yksi lapsi, tyttö, joten on vaikea vertailla tytölle ja pojalle ostamisen eroa. Täytyy kuitenkin myöntää, että välillä on ihanaa ostaa tytölle jokin tosi söpö vaate, jossa tietää lapsen näyttävän suloiselta :saint: Hyvä vaate lapselle on sellainen, että se on helppo pukea, materiaaliltaan sellainen että lika lähtee helposti, kestävä ja mistään kiristämätön.

 


Haluaisin tietää esimerksi, että millaisia vaatteita ostatte lapsillenne? Vaikuttaako ostopäätökseenne eniten hinta, väri, kuviointi, merkki, materiaali, työn laatu? Vaikuttaako vaatteen kotimaisuus ostopäätökseen?

Minulla on tyttö sekä poika. Ostan kahdenlaisia vaatteita. Ulkovaatteissa arvostan että vaate on unix värinen, kestävä ja laadukas. Suosin reimateciä, koska silloin en tarvitse kuravaatteita erikseen. Samoin Reima on suomainen tuote ja materiaalit ovat hyvät. Noissa vaatteissa ei hinnalla ole juurikaan ole väliä. Myös juhla vaatteet kuuluvat tähän.

Ostan myös pienten suomalaisten ompelimoiden/netti firmojen tuotteita, sillä ne ovat kotimaisia. Riippuen tuotteesta, paita vai mekko, katson
joko neitimäisen tai unisex värisen.

Sitten ostan myös edullisia lasten vaatteita H&M, KappAll, Lindex. Silloin ei ole niinkään väliä onko unix vaan ostan pojalle poikamaisia ja neidille hepeneitä, jos siis kyse todellakin edullisista käyttö vaatteista. Huonompi laatuisetkin vaatteet kestävät kyllä sen 6 kk.


Millainen on hyvä ja myyvä lastenvaate, millaisen vaatteen sorrutte ostamaan, vaikka ei tarvetta olisikaan? Jutustelua seuratessani ymmärsin, että tytöille tulee useammin ostaneeksi kaikenlaisia ihanuuksia, vaikka ei välttämättä tarvitsisikaan, vai? :)

Ostan yleensä molemmille vaatteita yhtä aikaa ja yhtä paljon. Kaikkein mieluiten ostan vaatteita jotka ovat unisex värisiä, oranssia, vihreää, ruskeaa....

Millaisia vaatteita kaupoista sitten puuttuu, mitä ostaisitte mikäli tarjolla olisi? Onko vaikkapa pojille vaikea löytää kivoja vaatteita?

KAupoista puuttuu neutraalit vaatteet. Todella usein niissä on kukkia, kimallette, traktoreita, murrettuja värejä.... Teidän värien sukupuolet on aikuisten päässä, mutta en silti pue pojallenii vaalepunaista, koska en jaksa jokaiselle perustella valintaani. Nyt jo pojalla punainen puku niin yleinen kommentti on että on tyttö...???


Entä millainen on huono vaate, mikä lastenvaatteissa ärsyttää? Nyt saa päästää kaikki paineet ulos;)

Huono vaate on aikuisten minivaate. Tai paljon nappeja tai muuten hankalasti puettava. Huono lasten vaate on kemiallisen pesun vaativa.

No tuossa jotain ajatuksia ja varmaan paljon unohtuikin.
 
LAsten vaatteet jäävät niin nopeasti pieneksi, että kierrätys on musta järkevää. Saan vaatteita aika paljon sukulaisilta. Se on ihana asia: rahaa ja ympäristöäkin ehkä vähän säästyy. Kirpparilta ja alesta olen jotain ostanut, oikealla hinnalla en montaakaan vaatetta. Kengät kylläkin ostan aina uutena.

Minua harmittaa, että monissa kaupoissa lapsille on vain tiettyjä värejä, etenkin pojille vain tummia sävyjä. Itselläni on tummaihoinen lapsi ja hänelle sopii hienosti kaikki kirkkaat perusvärit, niitä ei useinkaan ole saatavilla.

