Lastensuojelusta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Krista84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Krista84

Vieras
Onko kellään tietoa, miten paljon on "velvolisuus" kertoa lastensuojelutyöntekijöille (sossuille siis) omasta masennuslääkityksestä?

Itseläni on todettu masennus ja paniikkihäiriö koulukiusaamisen seurauksena 14 vuotiaana. Olen siitä asti käyttänyt masennuslääkettä. Lääke ei aiheuta riippuvuutta, tai saa "päätä sekaisin".
2vkoa sitten sain migreenikohtauksen kun perhetyöntekijä (olen yh, perhetyön oi tarkoitus auttaa kerran viikossa, sain siivota rauhassa jne) oli meillä. Äitini tuli 10min päästä luokseni (kun soitin hänelle) tuomaan kipulääkettä ja vahtimaan lastani (1v) että sain levätä, mutta perhetyöntekijä teki lastensuojeluilmoituksen, että "olin päihtynyt". En käytä huumeita/alkoholia.

Viikkoa myöhemmin (!!!) sossut soittivat ja sanoivat, että tulevat kotikäynnille, johon suostuin. Miksi en, meillä on siistiä, lapseni on terve, ihana ja pirteä muksu. Pyysin jo tuolloin, 2vkoa sitten, että minusta olisi otettu huume/alkoholitestit, mutta ei kuulemma käynyt. Eilen heidän piti tulla, peruivat tulon 10min ennen sovittua aikaa.
Tänään kävivät ja tekivät selväksi, että jos en suostu säännöllisiin huumetesteihin, heidän on ajateltava, että käytän huumeita enkä siksi suostu testeihin. Joten totta mooses suostuin.

Mutta kysymys; onko heillä oikeus tivata lääkärihistoriani? Onko minulla todella velvollisuus kertoa miksi ja minkälaista masennuslääkettä syön? Eikö se ole minun ja lääkärini (sama lääkäri on huolehtinut raskausajan lääkityksestä, imetin normaalisti jne)asia? Neuvolalääkäri on "hyväksynyt" lääkitykseni. Ei lamaa/laita tokkuraan/väsytä.

Onko muilla kokemuksia/neuvoja? Suuret kiitokset kaikille, jotka osaavat auttaa!

mutta miksi sä et avoimesti kertoisi.. minusta se on parempi kuin salailla.. eikä lastensuojelun tarkoitus ole heti ottaa lasta pois perheestä, vaan tarjota tarvittavaa tukea perheelle..
oikeasti vaaditaan aika paljon, että lapsi huostaanotetaan..
mun on ihan mahdoton uskoa, että lapsia vaan vietäs perheistä..
työni kautta oon aika kraaveihin juttuihin törmännyt ja silti lapset ovat perheissään asuneet edelleen..
(en työskentele lastensuojelussa tai sossussa..)
mutta siis avoimesti vain kerrot, ei se sinusta huonoa vanhempaa tee..

• Tykkää
Reactions: SuzieQ. ja bud
mutta voisitko olla yhteydessä neuvolalääkäriin ja kysyä häneltä neuvoa? Tai jos hän ei osaa neuvoa, niin ehkä hän osaisi ohjata eteenpäin?

Minusta sossuille ei kuulu sinun lääkkeesi, mutta tulosta tulkitseva taho (oletan, että on lääketieteen edustaja) tarvinnee tiedon lääkityksistäsi.

Minusta pöyristyttävää tulkita sairastuminen välittömästi päihtymiseksi jos ei ole mitään muuta perustetta sellaista epäillä. Eikö äitisi voisi "todistaa" migreenistäsi? Tai hommaa todistus omalääkäriltä...?

eikä todellakaan masennus tee sinusta huonoa vanhempaa.. ja hyvä, että sinulla on siihen lääkitys, että saat siihen hoitoa.. eikö se perhetyöntekijä tiedä sun masennuksestasi ja migreenistäsi??
mutta siis avoimuus on musta hyvä juttu..

Mä ottaisin kyllä asianajajaan yhteyttä ennen kuin homma karkaa käsistä, itsekin saanut vääntää neuvolan perhetyöntekijän kanssa eikä siinä mene kuin itsellä hermot ja ammattitaidottomat tyypit jatkaa touhujaan..

[QUOTE="amm";28122301]musta nyt tuo asianajaja on aika kummallinen veto, jos tosiaankaan kaikki on niinku sanot niin eihän siinä muuta ku seuloihin, niin selviää asiat ja puhumalla..[/QUOTE]

Ei se ole, ymmärrän jos se sinusta siltä tuntuu mutta itselläni on omakohtaista kokemusta perhetyöntekijän mielivaltaisesta käytöksestä ja helpommalla olisin päässyt jos olisin heti ollut yhteydessä asianajajaan. Vaikka kuinka joku henkilö on velvoitettu tekemään lastensuojeluilmoituksia sun muuta niin rajansa on kaikella. Et sä voi syytellä ihmisiä ihan mistä tahansa ja oman mielen mukaan ilman mitään seuraamuksia.

