lastentarhanopettajat / kasvatusammattilaiset - apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtiva äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtiva äitee

Vieras
Heti alkuun pyydän että pliis ei tehdä tästä "hyvä kotiäiti - paha uraäiti" -keskustelua, vaan lukitaan oletusarvoksi se, että joudun viemään lapseni päiväkotiin 1v 5kk iässä. Kysyisin kasvatusalan ammattilaisilta kahta asiaa (toki muutkin saavat vastata ja arvostan mielipidettä kovasti, kunhan ei mene syyttelyksi...).

kysymys 1: aion tehdä lyhennettyä työviikkoa, eli 30h/vko, onko lapsen kannalta parempi että teen lyhyemmän työpäivän (=matkoineen n. 7h, josta työaikaa siis 6,5h) vai onko parempi että pidän yhden päivän kokonaan vapaata ja ne neljä muuta päivää ovat täysiä päiviä eli 8,5h? Jos yksi kokonainen vapaapäivä on parempi niin onko parempi ottaa maanantai vai perjantai vapaaksi?

kysymys 2: kannattaako lapsi yrittää saada samaan ryhmään isoveljen (3v) kanssa eli käytännössä ryhmäperhepäivähoitoon tai perhepäivähoitajalle, vai onko lapsen kannalta parempi että ovat samassa lähitarhassa mutta eri ryhmissä (pieni lapsi joutuu siis 1-2v ryhmään ja isompi eri ryhmään). Lähipäivähoidossa kyseessä on päiväkoti eli meluisampaa mutta on lähellä kotia ja miehen kanssa voitaisiin ehkä porrastaa vähän työaikoja. Perhepäivähoito/ryhmisvaihtoehdot ovat sitten keskustassa kaukana kodista eli työaikojen porrastus ei auta koska mies on lähellä kotia työssä eikä hänellä ole autoa.

Molempien lasten ikä on siis tuon mainitun verran (eli 3v ja 1v5kk) silloin kuin päivähoito alkaa, eli elokuussa. Taloudellista mahdollisuutta jatkaa hoitovapaata ei kertakaikkiaan ole (ja please älkää nyt aloittako sitä "pakkoko sitä on ottaa asuntolainaa, myykää kotinne ja muuttakaa vuokralle"-syyllistämistä!).

Kiitos jos joku jaksaa vastata.

Kysyin aikoinaan 1. kysymyksesi erityislastentarhanopelta, kun omani oli 1,5 v. Hänen mukaansa pienen lapsen kanssa lyhennetty työpäivä on parempi. Lapselle on edullisempaa, kun eroaikaa per kerta on vähemmän, vaikka työpäiviä on silloin enemmän.

Tuosta toisesta kysymyksestä olen subjektiivisesti sitä mieltä, että lähihoitopaikka on parempi, koska silloin on enemmän joustoa viemisissä ja hakemisissa ja voitte vielä lomittaa työaikaa ja siten lyhentää lasten päivää ja kuljetusmatkoihin kuluvaa "hukka-aikaa". Työn ja perheen yhdistäminen on ihan tarpeeksi haastavaa muutenkin, ei kannata loukuttaa itseään niin, että kaikki kuljetukset ovat yhden vanhemman kontolla.

Meidän poika oli 1,5-vuotias kun palasin töihin. Osittaisella hoitovapaalla olin siihen tämän jälkeen vuoden ja poika oli hoidossa joka päivä lyhennettyä aikaa. Tämä oli meidän mielestä paras ratkaisu, että hoitopäivät ovat lyhyempiä ja hoidossa ollaan viitenä päivänä viikossa.

meillä lapsi on 4 päivänä viikossa 9h päiväkodissa. Perjantait vapaat. Myös minä kysyin ammattilaiselta, ja hänen kantansa oli, että tuo on paras ratkaisu pienelle (2v). Eli riippuu keneltä kysyy, näköjään!

Minä järkeilin aikoinaan, että meidän lapselle ja perheelle sopi paremmin lyhyempi työ- ja hoitopäivä. Noin pienellä siitä ei ole mitään haittaakaan, isommille saattaa olla harmin paikka, jos tullaan hakemaan kotiin ja leikit jäävät kesken.