Olen itse vielä lapsen kanssa kotona ja musta kotona voi käyttää vähän huonompiakin vaatteita, ehjiä toki mutta vähän kuluneita tai vaikka vähän hassuja värejä. Sitten kun vien lapsen hoitoon, haluan pukea hänet vähän siistimmin. Nyt laitetaan aina harrastuksiin ja kylään siistimmät vaatteet. Vähän niin kuin itselläkin, että kotona olen usein kalsareissa :)

Tärkeintä on että vaate on puhdas, ehjä ja toimiva. En ymmärrä miksi lapsi pitäisi pukea pikkuaikuiseksi minihameeseen ja toppiin. Sukkahousut ja body/paita on taaperolle mainio kotivaate ja toimii hyvin haalarin alla.
 


Ostan paljon lapselleni vaatteita kirpparilta, mutta myös uutena.
Lähinnä ostan H&M:ltä, Lindexiltä ja KappAhlista, koska vaatteet ovat näissä kaupoissa suhteellisen halpoja, mutta myös kivoja. Ostopäätökseen vaikuttaa ehkä eniten hinta, väri ja kuviointi.
Tykkään ostaa selkeästi tyttöjen vaatteita sekä poikien vaatteita. Eli en tykkää ns unisex väreistä ja -malleista. Poikaa en pue vaaleanpunaiseen.

Tytöille löytää paljon kivempia vaatteita kuin pojalle. Paitsi sitten kun menee erikoisliikkeisiin, niin sieltä yleensä löytää myös pojallekin paremmin kivoja vaatteita.

Ylipäätään 60-86 cm kokoisia kauniita vaatteita löytyy paljon sekä tytöille että pjille, mutta 92 senttisestä ylöspäin olevat vaatteet alkavat monesti muistuttamaan ärsyttävästi pikku teinin vaatteilta.
Eli esim. parivuotiaalle tytölle tuntuu välillä tosi vaikealta löytää jotain todella kaunista ja "lapsellista" mekkoa.

Eli jos haluan jotain kaunista ja persoonallista ostaa, niin silloin satsaan vähän enemmän ja tilaan jostain nettiputiikista esim. Riimingan tai Tintun tuotteita....

Inhoan poikien vaatteissa sellaisia painettuja hahmoja esim puserossa. En tykkää ostaa pojalleni mitään Batman puseroita tms. vaan mielummin suosin jotain yksinkertaista ja tyylikästä.
Ylipäätään tykkään puettaa poikani siisteihin vaatteisiin. Toki kotosalla pojalla on usein collegehousut, mutta kylään ja kauppaan yms. pykeudutaan paremmin.


Tällaista tälläkertaa.

Omia lapsia mulla on yksi, poika 1 1/2 vuotta, sekä liuta kummilapsia.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2007 klo 15:29 katariina kirjoitti:
Seurasin keskusteluanne lastenvaatteiden ostamisesta. Teen opinnäytetyötä lastenvaatteisiin liittyen, ja olen pohdiskellut vaateasiaa paljon, vaikka minulla ei vielä lasta olekaan. siksi täytyy turvautua ammattilaisten apuun:)

Haluaisin tietää esimerksi, että millaisia vaatteita ostatte lapsillenne? Vaikuttaako ostopäätökseenne eniten hinta, väri, kuviointi, merkki, materiaali, työn laatu? Vaikuttaako vaatteen kotimaisuus ostopäätökseen?

Ykköseksi pistäisin kaikikssa vaatteissa hinta/laatu suhteen. Siinä usein törmää noihin merkkeihin, valitettavasti pitää maksaa pikkasen enemmän, jos haluaa hyvän ja kestävän ja kuosissa pysyvän vaatteen. Tällähetkellä meillä merkkaa myös kuviointi enemmän kuin aikasemmin. 2v tyttö on hyvin muumitietoinen ja titi nalle myös että kaikki missä on jotain kivaa kuvaa, on pop. Valitettavasti vain niissä joutuu menemään noihin ei niin laadukkaisiin vaatteisiin, eli ne löytyy aika paljon markettien hyllyiltä. Ulkopukimissa luotan aika paljon kotimaisuuteen, toki löytyy myös muitakin ulkovaatteita.