Meillä kävi perhetyöntekijä ensimmäiset puoli vuotta lapsen syntymästä. Sairastuin synnytksen jälkeiseen masennukseen. Olivat täysin tietoisia masennuksestani, ja se oli peruste perhetyöntekijän saamiselle.

Onko sulla ihan diagnoosi ja lääkitys siihen migreeniin? Jos on, siitä kannattaa varmaan hankkia ihan lääkärin lausunto. Mutta luulisin, että on parempi olla ihan saman tien avoin kaikista terveyteesi liittyvistä asioista, koska jos tuo juttu menee pidemmälle (mikä olisi kertomasi perusteella kyllä täysin kohtuutonta) voi näyttää huonolta, jos se käy vasta myöhemmin ilmi. Ehkä sen masennuksenkin suhteen hankkisin jonkinlaista lääkärin lausuntoa asiasta, siis siitä, että miten lääkitys sinuun vaikuttaa ja että olet kykeneväinen hoitamaan lastasi hyvin.

Ja pakko sanoa, että hämärä perhetyöntekijä, jos migreenin heti tulkitsee huumetokkuraksi. Perheenjäsenellä on migreeni, ja valoarkuus ja näköhäiriöt tekevät hänellä sen, ettei pystyssä pysty olemaan. Puhekaan ei oikein tahdo sujua, kun ajatus ei kulje, kun päähän koskee niin. Sen, mitä joutuu vessan ja makkarin väliä kulkemaan (oksentamassa) joutuu ottamaan seinästä tukea, kun ei oikein silmiä kärsi kunnolla avata. Vastaa yksitavuisin sanoin, jos jotain puhuu. Ja tietenkin oksentaa.

jaaha, no eipä yllätä. otappa yhteys sosiaaliylitarkastajaan löydät yhteystiedot : http://www.avi.fi/fi/Sivut/etusivu.aspx soitat vaikka vaihteeseen ja pyydät lastensuojelusta vastaavan sosialaiylitarkastajan puhelimeen. kerrot hänelle tuon toiminnan! eiköhän sossut rauhotu kun ylempi taho ottaa yhteyttä.

sitten toki teet kantelun :

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/kantelu.htx

näiden jälkeen otat yhteyttä lastensuojelun johtavaan työntekijään,kerrot hänelle että olet saanut hänen alaisiltaan epäasiallista kohtelua osaksesi ja että oelt ollut yhteydessä ylempiin tahoihin asioiden tiimoilta, pyydä että vaihtaa sulle toisen perhetyöntekijän!

mitäs vielä.. nauhota kaikki puhelut, kaikki perhetyöntekijän kanssa käydyt keskustelut.

jos nää ei auta saamaan asioita oikealle tolalle niin otappa sit yhteysasianajajaan

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812

Asiakkaalla on oikeus saada sosiaalihuollon toteuttajalta laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua ilman syrjintää. Asiakasta on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä että hänen vakaumustaan ja yksityisyyttään kunnioitetaan.

Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on otettava huomioon asiakkaan toivomukset, mielipide, etu ja yksilölliset tarpeet sekä hänen äidinkielensä ja kulttuuritaustansa.

En pidä ollenkaan pahana asiana informoida asianajajaa asiasta, kuten tuolla joku mainitsi. Sitä varten asianajajan palvelut ovat, että niitä käytetään. Käy juttusilla ja kerro tismalleen mistä on kyse, koska mielestäni perhetyöntekijä on tehnyt sinua kohtaan huutavan vääryyden, jos ei ole edes kysynyt mistä kipu johtuu tai on siitä huolimatta tehnyt ilmoituksen. Äidin migreeni ei ole oikea syy lastensuojeluilmoitukselle, koska kerran hoitaja lapsille löytyi kohtauksen ajaksi.