Mäkin tein lyhyempää päivää ja lapset olivat hoidossa 5 pvää viikossa. Mä pidän tärkeänä sitä, että päivät eivät koskaan veny liian pitkiksi. Se käy rankaksi lapselle ja itsekin haluan pystyä olemaan joka päivä riittävästi lasten kanssa (5-6h hoitopäivän päälle). Siihen kuitenkin, että yleensäkin menee hoitoon, tulee rutiini ja tottumus. Joka viikko päivät menevät sitä paremmin mitä pidemmälle viikkoa mennään.

Mut yksi juttu mikä kannattaa huomioida on se, että millaista teillä on se aamu/iltapäivärumba lasten kanssa. Jos se on kovin takkuista aina se lähteminen, niin ehkä sitten helpottaa elämää, että niitä lähtöjä on yksi aamu vähemmän. Meillä aamut menee aina ihan mukavasti ilman itkuja tms. ja mulla on liukuvat työaja, ettei tarvitse stressata hirveästi aamulla. Senkin takia jaksan viisi roudaamista edestakaisin viikossa ;)

Meillä tulee olemaan lapsi päivähoidossa 3 päivää ja yhden päivän isovanhemmilla. Minä siis teen nelipäiväistä viikkoa. Päädyimme tähän, koska mulla on pitkä työmatka (150km päivässä), joten 6h työpäivä venyy joka tapauksessa 8-9 tuntiin. Nyt sitten toinen meistä vanhemmista vie lapsen päivähoitoon ja toinen hakee. Näin hoitopäivä pysyy siinä 7-8 tuntia päivässä. Myös oma työ on sen verran fyysistä, että oman jaksamisen kannalta on parempi olla vain 4 päivää viikossa töissä. lapsi on ollut tähän asti isovanhemmilla hoidossa ja tottunut aamurutiineihin, jotka meillä alkaa klo: 5.30.

Kyllä se niin on, että se keneltä kysytään vaikuttaa ihan älyttömästi siihen vastaukseen. Tokihan sitä voi ja kannattaa mielipidettä pyytää sellaiselta, joka on lapsen kanssa tekemisissä ja tuntee lapsen ja tilanteen, mutta itse kuitenkin tunnet lapsesi kaikista parhaiten. Eli kannattaa tehdä päätös kuunnellen omaa mieltä ja lasta :)

Olen edellisen vastaajan kannalla. Kannattaa miettiä, miten vanhemmat jaksavat parhaiten. Minä esim. koen lähtemiset niin kotoa kuin päivähoidosta raskaiksi ja valitsisin siksi yhden vapaapäivän lisää.

yrittäjän vastauksessa on myös hyvä pointti. Jos hoitopäivät lähentelevät 7-8 tuntia joka tapauksessa, ovat ne mielestäni pienelle pitkiä. Olisiko siinäkin tapauksessa järkevää pitää neljä hoitopäivää ja sopia miehen kanssa viemiset ja hakemiset niin, että päivä olisi lapsille mahdollisimman lyhyt?

Hoitopaikasta: En oman kokemukseni pohjalta veisi pientä lasta päiväkotiin. Ryhmät ovat suuria, jolloin infektioriski kasvaa ja meteli on kova. Kasvatustieteellinen näkökulma: pieni lapsi ei pysty käsittelemään pienessä päässään suuria ryhmiä. Jos lapsia on 12, on aikuisia 4 ja ryhmä liian suuri. Suurimmissa hankaluuksissa tällaisissa ryhmissä ovat lapset, joilla on vaikeuksia keskittymisessä tai oppimisessa (eikä tätä ominaisuutta voi välttämättä pienellä vielä edes huomata...). En kuitenkaan pidä päiväkotia huonona hoitopaikkana ja isompaa lastanne se varmasti palvelisi parhaiten. Usein myös osa-aikainen hoitopaikka järjestyy helpoiten päiväkodista ja siksi minäkin "joudun" ehkä laittamaan lapset hoitovapaan jälkeen päiväkotiin, ellen saa alkuun kotiin hoitajaa.