Millainen on hyvä ja myyvä lastenvaate, millaisen vaatteen sorrutte ostamaan, vaikka ei tarvetta olisikaan? Jutustelua seuratessani ymmärsin, että tytöille tulee useammin ostaneeksi kaikenlaisia ihanuuksia, vaikka ei välttämättä tarvitsisikaan, vai? :)

No noi ihanuudet juuri, eli ostin sellaisen karvatakin tytölle vaikkei kyllä ollut välttämätöntä tarvetta, ja miehen mielestä kyllä yli puolet vähemmän vaatteita muutenkin riittäisi mainiosti.

Millaisia vaatteita kaupoista sitten puuttuu, mitä ostaisitte mikäli tarjolla olisi? Onko vaikkapa pojille vaikea löytää kivoja vaatteita?

Nyt olen tosiaan kaivannut enemmän näitä muumijuttuja yms. Pupu Tupunoita, joita sitten tyttö hyvin mielellään esittelee kaikille halukkaille.

Entä millainen on huono vaate, mikä lastenvaatteissa ärsyttää? Nyt saa päästää kaikki paineet ulos;)

Siis huono vaate on yleensä halpa vaate, joka ei pysy kuosissa ja kaikki rispaa muutaman pesun jälkeen. Tyttö sai elloksen villatakin jouluna ja tykkäsi siitä hirveesti, takkia ei pesty laisinkaan ja pidettiinkin vaan aattona muutama tunti ja siitä hiansuussa olevat ja myös helmassa silkkikanttinauhat ovat täysin entiset nauhat, en osta itse ikinä ellokselta yms. mutta nämä lahjaksi saadut riittävät kyllä pahoittamaan mielen.

terv. katariina
 
Pyrystiina
Meillä on kaksi poikaa, joten tyttöjen vaatteista en juurikaan tiedä. Joskus olen lahjaksi niitä ostanut ja valikoima on huomattavasti suurempi kuin pojille mutta aika moni vaate näyttää aika epäkäytännöllisiltä.

Itse ostan pojille kaikki vaatteet uutena. Kierrätän toki isoveljeltä pikkuveljelle. Minä olen kyllä omasta mielestäni ihan kivoja vaatteita löytänyt pojille. Eniten ärsyttää poikien vaatteissa suuret kuvat paidoissa, jotka ovat mielestäni tosi rumia, hankaloittavat silitystä ja muuttuvat usean pesukerran jälkeen halkeileviksi.

Ulkovaatteet ostan sikäli merkin perusteella, että tietyt merkit ovat mielestäni ylivoimaisesti parempia kuin muut. Suosin Reimateciä ja Remua. Ulkovaatteen tulee olla lämmin, vettä- ja likaa hylkivä ja kankaan kestävä.

Sisävaatteita valittaessa eniten ehkä merkitsee vaatteen ulkonäkö ja malli. Varsinkin housujen suhteen malli on tosi tärkeä. Meidän pojat on hoikkia ja housussa tulee ehdottomasti olla vyötärön säätömahdollisuus. Koska käyttöikä on pienillä niin lyhyt on itselläni ihan hyviä kokemuksia halvoistakin merkeistä. Sisävaatteista meillä eniten on H&M ja Esprit. Tutta on tuottanut pettymyksen ja sitä meille ei enää osteta. Vaatteet kutistuvat, haalistuvat ja nukkaantuvat heti ekan pesun jälkeen.

Poikien värivalikoimaankin sisävaatteissa olen tyytyväinen. Tänä vuonna tuli oranssia, ruskeaa ja vihreää. Mutta ymmärrän niitä, jotka haluaisivat neutraaleja värejä ja malleja, sellaisista vaatteista on suuri pula.