[QUOTE="madame";28125421]jaaha, no eipä yllätä. otappa yhteys sosiaaliylitarkastajaan löydät yhteystiedot : Tervetuloa aluehallintoviraston verkkosivuille! soitat vaikka vaihteeseen ja pyydät lastensuojelusta vastaavan sosialaiylitarkastajan puhelimeen. kerrot hänelle tuon toiminnan! eiköhän sossut rauhotu kun ylempi taho ottaa yhteyttä.

sitten toki teet kantelun :

EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIES | Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle

näiden jälkeen otat yhteyttä lastensuojelun johtavaan työntekijään,kerrot hänelle että olet saanut hänen alaisiltaan epäasiallista kohtelua osaksesi ja että oelt ollut yhteydessä ylempiin tahoihin asioiden tiimoilta, pyydä että vaihtaa sulle toisen perhetyöntekijän!

mitäs vielä.. nauhota kaikki puhelut, kaikki perhetyöntekijän kanssa käydyt keskustelut.

jos nää ei auta saamaan asioita oikealle tolalle niin otappa sit yhteysasianajajaan

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista

FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 22.9.2000/812[/QUOTE]

En tiedä saavuttaako tämä vastaus ikinä sua, mutta suurkiitokset! Itselle jäi inhottava olo, kun lastensuojelusossu epäili, että käyttämäni masennuslääkitys(Efexor) jotenkin tekisi minusta sekavan, ja että on "outoa että pienen lapsen äiti syö masennuslääkettä". En ole todellakaan valinnut sairauttani, yritän elää sen kanssa ja mielestäni minulla on yhtä suuri "oikeus" saada lapsia kuin "masiksettomilla". Missä se raja menee? Paniikkihäiriö? Syömishäiriö?
En huutele lääkityksestäni, ja mielestäni se on minun ja l'ääkärini välinen asia. :/

Olen ammatiltani lääkäri. Tämän tekstin kuvaama tilanne saa niskakarvat pystyyn, joku tolkku pitäisi olla siinäkin mitä sosiaaliviranomaiset katsovat valtuudekseen syynätä. Huumetestit??
Ei ole outoa että pienen lapsen äiti syö masennuslääkettä, ei sen oudompaa kuin muidenkaan ihmisten masennuslääkkeiden syönti. Masennuslääkeet, esim. Efexor ovat aivan eri asia kuin rauhoittavat lääkkeet.

[QUOTE="vieras";28127440]Olen ammatiltani lääkäri. Tämän tekstin kuvaama tilanne saa niskakarvat pystyyn, joku tolkku pitäisi olla siinäkin mitä sosiaaliviranomaiset katsovat valtuudekseen syynätä. Huumetestit??
Ei ole outoa että pienen lapsen äiti syö masennuslääkettä, ei sen oudompaa kuin muidenkaan ihmisten masennuslääkkeiden syönti. Masennuslääkeet, esim. Efexor ovat aivan eri asia kuin rauhoittavat lääkkeet.[/QUOTE]

Onko mielestäsi minulla oikeus olla kertomatta lääkityksestäni? Kun en siis mitenkään "pilveen" Efexoreilla pääse, tapaan säännöllisesti lääkäriä, ja raskausaikana lääkärini konsultoi synnytyslääkäriä, että lääke on varmasti turvallinen. Lapseni syntyi 9 apgar-pisteen vauvana, mitään ongelmia ei ole ollut (1 korvatulehdus+2 nuhaa). Eikö potias-lääkäri-salassapito koske sosiaaliviranomaisia? :O

Mutta miksi ET voisi kertoa sosssuille mitä lääkkeitä sulle on määrätty? Meinaan että jos ne on vaan esim. Efexorit, niin eihän niissä sitten mitään erikoista ole?

Mulla itselläni muuten lääkitys ollut kohta 15 vuotta, ja ei tule koskaan loppumaan. Tiedoksi näille ihmettelijöille, jotka tuota vuosimäärää kauhistelivat. Mulla itellä paha masennus, joka heti jos lääkkeet lopettaisi, pamahtaisi päälle. Että mielummin äiti masennuslääkityksellä kun ei äitiä ollenkaan.:/

Onko kellään tietoa, miten paljon on "velvolisuus" kertoa lastensuojelutyöntekijöille (sossuille siis) omasta masennuslääkityksestä?

Itseläni on todettu masennus ja paniikkihäiriö koulukiusaamisen seurauksena 14 vuotiaana. Olen siitä asti käyttänyt masennuslääkettä. Lääke ei aiheuta riippuvuutta, tai saa "päätä sekaisin".
2vkoa sitten sain migreenikohtauksen kun perhetyöntekijä (olen yh, perhetyön oi tarkoitus auttaa kerran viikossa, sain siivota rauhassa jne) oli meillä. Äitini tuli 10min päästä luokseni (kun soitin hänelle) tuomaan kipulääkettä ja vahtimaan lastani (1v) että sain levätä, mutta perhetyöntekijä teki lastensuojeluilmoituksen, että "olin päihtynyt". En käytä huumeita/alkoholia.

Viikkoa myöhemmin (!!!) sossut soittivat ja sanoivat, että tulevat kotikäynnille, johon suostuin. Miksi en, meillä on siistiä, lapseni on terve, ihana ja pirteä muksu. Pyysin jo tuolloin, 2vkoa sitten, että minusta olisi otettu huume/alkoholitestit, mutta ei kuulemma käynyt. Eilen heidän piti tulla, peruivat tulon 10min ennen sovittua aikaa.
Tänään kävivät ja tekivät selväksi, että jos en suostu säännöllisiin huumetesteihin, heidän on ajateltava, että käytän huumeita enkä siksi suostu testeihin. Joten totta mooses suostuin.

