Lastensuojelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
On kahden lapsen yh äiti, 30-v. Äidin luona käy 16-17v nuoria juomassa, äiti sekstailee nuorten poikien kanssa, viettää nuorten kanssa aikaa. Lapset hereillä nuorten joukossa yli puolille öin. 6-v lapsi kesäiltaisin klo 23-24 aikaan saattaa olla ulkona, kun äiti sanoo ettei sisälle saa mennä ennen kuin anneaan lupa.
Tästä tehdään lastensuojeluilmoitus, ei tapahdu mitään.
Äiti tutustuu netissä Virolaiseen mieheen, ihastuu. Mies viettää öitä äidin luona, kalja virtaa, vähän pössytelläänkin, lapset kotona. Äiti ihastuu Virolaisen kaveriin, mies vaihtuu. Tämä mies onkin naimisissa, joten äiti ihastuu taas uuteen kaveriin, kolmanteen tästä Virolaisporukasta. Tämä onkin tosi rakkautta! Mies on päälle 20-v. Äiti käy kerran Virossa viikonlopun, piti olla yksi yö, mutta myöhästyy ja onkin toisen yön. Ihan sama kuka lapsia katsoo, hälle on vaan tärkeämpää olla rakkaansa luona. Seuraavaksi onkin muutto Viroon, tuosta vaan. Lapset mukaan ja muutetaan, vieraaseen maahan, vieraan ihmisen luo. Mitä sosku tekee? Ei mitään! No äkkiä äiti tulee takaisin, alle kuukauden se ihanuus kesti. Nyt äiti on taas kotona, ei enää käy nuoria ryyppäämässä. Nyt on rakas mies Suomessa, eletään ihanaa perhe-elämää. Mies huutaa lapsille, lapsien itkua kuuluu puolille öin. 6-v poika huutaa sydäntä särkevästi äitiään. Poika on muuttunut, on erittäin hiljanen, sulkeutunut, säikky. Pojalle on alkanut sattumaan yllättävän paljon tapaturmia. Äiti on katkaissut välit kaikkiin, jotka vähänkin huolissaan hänestä ja lapsista. Mitä sosku tekee? Ei mitää, ei ole näyttöä. Äiti on niin taitava puhumaan. Niin vielä ei tee mitään, tarvitaan näköjään seuraavakin lapsiuhri ennen kuin sosku herää, jos herää. Sosku myöntää, että ilmoituksia on tullut paljon, mutta kun äiti osaa puhua....sehän se!
Tarvitseeko edes sanoa mitä mieltä olen Suomen lastensuojelusta?

Marssi jumalauta jo itse, omalla naamallasi sinne sossuun ja kerro ihan kaikki mitä siellä tapahtuu. Mikä perkele siinä on, että aikuiset ihmiset itkevät suut vaahdossa, kuinka eivät voineet tehdä asialle mitään, on tehty niin ja niin monta ilmoitusta, mutta sossu ei vaan puutu asiaan, äiti osaa puhua ja valehdella, mutta yksikään noista "huolissaan olevista naapureista" ym. ei ole käynyt omilla kasvoillaan toimeen ja PAKOTTANUT PUUTTUMAAN. Kerätkää lauma huolestuneita kasaan ja marssikaa sossuun ja vaatikaa päästä lastenvalvojan puheille. Ja ALKAKAA SOITELLA POLIISILLE toistuvasti, aina, jok'ikinen kerta, kun siellä lapsi kirkuu äitiä ja jotain pahaa on tapahtumassa, SOITTAKAA POLIISILLE ja sanokaa, että perheväkivaltatapaus. Uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, kunnes jonkun on PAKKO puuttua asiaan. Jos poliisi tekee lastensuojeluilmoituksen, asiaan voidaan puuttua huomattavasti nopeammin.