Lisäys: minua kanssa ärsyttää tiukat kaula-aukot. Poika aina huutaa, että korvat lähtee...Yhtä paitaa ei edes saa pään läpi.<br><br>
 
Minulla on tyttö ja ostan paljon kirpparilta (ei niitä ihanuuksia voi olla ostamattakaan, kun halvalla saa), mutta ostan uusiakin. Hinta, väri ja kuvio vaikuttavat ostopäätökseeni. Ulkohaalarissa myös laatu (kosteussuojaus). Suosin H&M-liikkeitä, niistä vaan yksinkertaisesti löydän kaikkein mieleisimmät vaatteet. Tämä tulee tytön kasvaessa ehkä muuttumaan. Käytännöllisyyttä en hirveästi ajattele, vaatteen ulkonäkö on tärkeämpi kriteeri. Toki meillä on vaatteita laidasta laitaan (ja ihan liikaa). Pidän siitä, että tytöille on punaisten sävyjen lisäksi paljon ruskeaa, vihreää ym. Ja olen tarkka siinä, että kokonaisuus sopii yhteen. Siksi mielelläni ostan samaa sarjaa olevia settejä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2007 klo 15:29 katariina kirjoitti:
Seurasin keskusteluanne lastenvaatteiden ostamisesta. Teen opinnäytetyötä lastenvaatteisiin liittyen, ja olen pohdiskellut vaateasiaa paljon, vaikka minulla ei vielä lasta olekaan. siksi täytyy turvautua ammattilaisten apuun:)

Haluaisin tietää esimerksi, että millaisia vaatteita ostatte lapsillenne? Vaikuttaako ostopäätökseenne eniten hinta, väri, kuviointi, merkki, materiaali, työn laatu? Vaikuttaako vaatteen kotimaisuus ostopäätökseen?

Millainen on hyvä ja myyvä lastenvaate, millaisen vaatteen sorrutte ostamaan, vaikka ei tarvetta olisikaan? Jutustelua seuratessani ymmärsin, että tytöille tulee useammin ostaneeksi kaikenlaisia ihanuuksia, vaikka ei välttämättä tarvitsisikaan, vai? :)

Millaisia vaatteita kaupoista sitten puuttuu, mitä ostaisitte mikäli tarjolla olisi? Onko vaikkapa pojille vaikea löytää kivoja vaatteita?

Entä millainen on huono vaate, mikä lastenvaatteissa ärsyttää? Nyt saa päästää kaikki paineet ulos;)

terv. katariina
Ei ole paljon aikaa, mutta pistän pari kommenttia.

Ostoon vaikuttaa melkoisesti väri. Jos vain näen oranssia, vihreää ja keltaista, niin ostan heti. Tämä tytöille punaista ja pinkkiä ja pojille sinistä ja mustaa alkaa jo raivostuttaa.

Unisex värejä ja malleja siis! Toki saa olla myös punaista ja sinistä.

En kärsi myöskään suuria "muovisia" painokuviota, jotka yleensä on rumia. Sekä tyttöjen että poikien vaatteissa. Myös suuret tikatut kuviot jää kauppaan, ne on pesun jälkeen kivikovia ja koppuraisia.

Kuviot siis pieniä ja pehmeitä, kiitos.

merkillä ei ole minulle mitään merkitystä, ostan kuitenkin kotimaisen aina mieluiten.

Kovin kallista en myöskään osta, koska käyttöikä on kuitenkin kovin lyhyt. 20 e alkaa olla maksimihinta.

Juhlamekot on ihan oma lukunsa... Maksaa tolkuttomasti ja käytetään ehkä 2 kertaa. Että niissä en ainakaan panosta laatuun. Tosin pian alkaa tytöllä olla omia mielipiteitä vaatteista, katsotaan sitten mitä päälle pistetään.


KOtona kun ollaan ja omalla pihalla ulkoillaan, niin haalareista en sano mitään. Kun menevät hoitoon sijoittanen johonkin -tec-haalariin.