Minä hain lapsille hoitopaikkaa päiväkodin sisarusryhmästä, koska meillä huonoja kokemuksia pph:sta ja ryhmiksestä. Aion tehdä nelipäiväistä työviikkoa ja pidän maanantait vapaana, koska haluan pehmeän laskun viikonlopun jälkeen. Lapset ovat hoitoon mennessään 2 v ja 4 v. Mies pääsee aikaisemmin töistä, joten hän hakee lapset hoidosta.

Itse päädyin 4 päiväiseen työviikkoon, koska pitkien työmatkojen takia lyhennetystä työajasta olisi tullut joka tapauksessa pitkä ja laskeskelin, että säästän noin 5 euroa viikossa polttoainekuluissa, kun tarvitsee ajaa työmatkaa vain 4 x/vko eikä 5x/vko. Lisäksi tietysti se ajallinen säästö, kun ei tarvitse ajaa pitkää työmatkaa kuin vain 4 x/vko.

Omalla kohdallani oli parasta, että viikonloppu alkoi meillä ikäänkuin torstaista. Yhdessä siivottiin torstai-iltana ja perjantaina kävin lasten kanssa kaupassa ja kun mies tuli töistä perjantai-iltana, niin kaikki oli valmiina viikonlopun viettoon.

Kävin lasten kanssa myös kaupungin järjestämässä äiti-lapsi -jumpassa.

Kun toisen kerran tein lyhennettyä työviikkoa, esikoinen meni kouluun. Silloinkin oli hänen kannaltaan mukavaa, kun edes yhtenä päivänä viikosta minä olin häntä vastassa koulun jälkeen.

Meillä siis minulla miehellä molemmilla sama työmatka (150km päivä), mutta yritämme kuitenkin edes kaksi päivää viikossa tehdä niin, että toinen lähtee aiemmin töistä. Tosin näinä päivinä kuljemme sitten kahdella autolla samaan paikkaa ja kustannukset ovat aikas suuret. Eli meille parempi vaihtoehto on 4x viikossa hoidossa 5 päivän sijaan.

Olen samaa mieltä kuin muutkin ammattilaiset tässä keskustelussa, että toiselle on vaikea antaa neuvoja tuntematta perhettä sen paremmin. Itsellä tulee joskus olemaan se tilanne, että jos haluan tehdä lyhennettyä työaikaa työhön palatessani, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä 4 päiväistä työviikkoa, koska on helpompi saada sijainen lapsiryhmään 1 päiväksi viikossa kuin 1,5h päivässä joka päivä.

Itse haluaisin todennäköisesti laittaa lapset sisarusryhmään (1v11kk ja rv19=eli masuvauva vielä), mutta pidän kuitenkin tärkeänä, että hoitopaikka on lähellä, ettei elämä kuljetusten takia mene turhan rankaksi.

Keskustelkaa miehen kanssa asiasta paljon niin eiköhän mielekkäin vaihtoehto vähitellen ala löytyä.

Joo, aika lapsesta kiinni noi hoitoajat... Mä kyllä oon sitä mieltä, että mieluummin pari tuntia pidempään ja yksi pv vähemmän hoitoa. Siinä kerkeää taas paremmin tottua kotona oloon, kun saa rauhassa rauhoittua edes sen 3 pv. Ammatti-ihmisetkin on neuvoneet aikuisia, että sitä lomaa kannattaa oikeasti viettää aina 2 vk putkee, sillä ei siinä muuten kerkeä oikein irtautua lomailemaan. Lähdettä en tälle tiedä, mutta keskustelua aiheesta olen seurannut. Ei siinä 7 tai 9 tunnissa nyt niin hirveää eroa ole.

Olen sitten myös sitä mieltä, että sisarukset samaan paikkaan. Itselle tämä on ainakin aika ehdoton asia, jos vaan mahdollista. Jos siis vaatii vaan vähän enemmän, että vie jonnekin, että voivat olla yhdessä, niin kyllä näkisin sen ylimääräisen vaivan, mutta jos se käytännön syistä saattaisi olla hyvinkin hankalaa, niin eipä sitten voi muuta kuin laittaa eikseen...

Näin näen siis itse asian...

Yhteistyössä