Viimeksi muokattu:
jos sä näät et lapsia kohdellaan kaltoin niin poliisit paikalle, muuten tuosta tulee vielä uusi tapaus Eerika. yht äkkiä paljon tapaturmia kuulostaa hälyttävältä.

kumma et näitä tapauksia ei hoideta, mutta sossu tungetaan sellaisiinkin perheisiin joissa ei ole mitään hätää

Tuli mieleen että voit myös soittaa lapsen eskariin ja kertoa huolesi sinne. Virallisen tahon tekemä huoli-ilmoitus tutkitaan aina. Siis jos saisi päiväkodin puuttumaan asiaan.

Mä en marssi mihinkään. Olen OMALLA NIMELLÄNI ja OMILLA YHTEYSTIEDOILLANI tehnyt ilmoituksia. Samoin tiedän ainakin kaksi jotka tehneet nimellään ilmoituksen. Kerran yritin käydä, mutta minua ei otettu sisään, kun ei ollut varattua aikaa. Ainakin kaksi kertaa on soitettu poliisille yöllä, mutta poliisilla oli muuta tärkeämpää tekemistä kun tulla tarkistamaan mitä 6-v lapsi on jo tunnin ajan huutanut ja itkenyt hädissään äitiään puoli yhden aikaan yöllä. Äidin äätä ei kuulunut, vain Virolaisen miehen örinää.
Niin vastuuhan on meillä joilla huoli on kova, niinhän se menee.

Ilmoitus yhä uudestaan, ja soitto poliisille joka ikinen kerta kun epäilet että lasta pahoinpidellään. Jos oikeasti tilanne on noin paha, niin ei jäädä nyt kädettöminä sivusta katsomaan ja sitten, kun kaikki on jo menetetty, mennä iltalehteen itkemään.

huolissaan, samoin kyl kävi kun yritin tehdä ilmoitusta äidistä jonka näin ja kuulin tukistavan lapsiaan. sossuntäti sano että "sinä sandra et ole siinä asemassa että voisit ilmoittaa". löin nyrkin pöytään ja ärähdin että tästä lähin en sitte puutu vaikka näkisin..

missäpäin maata tämä kertomasi tapaus on sattunut? ihan kuulostaa erään turun saariston paikkakunnan meiningiltä

Ja vielä, olen itse ennyt omalla naamallani tämän äidin juttusille ja sanonut että tulen tekemään ilmoituksen. Kehottanut äitiä ottamaan apua vastaan perhetyöltä. Äiti vaan nauraa kikatteli ja ei kuulemma tarvitse apua.
Poikaa ei viedä enää eskaan. Sekin ihmetyttää että siihen ei sosku puutu. No kaipa sosku tietää mitä tekee. Mutta muistakaa tämä tarina. Jos näille tai kun näille lapsille sattuu jotain, niin täällä on joukko, jotka pitää huolen että media tulee tietämään miten sosku on toiminut. Meillä on päivämäärät ylhäällä millonme ollaan oltu yhteydessä soskuun+ tiedämme että jotkut muutkin on ilmoituksia tehneet.

marssi jumalauta jo itse, omalla naamallasi sinne sossuun ja kerro ihan kaikki mitä siellä tapahtuu. Mikä perkele siinä on, että aikuiset ihmiset itkevät suut vaahdossa, kuinka eivät voineet tehdä asialle mitään, on tehty niin ja niin monta ilmoitusta, mutta sossu ei vaan puutu asiaan, äiti osaa puhua ja valehdella, mutta yksikään noista "huolissaan olevista naapureista" ym. Ei ole käynyt omilla kasvoillaan toimeen ja pakottanut puuttumaan. Kerätkää lauma huolestuneita kasaan ja marssikaa sossuun ja vaatikaa päästä lastenvalvojan puheille. Ja alkakaa soitella poliisille toistuvasti, aina, jok'ikinen kerta, kun siellä lapsi kirkuu äitiä ja jotain pahaa on tapahtumassa, soittakaa poliisille ja sanokaa, että perheväkivaltatapaus. Uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, kunnes jonkun on pakko puuttua asiaan. Jos poliisi tekee lastensuojeluilmoituksen, asiaan voidaan puuttua huomattavasti nopeammin.

peesi tälle!