Huono vaate:
-ei kestä konepesua edes 40 asteessa. näitäkin on nähty. (paljetteja , timantteja, hileitä, "muovi"kuvioita)
-ruma vaate. mm. hämähäkkimies, bätmän yms isoille, jopa aikuisille suunnattuja hahmoja pikkupoikien, alle 2-vuotiaitten vaateissa. haloooo? samoin pikkutyttöjen vaatteissa jotain isopäisiä japanilaistyylisiä hahmoja. (äiti, MIKSI tuolla on tuommoinen pää?)
-paljon pieniä nappeja tai pörrövaatteessa tarranauha.

-vauvan vaatteissa napit selässä ja pitsikaulukset -söpöjä kaupassa, mutta...

Surkeaa on myös liian ahtaat kaulukset! Opettele siinä sitten pukemaan itse kun korvat irtoo joka kerta.

Ja last but not least: Miksi housut on niin tolkuttoman pitkiä? Mulla on kaksi täysin sopusuhtaista lasta, mutta ostapa collegesetti, niin paita on sopiva heti ja housut 6 kk päästä! Käytössä housut on AINA numeroa pienemmät. Tai lyhennetyt.

Kiitos kun sain avautua! :D
 
Mä en juurikaan etsi lasten vaatteita. Siis jonkun tietyn vaatteen ostotarvetta ei tule, koska ostan aina kun kiva ja edullinen tulee vatsaan, oli sile sillähetkellä varsinaista tarvetta tai ei.
Vaatteita ostan kirppareilta ja halpis ketjuista; seppällä, H&m. Lindex; KappAhl jne. Tärkeintä on ulkonäkö ja hinta, halvan vaatteen ei tarvitse kesktää pitkään, lapset kuitenkin kasvaa niin nopeasti, että jatkuvasti saa miettiä mihin niitä taas hukkaisi, kun poiskaan ei raaskisi ihan käyttökelpoisia heittää.
Poikien vaatteissa on aika huonot valikoimat, mutta tytöille ihanuuksia on saatavilla yllinkyllin. Pojille pitäisi ehdottomasti olla värejä ja poikamaisia vaatteita ilman pääkalloja ja hirviöitä.
 
Koska aikaa ei ole paljon kerron vaan mikä ärsyttää. Minulla on 2-v tyttö ja minua ärsyttää suunnattomasti se että esim. KappAhlin tyttöjen vaatteet ovat niin aikuismaisia. Eli kaksivuotiaallekin olisi roiskeläppiä ja napapaitoja tarjolla, miksi? Ehtii niitä vielä vanhempanakin pitää sitten kun voi itse vaikuttaa pukeutumiseensa. Lapsista pyritään tekemään liian nopeasti aikuisia jo muutenkin. Minä ainakin haluan ostaa 2-vuotiaallle tyttärelleni ihan lapsille tarkoitettuja vaatteita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 01:44 juuei kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2007 klo 15:29 katariina kirjoitti:
Ja last but not least: Miksi housut on niin tolkuttoman pitkiä? Mulla on kaksi täysin sopusuhtaista lasta, mutta ostapa collegesetti, niin paita on sopiva heti ja housut 6 kk päästä! Käytössä housut on AINA numeroa pienemmät. Tai lyhennetyt.

Kiitos kun sain avautua! :D
Mulla taas on päinvastainen ongelma. tytön tunnustan hoikaksi, mutta poika on ihan suhteellisen vankka nuorimies ja aina housut putoo \|O \|O . Vauvan vaatteet varsinkin on totaallisen muodottomia säkkejä, potkuhousut, jos on sopivan mittaiset, on niin leveät että vauvaa raivostuttaa, mun hiukan liikkuu on molemmat jalat samassa puntissa :headwall: :headwall:
Kengissä sama vika, tajuttoman leveitä :( Tyttö tykkäisi (8v) jo jostain avokas tyylisestä, mutta jalassa ei pysy kun kumisaappaaat pohjallisilla ja villasukilla ätytettynä tai lenkkarit niin tiukalle sidottuna, että kengät hajoaa päältä :/ . Tyttö on perinny jalkansa mallin isältä, tosi pitkä isovarvas vaatii pituutta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 10:21 LisaMarie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 01:44 juuei kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2007 klo 15:29 katariina kirjoitti:
Ja last but not least: Miksi housut on niin tolkuttoman pitkiä? Mulla on kaksi täysin sopusuhtaista lasta, mutta ostapa collegesetti, niin paita on sopiva heti ja housut 6 kk päästä! Käytössä housut on AINA numeroa pienemmät. Tai lyhennetyt.