Mutta kysymys; onko heillä oikeus tivata lääkärihistoriani? Onko minulla todella velvollisuus kertoa miksi ja minkälaista masennuslääkettä syön? Eikö se ole minun ja lääkärini (sama lääkäri on huolehtinut raskausajan lääkityksestä, imetin normaalisti jne)asia? Neuvolalääkäri on "hyväksynyt" lääkitykseni. Ei lamaa/laita tokkuraan/väsytä.

Onko muilla kokemuksia/neuvoja? Suuret kiitokset kaikille, jotka osaavat auttaa!

olet kertonut jollekin jotain siihen tyyliin ja ovat saaneet jostain tietää että muka käytät huumeita. Tässä vaiheessa annan hyvän vinkin... etsi kunnon henkilö joka osaa puolustaa sinua! Yksin oot voimaton jos ei kukaan puolla sinua! SE on vähän sitä että kun joku yritetään saada hulluuden partaalle väittämällä kaiken näköstä paskaa ilman todisteita. Siihen auttaa kun sanoo vaan että jos ei juoruille väittämiä ..poistukaa!!!!!

[QUOTE="elina";28127535]Mutta miksi ET voisi kertoa sosssuille mitä lääkkeitä sulle on määrätty? Meinaan että jos ne on vaan esim. Efexorit, niin eihän niissä sitten mitään erikoista ole?

Mulla itselläni muuten lääkitys ollut kohta 15 vuotta, ja ei tule koskaan loppumaan. Tiedoksi näille ihmettelijöille, jotka tuota vuosimäärää kauhistelivat. Mulla itellä paha masennus, joka heti jos lääkkeet lopettaisi, pamahtaisi päälle. Että mielummin äiti masennuslääkityksellä kun ei äitiä ollenkaan.:/[/QUOTE]

Siis KERROIN KYLLÄ lääkityksestäni! Kysyin onko se aivan relevanttia, ja sanoivat että "on paras kertoa totuus". Kerroi miten paljon Efexoria "syön" (75mg) ja miten pitkään olen lääkettä käyttänyt. Sanoin että lääkärilleni saa soittaa ja kysyä lääkityksestäni.

Ja edelleen korostan, että kun tämä "päihtyneenä oleminen" eli migreenikohtaus tapahtui pyysin että joku puhalluttaisi/ottaisi huumeseulat, itse en pystynyt esim. terv.keskukseen lähtemään. Ei kuulemma ollut tarpeen.
Miten minä ns. puhdistan nimeni nyt? Yli KAKSI VIIKKOA myöhemmin??
Tietoihini jää että minua on epäilty päihteiden käytöstä lapseni kanssa! En uskaltanut huumeseuloista kieltäytyä, koska kun kysyin mitä tapahtuu jos sanon ei (ajatus vieraan edessä virtsaamisesta inhottaa), vastaus oli "noh, silloin epäilemme ettet VOI antaa seuloja johtuen päihdekäytöstä". Mitä siihen sanoa??

[QUOTE="AAPEE";28127631]Siis KERROIN KYLLÄ lääkityksestäni! Kysyin onko se aivan relevanttia, ja sanoivat että "on paras kertoa totuus". Kerroi miten paljon Efexoria "syön" (75mg) ja miten pitkään olen lääkettä käyttänyt. Sanoin että lääkärilleni saa soittaa ja kysyä lääkityksestäni.

Ja edelleen korostan, että kun tämä "päihtyneenä oleminen" eli migreenikohtaus tapahtui pyysin että joku puhalluttaisi/ottaisi huumeseulat, itse en pystynyt esim. terv.keskukseen lähtemään. Ei kuulemma ollut tarpeen.
Miten minä ns. puhdistan nimeni nyt? Yli KAKSI VIIKKOA myöhemmin??
Tietoihini jää että minua on epäilty päihteiden käytöstä lapseni kanssa! En uskaltanut huumeseuloista kieltäytyä, koska kun kysyin mitä tapahtuu jos sanon ei (ajatus vieraan edessä virtsaamisesta inhottaa), vastaus oli "noh, silloin epäilemme ettet VOI antaa seuloja johtuen päihdekäytöstä". Mitä siihen sanoa??[/QUOTE]

Soskulla ei ole lupaa kysellä lääkäriltä! Ne yritti onkia sinulta tietoja sanomalla noin! sillon se on sinun sanomista ei vaitiolovelvollisuutta. siis johdateltiin ja niin alhasta että!

Yhteistyössä