Mun on todella vaikea uskoa että poliisit kieltäytyis tulemasta yöaikaan tarkastamaan perheen tilannetta jos joku soittaa että perheessä on hätä ja siellä on lapset paikalla.

[QUOTE="huolissaan";28197971]Mä en marssi mihinkään. Olen OMALLA NIMELLÄNI ja OMILLA YHTEYSTIEDOILLANI tehnyt ilmoituksia. Samoin tiedän ainakin kaksi jotka tehneet nimellään ilmoituksen. Kerran yritin käydä, mutta minua ei otettu sisään, kun ei ollut varattua aikaa. Ainakin kaksi kertaa on soitettu poliisille yöllä, mutta poliisilla oli muuta tärkeämpää tekemistä kun tulla tarkistamaan mitä 6-v lapsi on jo tunnin ajan huutanut ja itkenyt hädissään äitiään puoli yhden aikaan yöllä. Äidin äätä ei kuulunut, vain Virolaisen miehen örinää.
Niin vastuuhan on meillä joilla huoli on kova, niinhän se menee.[/QUOTE]

Vastuu yhteiskuntamme lapsista on meillä jokaisella. Vastuu lähimmäisestä on meillä kaikilla. On kirjattu lakiinkin, että jokaisella kansalaisella on auttamisvelvollisuus eli kyllä vastuu on ihan yhtälailla sinulla kuin kaikilla niillä muillakin, jotka tietävät asiasta. Soita poliisille uudestaan, uudestaan, uudestaan. Sano, että perheväkivaltaa, siellä hakataan lasta, älä ala selittelemään sen enempää, eivät ota todesta jos selittelet liipalaapaa tehdyistä ls-ilmoituksista tms. Kerro, että epäilet humalaisen miehen pahoinpitelevän pientä lasta, huuto on hirveä, lapsella on kamala hätä.

On se epäreilua, että epäkelvoilla äideillä on lapsia ja epäkelvot äidit haalivat itselleen epäkelpoja miehiä, ja sitten naapureiden ja ulkopuolisten pitää surra lapsen kohtaloa, mutta kun elämme muiden ihmisten keskuudessa emme voi välttyä kuulemasta ja näkemästä, ja silloin olemme myös valitettavasti velvollisia pitämään huolta toisistamme. Jos pahin tapahtuu ja tuosta lapsesta tulee seuraava Eerika, tulet tuntemaan syyllisyyttä siitä, ettet yrittänyt VIELÄKIN ENEMMÄN.

Ne laput ja päivämäärät ei sitä lasta enää siinä vaiheessa hyödytä. Joskus on paikallaan pyytää, ja joskus pitää vaatia. Kuinka se aika sitten varataan? Vaadi aika. Kyllä minä näkisin, että tässä on vielä paljon mitä voi tehdä.

• Tykkää
Reactions: Birgitte
[QUOTE="akka";28198002]Mun on todella vaikea uskoa että poliisit kieltäytyis tulemasta yöaikaan tarkastamaan perheen tilannetta jos joku soittaa että perheessä on hätä ja siellä on lapset paikalla.[/QUOTE]

No kun resussit on vähissä ja on kaikki partiot kiinni tehtävissään, niin käsketään vaan soittamaan, jos tilanne muuttuu. Poliisit tulee paikalle kyllä 2-4tunnin päästä, kun koko porukka jo sammahtanut

[QUOTE="huolissaan";28198015]No kun resussit on vähissä ja on kaikki partiot kiinni tehtävissään, niin käsketään vaan soittamaan, jos tilanne muuttuu. Poliisit tulee paikalle kyllä 2-4tunnin päästä, kun koko porukka jo sammahtanut[/QUOTE]

Siinä tapauksessa lapset viedään pois välittömästi jos siellä aikuiset makaa sammuneena.
Joka kerta kun siellä on tilanne päällä niin soitto päivystävälle lastestensuojelulle,sieltä tulee joku heti tarkastamaan tilanteen.