Kiitos kun sain avautua! :D
Mulla taas on päinvastainen ongelma. tytön tunnustan hoikaksi, mutta poika on ihan suhteellisen vankka nuorimies ja aina housut putoo \|O \|O . Vauvan vaatteet varsinkin on totaallisen muodottomia säkkejä, potkuhousut, jos on sopivan mittaiset, on niin leveät että vauvaa raivostuttaa, mun hiukan liikkuu on molemmat jalat samassa puntissa :headwall: :headwall:
Kengissä sama vika, tajuttoman leveitä :( Tyttö tykkäisi (8v) jo jostain avokas tyylisestä, mutta jalassa ei pysy kun kumisaappaaat pohjallisilla ja villasukilla ätytettynä tai lenkkarit niin tiukalle sidottuna, että kengät hajoaa päältä :/ . Tyttö on perinny jalkansa mallin isältä, tosi pitkä isovarvas vaatii pituutta.
:D Pakko jatkaa. Kenkäongelma on meilläkin. Kummankin lapsen jalat on leveät, lyhyet ja korkeat, kuten vanhemmillaankin. Talvikengistä ainoastaan kuomat ja kävelykengistä kavat on sopivia.

Eli kaikki me olemme erilaisia jo lapsesta... Tuosta housujen pituudesta tein galluppia kerran ja 90% oli sitä mieltä, että paita tarvitaan yleensä isompaa kokoa ja harmittaa kun setit ei sovi. :)
 
Paljon ostan käytettynä, mutta paljon suosin suomalaista, koska useat ulkolaiset ei lapselle istu. (liian kapea, liian pieni kaula-aukko, paita kokoa 40 ja housut kokoa 60 jne.).
Suomalaiset vaatteet on yleensä mitoitettu norm. suomalaisen lapsen mukaan, jotka kriteerit mielestäni lapseni täyttää.
Valmis olen myös välillä maksamaan paljon hyvänlaatuisista, pitkäikaisista ja käytännöllisistä vaatteista. Itse taasen en haluaisi tuhlata juhlamekkoon jota kerran tytöllä käytit. Käyttötarkoitus ja sen sopivuus on tärkeä kun itse ostan lapselleni. Käyttötarve ja toimivuus vaan vaihtelee usein joka lapsen kohdalla. Helppo pukea, myös riippuu lapsesta.
Itse toivon suomalaista työtä, mielellään pienen valmistajan, jotta ei het kaikilla vastassa. Mitoitettu suomalaiselle lapselle. Materiaali ja ompeleet kestävää ja helposti puhtaaksi pestävää ja silittämättä siisti. Malliltaan voisi olla sellainen et sopisi enempi ku max 2kk ja mallit sekä värit voisivat olla yksinkertaisemmat- ei painokuvioita, jolloin käyttötarkoitus saattaa laajeta, ja myös unisex värejä -erilaisia reilusti. En yleensä tuhlaa vaatteisiin, joten en unelma asiakas ole, mutta rehelliseen hyvään tuotteeseen haluan minäkin sijoittaa ja myös hyvä palvelu on ehdottomasti rahan arvoinen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 01:44 juuei kirjoitti:
Ja last but not least: Miksi housut on niin tolkuttoman pitkiä? Mulla on kaksi täysin sopusuhtaista lasta, mutta ostapa collegesetti, niin paita on sopiva heti ja housut 6 kk päästä! Käytössä housut on AINA numeroa pienemmät. Tai lyhennetyt.

Kiitos kun sain avautua! :D
Tästä oon kyllä niin samaa mieltä! Meidän herra menee plus-käyrällä koko ajan sekä painossa että pituudessa (jossa enemmän kun painossa) ja nyt käytetään paidoista kokoa 86 (joistain jo 92) ja housut enimmäkseen kokoa 80, parit 86, joita joutuu taittamaan lahkeista ja yhdet housut on kokoa 74, ja ne on just sopivat :D.