[QUOTE="huolissaan";28198015]No kun resussit on vähissä ja on kaikki partiot kiinni tehtävissään, niin käsketään vaan soittamaan, jos tilanne muuttuu. Poliisit tulee paikalle kyllä 2-4tunnin päästä, kun koko porukka jo sammahtanut[/QUOTE]

Entä jos nauhoitat sitä mökää niille poliiseille, kerätkää naapurusto oven taakse kuuntelemaan ja todistamaan sitä elämää, sopikaa naapuruston tai niiden muiden huolestuneiden kanssa, että jok'ikinen soittaa poliisille samasta asiasta. Pyrkikää yhdistämään voimanne ja toimimaan ryhmässä. Ja valitkaa sananne tarkoin. Älkää sanoko, että perheellä on hätä, sanokaa, että LAPSELLA on hätä. Ja kun poliisit tulevat, olkaa paikalla ja kertokaa koko totuus. Pakottakaa kuuntelemaan. Tai marssikaa poliisiasemalle joukkona ja selvittäkää tilanne.

Minä olen kolme kertaa sanonut soskuun että minä en ota vastuuta jos niille lapsille sattuu jotain peruuttamatonta, että vastuu on nyt teidän. Viimeksi sosku sanoi että heilläkin on huoli herännyt vaan kun ei ole tarpeeksi näyttöä. Pitäisi tulla enemmän ilmoituksia vaikka nimettömiä. Tämä äiti kun saa tietää että hänestä tehty ilmoitus, alkaa sabotoida ilmoituksen tekijän elämää oikein urakalla. Minun elämää ei voi hetkauttaa mitenkään, niinpä ei ole enää tuntevinaankaa.
Sosku tietää, sosku tehnyt kotikäyntejä, mutta kun äiti osaa aina selittää ja valehdella. Viimeksi sanoin että kiinnittäkää huomio poikaan, kuinka on muuttunut. Ennen niin eläväinen, energiaa täynnä oleva poika on tänä päivänä aivan toista. Juoksee tuttuja aikuisia, naapureita karkuun. Kulkee pää riipuksissa.

Kerää valmiiksi kaikki puhelinnumerot mitä tarvitaan. Tiedän, että tuntuu epäreilulta, kun sinulta tällaista vaaditaan, mutta yritä vaan ajatella asia niin, että lapselle on vielä epäreilumpaa elää sellaisissa oloissa. Yritä jaksaa taistella ja hankkia liittolaisia. Kunpa nyt vihdoin tämä kansa heräisi yhdessä vastustamaan lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa.

Kerää valmiiksi kaikki puhelinnumerot mitä tarvitaan. Tiedän, että tuntuu epäreilulta, kun sinulta tällaista vaaditaan, mutta yritä vaan ajatella asia niin, että lapselle on vielä epäreilumpaa elää sellaisissa oloissa. Yritä jaksaa taistella ja hankkia liittolaisia. Kunpa nyt vihdoin tämä kansa heräisi yhdessä vastustamaan lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa.

Tuntuu niin tavalliselta, että kaikesta pahasta syytetään yhteiskuntaa. Mutta kun yhteiskunta olemme me kaikki. Juurikin jokaisella, joka huomaa tällaista tapahtuvan, on velvollisuus toimia. Tämä on ap:lle tilaisuus muuttaa yhden lapsen elämä. Birgitte on antanut niin hyviä neuvoja, että osaat toimia.

Perjantai provo tai mielenterveystoimiston apua kaipaava naapuri.
Toivottavasti kyseinen äiti tekee/on tehnyt tutkimuspyynnön perättömistä ilmoista. Niistä voi saada max.2v vankeutta ja mukavat korvausvaateet.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä vielä;28198153:
Toivottavasti kyseinen äiti tekee/on tehnyt tutkimuspyynnön perättömistä ilmoista. Niistä voi saada max.2v vankeutta ja mukavat korvausvaateet.