Ja sitte noihin ap:n kysymyksiin: ostan vaatteita sekä uutena että käytettynä, enemmän uutena, ja panostan kyllä mielelläni laatuun, mutta vaan siihen itse todettuun laatuun eli en osta sen mukaan "laadukasta" mitä mainostetaan. Kotimaista en sano ostavani, koska nykyisin myös ns. suomalaiset vaatteet valmistetaan Virossa tai kaukoidässä.

Ulkovaatteissa vedenpitävyys on meillä ehdoton edellytys, vaikka on meillä kurahousutkin, mutta niitä on niin hankala käyttää.

Tulee kyllä tolle herralle ostettua sellastakin mitä ei ollenkaan välttämättä tarvis, esim kivoilla printeillä varustetut paidat tarttuu helposti mukaan (rakastan POPin vaatteita).

Ja kaipaisin värejä ulkovaatteisiin, mix kaikki aina joko tyttöjen värejä (pinkki tms.) tai sinisiä?!<br><br>
 
Mielenkiinnolla seurasin tätä keskustelua, kun oon samoja asioita miettinyt paljon.
Mulla on reilu vuoden ikäinen poika, jolla suurin osa vaatteista kierrätettyjä tai lahjaksi saatuja.
Jos ostan itse, ostan usein H&Mstä, vaikka suomalaista haluaisin suosia. Mutta kuten sanottu, niistä on nykyään niin vaikeaa tietää mikä on suomalaista ja mikä ei. Pienistä liikkeistä tietenkin varmaan löytyisi, mutta itsellä ei ikävä kyllä aikaa siihen. Ja usein tarvitsen jonkun vaatteen nopeasti, jolloin sorrun helposti H&Mn, siellä on kuitenkin aika paljon valikoimaa.
Itse pidän ihan ehdottomana sitä, että vaate on vähintään sen 40 asteen pesun kestävä, mielellään jopa 60. Printeistä ei muuten niin väliä (meillä ei esim. silitetä), mutta miksi niiden pitää olla niin tyttö-/poikakuvioita?! Ja varsinkin pojilla on usein juuri pelkkiä batmaneja ym ja ihme kyllä pääkalloja joka paikassa! Mun omasta mielestä ne ei sovi ainakaan alle kouluikäiselle.
Ja ennen joulua huomasin, kuinka kapeat väriskaalat lapsille on, pojille en löytänyt ensimmäistäkään punaista vaatetta, vaikka kiersin joulukuun aikana kaikki mahdolliset kaupat Turusta. Niin, yritän välttää värijakoa, vaikka en kyllä ehkä itsekään sitä vaaleanpunaista ostaisi.
Ulkovaatteista en oikein osaa sanoa, kun meillä on vain lahjaksi saatuja. Itse olen kyllä nyt alennusmyynneistä yrittänyt etsiä reimaa ensi syksyksi. Siitä kun on omatkin ulkovaatteet ja hyväksi koetut.
Meillä myös paidat aina kokoa isompia kuin housut ja kengistä sopii vain kuomat ja kavat, muuta ei saada kiinni, kun on niin korkea lesti. Mikäs siinä, pidän kyllä niistä, valikoima vaan on välillä ehkä vähän tylsä ulkonäöllisesti.
Mutta joo, järjestys siis tämä laatu, hinta, suomalaisuus ja ulkonäkö. Ja ns. ylimääräisiä vaatteita en osta, jos esim. juhliin, niin mielellään sitten vaan ehkä uutta ja siistimpää, joita voi käyttää myös muuten.
En tiedä oliko tässä nyt mitään pointtia, mut kirjoitinpa silti. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2007 klo 15:29 katariina kirjoitti:
Seurasin keskusteluanne lastenvaatteiden ostamisesta. Teen opinnäytetyötä lastenvaatteisiin liittyen, ja olen pohdiskellut vaateasiaa paljon, vaikka minulla ei vielä lasta olekaan. siksi täytyy turvautua ammattilaisten apuun:)

Haluaisin tietää esimerksi, että millaisia vaatteita ostatte lapsillenne? Vaikuttaako ostopäätökseenne eniten hinta, väri, kuviointi, merkki, materiaali, työn laatu? Vaikuttaako vaatteen kotimaisuus ostopäätökseen?