Voi kun asia olisikin noin. Toivottavasti noiden lasten elämä paranee vain sillä että minä ja moni muu haetaan mielenterveydellemme apua. Pitääkin kokeilla heti, jos se tuo noille lapsille hyvän ja normaalin elämän.
Hyvää elämää sinulle ja lapsillesi!
Nauhoitusta on yritetty, ei saa selvää kuin lapsen itku vain kuuluu. Liesituulettimen kautta kuuluu välillä puhe, mutta ainakaan kännykällä ei saatu puhetta, niin että nauhalta olisi saanut selvää. Kolinaa ja töminää kylläkin ja lapsen itkua. Mutta siis emme luovuta vielä. Katsotaan nyt ollaanko me ensin hullujenhuoneella vai saako lapset apua ennen kuin peruuttamatonta tapahtuu. Toivottavasti kuitenkin tuo äiti itse tajuaisi mitä tekee lapsilleen.

Ja kiitti neuvosta, ilmoituksia olen tehnyt ja tiedän että tälle äidille on kerrottu että yksi ilmoittajista olen minä. Eli jos ne on ollut perättömiä ilmoituksia, niin minä lähden istumaan? No onneksi meitä on muutama muukin, jospas päästäis yhteiseen selliin. Ai niin sitten varmaan minun lapset otetaan huostaan, koska enhän voi heistä pitää huolta, kun istun sellissä. No sitten ainakin sosku toimii...ehkä. Itse päätän tämän tähän täällä....ja toivon että sosku toimisi ennen kuin saadaan uusi tapaus medialle mällättäväksi. Mutta herätystä halusin....aina ei lastensuojelu ylety lapsiin asti, valitettavasti

Eilen tuli joku ohjelma siitä miten lastensuojelu on ihan kädet pystyssä näiden ilmoitusten kanssa. Ei ole aikaa, eikä rahaa ja Suomessa vanhempien oikeus omiin lapsiin on todella vahva. Soskun on helpompi tarttua näihin jotka itse haluaavat apua kotiinsa. On todella vaikeaa päästä auttamaan lasta jonka vanhempien mielestä ongelmaa ei ole, ei ole sitä näyttöä ja ammatti ihmisen tekemää ilmoitusta. Pelkkä naapurien soittelu harvoin auttaa. Pitäsi tosiaan saada ne poliisit paikalle tai koulu, neuvola, päiväkoti yms taho tekemään myös se ilmoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä vielä;28198153:

Mikäli aloitus ei ole provo (toivottavasti olisi) neuvoisin a.p:ta tekemään jotain mitä en ikinä olisi uskonut neuvovani. Ja ihan huolimatta tästä edeltävästä viestistä.
LIIOITTELE ASIOITA sossun suntaan! Kerro vaikka lapsen huutavan mielestäsi "apua" tai "ei saa satuttaa". Kukaanhan ei voi sinua syyttää jos kuulet väärin. Kerro nähneesi lapsen vilaukselta rappukäytävässä ja mielestäsi mustelmilla. Tee ilmoitus vaikka nimettömänä ja kerro olevasi äidin lähipiiristä ja tietäväsi, että lapsia kohdellaan huonosti.

Tämähän ei oikeastaan ole oikein, mutta lapsen kannalta ihan oikein. Sossut todellakin ovat sidottuja niin kauan kun saavat tarpeeksi näyttöä, lain säädäntömme on sellainen. Sossut voivat siellä olla todella huolissaan ja kuumeisesti odottaa, että saisivat jonkin syyn hakea lapsen pois tai alkaa tarkempiin selvittelyihin.

Olen sosiaalialalla, mutta en lasten puolella. tuttuja kuitenkin sielläkin on ja toki välillä tulee turhia ilmoituksia joiden kanssa tuskastelevat. Enemmän kuitenkin tuskailevat tällaisissa tilanteissa kun selkeä huoli herää, mutta mitään eivät voi tehdä. Tee a.p. heille palvelus ja liioittele asioita! Saadaan lapsi turvaan.

Yhtä asiaa kyllä kertomuksessa ihmettelen. Miten äiti vielä Viroon muuton jälkeen palasi samaan asuntoon takaisin. Luulisi, että on vaikeaa saada sama kämppä kun siitä on luopunut, varsinkin jos vuokrakämppä..
Niin toivon, että tämä olisi provo..

Yhteistyössä