Millainen on hyvä ja myyvä lastenvaate, millaisen vaatteen sorrutte ostamaan, vaikka ei tarvetta olisikaan? Jutustelua seuratessani ymmärsin, että tytöille tulee useammin ostaneeksi kaikenlaisia ihanuuksia, vaikka ei välttämättä tarvitsisikaan, vai? :)

Millaisia vaatteita kaupoista sitten puuttuu, mitä ostaisitte mikäli tarjolla olisi? Onko vaikkapa pojille vaikea löytää kivoja vaatteita?

Entä millainen on huono vaate, mikä lastenvaatteissa ärsyttää? Nyt saa päästää kaikki paineet ulos;)

terv. katariina
Ostopäätökseen vaikuttaa hinta ja merkki. Paras vaate ois sellainen, jonka saa pestä 60 asteessa, koskee ainakin bodeja. Myös nukkaamattomuus on plussaa.
Ja tottakai vaatteen pitää olla myös kivan näköinen ja värit sopia yhteen. Kotimaisuus ei merkitse mitään, vaan ne hyväksi ja kestäviksi havaitut merkit eksyvät ostoskoriin mieluiten.
Eli näkö, laatu ja hinta ratkaisee eniten. Joskus tulee ostettua vain jonkun "kalliin" merkin takia vaikkei välttämättä laatu oiskaan niin huippua..
Kuitenkin suurimmaksi osaksi ajattelen että vaatteen pitää kestää siistinä vielä seuraavallekkin. Laadusta voi joskus maksaa enemmänkin. Heräte ostoksiin vaikuttaa eniten hinta, eli jos on halvalla, niin ostaa vaikka ei olis välttämätön tarve. Tytölle tulee osteltua mekkoja joskus yli tarpeen..

Huono vaate on sellainen joka venyy ja vanuu pesussa. Materiaali nukkaantuu ja tahrat eivät lähde irti. Miinusta on myös siliämättömyys, sillä kaikki eivät siliä yhtä helposta ja hyvin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2007 klo 22:35 Kaiza80 kirjoitti:
Itse pidän ihan ehdottomana sitä, että vaate on vähintään sen 40 asteen pesun kestävä, mielellään jopa 60. Printeistä ei muuten niin väliä (meillä ei esim. silitetä), mutta miksi niiden pitää olla niin tyttö-/poikakuvioita?! Ja varsinkin pojilla on usein juuri pelkkiä batmaneja ym ja ihme kyllä pääkalloja joka paikassa! Mun omasta mielestä ne ei sovi ainakaan alle kouluikäiselle.
Ja ennen joulua huomasin, kuinka kapeat väriskaalat lapsille on, pojille en löytänyt ensimmäistäkään punaista vaatetta, vaikka kiersin joulukuun aikana kaikki mahdolliset kaupat Turusta.
Mun huomioni on, että KappAhallin vaateet kestää 60 asteisen pesun lähes poikkeuksetta. Tosin mä pesen puuvilla vaatteet 60 vaikka ohje olis 49, eikä sen takia ole viellä yksikään vaate menny pilalle.
Bennettonilta löytyy pojalle värikästä. Meidän 7v tykkää värikkäistä vaatteista eikä ollenkään mistään hirviöistä ja Bennettonilta löytyy miltei poikkeuksetta mielekästä. Hänellä on jopa vaaleanpunainen tikkitakki :p . Tunnustan kyllä että aiheesta keskusteltiin kaupassa...Mä muistutin, että jonkun mielestä vaaleanpunainen on tyttöjen väri, mutta ei herraa haitannu =) .
 

Yhteistyössä